Jump to content

Utrustnings Tips?

Källberg

Recommended Posts

Svarta sopsäckar och silvertejpsrulle tar för mycket plats för att ta med som enskild soldat, anser jag. Eltejp däremot är en helt annan sak. Själv hade jag alltid med mej en rulle eltejp i benfickan när jag gjorde lumpen, ofta även en i stridsvästen. Ni ska veta vilken nytta jag hade av den när vi skulle sova ensamma vargen under första fältveckan. Det krävdes bara några varv eltejp för att få slanan som höll upp knäppetältet (se andra trådar) att sitta kvar mot granen jag sov under.

Toapapper, ha alltid en liten rulle (rulla av någon meter papper från en rulle och rulla sedan detta till en liter rulle, det är viktigt att just rulla papperet, undvik trassel) i benfickan. Vintertid är även en rulle i värmejackan ett tips då man oftast tar på sig (får order att ta på sig) denna då det är rast, vilket är då man kan få tillfälle att använda toapappret.

En liten ficklampa är även bra att ha i västen.

En liten behållare med raklödder, i stridssäcken/trossen.

Svarta sopsäckar och silvertejpsrulle tar för mycket plats för att ta med som enskild soldat, anser jag. Eltejp däremot är en helt annan sak. Själv hade jag alltid med mej en rulle eltejp i benfickan när jag gjorde lumpen, ofta även en i stridsvästen. Ni ska veta vilken nytta jag hade av den när vi skulle sova ensamma vargen under första fältveckan. Det krävdes bara några varv eltejp för att få slanan som höll upp knäppetältet (se andra trådar) att sitta kvar mot granen jag sov under.

Toapapper, ha alltid en liten rulle (rulla av någon meter papper från en rulle och rulla sedan detta till en liter rulle, det är viktigt att just rulla papperet, undvik trassel) i benfickan. Vintertid är även en rulle i värmejackan ett tips då man oftast tar på sig (får order att ta på sig) denna då det är rast, vilket är då man kan få tillfälle att använda toapappret.

Sant att det är dumt att ha på enskild soldat. Låg alltid en rulla sopsäckar och silvertejp i våran bil. Fast nu tror jag att källberg är med i ung.vht, och då har man ingen bil. Men silvertejp och någon extra sopsäck är alltid bra i mina ögon. Men kan alltid göra något fint med det.

@källberg: Hur mycket, och vilken typ av fält är du i? Är ganska dumt att ha en surefire när det ska vara nattsvart i skogen, men jävligt smutt att ha under eftersök och sib.

Kattsrypare (buntband) är även en underbar sak att ha med ut. Går att använda till det mesta, ersätter snöre i många fall då det går snabbare att bara dra åt en att stå och knyta osv.

Har man med eltejp/silvertejp och kattstrypare kan man laga allt som går sönder(går de inte laga med dessa 2 saker går de inte laga :-P )

De enda prylar jag alltid haft med mig, dvs enda från början som HvU/FBU-u 1991, över lumpen, sen Hv, är en mini-maglite, en mindre Schwiss-kniv, ett litet anteckningsblock och en reklampenna och en rulle eltejp.

En Morakniv åker med i omgångar, ibland en fällkniv. Kompassen har jag inte haft med på några år nu, har inte behövt den sen 2006 (och nu är det ju Mils, inte streck heller och jag gitter inte köpa en ny), buntband och ståltråd kommer till användning ibland, men inte tillräckligt ofta för att asa med dem alltid.

Toapapper är bra, men det får stanna i ryggan. Möjligen att jag ska börja ha med några förpackningar våtservetter i uniformen.

Prova dig fram, men köp inget innan du upptäckt ett behov. Jag har inte koll på vad ungdomar får ut idag, men när jag var HvU så fick vi mest ut sk-t, och bara över helgen, så egen ryggsäck (Berghaus Vulcan var the shit då), kängor, strumpor mm inköptes ofta. Men det var ju ett tag sen!

Lite saxat från tråden med "jägarknep"

- eltejp

- Ståltråd

- ha dasspapper på dig du vet inte när du behöver skita

- Färgade packpåsar

- Portionssnusdosor är bra till att förvara tändstickor, eltejp, batterier, linnelappar + liten parfymflaska med clp och grön duk, nål&tråd mm

- Ta med mängder av handskar och strumpor.

- Fryspåsar till snuskburken är fint.

- Topps att rengöra Akn med

- Använd endast skeden de andra besticken behövs aldrig och tar bara plats

- PET-flaska lindad med eltejp i ryggsäcken

- Överlevnadsask

- Tandborste bör alltid finnas i jackfickan.

- Ett måste är en sekatör. Det är ett oumbärligt verktyg vid maskering och beredning av eldställningar!

- Mini fältapotek i form av liten vattentätad burk med huvudvärkstabletter, koffeintabletter och annat.

- nypponsoppa(pulver) och russin i plastpåse är en fin energireserv.

- Fräscha strumpor i innerfickan

- Tights eller liknande är ett effektivt botmedel mot inf eld.

- Lägg morgondagens torra kläder i sovsäcken så är de lätta och hitta + varma på morgonen.

- Torka blöta sockor längs låren innan för byxorna, när du rör på dig.

- babypuder mor inf eld, Det går även bra att ha potatismjöl mellan skinkorna om man inte hittar barnpuder...

- geléinlägg till sulorna

- förvara saker nära kroppen när det är kallt så är de inte totalt nedfrysta.

- Se till att alltid ha ett litet skafferi med er - leecha i matsalen!

- En pannlampa som går att ha rött och grönt ljus på

- Gå till apoteket och köp tvättcreme. Det är en produkt som används inom vården för att sköta hygien. Tvättcremen har den fördelen att du kan använda den utan vatten; du tar tvättcreme på en liten bit toapapper, tvättar och torkar torrt med en handduk.

- Tejpa all metall (så du kan ha den mellan läpparna även när det är kallt)

- Skaffa en extra kompass, t.ex. en liten Silva Ranger 27 ( Bra syftkompass ) och en liten "nödficklampa" t.ex. Saphire

- knyt fast förbanne mig ALLT man har i uniformen, då tappar man inget.

-vattensäkra allt.

-ta extra påsar av byggplast eller återförslutningsbara påsar med dig om MINST 5 liter.

-knyt fast kompass, lampa och annat i stridsvästen så att det inte försvinner.

-ha alltid extra mat med.

-ta med så lite skit som möjligt.

-använd förstärkningsplaggen sparsamt så de hålls torra. (bättre en torr värmejacka efter pissregnet än en blöt under)

-ha gärna eltejp istället för gaffatejp (kvantitet före kvalitet och så tar det mindre plats, blanda med ståltråd så går det prima)

-håll fötterna torra och lufta dem. (sov inte med kängor på)

-ha alltid en stor sopsäck i stridsvästen (bra vid överlevnad)

Annars tycker jag inte att det egentligen handlar om prylar, utan mer om erfarenhet och att göra saker på rätt sätt.

Något som jag tycker är smart är att ha tandborste, rakprylar osv i stridssäcken så man slipper gå ut och rota bland trossäckar i mörkret på kvällen.. har man prylarna i topplocket behöver man inte ens lämna tältet.

Klippte ut det från grisbasse som kan vara relevant för dig som ungdom. Mycket är dock bara nice to have, och inte nödvändigt. Vänta med att ta med saker tills du vet varför du tar med dem.

- ha dasspapper på dig du vet inte när du behöver skita

- Portionssnusdosor är bra till att förvara tändstickor, eltejp, batterier, linnelappar + liten parfymflaska med clp och grön duk, nål&tråd mm

- Ta med mängder av handskar och strumpor.

- Använd endast skeden de andra besticken behövs aldrig och tar bara plats

- PET-flaska lindad med eltejp i ryggsäcken

- Tandborste bör alltid finnas i jackfickan.

- Mini fältapotek i form av liten vattentätad burk med huvudvärkstabletter, koffeintabletter och annat.

- Fräscha strumpor i innerfickan

- Tights eller liknande är ett effektivt botmedel mot inf eld.

- Lägg morgondagens torra kläder i sovsäcken så är de lätta och hitta + varma på morgonen.

- Torka blöta sockor längs låren innan för byxorna, när du rör på dig.

- babypuder mor inf eld, Det går även bra att ha potatismjöl mellan skinkorna om man inte hittar barnpuder...

- geléinlägg till sulorna

- förvara saker nära kroppen när det är kallt så är de inte totalt nedfrysta.

- Skaffa en extra kompass, t.ex. en liten Silva Ranger 27 ( Bra syftkompass ) och en liten "nödficklampa" t.ex. Saphire

- vattensäkra allt.

-ha alltid extra mat med

-ta med så lite skit som möjligt.

-använd förstärkningsplaggen sparsamt så de hålls torra. (bättre en torr värmejacka efter pissregnet än en blöt under)

-håll fötterna torra och lufta dem. (sov inte med kängor på)

Sant att det är dumt att ha på enskild soldat. Låg alltid en rulla sopsäckar och silvertejp i våran bil. Fast nu tror jag att källberg är med i ung.vht, och då har man ingen bil. Men silvertejp och någon extra sopsäck är alltid bra i mina ögon. Men kan alltid göra något fint med det.

@källberg: Hur mycket, och vilken typ av fält är du i? Är ganska dumt att ha en surefire när det ska vara nattsvart i skogen, men jävligt smutt att ha under eftersök och sib.

Ja, det handlar väll om ett par, tre dagar som mest. Eftersom jag inte har åldern inne för lösplugg, så blir det mest Op, span osv. med en massa samband. Så jag behöver inga tips för "strid", det får inte jag bedriva (än). :baskerHV:

De enda prylar jag alltid haft med mig, dvs enda från början som HvU/FBU-u 1991, över lumpen, sen Hv, är en mini-maglite, en mindre Schwiss-kniv, ett litet anteckningsblock och en reklampenna och en rulle eltejp.

En Morakniv åker med i omgångar, ibland en fällkniv. Kompassen har jag inte haft med på några år nu, har inte behövt den sen 2006 (och nu är det ju Mils, inte streck heller och jag gitter inte köpa en ny), buntband och ståltråd kommer till användning ibland, men inte tillräckligt ofta för att asa med dem alltid.

Toapapper är bra, men det får stanna i ryggan. Möjligen att jag ska börja ha med några förpackningar våtservetter i uniformen.

Prova dig fram, men köp inget innan du upptäckt ett behov. Jag har inte koll på vad ungdomar får ut idag, men när jag var HvU så fick vi mest ut sk-t, och bara över helgen, så egen ryggsäck (Berghaus Vulcan var the shit då), kängor, strumpor mm inköptes ofta. Men det var ju ett tag sen!

Ja, jag skulle inte kalla det vi får ut nu för sk-t, men det är ju bara det allra nödvändigaste. Skriver av mitt utrustningskort från när jag fick ut mina grejer:

Full M90

Drickflaska 90

Snuskburk (av typ gammal)

Bestick

Persedelpåse

pälsmössa M/59

Regnställ

Lk35 ryggsäck

tumhandskar (usla)

vinterkänga 90

Värmejacka/Byxa

Ytterstrumpor

Stridssäck 2000, är alla ungdomars dröm. Vätskesystem är också populärt, samt inköp av T-shirt. Det blir äckligt varmt med Fältskjorta 90 och Fältjacka 90 på somrarna.

Hittils har jag införskaffat: En slitstark Mora, en liten ficklampa, kronomärkt kompass och anteckningsblock. Det har räckt gott och väl hittils, men jag har ännu inte deltagit i stora omfattande övningar. Har varit ungdom i Fm i sex månader, och det kommer en stor slutövning varje år. :baskerHV:

Hittils har jag införskaffat: En slitstark Mora, en liten ficklampa, kronomärkt kompass och anteckningsblock. Det har räckt gott och väl hittils, men jag har ännu inte deltagit i stora omfattande övningar. Har varit ungdom i Fm i sex månader, och det kommer en stor slutövning varje år. :baskerHV:

Någon som vet vart man kan få tag på Soldf Boken av senaste upplaga? verkar helt omöjlig att få tag på... :baskerHV:

*Pannlampa, helst en där man enkelt kan få på ett rödfilter (så man inte förstör mörkerseendet). Är värt att lägga några kronor extra på då man har mycket nytta av den civilt också om man är friluftsmänniska. tex Petzl Tikka XP är ett mycket bra val och rödfilter finns enkelt tillgängligt. kostar ca 500 kr Grönt eller blått kan vara bra att ha om man är utsatt för nvg (då rött syns mycket) men normalt sett fungerar rött bäst för mörkerseendet.

*Vikbar/infällbar såg så man enkelt kan kapa grenar och småträd till förläggning och maskering, finns på tex jula http://www.jula.se/ihopfallbar-grensag-130900 för småpengar. Inte för dyr, så man vågar splinta ved och liknande utan att gå i konkurs om den går sönder

*Kniv. En prisvärd, tex Mora 2000 eller liknande "lyx-mora"

*Arbetshandskar. Jag gillar konstmaterial fram för skin efter som det torkar fortare, men då får man akta sig från att tex ta i varma kaminer eller grytor.

161082_4_812.jpg

Alex S. på den förträffliga bloggen Death Valley Magazine skriver om exakt vad man ska göra gällande utrustning när man är ny. I hans fall är det SAR, i ditt fall är det fält. Hans läror är goda och sanna, hans bud ska du följa (eller bli fattig och trött).

• 4 months later...

det du säger är användbart, kan ju lägga till tändstål och ett multiverktyg brukar funka bra också, även ersätta kniv sen har jag införskaffat en camelback (olivgrön) från terräng som kommer väl till pass på långa marscher då inte fältflaskan räcker till blir dock lite svettigt om ryggen men om man lägger den i ryggsäcken funkar det fint!

Jag kanske skrev inlägget 2 ggr för det blev något konstigt som hände, men tändstål, multiverktyg är händigt att ha, tillochmed att multiverktyg kan ersätta kniv ifall den är stor nog :) och sen har jag lyxat till det med att skaffa en camelbak ( olivgrön 4 liter) som funkar på långa marscher då inte fältflaskan räcker till, även kan du använda vattnet för att koka och blanda i den underbara varmakoppen eller liknande utan att allt vatten tar slut.