Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur är det om man är med i hemvärnet?

Pratade lite med utbildningsgruppen och ringde sen till rekryteringsmyndigheten. Just nu verkar det som att jag är krigsplacerad i min befattning i hemvärnet, men får inte ut någon order av rekryteringsmyndigheten. Han sa att dom inte skickar ut till hemvärnet. Nu är det väll kanske inte lika viktigt eftersom jag vet exakt vars jag är placerad men kan ju vara skönt att ha det skriftligt.

Posted

Mönstrar, tvingad utbildad, utan krigsplacering vid muck.. HV, lite jobba i FM krigsplacering där jag lumpade dimper ner efter några år.. HV, lite mera jobba, ny krigsplacering som något jag aldrig varit i närheten av... Och livet rullar på, papper dimper ner som tackar för min tid och avför mig ur rullorna. Mer jobb i FM och nu mönstra igen för att kunna söka GMU för att få en heltidstjänst... Papper om antagningsprövning och ny krigsplacering dimper ner samma vecka.. Inte heller den här gången placerad som något jag gjort i det militära, men väl i det civila. Men hur har FM fått reda på det?

Posted

Papper om antagningsprövning och ny krigsplacering dimper ner samma vecka.. Inte heller den här gången placerad som något jag gjort i det militära, men väl i det civila. Men hur har FM fått reda på det?

Angett nuvarande yrke i något ansökningsformulär? Eller så kan de ha hämtat inte det via SPAR/folkbokföringen, där jag har för mig att yrkestitel finns angiven.

Posted

Kom att tänka på, vars hamnar alla med enbart GMU i bagaget utan HV-avtal när det stora fosterländska kommer? 3 månaders utb. räcker ju till att åtminstone få agera kanonmat... Snabbmarsch till ens lokala HV-förband/ursprungliga GU-förband?

Posted

Mönstrar, tvingad utbildad, utan krigsplacering vid muck.. HV, lite jobba i FM krigsplacering där jag lumpade dimper ner efter några år.. HV, lite mera jobba, ny krigsplacering som något jag aldrig varit i närheten av... Och livet rullar på, papper dimper ner som tackar för min tid och avför mig ur rullorna. Mer jobb i FM och nu mönstra igen för att kunna söka GMU för att få en heltidstjänst... Papper om antagningsprövning och ny krigsplacering dimper ner samma vecka.. Inte heller den här gången placerad som något jag gjort i det militära, men väl i det civila. Men hur har FM fått reda på det?

Förstod jag dig rätt nu: du har gjort lumpen men ska söka GMU?

Posted

Man behöver inte genomföra formell GMU om man redan genomfört GU. Däremot kan förbandet ha en rekryteringsprocess liknande mönstringen och en uppfräschningsutbildning.