Jump to content

Recommended Posts

Posted
Hur många ska anställas?

- Försvarsmakten bedömer att cirka 4 000 rekryter behöver genomgå sin grundläggande militära utbildning, GMU, årligen. Under tiden som rekryt är man inte anställd. Alla dessa kommer dock inte att bli aktuella för en anställning eller kontraktering eftersom vissa av olika skäl kommer välja att inte fortsätta inom Försvarsmakten. Antalet som anställs eller kontrakteras kan så småningom röra sig om cirka 2 800 individer. Utöver dessa behöver Hemvärnet med de nationella skyddsstyrkorna också rekrytera soldater.

Jag studsade till lite när jag läste ovanstående. Räknar man alltså med att endast anställa 2800 soldater av 4000 antagna rekryter, dvs. ett bortfall på 30%?(!) :)

Vad jag förstått av den formuleringen så ska GMU vara detsamma för vanliga försvaret och Hv. Ska man ha ett Hv på runt 20 000 man så behöver man nog rekrytera 1000 man om året (förutsatt att de som går med i Hv inte kommer vara kvar i organisationen mer än i genomsnitt 20 år).

Posted
En liten fråga bara, du verkar ju ändå ha lite koll kring försvarets framtid. Om man blir kontrakterad soldat, innebär det då att man kommer "arbeta" vid förbandet under hela 8 år eller kommer man vara med i säg 4 år och sedan ligga i reserven?

Har själv funderat på att prova livet i grönkläderna, men 8 känns påtok förlänge för mig. Har ändå såpass bra betyg att jag kan studera vidare inom det mesta och då känns det lite onödigt sent att börja plugga vid 27 års ålder...

Tack på förhand! /Q

Nej så kommer det inte att vara. Under din kontraktstid kommer du att genomföra två internationella insatser och tre repetitionsövningar. Tiden där emellan är du ute i det civila samhället. Om behov finns (vakanser kanske) kan du sannolikt tjänstgöra mer, men du är inte förpliktigad att göra det.

Mvh//Cic (författare till mycket av ovanstående frågor och svar)