Jump to content

Recommended Posts

själv så hade jag åkt tåg 20h och fått 40min sömn på vägen dit, så man var lagomt mör i skallen. tänkte vara taktiskt och komma dagen före så man kunde få sova ut och sen vara pigg och fräsch, sen när jag kom dit var jag tvungen att mönstra, hur många gånger jag än sa att jag var helt slut i skallen.

hade hosta också men det ställde inte till några problem för mig när jag skulle cykla.

men men det gick rätt hyffsat ändå.

Hehe tänkte också fara dit dagen innan men blev tyvärr inte så. Min reseplan ser ut så här, buss 8 timmar, tåg drygt 11 timmar. Beräknad ankomst till Göteborg kl 08.37 och man ska vara anmäld i receptionen senast kl 10.00. Kommer bli rätt tight med tid, är typ 10 år sen man var ner till Göteborg senast så jag kan inte säga att man precis vet vart man ska.

Får se om man får sova nå på tåget, hoppas det så man inte är så tung i skallen så man går vilse :D:banghead:

Edited by KL84

Jag fick träffa yrkesvägledaren och då sa han att jag kunde bli i princip vad som helst. Jag svarade att jag var intresserad av jägartjänst och att jag då ville göra jägartestet.

Så innan vi fortsatte snacka följde han med mig till en sjuksköterska som jag gjorde jägartestet med sen knatade jag tillbaka till yrkesvägledaren där vi fortsatte prata om militärtjänstgöringen.

Hoppas att detta gav dig svar :)

Lite OT: Var bor du? tänkte du skrev "upp till kristianstad" så det placerar oss i samma riktning.

I en liten byhåla cirka 2.5 mil utanför Malmö. Var befinner du dig?

2 mil väst om ystad längs kusten.

Tackar tackar. Men det står att det tar 1 timme från centrum till garnisonen, gäller att tåget inte blir försenat :surprise:

tog ~30min att åka när jag mönstrade i oktober

var riktigt simpelt att hitta till rätt spårvagn. och hitta till garnisonen för den delen :>

Mönstrat. Gick helt okej. Var nära att inte klara EKG, vet inte om det berodde på nervositet eller att jag var lite förkyld, men det gick vägen. Resultaten gick som väntat, bra på huvud-delen (hehe) och mindre bra på fysiska delen, dock gick konditionen bättre än jag trott (och styrkan sämre :().

I-test: 9

Befälslämplighet: 7

Pyskologens tjänstbarhetsblaha: 7

Kondition: 6

Styrka: 4

Prel antagen som markstridssoldat LV6 (rb70-skytt tydligen). Är rätt nöjd under omständigheterna, tänkte sökt gruppbefäl LV6, men där var konkurrensen hårdare om platserna och med mitt kassa resultat på styrkan kändes det som en dum chansning. Dock ville yrkesvägledaren locka med allt möjligt häftigt, ubåtstekniker bl.a. men jag resonerar som så att om jag ska sitta vid en datorskärm eller skruva maskineri så kan jag göra det civilt med bättre betalt, bekvämare arbetstider och mest troligt betydligt bättre arbetsmiljö. Söker mig inte till FM för att göra sånt som jag kan göra civilt med bättre omständigheter, söker mig till FM för att uppleva något annorlunda under en tid.

Mönstrat. Gick helt okej. Var nära att inte klara EKG, vet inte om det berodde på nervositet eller att jag var lite förkyld, men det gick vägen. Resultaten gick som väntat, bra på huvud-delen (hehe) och mindre bra på fysiska delen, dock gick konditionen bättre än jag trott (och styrkan sämre :().

Prel antagen som markstridssoldat LV6 (rb70-skytt tydligen). Är rätt nöjd under omständigheterna, tänkte sökt gruppbefäl LV6, men där var konkurrensen hårdare om platserna och med mitt kassa resultat på styrkan kändes det som en dum chansning. Dock ville yrkesvägledaren locka med allt möjligt häftigt, ubåtstekniker bl.a. men jag resonerar som så att om jag ska sitta vid en datorskärm eller skruva maskineri så kan jag göra det civilt med bättre betalt, bekvämare arbetstider och mest troligt betydligt bättre arbetsmiljö. Söker mig inte till FM för att göra sånt som jag kan göra civilt med bättre omständigheter, söker mig till FM för att uppleva något annorlunda under en tid.

GA917 på Lv6? hur många mer sökande?

Edited by thundz

36 platser, yrkesvägledaren var orolig för att inte kunna fylla!

Vad fick du för resultat? Du får PMa om du inte vill skriva ut här...

fan vad najs om det inte fylls.

4 prov

5 psykologen

6 styrka

6 kondition

hade sovit 40min innan jag mönstrade.

hade säkert kunna få en 5a på provet. och bättre hos psykologen.

missnöjd att jag inte drog 9 i styrka också.

Edited by thundz

Jag antar att du menar som jägare eller?

Som jag kommer ihåg det så var där 7 gruppchefer för mycket intagna men typ 40-50 platser lediga som "vanlig" jägarsoldat jag är inte helt säker på antalet lediga pltaser, men det var många.

Jag mönstrade i måndags, den femtonde.

vet inte hur det ligger till med GMUn, men när en polare gjorde lumpen så vart stället han skulle vara på nerlagt eller liknande. och han vart flyttad till span även fast han inte hade resultaten som krävdes för det.

så det kan vara mycket möjligt att de kan sänka eller liknande.

Jag är osäker om det bara kommer utbildas jägare på K3 omgång 1, men jag syftade på platser till jägarutbildningen.

Uppfattar jag dig rätt i att platserna till jägarsoldat ej har fyllts ? :o.

Tack för snabbt svar :)

Vad jag vet, med tanke på att jag är preliminärt antagen som jägare på K3, FC801, så skulle jag med ganska stor säkerhet säga att det ska utbildas jägare där.

Dock inte Fallskärmsjägare, tror inte man kan göra GMU som Fallskärmsjägare, fast det är bara mina egna spekulationer.

Någon som vet hur många platser det är och finns kvar på K3 ?

20 platser för gruppbefäl (vilka privilegier som nu egentligen innebär gb?) och 60 platser för vanliga soldater är det antal som ska fyllas.

Senaste uppdaterade siffran för gb var 27 pers på 20 platser och gjordes tidigare på denna tråd, hur många som sökt soldat vet jag ej men skulle inte tippa på så många eftersom de sökande på gb var så pass få.

Edit: Man kan ej göra GMU som jägare, stridsvagnsförare, kock etc. Alla gör samma sorts "Grundläggande Militär Utbildning" oavsett utbildningsplats.

Sen har jag ett vagt minne av att man inte kan ta anställning som Fallskärmsjägare direkt efter gmun heller, har för mig att förrättaren sa att dessa kommer plockas ut efter ytterligare några månader av anställning.

Edited by Moberg

Kommer detta bli en flopp eller har Försvarsmakten marknadsfört sig för lite, det är snart slut på antagningsprövning till omgång 1 och ja trodde att de flesta platser skulle vara fyllda nu :)

EDIT: Okej, såsom jag har uppfattat det så gör man GMU på det stället man sedan blir kontraktanställd på, det funkar till exempel inte att göra GMU på LV6 och sedan söka anställning vid AJB I19, skälet till det är att vid jägarutbildningsplatser så är GMU inriktat på ja, "jägarsaker". Samma sak som om man vill köra stridsvagn så är det lämpligast att göra GMU vid ett pansarförband än ett logistik förband. Hoppas jag uttryckt mig förståeligt. Funkar det så eller är jag ute och cyklar ?

Edited by egilviking

Helt ärligt är det väl inte direkt några lysande förutsättningar för att fylla alla platser. Dels höga krav för vissa av tjänsterna, men framförallt dåliga villkor, dålig lön och väldigt obekväma arbetstider, samt i många fall ganska ickemilitära uppgifter.

Jag ser inte ner på logistiksoldater, tekniker eller någon annan tjänst på något sätt, MEN varför skulle jag vilja bli nätverkstekniker i det militära och tjäna dåligt, arbeta på en militärbas och allt möjligt, på en tidsbestämd anställning, istället för att bli det civilt, göra karriär, arbeta på ett trevligt kontor och tjäna bättre... Det är liksom... tror inte så många söker sig frivilligt till de tjänsterna nu. De flesta söker nog, som jag, något som är mer typiskt militärt, ie stridande befattningar på olika sätt. Självklart, "man gör det inte för pengarna", men... hoppas ni förstår vad jag vill komma till.

Kombinera detta med att FM gång på gång visar sig vara en väldigt stönig arbetsgivare, samt att man förväntas sitta och vänta på besked på obestämd tid, behandlas som någon helt oviktig person... Nä, jag tror nog att FM genom att ta bort tvånget och införde detta systemet nu märker av symptomen av sin tidigare nonchalans. Och att det är svårt att hitta folk till mindre attraktiva jobb.

Edited by Tanner

Jag förstår din tankegång Tanner och kan inte annat än hålla med. Jag ser på en eventuell militär karriär som en livsupplevelse, äventyr och personlig utveckling. Att detta nu blir ett jobb och ja får lön är bonus. Eftersom GMU är början på det hela och är frivilligt så drar man sig självklart till de utbildningar man tycker verka vara intressanta. Därför kommer FM ha svårt att få folk till egentligen viktiga platser men kanske inte så attraktiva.

EDIT: Okej, såsom jag har uppfattat det så gör man GMU på det stället man sedan blir kontraktanställd på, det funkar till exempel inte att göra GMU på LV6 och sedan söka anställning vid AJB I19, skälet till det är att vid jägarutbildningsplatser så är GMU inriktat på ja, "jägarsaker". Samma sak som om man vill köra stridsvagn så är det lämpligast att göra GMU vid ett pansarförband än ett logistik förband. Hoppas jag uttryckt mig förståeligt. Funkar det så eller är jag ute och cyklar ?

Jag vet inte riktigt om det stämmer till 100 %. Jag har blivit preliminärt antagen som FC701, alltså Jägarplutonsbefäl för flygbasjägarna, GMU på Lv6 Halmstad. Min GMU i nuläget kommer alltså att ske på Halmstad sedan är det KMU som gäller och ännu senare SOU(var KMU och SOU utbildningarna är vet jag icke i nuläget men KMU kanske på F17 i ronneby).

GA917 på Lv6? hur många mer sökande?

Det vore trevligt om de kunde höra av sig till mig med erbjudande ifall jag inte kommer in på den befattningen jag sökte (GA701, LV6). Dels för att de kanske inte lyckas fylla platserna, och dels för att jag kanske gör mig bättre lite längre ner i skalan än där jag blev preliminärt placerad nu.

Jag ville också söka GA701. Men pga mina dåliga resultat i styrkan vågade jag inte chansa... Inser nu dock att mitt i-test och psykologen kanske spelar större roll för det? Det var ju bra resultat för mig på det området. Sa du att du var intresserad av GA917 om du inte fick det du ville? Jag sa att jag även var intresserad av Ing2 om LV6 inte funkade, nämligen...

Jag ville också söka GA701. Men pga mina dåliga resultat i styrkan vågade jag inte chansa... Inser nu dock att mitt i-test och psykologen kanske spelar större roll för det? Det var ju bra resultat för mig på det området. Sa du att du var intresserad av GA917 om du inte fick det du ville? Jag sa att jag även var intresserad av Ing2 om LV6 inte funkade, nämligen...

Jag minns inte om det var just GA917 jag var intresserad av ifall jag inte skulle komma in på GA701, men han gjorde noteringar över vad jag tyckte lät intressant för stunden. Däremot känns det väl aningen konstigt ifall jag kvalificerar mig för en inte lika ansträngande tjänst och inte får ett erbjudande om att ta den ifall de inte lyckas fylla platserna, liksom. Speciellt när vi talar om att utbildningarna sker på samma regemente.

Funkar inte så. Såhär funkar det i grova drag:

Du valde GA701 LV6 (Gruppbefäl markstrid).

Jag valde GA917 (Soldat markstrid).

Klartext: Du är stridsledare, jag är skytt under dig med mina polare som också är soldater, och skyttar.

Du har bättre resultat från testerna än mig (vet inte om detta stämmer, men för exemplets tydlighet har du det). Dock är konkurrensen om GA701 mycket hårdare, det är t.o.m. så att det är exakt lika många platser som sökande för GA917, men dubbelt så många per plats för GA701. Du kommer inte in. Det gör däremot jag, därför att vi som sökte GA917 har prioritet, trots att du har bättre resultat från mönstringen. Du blir utan tjänst i detta läge.

Så förklarade yrkesvägledaren hur det fungerar för mig.

Egen spekulation: Gruppbefäl lär inte vara mer fysiskt ansträngande än soldat, iaf inte på LV6, eller?

Edited by Tanner

Funkar inte så. Såhär funkar det i grova drag:

Du valde GA701 LV6 (Gruppbefäl markstrid).

Jag valde GA917 (Soldat markstrid).

Klartext: Du är stridsledare, jag är skytt under dig med mina polare som också är soldater, och skyttar.

Du har bättre resultat från testerna än mig (vet inte om detta stämmer, men för exemplets tydlighet har du det). Dock är konkurrensen om GA701 mycket hårdare, det är t.o.m. så att det är exakt lika många platser som sökande för GA917, men dubbelt så många per plats för GA701. Du kommer inte in. Det gör däremot jag, därför att vi som sökte GA917 har prioritet, trots att du har bättre resultat från mönstringen. Du blir utan tjänst i detta läge.

Så förklarade yrkesvägledaren hur det fungerar för mig.

Egen spekulation: Gruppbefäl lär inte vara mer fysiskt ansträngande än soldat, iaf inte på LV6, eller?

Plutonbefäl, till och med. 700-koderna är väl PB och 800 GB?

Hur som helst, så förstår jag vad du menar. Det är rimligt, så klart. Däremot orimligt om de inte lyckas fylla platserna på GA917, eller hur?