Jump to content

Flaggdag

Malaj

Recommended Posts

Posted

Man tackar. Jag såg att jag blivit furir; det har jag aldrig varit, så det steg mig raskt åt huvudet. :)

Får man påminna om att det är flaggdag på Påskdagen? Det slarvas ohyggligt med flaggningen. Men ingen på detta forum behöver väl känna sig träffad?

Flaggan ska hissas kl 0800 och nedhalas vid solens nedgång. Exakt tid får man här:

http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneDay.html

Eller ring närmaste Flottans Män-förening och tala med flaggvakten.

\:)

Jo, det heter NED-halas - och ingenting annat!

Fixat: i upphetsningen borttappade ord!

Posted
Flaggan ska hissas kl 0800 och nedhalas vid solens nedgång. Exakt tid får man här:  

Rättelse vid solens nedgång dock senast 2100 (det skulle annars inte bli så kul för folk ovan polcirkeln) Samt detta gäller endast 1 Mars till 31 Oktober.

Posted

Inte illa. Alltså ska flaggorna nedhalas i Stockholm kl 1915 och hemma i Västerås kl 1922. :D

Ställa klockan måste man också:

http://www.timeticker.com/main.htm

Har sedan grannarna haft en rejält genomfestad påskafton, tar man ju visselpipa (eller skepparpipa) och blåser både "Givakt!" (_ . _) och "Fortsätt" (. _) :/

Gissa om Försvaret och du själv blir populärt!

Posted

Ja, vi är alldeles för kassa för att göra saker och ting riktigt i Sverige.

Fråga:

Var får man veta hur visselsignaler ska visslas? Utöver Givakt och Fortsätt.

Och de signaler som blåses med trumpet?

För nu ska trumpeten fram och här ska det blåsas för flaggan skall hissas och nedhalas på rätt tid. Grannarna har flaggstång men inte jag så jag lär bli populär...

Posted

Flaggan hissas bäst med hjälp av vår käre fröken ur!

Flaggan hissas idag 0800 och halas 2010 på slottet.

Ha en bra kväll!

Posted

Haha, jag glömmer aldrig hissningen en morgon vid slottet...

Han snubben som skulle hissa lyckades få flaggan att blåsa in i sig själv, och hela stången, varpå skiten fastnar, och omöjligt kan dras varken upp eller ner. :/

Den ordväxlingen mellan "Slottsstyrkan" och VC ska jag sent glömma :D Fanns väl en anledning att vissa blev kalfaktorer :) Nä, det var elakt sagt. Det blåste som sagt ganska friskt den dagen, så man kan väl igentligen inte klandra någon. Och de fick upp den stackars flaggan till slut :)

Posted
Flaggan hissas bäst med hjälp av vår käre fröken ur!

Flaggan hissas idag 0800 och halas 2010 på slottet.

Ha en bra kväll!

Fröken Ur är ju bra. Bland annat är hon inte lika kass som jag på att komma ihåg att det är sommartid och man måste tala om för datorn att vi nu ligger 2 h Ö GMT. :huh:

Jävligt pinsamt, men OK då ska flaggan halas NED kl 2015 i Stockholm om det var rätt position. Jag skall kolla.

\:) (Rodnaden på kinderna får man tänka sig...)

Posted
Ja, vi är alldeles för kassa för att göra saker och ting riktigt i Sverige.

Fråga:

Var får man veta hur visselsignaler ska visslas? Utöver Givakt och Fortsätt.

Och de signaler som blåses med trumpet?

För nu ska trumpeten fram och här ska det blåsas för flaggan skall hissas och nedhalas på rätt tid. Grannarna har flaggstång men inte jag så jag lär bli populär...

Det tog litet tid. Jag blev förvirrad av sommartiden.

Regler för signalgivning på visselpipa finns i Ceremonireglemente del 1 (bara att hämta på nätet). Hornsignalerna, dvs paradmarsch mm vete tusan vad de har tagit vägen, men finns i mitt gamla Tjänstereglemente för Marinen. Skicka din e-postadress, så får du en scannad kopia på det. Du bor väl på betryggande avstånd? Jag har ibland hört hornblåsare som inte övat på 10 - 20 år... :huh:

Posted
@ Gustav-TS och Doyle

Thanx

/o

Nja, jag tror att grabbarna kör med en luring. De där siffrorna verkar vara omräknade till decimaler och då blir det lite fel. :huh:

Man måste ha lat och long i grader, minuter och sekunder.

E're någon av kamraterna som har ett kort hemma och kan titta på vilken position Kgl Slottet har? Vaddå påskafton? Det här är ju viktigt. Det skiljer på flera minuter... :)

]:D (tydligen gått några år sedan dess. Hm)

Posted

*grummel* Jaja, jag sökte lite på nätet och hittade lite siffror. Men va fan, jag är ingen sjöman. Jag kan ta ut punkter på kartan efter X-Y, men inte värre saker. Skit samma :huh:

Guest Bengtsson
Posted

Ska se vad jag kan göra, vete fan var jag har lagt av kortet bara. Återkommer senare om inte någon annan löser uppgiften innan mig vds :huh:

/Bengtsson

Posted
Tack Malaj för att du visar att den gamla stammen regerar :)

Det var så lite så. Jag har kollat solnedgången i Stockholm. Idag kl 2012, i morgon kl 2014 och då ska alltså flaggorna NEDhalas.

Tråkigt med eländet på Slottet (kan inte ha varit flottister ]:) ). Ännu värre om det hänt på forntiden, för då skulle flaggorna på Amiralitetshuset (Skeppsholmen) och Kastellet gå med rättning på Slottet. Jävligt kul - det var ofta dimma vid Strömmen. :(

Vi gamlingar kör med det vi kan. Jag har tex erbjudit våra FBU_U elever instruktioner i hälsning på lyktstolpe under marsch medelst huvudvridning. Gäsp. Plocka fimpar på kaserngården. (Det finns ingen kaserngård längre och ingen som röker). Vi tvingades gå över till livet i läskiga skogen; kallas visst fälttjänst.

Men putsa kängor slipper de inte! :)

Posted

Centrum av inre borggården på Stockholms Slott borde vara i häraden kring:

N 59 grader 19' 38,7"

O 18 grader 04' 30,7"

:)

Posted
Centrum av inre borggården på Stockholms Slott borde vara i häraden kring:

N 59 grader 19' 38,7"

O 18 grader 04' 30,7"

:)

Verkar jävligt nära. Bäst ta av baskern. Jag ger mig tusan på att du är inne i Storkyrkan. :)

\:) (Ja va fan, man kan inte få nya witzar varje dag...)

Guest Bengtsson
Posted

Låter rimligt ja. Bra att nån har ordning på prylar och annat ;) Sökning avblåses.

• 1 year later...
Posted

Dax igen. 6 november i morgon. Gustav Adolfsdagen. Lützen och bakelser å de'.

Men först ska flaggan upp kl 0900 (goda nyheter) och sedan ska den nedhalas på det klockslag solen går ner. Detta kan man hitta i lokalblaskan eller på

http://aa.usno.navy.mil/data/docs/RS_OneDay.html

Man har väl inte det vita mösskapellet kvar på skafthatten? 8-/ Hög tid att byta.

:D:banghead:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...