Danne Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Fick igår en ny stationär dator levererad. Köpte bara ny burk, skärm,tangentbord och mus är en en generation äldre. Systemet levererades med Windows 7 installerat. 1) Vid första och andra uppstart går bara datorn igång och blir stående, ingenting visas på skärmen som slår över till komamode. Vid tredje försöket kickar det igång. 2) Allt är nu frid och fröjd, tuffar på fint. Installerar Total Commander (jag vet, jag är gammalmodig) och NOD32 antivirus (uppdaterar). Testar internetaccess, inga problem. 3) Får för mig att uppdatera drivrutinerna för grafikkortet, gör detta online. Här kan jag möjligen ha fipplat fel för efter omstarten här börjar smärre grafikfel uppstå, som blir värre och värre till jag får en Blue screen. Omstart i säkert läge och gör en systemåterställning, ingen verkan. Sätter nu i grafikkortets drivrutinskiva för att försöka köra en rollback. Får inte skivan att starta. 4) Från och med nustartar inte windows upp, det gör någraförsök men kommer aldrig halvvägs. Grafikfel syntes ibland under uppstarterna. 5) Om jag stänger av och slår på går datorn in i moden som beskrivs i 1: Fläktar (samtliga, var fundersam på värmeproblem men alla går) och allt kickar igån men inget händer, ingen BIOS, skärm in i sleepmode. När jag lät den stå över natten kickade systemet igån, Windows ville köra "startreparation" men gick i koma efter 4 sekunder. Vid omstart är jag tillbaks till 1. Någon med förslag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Den bootar till fel skärm kanske. Ibland får man detta fenomen och bilden sänds istället till kontakten för TV-ut. Dock så är grafikfelen du beskriver tecken på att det kanske inte bara är detta. Jag skulle, kollat om det är bild på tv-ut eller kanske den andra dator-ut kontakten om grafikkorten har två kontakter för monitor och en för tv som är ganska vanligt. Sen skulle jag ta ur grafikkortet och sätta i det igen. Om du lyckas stabilsera den så att du ser bios på rätt skärm varje uppstart så skulle jag sen ta bort partition, formattera och ominstallera windows 7. Om du sen fortfarande får grafikfel vid uppstart och liknande då är ditt grafikkort trasigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Fick igår en ny stationär dator levererad. Köpte bara ny burk, skärm,tangentbord och mus är en en generation äldre.Systemet levererades med Windows 7 installerat. Någon med förslag? Vi har ju pratat om det här Danne, nu skall man ju inte sparka på dem som redan ligger ner, men varför köpte du inte en dator med Äpple på? Lite dyrare, lite bättre, och måste du nödvändigtvis köra en del gamla Windowz godingar så kan du göra det via BootCamp. För en garanterat problemfri tillvaro //I Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 10, 2010 Author Report Share Posted April 10, 2010 Grafikkortet är ett XFX 5850 (för övrig datorspec se tråden "Datorköp"). Jag har två DVI- utgångar, en HDMI och en DisplayPort. Det jag stör mig på är att datorn direkt verkar gå in i status quo, det hörs inte att den bootar. Så även om jag möjligen har presentationsproblem kanske det inte är det som är problemet?....och varför kickar den igång (nåja,försöker) vid enstaka tillfällen? Imint: Farbror får fortsätta åka slalom så blir det nog bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 10, 2010 Forumsledning Report Share Posted April 10, 2010 För att iaf se om grafikkort och annat lirar som det skall rekommenderar jag att testa att köra en Ubuntu LiveCD bara för att se att det rullar. Sen blir det till att försöka rulla tillbaka, kanske tom installera om. Men kolla att all hårdvara är oskadd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 10, 2010 Forumsledning Report Share Posted April 10, 2010 http://en.kioskea.net/forum/affich-35484-m...uter-won-t-boot Kanske kan hjälpa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 10, 2010 Author Report Share Posted April 10, 2010 http://en.kioskea.net/forum/affich-35484-m...uter-won-t-boot Kanske kan hjälpa Testade tricket med on-knapp utan nätsladd i. Vet inte om det funkade eller om det var som i morse att det kickade igång för att jag inte testat på några timmar. Nu blixtrade iaf bios fönstret förbi och datorn tuggade på i några sekunder för att sedan bli svart skärm där markören hoppade uch ner mellan andra och tredeje raden uppe i vänstra hörnet. Vid nästa omstart blev det ingen uppstart utan skärm somnar och datorn går i status quo. I detta läg funkar heller inte nätsladdstricket. Om det nu är grafikkortets drivrutiner. Kan jag rycka ur det och slänga i mitt gamla PCI-E kort och pröva uppstart med det i? Vet att man skall ta bort alla drivrutiner före man byter kort, men det är ju omöjligt i detta fallet så....är det värt att pröva? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 10, 2010 Forumsledning Report Share Posted April 10, 2010 Låter som ett bra förslag. Testa ett annat grafikkort. Om du har en annan disk liggande kan du ju byta ut det och köra in allt från början , bara för att se om det lirar med ren ominstallation. Som jag förstod var datorn helt ny och då är det ju lätt att installera om utan att tappa något. Det gäller ju att först ta reda på om det är Hådvarufel eller drivrutin/mjukvara, sen arbeta sig vidare från det. Just nu låter det som det kan vara antingen eller. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 10, 2010 Author Report Share Posted April 10, 2010 Låter som ett bra förslag. Testa ett annat grafikkort. Om du har en annan disk liggande kan du ju byta ut det och köra in allt från början , bara för att se om det lirar med ren ominstallation. Som jag förstod var datorn helt ny och då är det ju lätt att installera om utan att tappa något. Det gäller ju att först ta reda på om det är Hådvarufel eller drivrutin/mjukvara, sen arbeta sig vidare från det. Just nu låter det som det kan vara antingen eller. det här är skrivet med den nya burken men med det gamla grafikkortet i. Har gjort en systemåterställning till så tidigt som möjligt, men när jag nu testade att byta kort igen så är responsen lika nedslående som tidigare. Det går heller inte att installera de ursprungliga drivrutinerna till det nya grafikkortet då mjukvaran inte tillåter det med fel kort i.... Såååå, lite framsteg men.... Finns det fortfarande något att göra mjukvarumässigt före jag påbörjar mitt gnällmail till komplett? Link to comment Share on other sites More sharing options...
nojman Posted April 10, 2010 Report Share Posted April 10, 2010 Tycker det låter som du har nån typ av hårdvarufel! Om du har problem med nån taskig drivrutin så brukar det ordna sej om du går in i felsäkert läge (F8 vid uppstart på dom flesta datorer) Allt funkar som vanligt! Funkar inte det! Om du har med en installationsskiva: Prova att installera Windows igen, börja med en formatering...(nya datorer har sällan nån skiva med) Kan var nån typ av "recoverydisk"som finns på nån nån HD... Har du har problem att komma in Windows vid en nyinstallation så har garanterat nått fel på dom fysiska (hårdvara) prylarna.Då är det bara att utesluta sak efter sak... Sen finns det massa "kan vara" problem, om du har kört in drivrutiner som krockar med varann... Exempel: Garmins kartprogram+Nokias telefondrivrutiner=blåscreeen på vissa burkar osv... Du får gärna ta kontakt vid vidare problem om det behövs... nojman . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 10, 2010 Forumsledning Report Share Posted April 10, 2010 Bra Danne, då vet vi iaf att moderkortet är helt, Windows är relativt ok, men två del kan återstå. 1. Paj grafikkort (Det nya) 2. Felaktiga drivare till graffat som inte vill återställas. Jag tror iofs på 2. För att utesluta 1 måste du antingen dra igång pjäsen med en LiveCD och eller trycka in kortet i en burk med Windows för att se att det funkar. Kanske vågar du inte det i din "skarpa" maskin. Har du en extra test eller livecd så är det ju lugnt Är kortet helt återstår nån klurig reset eller total ominstallation av Win 7. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted April 10, 2010 Forumsledning Report Share Posted April 10, 2010 Verkar väldigt förekommande med Windows 7 64bit och 5850 problem. Två trådar http://www.tomshardware.com/forum/2852-63-...7-driver-issues http://forums.amd.com/game/messageview.cfm...p;enterthread=y Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 11, 2010 Author Report Share Posted April 11, 2010 Verkar väldigt förekommande med Windows 7 64bit och 5850 problem. Två trådar http://www.tomshardware.com/forum/2852-63-...7-driver-issues http://forums.amd.com/game/messageview.cfm...p;enterthread=y Jo, jag har funnit en del själv. Den jag hoppades mest på var den här: http://www.techsupportforum.com/hardware-s...50-install.html Dock hjäpte det inte och jag börjar väl nå vägs ände för alternativ tycker jag... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Offentlighetsprincipen Posted April 22, 2010 Report Share Posted April 22, 2010 Är problemet löst? Jag hade lite jox med min brors dator jag var med och bestämde delar till samt skruvade ihop, funkade bra vid första uppstart och installation av Win 7, därefter tuffade den på drygt en timme eller två innan den rebootade....och fastnade i en slags reboot loopning med 5-10 sec av aktivitet sedan omstart. Han hade inte ett 5850, dock ett 5770 som skal kunna ha liknande problem vid otursam matchning av moderkort....dagen efter gick datorn på efter 4-5 reboots och var vid liv ungefär 2-3 timmar innan samma senario började upprepas. Jag som aldrig haft problem med datorbygge tidigare slet mitt hår, även efter diverse felsökning med olika test av grafikkort, minnen, omstättning av CPU och fläkt etc. Efter att ha konsulterat en datorfirma som felsökte med de komponenter jag hade saknat visade sig att PSU'n var kass, vilket jag i min naivitet hade bortsett från då det iaf. kom NÅGON nivå av ström till moderkortet, har tidigare blivit offer av både bränd PSU och kortslutet moderkort så trodde jag hade erfarenhet nog på det området :3 Aja, efter bytet av PSU funkade allt perfekt iaf. Hoppas din burk spinner på bra med! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 22, 2010 Author Report Share Posted April 22, 2010 Grafikkortet är tillbakaskickat på kompletts begäran. vad som sedan skett vet jag inte riktigt då jag är i Afrika och bråkar med hökar och gripar mot simulerade fotbollshuliganer.. Jag återkommer när jag vet mer. Komplett var iaf väldigt snabba med att återkalla kortet och det skall bli intressant att se vad resultatet blir. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Grafikkortet är tillbakaskickat på kompletts begäran. vad som sedan skett vet jag inte riktigt då jag är i Afrika och bråkar med hökar och gripar mot simulerade fotbollshuliganer..... Okej...? Nu blev i alla fall jag nyfiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 23, 2010 Author Report Share Posted April 23, 2010 Ser nu att Komplett "inte funnit något fel" på produkten och kommer skicka tillbaks den.....suck. jag ser därför en fortdättning av den här tråden om en vecka ungefär Stefanf: Jag assisterar Sydafrikanska flygvapnet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 23, 2010 Report Share Posted April 23, 2010 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted April 24, 2010 Author Report Share Posted April 24, 2010 Fick nu det här mailet där vad som gjorts med mitt kort listas: Följande tester har utförts: * Systemet gav bild vid första uppstart - OK * Installation/Stresstest, installation av Windows 7 samt drivrutiner - OK * Installation, installation av de senaste officiella drivrutinerna till grafikkortet, Catalyst 10.3 - OK * Stresstest, 3DMark2006 3 loops - OK * Stresstest, 3DMark Vantage 1 loop - OK * Stresstest, FurMark 1.8.0 Stability Test, Xtreme Burning mode i 30min - OK Nåja, det visar sig till veckan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 24, 2010 Report Share Posted April 24, 2010 Frågan är ju om de testade kortet i en miljö identisk med din dator? Annars är det ju "bara" att skicka in hela maskinen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted April 25, 2010 Report Share Posted April 25, 2010 Prova att starta upp datorn med en Ubuntu live skiva. Via denna väg kan man felsöka på många olika sätt i en windowsdator. Hur du gör detta finns det massvis med guider på nätet som avhandlar detta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 15, 2010 Report Share Posted May 15, 2010 Hur gick det egentligen då?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted May 15, 2010 Author Report Share Posted May 15, 2010 Hur gick det egentligen då?? Både komplett och jag gav upp. När grafikkortet kom tillbaka, och jag också, var allt som vanligt. Jag startar burken och skärmen går in i sovamode. Så......hela burken är nu tillbaka hos Komplett. To be continued. Hade inte flygdagssäsongen nu börjat och att jag där har nya leksaker hade jag nog varit bitter, men det känns rätt ok... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 16, 2010 Report Share Posted May 16, 2010 Hur gick det egentligen då?? Både komplett och jag gav upp. När grafikkortet kom tillbaka, och jag också, var allt som vanligt. Jag startar burken och skärmen går in i sovamode. Så......hela burken är nu tillbaka hos Komplett. To be continued. Hade inte flygdagssäsongen nu börjat och att jag där har nya leksaker hade jag nog varit bitter, men det känns rätt ok... Bitter?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted May 28, 2010 Author Report Share Posted May 28, 2010 Det här......skrivs.......med oroliga fingrar....och snabba ögonkast mot datorburken....med...NYA burken...med NYA grafikkortet i! Allt funkar förträffligt, vet inte exakt vad de bytt, men så länge allt rullar så är jag nöjd. Case closed....för tillfället Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 28, 2010 Report Share Posted May 28, 2010 Identisk konfiguration som jag förstår det? Men då så - då är det bara för dig att skaffa Battlefield Bad Company 2 då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.