Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sök är en bra funktion på detta forum.

Det finns redan ett antal trådar med hänvisning till flygbassäks hemsida. :/

Posted

Jag låg som närskyddsman i flyget, det som nu har döpts om till flygbassäk.

Man är placerad några mil utanför skyddsobjektet(flygbanan) mellan flybasjägarna (som ligger längst ut) och flygbasen på ett område som delas upp i fyra "tårtbitar". varje grupp i plutonen får sin tårtbit att patrulera, med hjälp av fordon och till fots.

gruppen består(stod?) av gruppchef, hundförare, fältarbetsman, sjukvårdsman och signalist.

vad det går ut på är att finna fienden och eliminera dem. (search and destroy! :/ )

jävligt rolig utbildning, mycket spring i skogen och inte lika jobbigt som flygbasjägare.

Posted

NSKY_517:

No offence, men du har inte ett rätt.

Din info är ca 8-10 år gammal beroende på flottilj.

Har inte "döpts om", FBS är en ny företeelse. Inga tårtbitar. Har aldrig legat "ett par" mil utanför skyddsobjektet. Inga grupper. Fältarbetsman finns inte längre. Sjukvårdsman finns inte längre. Flygbasjägarna är en MD-resurs men lyder under bataljonsledningen och ligger inte nödvändigtvis ens på samma bas som FBS.

Posted

cerberusz:

det var något nytt! 8-10 år, tänk att 4 år kan vara så lång tid...för det var 4 årsedan jag muckade nsky...

Visste inte att fältarbetsmannen oxå skulle försvinna. :)

detta var vad jag utbildades till, tårtbitar och hela köret. så jag vet vad jag pratar om min vän.

det vi fick reda på var bara att flygbassäk skulle bli det nya namnet på nsky, vi blev lite avis eftersom det lät lite fräckare, så vi viste ju om det nya.

och under GU låg vi på FBJS regi(Inte på FBJS!). så som vi blev utbildade låg flygbasjägarna ytterst sen kom vi och närmst var flygmek och dom andra gubbarna.

Jag var inte Flygbassäk utan Närskyddare. så om det är någon som jag har vilselett ber jag om ursäkt.

Posted
cerberusz:

det var något nytt! 8-10 år, tänk att 4 år kan vara så lång tid...för det var 4 årsedan jag muckade nsky...

Visste inte att fältarbetsmannen oxå skulle försvinna. :)

detta var vad jag utbildades till, tårtbitar och hela köret. så jag vet vad jag pratar om min vän.

det vi fick reda på var bara att flygbassäk skulle bli det nya namnet på nsky, vi blev lite avis eftersom det lät lite fräckare, så vi viste ju om det nya.

och under GU låg vi på FBJS regi(Inte på FBJS!). så som vi blev utbildade låg flygbasjägarna ytterst sen kom vi och närmst var flygmek och dom andra gubbarna. 

Jag var inte Flygbassäk utan Närskyddare. så om det är någon som jag har vilselett ber jag om ursäkt.

Jag är helt övertygad om att cerberuz är officer inom förbandet, så han vet nog vad han pratar om. :=o

Posted (edited)

tjena...

Nsky finns inte längre som sagt... istället så har det bildats en ny typ av förband som heter Flygbassäk.. det är inte nått nytt Nsky utan har en hel del andra uppgifter..

stämmer in att du kan få en hel del info säkförbandsidan... *adressen kan nån annan*

Brobeck- vilken flottoilj??

//FBS

glömde säga att det fortfarande heter närskydd hos pliktverket...

Edited by FBS
Posted

Tackar..

Jag har redan sett på www.sak-fv.org, en hel del info där..

Vilket flottilj jag ska vara på är väl inte riktigt bestämt, kan välja mellan F7 Såtenäs, Halmstad eller Umeå.

Någon som vet när Flygbassäk startade? (kanske någon som redan legat där???)

Posted
Hade ingen aning om att man kunde bli plutonbefäl hos flygbassäk.

Jorå, det kan man allt, dock så har vi på F7 inte det i år pga någon teknikalitet. (Pliktverket har väl fuckat upp som vanligt) F4 har det däremot.

Brobeck: Om jag får komma med ett opartiskt :2guns: råd; välj tjänsten på F7, i Umeå och Halmstad är det arméns Närskydd (inget ont om dem), det är inte alls samma tjänst som FV:s Flygbassäk.

Posted

Okej, jag var nog mest inne på det också.

Jo, visst kan man bli PB. Jag vet inte om man blir pb eller troppchef?

Är detta första årgången av flygbassäkare eller??

Posted (edited)
Okej..

Men jag har fått mitt inskrivningsbeslut:

PB Närskydd (troppchef?).

Alltså finns fortfarande närskydd?  :lol:

Välkommen till Närskydds träsket :lol:

Edited by nsky_517
Guest matte
Posted

F4, var först och utbildade den första Flygbassäkplutonen förra året.

F16 utbildade en försökspluton, Strilsäk, 00-01. (Strilsäk riktad mot radar mm istället för Flygbas)

I år utbildar alla flygflottiljer utom F16/F20 två flygbassäkplutoner.

Posted

Det finns ett antal trådar vad gäller huruvida GB/PB/KB blir patrull/grupp/tropp/pluton-chefer. Sök på dem...

På FBS så blir PB/SÄK stabsgruppchef, d v s ansvarar för rutintjänst, viss stridsledning samt motortjänst. Detta varierar förmodligen från förband till förband.

Posted
Okej..

Men jag har fått mitt inskrivningsbeslut:

PB Närskydd (troppchef?).

Alltså finns fortfarande närskydd?  :dong:

Välkommen till Närskydds träsket :wacko:

Jag tackar för det!

Posted

på f4 fins det nu i staben på första pluton...

PC Kapten

stef PC Löjtnant

2st PB elever (11mån)

1st PatrullC (10mån)

1st Stabs fordonsförare (7,5mån)

Fråga om du vill veta något mer !

FBS Hf Säveskog F4

Posted
Brobeck

Vilket flottilj jag ska vara på är väl inte riktigt bestämt, kan välja mellan F7 Såtenäs, Halmstad eller Umeå.

Snälla, åh, snälla.

Jag vill inte låta som en gnällig norrlänning, men det har aldrig funnits och kommer nog aldrig att finnas en flygflottilj i Umeå!

Den ligger i Luleå, och det är 28 mil däremellan!

Ungefär som att påstå att LG ligger i Göteborg!

:(

Posted (edited)

Näe i Halmstad FANNS det bara PBS närskydd under ett fåtal år, parallellt med utb. på F6 karlsborg.

Gammla ljuva minnen :huh:

Edited by KalleSWE
  • 2 weeks later...
Posted

Jag blev inskriven som närskyddsman och rycker in nu i oktober på F21 med förhoppning om att kunna bli hundförare. Om jag har förstått det rätt så heter det nu Flygbassäk istället och för att bli hundförare ska man han en GB utbildning. Är det så? Det lär ju vara försent att få byta nu... :D

Posted

Skogsvilde: rycker själv in nu i augusti som gruppchef så vi lär väl synas däruppe.

vad jag har förstått det så kommer vi inte hamna på Flygbassäk utan på Strilsäk, samma sak tydligen, men ändå inte...

Posted

t0be: Jo då lär vi ju synas, jäkla skoj. Har försökt få tag på någon på pliktverket nu, men alla hade gott hem. Så jag får försöka på måndag igen. Om det finns möjlighet så vill jag byta till GB, det lär ju visa sig. Borde ju inte finnas några platser kvar..

Om du har icq kan du adda mig icq#68949474 , Så kan vi snacka lite..

Posted

tObe: har du redan fått reda på att du ska på stril-säk? vi fick reda på vars vi skulle ligga strax före jul

nästa år kommer det att utbildas 3 säk plutoner på F21 2 FBS och 1 STRIL säk pluton samt att ni kommer att

få sprinter bussar istället för tgb 13 enda skillnaden på plutonerna är att stril säk befälen är lite mer krigiska :D

Posted

toord: stod på inkallelsen som kom för några månader sedan att jag va placerad på Strilkompaniet och lade då ihop 1 och 1...

va e sprinter bussar för något då för en som inte är insatt? :D

det där med dom krigiska befälen, ska man se det som ett plus eller minus?