Jump to content

Recommended Posts

Jag hörde för en tid sedan en kollega (jag är lärare) göra följande analys: Folk i västvärlden övergår allt mer till att bli "lust"-människor från att ha varit "plikt"-människor.

 

Det vill säga: Man gör bara det som är roligt eller stimulerande just för tillfället och av egna privata skäl. Jag tror faktiskt att det stämmer.

 

JFK sade en gång: "Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country" och det gäller liksom inte längre. Man vill ha kul, jobba inom media och party-knarka lite lagom på kändispartajer med Bindefeldt och Gardell. Samhällsynen på FM spelar givetvis även den in. Militärer är våldsbenägna psykopater som skall hållas djävligt kort annars gör de en kupp och störtar landet in i fascism. I allt fler sammanhang diskuteras FM och verksamheten där som allt för dyrbar och onödig. Vi har ju inte varit i krig på snart 200 år och varför skall man då betala för skiten/kasta bort ett år av sitt liv för att utbilda sig på detta onödiga strunt? Varför JAS-projekt och dyrt försvar när folk ligger och ruttnar i sitt eget piss på långvården och ungarna inte lär sig läsa och räkna i skolan? Viss del av den negativa synen kommer sig säkerligen också av debatten om vpl som grå arbetskraft. Vem vill göra lumpen som en djävla underbetald fastighetsskötare/vaktmästare?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Såg på Svt för någon dag sedan.

 

Där dem frågade folk på gatorna när blir pojkar männ.

 

DÅ ser man en gammal kvinna med en rulator, reportern frågar henne då:

"När blir pojkar männ?"

Då svarar den gamla kvinnan i en bestämd röst : "Man blir inte en man föränn man har gjort lumpen"

 

Sen tog hon sina ica kassar och gick vidare.

 

Det tyckte jag var iskallt.

 

Det ligger en sanning i det hon sa

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

 

Jag fatta inte heller den negativa attityden! jag har en kusin som är så jävla fysiskt stabil och alltid varit militärt intesserad!! Men genom sin faders (min morbrors) påverkan verkar han dra sig ur planerena på en militär framtid!!

 

Min morbror anser att det inte ger en något och han lyssnar inte på mina argument att man utvecklas som person och får ett minne för livet nej då utan min kusin har nu bestämt sig för att försöka skita i lumpne!! VA FAN HAR DU INGEN STAKA KUSIN STÅ PÅ DIG!! det är faxx inte bara ungdomen som är negativ utan dessväörra även den äldre generationen!

 

KROSS PÅ DEN!

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Jag som trodde att man fick döda folk i lumpen :(

 

Ett stort steg i människans utveckling håller på att hända.

Det är den s k gnällreflexen. När man inte får som man vill eller inte orkar anstränga sig då utlöses den här reflexen.

 

Något smidigt sett att göra sig av med denna irriterande reflex.

 

De flesta argument jag träffar på som är emot lumpen säger att det är bättre att plugga vidare eller jobba. Man kommer att plugga eller jobba i stort sett hela sitt liv så varför ska man ha bråttom till en buss som inte kör iväg förrän man har kommit.

Edited by Tarkan
Link to comment
Share on other sites

Fan då kanske jag är unik i denna värld!

Jag mönstrade sökte vapenfriutb som fpl-brandman, ville ha någon nytta av mina 356 dagar. Och vad händer!

När man kommer in till mönstringsförättaren, som var en major, tittar han på mig och mina resultat och säger... - Vapenfritjänst? hmm... (kollar på sitt DOS-baserade program i "datorn"). Du det blir inget med det, 15 månader KBS T2 SjtpplutC. (Pang krasch och bom med stämpeln)

- Nästa!

 

Där satt man med pubertesfjunen i brevlådan, och olycklig blick. - Vad händer nu då? :baskerHV:

 

Det visar sig nu, efter GU på F16 Rr-komp PS-870, två vändor med :baskerPa: och ett par år i Hv att han hade rätt. Vpnfritt var inget för mig....

 

Lumpen var det första steget mot den stora vida världen. Alla borde göra ngn typ av plikttjänstgöring! :blink:

Edited by Fk Backéus
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fått nåt skit för att jag ska göra lumpen. De frågar mest bara varför. Dock är det ett antal som har fejkat för att slippa. Jag har faktiskt själv tänkt på att göra eller inte göra lumpen. Det är ändå sommaren efter studenten och tio månader som jag förlorar. Om man inte gör lumpen så kan man bo hemma, tjäna lite pengar och göra mest vad man vill. Får väl hoppas att tio månader i grönkläder betalar sig på nåt annat sätt. :D

Dock så tror jag min mamma blev glad över att jag ska göra lumpen. :ak:

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte fått nåt skit för att jag ska göra lumpen. De frågar mest bara varför. Dock är det ett antal som har fejkat för att slippa. Jag har faktiskt själv tänkt på att göra eller inte göra lumpen. Det är ändå sommaren efter studenten och tio månader som jag förlorar. Om man inte gör lumpen så kan man bo hemma, tjäna lite pengar och göra mest vad man vill. Får väl hoppas att tio månader i grönkläder betalar sig på nåt annat sätt.  

Dock så tror jag min mamma blev glad över att jag ska göra lumpen.  

 

Du kommer få en hel pluton med nya bröder. Mina allra bästa kompisar har träffat i lumpen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

När det gäller mig så har jag kompisar som tycker om lumpen och att den är bra, men antalet är försumbart, d.v.s. att de flesta jag känner tycker att det är slöseri med tid. Frågar man efter så kommer de med argumentet om att Sverige inte är i krig och att det aldrig kommer att gå i krig eftersom det är ett "himmelrike".

 

Jag har inte gjort lumpen än, jag rycker in Juni 2004 som Afmibieplutonsbefäl och jag gör det för att jag vill det, det känns som om det är den rätta vägen för mig. Jag tror att utbildningen kommer att ha ett högt värde samt att man kommer att utvecklas som person också. Jag ser inte det som att "förlora" tid, utan jag ser det som ett gyllene tillfälle att mogna till och utvecklas till en bättre person.

 

Att de flesta jag känner tycker att lumpen är ett "onödigt moment" är helt och hållet bullshit i mina öron, jag vet inte vad ni tycker, men detta är min ställning till lumpen....

 

Det där med att en kille slutade planera inför lumpen bara för att hans farbror tyckte att det var onödigt, det är inte bra (own reflection) . Detta berör en själv och jag tycker att man ska söka svar på sina frågor själv. Det är ju ändå ni som kommer att dyka i leran...inte dem.

 

mvh

Shadi

Link to comment
Share on other sites

Guest Kulan
Min åsikt att försvaret inte bara ska utveckla de redan intresserade, utan snarare har en än viktigare uppgift i att utveckla de "långhåriga överviktiga gnällspikarna" .

 

 

Försvaret behöver en bred grund för att fungera som ett försvar av HELA vårt samhälle. Inte enskilda intressen.

Även om kanske inte DU är pacifist så är de allra flesta med vänsteråsikter mycket kritiska mot det militära. Man ska inte dra alla över en kam men så är det faktiskt.

 

Visst utvecklas man mycket som person om man gör lumpen men i dagens läge kan och behöver vi inte ta in hur mycket folk som helst så då tycker jag att det är bättre att satsa på de som är motiverade.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...