Jump to content

Recommended Posts

Posted

De flesta jag har pratat med vill inte för att det är tungt, jobbigt och ointressant enligt dem. Plus att Sverige aldrig kommer att hamna i krig.

Dock tycker jag att risken för det verkar större om man inte har något som helst försvar. :huh:

Ekonomiskt sett: 66 kronor om dagen, det blir väl uppåt en tusenlapp i månaden? Samt, förstås, gratis kläder i fina färger. Och man slipper fundera i timmar varje dag på vad man ska ta på sig ;)

Får man sen rulla sig i lera lite lagom är väl det snarast att se som ett plus.

/Stuka

som försöker bejaka sin kvinnliga identitet genom att tänka på kläder... gröna kläder... med fina mönster

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Ekonomiskt sett: 66 kronor om dagen, det blir väl uppåt en tusenlapp i månaden?

Det är uppåt 2000kr i månaden. Plus lite helgersättningar, förplägnadsersättningar och sånt

Posted

Hmm...

Något jag inte förstår är att många av mina vänner säger att lumpen är ett bortkastat år med sedan när man frågar vad de ska göra istället så säger de.....

- ...vet inte.... Inte plugga i alla fall...

Innebär inte det att det blir ett bortkastat år?

Gör man lumpen får man ju resa...Borden någon?

Posted

tjena

jag tror att en utav anledningarna till att ungdomar inte e så possitiva till Försvaret är att dom flesta sitter hellre vid sina datorer och och spelar spel...för i spelens värld så slipper man sätta upp tält och annat sånt som dom säkert uppfattar som jobbigt.

så upplever jag det för jag är med i Hemvärns ungdom och vi har precis fått några nya som ville vara med men så hade vi ett fältvaneläger med dom nya och det här fältvanelägret ja det var nog det lättaste man kunde jämföra med andra övningar vi hade men dom tyckte det var SKIT JOBBIGT, det ända dom sankka om var just hur mycket dom ville sitta vid sin dator och spela CS med mera... :camo:

Posted

Kanske ett helt gemensamt EU-försvar kan vara lösningen på rekryteringsproblemet.

Det skulle skapa möjligheter att båda resa, uppleva nya kulturer ov skapa en bättre gemenskap inom unionen.

Dessutom så är det ju lite roligare att välja mellan Frankrike eller Spanien än mellan Boden och Luleå.

Posted (edited)

I min klass är det en hel del som ska in i lumpen.

Något jag har märkt är att mest svenskarna kommer in. Sorgligt men sant. Har inte hört någon "utlänning" säga att de kommit in eller så.

Större delarna av "Svenskarna" kom däremot in fast jag är inte säker då jag inte snackar särskilt mycket med en del av dem.

Sen dem som inte vill in säger oftast följande:

"Sverige kommer ändå inte komma i krig"

"Bättre att plugga vidare"

"Man är bara korkad om man går i lumpen"

Osv osv.

Själv vill jag in väldigt mycket och jag kan nästan lova att jag börjar gråta om jag inte får det :camo:

EDIT

Inlägget känns lite rasistiskt såhär i efterhand när jag läser det men jag hoppas att ingen tar illa upp då det inte är min avsikt att vara rasistisk eller liknande.

Edited by Wahlgren
Posted
I min klass är det en hel del som ska in i lumpen.

Något jag har märkt är att mest svenskarna kommer in. Sorgligt men sant. Har inte hört någon "utlänning" säga att de kommit in eller så.

Större delarna av "Svenskarna" kom däremot in fast jag är inte säker då jag inte snackar särskilt mycket med en del av dem.

Sen dem som inte vill in säger oftast följande:

"Sverige kommer ändå inte komma i krig"

"Bättre att plugga vidare"

"Man är bara korkad om man går i lumpen"

Osv osv.

Själv vill jag in väldigt mycket och jag kan nästan lova att jag börjar gråta om jag inte får det  :camo:

EDIT

Inlägget känns lite rasistiskt såhär i efterhand när jag läser det men jag hoppas att ingen tar illa upp då det inte är min avsikt att vara rasistisk eller liknande.

Jag är invandrare och skall göra lumpen , är t.o.m medlem i FBU och sitter i styrelsen.

Det finns över 3-4 personer på SoldF.com som gör, gjort eller skall göra lumpen.

Posted
Det finns över 3-4 personer på SoldF.com som gör, gjort eller skall göra lumpen.

Av nästan 1000 möjliga.......

Tycker faktiskt att Wahlgren tyvärr har rätt.

Posted

är oxo inne helt på att göra lumpen och mer än det, antingen satsar jag på YO eller polis.

dock lockar YO mer trots att det kanske inte direkt är ett framtidsyrke...

Posted
Ja jag börjar oxå gråta om jag inte får göra lumpen !!!

Då är det bara främlingslegionen som gäller...

Skämt å sido

Vill man göra lumpen så får man det i dagsläget.

Fast man vet ju inte vad som händer i Försvarbeslut 2004.

Kanske blir många svenska sökande till Amerikanska armén....

Tjänar bra där har jag hört.

:D

Guest Fågel Fenix
Posted
Ja jag börjar oxå gråta om jag inte får göra lumpen !!! men frågan är jue hur man ska göra ungdomar mer motiverade att vilja göra lumpen ! :D

Men alla 17 åringar har ju fått ett sånt där infoblad med tillhörande cd (jag också) !

Det räckte för mig, var iofs motiverad innan men... :D

Jag försöker iaf fixa så att en Yoff skall komma till min skola och prata om sitt jobb.

Nu har vi bara tråkuga tekniska jobb och studenter från chalmers etc..

BORING! :D

Posted

Jo, et sånt fick jag också..men precis som grunt säger här så är man MYCKET orolig av hur försvarsbeslutet kommer att vara man hoppas på att dom inte lägger net nånting men det är väl bara en dröm :(.....för jag gå och gömmer mig om jag inte får en grön basker hehe..... /:D

Guest Fågel Fenix
Posted
Jo, et sånt fick jag också..men precis som grunt säger här så är man MYCKET orolig av hur försvarsbeslutet kommer att vara man hoppas på att dom inte lägger net nånting men det är väl bara en dröm  :(.....för jag gå och gömmer mig om jag inte får en grön basker hehe..... /<!--emo&:D-->beret.gif.webp<!--endemo-->

var det både 16 & 17 åringar som fick alltså ???

Guest Sudden
Posted

Som någon nämde innan så är det lite "inne" att vara emot lumpen. Säger någon: vad fan ska man göra lumpen för? Så börjar grabbarna runt omkring att hålla med. Och tracka ner på de som vill.

Så var det t.ex. under min mönstring. Jag mönstrade med flera polare och på vägen upp var jag den enda som verkligen ville lumpa. Snacket i bussen gick ungefär: "Jag ska säga att jag är bög hos psykologen" och "fan om jag får göra lumpen" mm mm.

Men när de kommit ut från inskrivningsförättaren var det tvärt om. De som tidigare sagt att de absolut inte ville göra lumpen sa nu: "He coolt, jag ska köra lastbil". En annan kontrade med "jag ska bli kabelman! Vad fan e det?". "Jag ska bli skyttesoldat". mm mm....

Hajjar ni? Är en emot, så är man rädd för att sticka ut och vara tvärt om.

Posted

Riktigt så är det inte i min skola.

De som vill mobbar dem som inte vill och vise versa. Snackas bara lumpen nu nästan i klassen, det är ju snart en del av dem ska in så :D

Guest Fågel Fenix
Posted

Det finns ju chans att gå med i FBU-U HVU eller minilumpen och X-antal veckokurser för de som vill. Men då måste man vara lite intresserad.

Annars vet man nog inte att det ens existerar... :D

Guest Fågel Fenix
Posted

ett alt. vore att göra FM mer folkligt. Dock svårt så vpl kullarna är såpass små..

Jag vet faktiskt inte :(

Posted

Lättjan kan botas genom arbete!

Det vanligste jag hört är dock: "Varför skall jag kasta bort ett år på det, det ger ju inte mig något?"

Kan det vara en ganska tydlig indikation på att försvaret är för dåliga på att göra PR för sig. Personligen försöker jag så ofta jag kan förklara sanningen för "de unga skeptikerna", manar alla att göra det samma!

Posted (edited)

@Wahlgren , fanns ingen rasism i det inlägget ju.

Det är ju en av de 7 dödsynderna som gäller ( lättja ). Inte vill man sitta och frysa och gå hungrig hela tiden. Det vill jag göra iallafall. För att ha det bra så måste man ju hade lite jävligt.

Diskuterade med en tjej i klassen om vad som skulle göras i livet efter studenten.

Då svarade jag FN-soldat. Hon tyckte det var löjligt eftersom det inte var mitt krig o s v. Under den lektionen (filosofi) hade vi ett problem. Scenario: Du är i ett koncentrationsläger. Du får en uppgift som är valfri. Antigen väljer du ut 50 personer som dör eller så väljs 100 ut av nån annan och dör. (Det har hänt på riktigt). Då säger den här tjejen nåt i stil med: "oooo vad hemskt, att människor får lida så"

Tror ni att om man skulle ha knackat på hos nassarna och sagt: "kan ni inte släppa de där människor" att de skulle ha gjort det? Jag kan nog svara åt oss alla. Ett rungande NEJ!!!!!!!!!!!

Mitt mål i livet har blivit att bidra med något till mänskligheten och enligt mig kan jag göra det som bäst genom en FN-tjänst.

Borde det inte vara alla människors mål i livet?

:)

P.S. Blev klar med projektarbetet idag ( 100p)

Edited by Tarkan
Posted

Jag ser egentligen inte problemet.

Vid krig så är alla mellan 16 och 55(?) totalförsvarspliktiga, dvs MÅSTE ställa upp för sitt land i kris. Det går inte att säga "jag bryr mig inte, det går att lösa på fredlig väg".

Lösning:

Inför totalförsvarsplikt för ALLA ungdomar! Minst 6 månader inom FM, barnomsorg, äldreomsorg, elproduktion, samhällsviktiga funktioner brandbekämpning, åkerirörelser mm.

Om alla måste genomföra detta så upplevs det inte som något orättvist utan som en plikt mot sitt land. Man ska få utbildning och rimlig ersättning, samt civilt meritvärde.

Finns ingen anledning att ge en nymyckad 40.000kr för att han gjort sin plikt med rimlig ersättning!

Sluta pjoska !! Sätt fart på de lata Nintendo-kropparna och ställ upp för familj, och fosterland!! Det handlar om en respekt för den fred vi njutit av i många herrans år, denna fred spottar dom i ansiktet och hånar!

Ibland blir jag trött på alla småprinsar och prinsessor som tror att kvasianarki och allmän uppstudsighet skall ge en mer human och fri värld.. Föga anar dom att de spelar uppviglarna rakt i famnen...

Ojoj, där slank det ut en hel del... Hoppas bara att andemeningen gick fram:

sluta tänka som lata individer och försök se det högre syftet!

Om alla rustar för försvar, kan vi snart lägga ner det!

//Magnus B

Posted

enligt mej så är dagens ungdommar så rädda för att bli skitiga eller gå hungriga och dessutom så kan dom ju inte sms a en massa när dom gör lumpen eller gå runt och vara allmänt stöddiga , inom bussyrket så gick det inte en dag som man inte stötte på dessa förslappade varelser som beter sej som små fjollor jömfört med hur det var när man själv var i deras ålder

Posted

Tror att det stora felet ligger i att folk inte vet vad försvaret gör för sverige! Att utbilda ungdomar till att försvara vårt land i en väpnad konflikt är bara en liten del av det som sker.

Många av de negativa uttalanden som sker om försvaret kommer från personer med en "vänster" åsikt (hoppas ingen tar illa upp). Denna grupp människor är den som har mins kunskap om lumpen, och där minst personer har gjort lumpen. Och som med så mycket annat: det man inte vet så mycket om, det är man rädd för.

Totalförsvaret gör, som jag skrev ovan, mycket mer för sverige än att ta till vapen.

Värnpliktika svarar på nödanrop från båtar. Marinen och helikotrar sätts in i sjönöd. Soldater går skallgång efter saknade personer, och bygger fördämningar för att stoppa översvämningar. Alla värnpliktiga lär sig rädda liv, hjärt och lung räddning, första hjälpen m.m.

Man får lära sig att leva ihop med flera personer, att visa hänsyn och att diskutera istället för att slåss. Man lär sig problemlösning och får bevisat för sig att man klarar av mer än man tror.

Uttrycket: "Mamma tror du klarar 50%. Du tror du klarar 70%. Försvaret vet att du klarar 100%", stämmer.

I lumpen får man också veta om civilrätt, krigets lagar och om hur bra man har det i sitt skyddade sverige.

Hade alla, män såväl som kvinnor, fått ovanstående kunskaper hade världen varit en bättre platts.

Den som är utbildad för krig vill inte uppleva slagfältet. Han vet vilket helvete som väntar honom.

Till alla som möter någon som uttrycker sig negativt om lumpen eller försvarsmakten, frågar: Har du gjort lumpen! Det räcker inte att "känna" någon som gjort det. Man måste själv uppleva det.

Posted

Ungdomar är lata? Jo det stämmer. Men varför är dom det? Jag skulle nästan kunna skylla det på våra föregångare. Dom har gjort jorden till en mycket bekväm plats att leva på. Tex Bussen stannar var 50m osv. Kan inte bara klaga på de ungas lat het, när det är de äldre som har gjort så de inte behöver slita för något. Detta enkla samhälle leder till att utbildningstiden blir längre än för ca70 år sedan. Då behövde man inte lära värnpliktiga att klä sig varmt och inte heller att man inte får allt gratis bara av att sitta på röven. Detta är dock inte enda orsaken till att utbildningstiden blivit längre det vet jag. Men lite av ett sammanhang har det.

Nu flummade jag ur lite, men hoppas ni fattar vad jag menar. :)

Posted

Lumpen/GU är en sak, det är det ju någon slags lag på. Men jisses vilka frågor och vilken kritik man får om man FRIVILLIGT engagerar sig i totalförsvaret. När jag gick med i HV blev jag idiotförklarad av kollegor, "kompisar" och släktingar. "Hur 17 kan du hålla på att leka krig på fritiden? Fick du inte leka av dig i lumpen?" var en vanlig kommentar.

Argumenten så som att man ville hjälpa till i samhället, vara beredd att ställa upp i krissituationer och liknande köptes icke. När jag då slutligen sa att jag saknade kamratskapen på förbandet och gillade att vistas i skog och mark så köptes det däremot rakt av.

Frågan är förmodligen den som flera av er redan noterat - tar svenska folket, både unga och gamla, det samhälle och den ekonomiska och sociala trygghet som finns här allt för givet? Är folk inte medvetna om att man demokratin har ett pris? Ett pris i form av engagemang för samhället på olika instanser. Det handlar om allt från att gå och rösta vid riksdagsvalen, hjälpa sjuka, engagera sig i föreningsliv, vara blodgivare och dessutom ställa upp om landet skulle hamna i kris och ofred. Friheten och demokratin är inte gratis, men den är heller inte dyr - ge samhället tid och engagemang så får du mycket tillbaka.