Vc_90 Posted April 22, 2003 Report Posted April 22, 2003 Måste säga att jag förstår inte varför det lipas så mycket över blågul. Felet ligger sällan hos dem..... Ni användare som gnäller: Följ de regler ni själv har godkänt o använd ert sunda förnuft så slipper vi andra höra erat gnäll. Quote
Shock Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Man ska väl fetta in kängorna med vaxfett så blir dom mjuka, smidiga och nästan vattentäta I våra "bra-att-ha-lådor" till 20-tälten finns Boston Wax Fett, men det har vi fått totalförbud på att använda. Anledningen sades vara att vattenmotståndet försämras... Kan det stämma? Vi smörjer våra kängor med Jüchtenglanz, som fixar det mesta. Kom ihåg att ta väl hand om kängorna och putsa ofta och ordentligt med rätt saker. Ställ aldrig kängorna i närheten av värmekällor (där smör smälter förstörs kängor!) och använd alltid dubbla strumpor. Det börjar bli asvarmt ute, men jag går fortfarande i stålgrå strumpor plus vita sockor ovanpå. Vad gäller skavsåren vill jag inte kalla mig expert, men vi fick ett gäng tips under vår GSU. Bland annat kan du fixa små kuddar som du sätter ovanpå ett punkterat skavsår, innan du tejpar. På så sätt får skavsåret luft och möjlighet att läka, samtidigt som tejpen ser till att friktionen inte tas upp av din hud. Något som dessutom är jävligt viktigt vid all tejpning av fötter är att det inte får bli några oavsiktliga veck på tejpen eller plåstret. Plåstra rätt och klipp bort de "öron" du får över vid hälen. Quote
Grunt Posted April 26, 2003 Report Posted April 26, 2003 Fråga: Är det inte bara kust- och fallskärmsjägare som får ut kängor innan inryck? På amfibieförbanden får iaf PB ut sina kängor vid ett infomöte ett par månader innan inryck... ........och GB på P10 tydligen. "Se P10-tråden" Quote
Mr_mEtZ Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 En av de åkommor som kan uppstår när du inte gått in dina kängor/aklimatiserat fötterna är ben hinne inflamation, det är inte kul att råka ut för detta och särskilt inte när du är ute och går och ha långt till målet. Ta rådet gå in kängorna rejält. Quote
Kockis Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 (edited) Använd Elastoplast, eftersom den är elastisk går den bra att forma efter hälen, det skall inte vara några veck på tejpen eftersom de kan ge skavsår. Dessutom andas Elastoplast. Klipp hörnen så de blir runda annars finns risken att tejpen börjar lossna i hörnet, rullar ihop sig och skapar skavsår. Elastoplast fäster inte så bra så man kan behöva sätta lite Leukoplast utanpå. men var försiktig med denna eftersom den inte är särskilt elastisk. Använd inte Compeed i förebyggande syfte och absolut inte enbart Compeed, man måste tejpa utanpå annars kommer det klibba ihop med strumpan (=skavsår) och går aldrig att få bort. Jag provade denna tejpning och den funckade inte så bra. Efter bara en mil så hade jag rediga blåsan under tejpen. Detta tror jag orsakades av att tejpens klister gick igenom tejpn och fastnade i strumpan. Desutom gjorde det förjävla ont att dra bort tejpn från håriga delar på vaden, foten och tårna. Edited April 28, 2003 by Kockis Quote
106 Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 Jag provade denna tejpning och den funckade inte så bra. Efter bara en mil så hade jag rediga blåsan under tejpen. Detta tror jag orsakades av att tejpens klister gick igenom tejpn och fastnade i strumpan.Desutom gjorde det förjävla ont att dra bort tejpn från håriga delar på vaden, foten och tårna. Tråkigt att höra, vilken tejp använde du? Har aldrig haft det problemet med Elastoplast men med Leukoplast kan man behöva lägga på ett extra lager (från början alltså, inte när man redan har en blåsa). Quote
Nemo Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 Fråga: Är det inte bara kust- och fallskärmsjägare som får ut kängor innan inryck? Hur går det för andra sorters jägare (och deras fötter)? På K3 får man ut sina kängor vid en infohelgen någon/några månader innan inryck. Detsamma gäller, vad jag vet, även för K4 numera. Quote
Azan_Gb Posted April 28, 2003 Report Posted April 28, 2003 Fråga: Är det inte bara kust- och fallskärmsjägare som får ut kängor innan inryck? Hur går det för andra sorters jägare (och deras fötter)? På K3 får man ut sina kängor vid en infohelgen någon/några månader innan inryck. Detsamma gäller, vad jag vet, även för K4 numera. Amf också Quote
Kockis Posted April 29, 2003 Report Posted April 29, 2003 Tråkigt att höra, vilken tejp använde du? Har aldrig haft det problemet med Elastoplast men med Leukoplast kan man behöva lägga på ett extra lager (från början alltså, inte när man redan har en blåsa). Det var kanske leukoplast... Vet inte riktigt!? Quote
Guest Old No.7 Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Fick ut kängor på infomöte och råden att använda dem flitigt. Tänkte satsa på att fylla dem med vatten och sedan knata runt med dem länge, dock vill jag inhandla en sula som jag ska använda mig av istället för filtsulan, har läst på flera ställen ocgh frågat andra och alla svar har lett till att byta filtsulan mot en "sportsula" Så nu kommer frågan. Vad ska man satsa på för sula, har ni någon att rekommedera ?? Undrar om infettning efter blötningen men det verkar vara lite olika svar var man än vänder så sig jag kommer lägga det som en fråga i mail till k4 nu. Vi fick ju tyvärr inte ut grejer så vi kunde vårda vårat transportmedel Quote
softfeel Posted April 30, 2003 Report Posted April 30, 2003 Så nu kommer frågan.Vad ska man satsa på för sula, har ni någon att rekommedera ?? De gröna sulorna som det står "Fotlabbet" på funkar helbra för mig, de fortfarande luktar viol efter ganska lång tid och det är ett plus. Bild: De nämns här. Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 1, 2003 Report Posted May 1, 2003 Så nu kommer frågan.Vad ska man satsa på för sula, har ni någon att rekommedera ?? De gröna sulorna som det står "Fotlabbet" på funkar helbra för mig, de fortfarande luktar viol efter ganska lång tid och det är ett plus. Bild: De nämns här. Hur lyckas du hålla en violdoft på dom ? Mina var som B-stridsmedel efter en vecka typ Quote
Fransson-AmfPB Posted May 3, 2003 Report Posted May 3, 2003 Så nu kommer frågan.Vad ska man satsa på för sula, har ni någon att rekommedera ?? De gröna sulorna som det står "Fotlabbet" på funkar helbra för mig, de fortfarande luktar viol efter ganska lång tid och det är ett plus. Bild: De nämns här. Är de sulorna de bästa som finns på marknaden för det priset eller? Funderar på att köpa ett par sådana! Quote
LeadHead Posted May 3, 2003 Report Posted May 3, 2003 18-åringar idag har fötter som hovfröknar. Gå med ordentliga skor eller barfota så slipper ni problem. ;) "Jag vill se BABYFÖTTER!!!" /citat. Vår kapten vid fotvisitationen under vilken han underkände varenda fot i plutonen. Bästa omdömet var väl något i stil med "Bäst hittils... Men det kunde vara bättre". Quote
Martin Eriksson Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Angående härdade fötter ... Jag har ett par veckor till på mig att gå in mina m90, och dom börjar kännas ganska hemtrevliga nu. Har gått i dom minst en mil om dagen i några dagar nu, och t o m lyckats klara mig utan skavsår. Detta att jag klarat mig utan skavsår tillägnar jag mina ganska härdade fötter. Mina ordinarie vinterskor är tio resorvärre än nåt annat jag har träffat på, inkl. m90, andra dagen man har på sig dom så blöder det om hälarna. Men efter att man läkt dom första skavsåren, gått upp nya och läkt dom igen ett par gånger... så klarar sig fötterna. Numera så har jag säkert en halvcentimeter tjock hud över hälarna på grund av mina vinterskor. Så nu är min fråga; är detta någonting bra? Om man ser till tidigare inlägg ... "jag vill se babyfötter" ... så är mina fötter ganska så längt ifrån det. Mina föräldrar tjatar även de på mig att jag ska tejpa fötterna när jag marschtränar, men varför då säger jag ... jag får ju inga skavsår, och om jag hade fått skavsår så hade det i slutändan innebärt mer härdade fötter för min del. Frågan är alltså: Är det bra att "härda" fötterna eller ska man använda tejp? Quote
kronvrak Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Jag har använt M90-kängor flitigt i 4-5 år nu, har bara fått skavsår av dessa en gång vad jag kan minnas och det var när jag dansat i 12 timmar. Benhinneinflamtion tycker jag är ett värre problem då de ju är tyngre i främre delen än vanliga skor/kängor och därför belastar musklerna på vaden annorlunda, är man inte van vid kängor så kan även snörning så högt upp på vaden inverka. Min lösning är att vänja mig vid kängorna om jag av någon anledning inte använt dem på länge samt inte snöra översta ögleparet. Quote
LeadHead Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Jag vet inte riktigt. Min spontana reaktion är: "If it ain't broken, don't fix it." Å andra sidan så sägs det att man kan få skavsår under förhårdnaderna. Vad jag skulle göra i din situation är att sticka ut på någon lite hårdare strapats med kängorna, typ ett par, mil med packning i varierande (gärna rätt besvärlig) terräng. Min erfarenhet är att man kan gå i ett par kängor på t.ex. vägar och justa stigar i evigheter utan problem för att sedan helt oväntat få skavsår på udda ställen för att man rör sig i terräng som gör att kängorna rör sig annorlunda på fötterna. Jag hade t.ex. inte ett skavsår under GSU:n (visserligen ingen jägar-GSU eller ens i närheten men ändå) innan vi kom upp till Kiruna/Abisko-terrängen och åkte vita blixten upp och ner för fjällen. Vid skidåkning i uppförs- nedförs- och sidolutningar fick jag t.ex. skav på sidan av hälen för att man fick vrida foten åt olika håll för att styra skidorna... Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 11, 2003 Report Posted May 11, 2003 Å andra sidan så sägs det att man kan få skavsår under förhårdnaderna. Och det är inget rykte...... Quote
Drow Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 hmm.. får man inte kängor vid mönstring.. eller gäller det bara viissa tjänster? Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 hmm.. får man inte kängor vid mönstring.. eller gäller det bara viissa tjänster? Gälla bara vissa tjänser. De som skall in vid K4 får tex. ut kängor. Finn väl ett felrtal till mem jag vågar inte spekulera... Quote
Fransson-AmfPB Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 hmm.. får man inte kängor vid mönstring.. eller gäller det bara viissa tjänster? Det är väl sällan man får ut kängor vid mönstring eftersom knappt ingen tjänst är spikad redan vid mönstring... En del får ut sina kängor vid s.k. infomöte eller extra mönstingar.... Quote
Guest Fågel Fenix Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 hmm.. får man inte kängor vid mönstring.. eller gäller det bara viissa tjänster? Det är väl sällan man får ut kängor vid mönstring eftersom knappt ingen tjänst är spikad redan vid mönstring... En del får ut sina kängor vid s.k. infomöte eller extra mönstingar.... DOOOH!! Ja självklart det var det som jag tänkte på... Skall nog läsa texten lite bättre nästa gång... Quote
Azan_Gb Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Jag fick mina på infohelgen :basker: fick du sommar eller vinterkängor?? Quote
Guest Old No.7 Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Azan tänk till en gång rycker in på sommarn.... får man då vinterkängor Quote
Azan_Gb Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Azan tänk till en gång rycker in på sommarn.... får man då vinterkängor Ja....man får ut vinterkängor nu för att gå in dem till vintern och på vintern får man ut sommarkängor så man kan gå in i dem till sommaren Quote
Guest Old No.7 Posted May 13, 2003 Report Posted May 13, 2003 Hmmm ja Azan du kommer nog hålla befälen sysselsatta iaf Quote
Recommended Posts