Laqez Posted February 2, 2010 Report Posted February 2, 2010 Hej, har någon här försökt strigla en vanlig kniv? Förklarande länk. Jag inbillar mig att det borde funka bra, men att det torde kvadda sidorna på bladet. Några insikter? Jag talar nu om att köpa en strigel med pasta och ge den samma behandling som man normalt ger en rakkniv. Mitt mål med detta vore endast att få en tokvass kniv snarare än att den skulle duga till någonting speciellt. /L Quote
Ing Posted February 2, 2010 Report Posted February 2, 2010 Undrade du över någonting särskilt? Jag har använt det en del, med en läderrem fastspänd på en lätt svängd träbit och autosol/polermedel. Det går att få överjävla vassa eggar, vad menar du med att sidorna blir förstörda? Quote
Laqez Posted February 2, 2010 Author Report Posted February 2, 2010 (edited) Jag utgick från att slippastan nöter bort eventuell coating som på Cold steels SRK el. dyl. på sidorna av bladet och att kanter och annat sannolikt rundas ned. Eftersom du verkar veta hur man gör får du gärna tala om hur man bör gå till väga. Hur länge behöver jag sitta och nöta? /L Edited February 2, 2010 by Laqez Quote
LV426 Posted February 2, 2010 Report Posted February 2, 2010 (edited) SRK blir inte bättre av att bli striglad, pga. stålet och eggvinklar, mm... Coatingen på SRK klarar det nog bättre än någon bättre beläggning (Fällkniven /motsv) eftersom det är en tjock epoxy. Edited February 2, 2010 by LV426 Quote
Chaplain Posted February 3, 2010 Report Posted February 3, 2010 Jag kan inte rekomendera dig att strigla "vanliga" knivar. Rakknivar däremot mår mycket bra av det. Personligen striglade jag min tyska närstridskniv till skalpellskärpa, dock blev eggen så skör att det blev djupa jack så fort jag försökte gjöra något normalt knivgöra med den. Tog lång tid att reparea den eggen. Använd ett fint oljebryne när du gjort ett ordentligt förarbete och du får en kniv som håller och får en skärpa som består. Jag klarar Karl XI test av värja med min kniv. (Vissa i min pluton är oroade över blankvapnen som pastorn bär . Chaplain Quote
LV426 Posted February 3, 2010 Report Posted February 3, 2010 Jo, en "vanlig" kniv kan visst må bra av det, det hela beror på eggvinkel och stålets egenskaper - striglingen tar bara bort de sista ojämnheterna i eggen och stärker den. Blir eggen skör, så är det helt enkelt fel eggvinkel valt för ändamålet och har inte så mycket med striglingen att göra. Quote
Knekt Posted February 3, 2010 Report Posted February 3, 2010 Jag klarar Karl XI test av värja med min kniv. Vad innebär det? Quote
Chaplain Posted February 4, 2010 Report Posted February 4, 2010 Fjäder som släpps skall delas med värjan. C Quote
galnekocken Posted February 4, 2010 Report Posted February 4, 2010 Varför inte prova med det här: SKÄRPSTÅL http://www.frosts.se/knivvard_main.html tar dock tid att lära sig, men men håller stålet skärpt mellan slipningar med sten. Quote
Chaplain Posted February 7, 2010 Report Posted February 7, 2010 Min känsla är att det är för svårt att få till rätt vinkel på eggen och att det sedan blir en massa extra arbete att få till det igen. Till kökskninarna är den dock bra. Dock vill jag inte l¨ta sur och bitter, var och en måste få pröva sig fram till vad som passar dem bäst. Lycka till. Chaplain Quote
galnekocken Posted February 7, 2010 Report Posted February 7, 2010 Det sitter i handleden, som mycket annat? Jag vet att det är svårt, trots trettio år träning, så blir det fel ändå ibland. Quote
Recommended Posts