Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det finns säkert fall av människor som tycker det är dumt att man ska göra lumpen men mina personliga erfarenheter har inte varit sådanna.. snarare typ neutrala svar som "okej" eller "grymt,vaddå som???"--

Lumpen är ju klart inte vad den varit men samtidigt så kan man numera se lumpen som en grej som kräver visst psyke och fysik, faktiskt krav som en hel del inte lever upp till, därmed får man nästan en bekräftelse att man duger fysiskt/psykiskt att försvara sitt land när man blir antagen tycker jag... det är väl inte många som ser det som så men dte finns några.

• Replies 102
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Förr så gjorde ALLA lumpen, väldigt få blev friskrivna...

Idag är det få som gör lumpen (från Våran teknikeromgång: 7 av 25)

Förr så gjorde man lumpen, slut! Det ingick i "planeringen", idag kan du planera bort det. Så synen kanse inte har förändrats så mycket, bara förhållningsättet.

Sedan håller jag fast vid min komentar förut. Försvaret har idag ingen yngre folklig förankring!

Posted
Ja det borde fan vara så som det var förr !!!!tycker det låter förjävligt att man ska slippa undan värnplikt bara för att man inte orkar eller "inte har tid" :lol:  :/

Borde det vara som förr? I såfall finns det bara 2 alternativ.

1. Hosta upp massa pengar i skatt, fast hotläget inte kräver det

2. Ha massor av dåligt utbildade och dåligt utrustade soldater. Visst har grå ulluniformer sin charm men...

Så länge man kan fylla de kvoter som behövs, med komputent folk och sedan ge dem bra utbildning och bra utrustning så skall vi nog vara nöjda.

Posted

Jo jag förstår hur du menar men visst hade det varit roligare om vi hade ett helt försvar eller hur även fast det inte går eller behövs nu för det hade kostat så mycket....sen så verkar det som att dom som inte vill göra lumpen det är dom som får göra det, sen dom som vill får inte... :lol:

Posted

När min farfar mönstrade (han är 77 nu) så var det vanligt att svälja fimpar för att få hjärtklappning, eller dunka något blodigt, som en armbåge. Personalen såg dock genom alla trick och (nästan) ingen slapp.

Så pass omotiverade personer gör ju verkligen ingen glad. Tråkigt bara att flertalet redan har en fast åsikt innan de egentligen vet något om FM. Min motivation kom t.ex. först efter mönstringen. Jag var positivt inställd redan innan men blev ruskigt motiverad efter mönstring.

Posted
När min farfar mönstrade (han är 77 nu) så var det vanligt att svälja fimpar för att få hjärtklappning, eller dunka något blodigt, som en armbåge. Personalen såg dock genom alla trick och (nästan) ingen slapp.

Farsan berättade att när han låg inne och folk inte orkade dra ut på övningar käkade dom tandkräm för att få feber. Låter konstigt att tandkräm skulle ge feber, men det kanske funkar. ;)

Guest Fågel Fenix
Posted

Farsan berättade att när han låg inne och folk inte orkade dra ut på övningar käkade dom tandkräm för att få feber. Låter konstigt att tandkräm skulle ge feber, men det kanske funkar. ;)

Det funkar nog. Har används av generationer av skoltrötta barn också :huh: :P

Posted

Äta tavelkrita var också ett bra gammalt knep, man blir tydligen hesare än en samling Brian Adams lookalikes. Kanske dagens generation övergott till att sniffa Whiteboardpenna, det borde ju också ha lite effekter på förlängda ryggmärgen

Guest BlackRain
Posted

Ja det kan man fråga sig dom flesta i min bekant skapskrets är med i HvU. :camo:

• 1 month later...
Posted
tjena

jag tror att en utav anledningarna till att ungdomar inte e så possitiva till Försvaret är att dom flesta sitter hellre vid sina datorer och och spelar spel...för i spelens värld så slipper man sätta upp tält och annat sånt som dom säkert uppfattar som jobbigt.

t ex fylla magasinen med patroner!

Posted

Folk klagar på en att man ska göra lumpen.

Sen skryter de om hur mycket pengar dom kommer att tjäna när man ligger inne i lumpen.

Då säger jag bara att kunskap är mer värt än pengar. Då blir dom helt tysta och går därifrån.

Förslappad sms fjotis-> :baskerPa:

Posted
En del tror man är en sån här mördare eller någon krigsromantiker bara för att man går runt i gröna kläder. Vadför???? :angry:

I min klass så var det bara jag och en till som gjorde lumpen av 15 killar. Inte bra. :huh: 

Fan det var ju skit kul att göra lumpen fan kan man inte få göra om det???

Förstår mej inte på dessa som inte vill göra lumpen!!! :angry:

Ähh, det är bara bra det!

Då finns det ju fler plaster för oss som verkligen vill göra lumpen. Mer motiverade :D:angry:

Posted

Jag är blott nyss fyllda 16 år men ser dock fram emot lumpen, väldigt mycket!

Såvitt jag vet så är det majoriteten av mina killkompisar som vill göra lumpen, som dom säger nu iaf.

Dom kanske har ändrat sig till mönstringen.

Sen har vi ju praktexemplet också, en kompis jag har blev väldigt "intresserad" av det militära, men förmodligen mest av olika vapenslag och kalibrar (som han tjötade om hela tiden).

Han ansökte om att få gå med i Ungdomshemvärnet och kallade sig själv "Soldaten" på SUCK-fotot.

Sen helt plötsligt över en helg så var det inte kul längre utan nu var det istället dataspelet battlefield 1942 som gällde. Han drog tillbaka sin ansökan till Ung.hemvärnet och menade på att dom "aldrig ringde".

Frågan jag ställde mig var, vad hade han gjort om han hade fått detta "ryck" innan och under mönstring och sedan kommit på att det inte var så kul?

Posted
Jag är blott nyss fyllda 16 år men ser dock fram emot lumpen, väldigt mycket!

Såvitt jag vet så är det majoriteten av mina killkompisar som vill göra lumpen, som dom säger nu iaf.

Dom kanske har ändrat sig till mönstringen.

Sen har vi ju praktexemplet också, en  kompis jag har blev väldigt "intresserad" av det militära, men förmodligen mest av olika vapenslag och kalibrar (som han tjötade om hela tiden).

Han ansökte om att få gå med i Ungdomshemvärnet och kallade sig själv "Soldaten" på SUCK-fotot.

Sen helt plötsligt över en helg så var det inte kul längre utan nu var det istället dataspelet battlefield 1942 som gällde. Han drog tillbaka sin ansökan till Ung.hemvärnet och menade på att dom "aldrig ringde".

Frågan jag ställde mig var, vad hade han gjort om han hade fått detta "ryck" innan och under mönstring och sedan kommit på att det inte var så kul?

Jag fick något liknande ryck under min mönstring. När jag åkte dit var jag helt övertygad om att jag inte ville göra lumpen men när jag åkte därifrån hade jag fått en tjänst som KB i Boden!!!

Efteråt tyckte jag väl att det var okej men ju närmare inryck kom desto mer ångrade jag mig. Hade fått ett bra jobb dessutom!

När tiden väl var inne så visade det sig att det nog var ett bra beslut trots sinnesförvirringen.

Posted
Jag tyckte inte jag hörde så mycket negativt.

Tror det har med att allt skall vara så jävla bekvämt nu för tiden och att alla har fått en vinklad bild av lumpen, att man badar i lera och bor i skogen hela tiden.

Kan det bli bättre??

Allt har i dessa daga tyvärr börjat kretsa enormt mycket runt utbildning hit och utb. dit. Jag tycker att de på mönstringen borde vara hårdare med att ta in. Alltså att de ska ta in fler!

Dagens ungdomar skulle må bra av att komma ut i skogen och bli ett med naturen. Dessa sthlm driver mig till [CENSUR] när dom gnäller om en fläck på skorna, olja på nageln, skoskav, sten i skon osv osv

Dom skulle behöva lära sig lite jävlar anama rent utav. Raka bort deras långa hår, dra med en rasp över deras finputsade naglar och kleta in dem i kammofärg och låt dem gå runt i det minst två veckor så det verkligen sätter sig. Låt dem slita upp och ner för trappor!

Jag är less alla dessa lata människor här i sthlm!

Men mitt i allt.. dom ungdomar som är militärt intresserade, vad får vi för backup av er som är militärer.. dom som vi ser upp till??

Det finns FBU-u/Hv-u föreningar (förband) som är civila organisationer med militär "inriktning".. och vi är allmänt hatade av många. :)

Så det finns lite dubbelmoral mitt i allt med =)

/CaSpA 1 :baskerFN:

Posted
Dessa sthlm driver mig till [CENSUR] när dom gnäller om en fläck på skorna, olja på nageln, skoskav, sten i skon osv osv

Dom skulle behöva lära sig lite jävlar anama rent utav. Raka bort deras långa hår, dra med en rasp över deras finputsade naglar och kleta in dem i kammofärg och låt dem gå runt i det minst två veckor så det verkligen sätter sig. Låt dem slita upp och ner för trappor!

Jag är less alla dessa lata människor här i sthlm!

Dra inte alla över en kam nu!!!

Posted

Jag har bott i Dalarna, mitt ute i skogen, och jag bor nu i sthlm så jag ser verkligen skillnaden!

Jag har inte en ungdom på hela min skola som är lite åt det "hårda" hållet utan de är bara allmänt kärringaktiga.

Guest Kulan
Posted

Precis som tidigare har nämnts så är dagens ungdom allmänt försoffade. De flesta trivs bäst framför datorn där de sitter och trycker i sig flott. Dessutom är en stor del av dem ganska vänstervridna och kan därför absolut inte tänka sig att avfyra ett vapen mot en annan människa.

Vi på SoldF hade kanske gärna sett att allas högsta dröm hade varit att göra lumpen och tjäna sitt land. MEN! Om alla hade varit lika motiverade som vi är så hade det varit mycket svårt att få en plats i vår nerbantade försvarsmakt.

På "den gamla goda tiden" när alla gjorde lumpen behövde vi en stark krigsmakt. Anledningen till detta var att det pågick ett krig, det kalla kriget. Det fanns stora motsättningar runtom i världen mellan öst och väst, kapitalism och kommunism, demokrati och diktatur.

Sverige befann sig mittemellan det blåa och det röda blocket. Om krig mellan NATO och Warzawapakten hade brötit ut hade vi troligen haft ett mycket strategiskt viktigt läge och ryssen hade troligen försökt att invadera mycket snabbt. för att kunna kasta tillbaka ett invasionsförsök behövde vi mycket folk. Därför var alla tvugna att göra lumpen!

Men läget har förändrats, efter berlinmurens fall och sovjets upplösning visade sig vårt invasionsförsvar vara överflödigt. Många förband fick läggas ner. visst kan det kännas dumt att skrota ner så mycket resurser, men det vi behöver nu är inte ett kvantitetsförsvar utan snarare ett kvalitetsförsvar.

I det nya försvaret behövs det inga slöa datorspelande vänstervridna feta uppkäftiga ungjävlar med långt hår, de skulle ändå bara förstöra för sina mera motiverade kamrater. Då är det bättre att satsa på de som vill göra lumpen och låta resten sitta kvar i det civila mörkret och göra vad de vill. Dessutom är människor olika, alla kanske inte passar till soldater!

Slutsatsen är alltså denna: låt de som tycker (tror) att lumpen är skit få göra det. Låt dem tycka att du är en idiot. De kommer ändå aldrig att förstå,

för människor är som de är och det är det inte mycket att göra åt. Dessutom behövs det inga långhåriga överviktiga gnällspikar i Sveriges totalförsvar!

Posted

@ Kulan:

Ju fler som tycker att försvaret är överflödigt desto större risk att det läggs ner/bantas ytterligare, så även om alla inte gör lumpen vore det bra om de uppfattade försvaret på ett positivt sätt. Dessutom är det synd, tycker jag, när folk i gott fysiskt skick gör "allt" för att slippa lumpen.

Du kan väl lugna ner dig lite med dina påhopp på vänstern, blev väldigt svårt att ta ditt inlägg seriöst.

Posted (edited)
Jag har bott i Dalarna, mitt ute i skogen, och jag bor nu i sthlm så jag ser verkligen skillnaden!

Jag har inte en ungdom på hela min skola som är lite åt det "hårda" hållet utan de är bara allmänt kärringaktiga.

Det finns många trevliga klubbar för killar som vill ha "hårda" män i Sthlm! :winner:

Du tror inte att det kan bero på att nöjesutbudet ser lite annorlunda ut i Sthlm än i Dalarna?

Edited by Grunt
Guest Kulan
Posted
@ Kulan:

Ju fler som tycker att försvaret är överflödigt desto större risk att det läggs ner/bantas ytterligare, så även om alla inte gör lumpen vore det bra om de uppfattade försvaret på ett positivt sätt. Dessutom är det synd, tycker jag, när folk i gott fysiskt skick gör "allt" för att slippa lumpen.

Du kan väl lugna ner dig lite med dina påhopp på vänstern, blev väldigt svårt att ta ditt inlägg seriöst.

Jo men jag menade att om man tar in folk som inte vill så förstör de troligen mer än de gör nytta. Därför är det bättre att satsa på de som är mer motiverade. Sen så kan jag hålla med om att det hade varit bra om folk uppfattade försvaret på ett positivt sätt, jag tror bara att det kan bli svårt för vissa personer. Och ursäkta mig så mycket då om mitt förra inlägg blev lite för politiskt, jag vill ofta sätta in debatten om vår FM i ett större sammanhang men det får man kanske inte göra.

Posted (edited)

Ett sätt att få flera att göra lumpen ellet ta värvning( heter det så??)

Vore att ta efter jänkarnas sätt att rekrytera dvs göra videos och annat material som framställer det militära som en bra sak och som uppmuntrar folk till att göra lumpen.

Sedan tycker jag att regering och riksdag skall gå ut med bättre information till ungdomara i te.x TV radio och skrift... JAg skulle aldrig någonsin kunna avfyra ett vapen mot någon i offensivt syfte, men i defensivs syfte skulle jag (gladeligen) bekämpa fienden... :)

Edited by Hendrix
Posted

Det kan kanske vara så att du som dalmas har en annan syn på hårdhet. Jag själv anser inte att man kan kalla flanellskjorta, skinnväst, träskor och Volvo 240 som hårt. Men har förstått att det finns platser där dessa attribut är höjden av hårdhet i korvkioskskön!

Posted

hee he jo nog finns det de som älskar korvmojjen mer än lumpen =D

Alla vill vara som ronny & ragge????

*kör INTE 240* :P

men jag antar att dalbor tilldelas mer ansvar pga öppnare möjligheter till "arbete"..

sthlm:are kan ju inte direkt ta hem 55 kubikmeter med ved; kapa, klyva och trava upp det bakom husknuten :lol:

/CaSpA 1

Posted

Vet inte om det säger så mycket om dina klasskompisar, kanske mer om dig :lol:

Vad är att vara åt " Det hårda hållet"? ?

Posted

Det kan kanske vara så att du som dalmas har en annan syn på hårdhet. Jag själv anser inte att man kan kalla flanellskjorta, skinnväst, träskor och Volvo 240 som hårt. Men har förstått att det finns platser där dessa attribut är höjden av hårdhet i korvkioskskön!

Nu blev jag lite lessen :baskerPa:

Jag åker faktiskt 740 och använder bara enfärgade skjortor.

Skämt åsido, ungdomens problem och attityd är nog densamma i Stockholm som i Dalarna och är man ung och arg och lite egoistisk och tycker lumpen är till för andra lättlurade stackare så spelar det nog ingen roll var i landet korvkiosken står. Själv tänker jag skylla allt på MTV och den musik de spelar där :huh:

Posted
"Dessutom är en stor del av dem ganska vänstervridna och kan därför absolut inte tänka sig att avfyra ett vapen mot en annan människa. "

Hhm, tycker att du, likt många andra här drar människor med åsikter åt vänster ganska mycket över en kam. Jag anser att ett bra försvar ska byggas på alla samhällets värderingar så att det har stöd från hela samhället vilket är en nödvändighet i ett läge av ofred.

Jag är personligen mer vänstervriden än högervriden... fullgjorde trots detta GU med en gruppchefsbefattning med vitsorden 10-9-8, samt ska (med största sannolikhet) på mission med KS09 i vinter.

En sak som kan bidra till många ungdomars negativa inställning kan vara de vanligt förekommande negativa åsikterna baserade på politisk tillhörighet, såsom att "vänstervridna" ej har något i försvaret att göra. Ren logik säger ju att de då blir negativt inställda.

"Slutsatsen är alltså denna: låt de som tycker (tror) att lumpen är skit få göra det. Låt dem tycka att du är en idiot. De kommer ändå aldrig att förstå,

för människor är som de är och det är det inte mycket att göra åt. Dessutom behövs det inga långhåriga överviktiga gnällspikar i Sveriges totalförsvar!

Där har jag en rakt motsatt åsikt. Vid inryck hade vi ett par extremt motiverade killar som dock bröt ihop under första fältveckan och hoppade av, medan exempelvis mig själv som var ganska frågande o försiktigt inställd till GU utvecklade mig själv enormt och växte som människa. .... så anser tvärtemot dig att människor KAN förändras. Min åsikt att försvaret inte bara ska utveckla de redan intresserade, utan snarare har en än viktigare uppgift i att utveckla de "långhåriga överviktiga gnällspikarna" .

Försvaret behöver en bred grund för att fungera som ett försvar av HELA vårt samhälle. Inte enskilda intressen.