Jump to content

Kreditupplysning

gislemark

Recommended Posts

Jag lider av extremt nyfikna "grannar".

Fick idag hem ett brev om att dom har gjort en kreditupplysning på mig via internet. (upplysning.se)

Det står svart på vitt vem som har gjort den.

Saxat från sidan:

Kommer det skickas en rapport till den jag gör en upplysning på?

När ett företag i sin näringsverksamhet tar en kreditupplysning på andra företag eller privatpersoner så skickas ingen kopia till den omfrågade.

När en privatperson tar en kreditupplysning på en annan privatperson gäller följande regler:

- Det legitima behovet måste finnas.

- Det skickas ut en kopia till den omfrågade personen.

Är detta endast upplysning.se:s regler eller grundar sig dessa regler i någon lagtext?

Jag ringde självklart upp dom o frågade vad fan dom håller på med.

Dom blånekade såklart.

Jag skall ta en kopia på brevet o visa för att sedan konfrontera dem och fråga vad dom håller på med.

Kreditupplysningslag (1973:1173)

Ang. kreditupplysningskopia

11 § När en kreditupplysning om en fysisk person lämnas ut, skall till den som avses med upplysningen samtidigt och kostnadsfritt sändas ett skriftligt meddelande om

* a) vem som bedriver kreditupplysningsverksamheten,

* b) ändamålen med behandlingen,

* c) de uppgifter, omdömen och råd som upplysningen innehåller om honom,

* d) möjligheten att få rättelse av de uppgifter som rör honom, och

* e) vem som har begärt upplysningen.

Vad som sägs i första stycket gäller också när en kreditupplysning lämnas om ett handelsbolag eller kommanditbolag.

Vad som sägs i första och andra styckena gäller inte kreditupplysningar som lämnas genom offentliggörande på ett sådant sätt som avses i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen. Lag (2001:164).

Så länge du håller dig lugn själv borde det här räcka rätt långt, tycker jag.

Om inte annat måste det bli kul att se dom försöka slingra sig ur det. :)

...

Jag skall ta en kopia på brevet o visa för att sedan konfrontera dem och fråga vad dom håller på med.

Det finns inget att göra

Det är helt lagligt att göra kontroll på privatpersoner och företag i Sverige.

man kan ringa skattemyndigheten, kronofogden, bolagsverket, lantmäteriet osv..företags som alla bolag, upplysningscentralen mfl bistår gärna med hjälp

När det gäller företag som AB skickar man inte vidare vem som frågat / sökt kontrollen

När det däremot gäller privat personer, handelsbolag, enskild firma som anses vara juridisk person så går det automatiskt ut vem som gjort förfrågan.

jag jobbar mestadels med internationell säkerhet men flera gånger gjort koll på både företag för utlands intressen samt privatpersoner som påstått ett och annat för att leverera rätt information.

har man namn o person nummer eller namn och address går det fint och ta reda på allt från skulder, till registrerade fordon, bostadsrätter, mfl.

Undantaget är utdrag ur Polisens belastningsregister där den som skall kollas måste ge sitt medgivande ex vid en anställning mfl.

Men man kan däremot ringa tingsrätten i den kommunen man är skriven och begära utdrag då om det finns dom, på personen är det offentligt

Det gäller idag o ha rent mjöl i påsen, för är det minste lilla skit där kommer det fram för eller senare

Det finns fler normsystem i ett samhälle än det juridiska. Bara för att det är juridiskt okej behöver det

inte betyda att det är okej enligt andra normsystem i samhället. Så jag tycker absolut att du kan påpeka

för dina grannar att du tycker det är olämpligt och att det skadar grannsämjan att de snokar i ditt privatliv.

Kreditupplysningslag (1973:1173)

Utlämnande av upplysningar

9 § Kreditupplysningar om fysiska personer som inte är näringsidkare får inte lämnas ut, om det finns anledning att anta att upplysningen kommer att användas av någon annan än den som på grund av ett ingånget eller ifrågasatt kreditavtal eller av någon liknande anledning har behov av upplysningen. Vad som nu har sagts gäller inte offentliggörande av en kreditupplysning på ett sådant sätt som avses i tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen. Lag (1997:556).

:rolleyes:

Påtala för grannen att antalet upplysningar som tas på en individ påverkar kreditvärdigheten hos densamme. Du kan kolla på vilket bolåneinstitut eller bank som helst för att hitta nåt i stil med följande (från SBAB): 'Vi tittar även på hur många kreditupplysningar som tagits på kunden'. Du får alltså sämre möjlighet att ta ett lån om många har tagit upplysning på dig, ett faktum som inte många känner till när de registrerar sig för olika 'bonuskort' hos elektronikjättarna o.dyl.

/Bolle

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...