Jump to content

Livgrenadjärgruppen

Recommended Posts

Så har man anslutit sig till hemvärnet igen efter ca 10 års frånvaro, dock så tillhörde jag ungdomshemvärnet då.

Nu har jag flyttat till Östergötland så det blir lite nytt för mig. I min gamla kompani så dök så gott som alla upp 1 gång i vecka, här verkar det bara som det blir någon gång i månaden vilket jag tycker är lite synd men men...

Finns det några andra livgrenadjärer här?

Jodå, men jag är inte speciellt aktiv. Är tyvärr inte mycket till soldat utan sitter mest och analyserar lite allt möjligt. Just nu håller jag på att slutför mitt livs första bok om resurstrenderna i värden, vad de kan leda till och vad man kan göra åt dem. Nu är bara 10% av den dynga och snart är nog allt i den läsvärt.

HV är för övrigt en utmärkt resurs för allehanda problem och den blir bättre när folk träffas och helst lär sig saker.

Så har man anslutit sig till hemvärnet igen efter ca 10 års frånvaro, dock så tillhörde jag ungdomshemvärnet då.

Nu har jag flyttat till Östergötland så det blir lite nytt för mig. I min gamla kompani så dök så gott som alla upp 1 gång i vecka, här verkar det bara som det blir någon gång i månaden vilket jag tycker är lite synd men men...

Finns det några andra livgrenadjärer här?

Visst finns det livgrenadjärer här med, har varit inom livgrenadjärgruppen sedan våren 1999.

Edited by Styltenhielm

Själv tillhör jag 32. kompaniet numera, men tidigare tillhörde jag 22. Har tillhört livgrenadjärgruppen sedan 2003.

Har förresten hört rykten om att det bara ska finnas två hemvärnsbataljoner i Östergötland fr.o.m. 1/1 2010. Folkungabataljonen och kustbataljonen ska tydligen läggas ner och kvar blir bara De Geerbataljonen i Norrköping och Stångå bataljonen i Linköping.

/Per

kanske OT men bataljonerna ska minskas från 60 till 40, så

det kanske är ett steg i detta?

Säkert. Tydligen är det dock i huvudsak "bara" bataljonerna som ska sammanslås och den nya organisationen i Östergötland med bara 2 bataljoner ska gälla fr.o.m. 1/1 2011 (inte 1/1 2010 som jag tidigare uppgett - beklagar den felaktiga infon). Vet ännu inte hur antalet kompanier kommer att påverkas.

/Per

En liten fråga: vart hämtar man ut sin utrustning och när har dom öppet?

har inte fått någon information kring detta av hv och då jags nart ska på min utbildning så kand et vara bra att ha sakerna i tid.

Förrådets öppettider finns här:

http://lgrg.hemvarnet.se/?action=visaenhet&enhetid=1436

Ring din chef och kolla hur han vill att just du ska göra med materieluthämtningen.

tack för informationen!

det enda telefonnummer är till en kapten som är svår att få tag på och jag tror inte han är min komp.chef. Nog för att jag kan vara slarvig med pappren men jag är hyfsat övertygad om att jag inte fått någon närmare info om vem som är min komp.chef, jag ska nog inte ringa till bat.chefen. Har jag inte lyckats hitta några papper om detta till på måndag får jag nog allt ringa på dom telefonnummer jag har.

Edited by kotik

Låter inget vidare det där!!!

Vi 413 IKomp träffas för att bara umgås varje onsdag och övar ofta!

Vi är lätta att få tag på samt att vi alltid har faddrar som hjälper till med pårustningar och info i starten. Samtidigt så är din fadder din Gruppchef eller grpcstf så kontakten blir rätt från början.

Vi är med för att vi tycker att det är kul, och ju fler vi är desto roligare blir det!!

Anmäler mig enligt order!

4:e Bat, 43:e Komp, Skärgårdspluton

Jag är inte super aktiv, men är med lite då och då. Kommer gå över till Göteborg här under 2010 dock, pga flytt.

det enda telefonnummer är till en kapten som är svår att få tag på och jag tror inte han är min komp.chef. Nog för att jag kan vara slarvig med pappren men jag är hyfsat övertygad om att jag inte fått någon närmare info om vem som är min komp.chef, jag ska nog inte ringa till bat.chefen. Har jag inte lyckats hitta några papper om detta till på måndag får jag nog allt ringa på dom telefonnummer jag har.

Ring Bat.C eller varför inte Pers.O och kolla upp vem du har som Grp.C/Plut.C/Komp.C... :) Jag skulle inte gilla att inte kunna veta vem jag ska slå på när jag inte får informationen som jag ska ha.

Edited by Gilthas

okay efter ett underrättelse arbete som skulle göra FOA avundsjuka så tror jag att jag lyckats lokalisera stället var jag ska hämta ut mina saker. Jag fick sitta och jämföra en karta som jag fått med anledning till utbildningen med eniros karta, sedan fick sitta och luska i östgöta trafikens busslinjer för att hitta en buss som går ut till lägervägen, då jag inte äger en bil. Helt sjukt att adressen inte finns på FM:s hemsida vart förrådet ligger eller att det stått på pappren man fått när man kallats till utbildning, tur man är ett bra öga för kartor. Dom förutsätter att man vet var malmen ligger trots man bor i en hel annan del av länet, mycket dåligt!

Undkomp här!

... Snacka om nedköp, en sjöman i knekteriet! :lol::rodna: :rodna:

samma här men det verkar inte finns något hvkomp med båtar i Östergötland.

Edited by kotik

Bra, att det till slut ordnades med din utrustning :rodna:

samma här men det verkar inte finns något hvkomp med båtar i Östergötland.

Ta dig en titt på denna länk:

http://hemvarnet.se/ostgota_kust/?action=v...15&export=0

43:e kompaniet har både egna och kontrakterade båtar.

löst sig är väl lite av en överdrift men nu borde jag hinna få ut sakerna. Mitt nya problem är att jag inte kan ta mig till intro utbildningen den 3 oktober, jag äger ingen bil och vi börjar kl 0730 på en lördag och då går inga bussar ut dit. Har dock fått tag på han som håller i utbildningen och han ska hjälpa mig med vem som är min komp.ch. och se om inte några andra motalabor ska på utbildningen och se om dom inte kan plocka upp mig på vägen eller så får min komp.ch. lösa det.

När utb.ch fick reda på att jag inte fått någon info om vilken bat. jag tillhör eller vem som är min komp.ch. blev han lite upprörd och passande nog skulle han hålla en utbildning om bemötande av nytt hv-folk i veckan på hvss.

*tittar på en karta vart söderköping ligger* andra sidan av länet..typiskt :lol: varför har man inga båtar i vättern eller för göta kanal? den har ju ändå viss strategisk betydelse och, i Motala, finns ju lite försvarsindustri som är viktig.

Edited by kotik

När utb.ch fick reda på att jag inte fått någon info om vilken bat. jag tillhör eller vem som är min komp.ch. blev han lite upprörd och passande nog skulle han hålla en utbildning om bemötande av nytt hv-folk i veckan på hvss.
Vem är Utb.C för denna delen? Kapten R. T? (Tycker det låter lite som hans sätt att reagera... :) )

varför har man inga båtar i vättern eller för göta kanal? den har ju ändå viss strategisk betydelse och, i Motala, finns ju lite försvarsindustri som är viktig.
Du vet, den hålan klarar man att hålla från land (och om någon kommer genom kanalen så tar man dom med p-skott eller så) samt att klarar man bara att hålla inloppet så behövs inget försvar på mitten.... ;) Men kan se din poäng med att det är mer än bara krig som Hv ska klara att lösa som uppgift.

Vem är Utb.C för denna delen? Kapten R. T? (Tycker det låter lite som hans sätt att reagera... :tveka: )

varför har man inga båtar i vättern eller för göta kanal? den har ju ändå viss strategisk betydelse och, i Motala, finns ju lite försvarsindustri som är viktig.
Du vet, den hålan klarar man att hålla från land (och om någon kommer genom kanalen så tar man dom med p-skott eller så) samt att klarar man bara att hålla inloppet så behövs inget försvar på mitten.... ;) Men kan se din poäng med att det är mer än bara krig som Hv ska klara att lösa som uppgift.

nej det var en kapten G.L. men vilken seriös hv:are hade inte blivit upprörd...

Nu tänkte jag bara på krigs delen men du har rätt i att vi ska kunna klara av mer än att kriga. Själv så undrar jag vilka resurser KBV har för att klara av större oljeutsläpp (visst Räddningstjänsten kan klara av dom kustnära oljeutsläppen men om det ligger en stor oljefläck mitt ute på Vättern är det ju bättre att bekämpa den där än vänta tills den flutit iland) eller FM:s möjlighet att kunna ta sig ut på Vättern och desarmera upplockad ammunition, vilket det ska finnas massor av i Vättern. Om Hv har ett fartyg eller båt var man kan montera på oljesaneringsutrustning eller utgöra en plattform för FM:s amröjare vid behov så kan ju man komma igång snabbare än att man ska leta upp ett sådant fartyg i Vättern eller vänta på att den kommer genom kanalen.

• 2 weeks later...

Nå en uppdatering på mitt HV äventyr.

Så kom fredag kväll, kvällen innnan intro utbildning 1 började och jag får ringa till utbildningschefen och säga att jag inte hört ett ord från mitt kompani. Som svar får jag en lätt utskällning över att jag inte ansträngt mig mer att försöka kontakta mitt kompani (han påstod att han skickat telefonnumren till komp.c. i ett mail men det är inget som jag fått) och att han har inte tid att ta hand om mig för han jobbar så mycket (vilket jag inte kan göra mycket åt) så jag avslutade det hela med att med ett knappt återhållet raseri lyckas säga att jag ville bara meddela att jag inte kom så dom inte gick och undrade på lördag morgonen. med det avslutas samtalet.

Efter ca 1 timme ringer mitt komp.C. och ber om ursäkt för att jag ramlat mellan stolarna (vilket händer, människor är inte perfekta) och han bjuder in mig på på en övning som kommer att hållas nästa helg (dock kan jag inte komma pga min familjesituation, hade dock kunnat komma om jag vetat om detta lite tidigare). Även ska dom fixa så att jag kan hämta min utrustning så snar som möjligt.

Men efter allt detta känner jag att mitt intresse svalnat något så vi får väl se hur länge jag är med. Man kan ju alltid hoppas på att gruppen är bra och att det får en att bli intresserad igen.

• 3 weeks later...

Hallå, eftersom tråden är någorlunda aktiv så postar jag frågan här, flyttade till Linköping i Januari och kommer nu snart att avsluta mina universitetsstudier, har funderat på att söka till Hemvärnet(insats) här. Har lite frågor och funderingar:

Är det något speciellt jag ska tänka på vid ansökan?

Vilka krav borde man klara av för att passa i insats osv.?

Vilken bakgrund efterfrågas mest? (Kommer själv från pansarskytte)

Hur ofta är det övningar och vad övas ofta?

Hur ofta är man på skjutbanan? (Har inte skjutit sen våren 2003).

Hur ser det ut utrustningsmässigt nu för tiden är det stridsväst 2K som gäller?

Trist att höra att det inte varit så smidigt för dig. Jag tycker dock inte du ska ge upp än. Se till att komma iväg på någon övning och i alla fall träffa folket öga mot öga. Då vet du i alla fall "first hand" hur läget är.

Om inte det funkar med ditt första kompani eller pluton finns det ju flera enheter i din del av länet så testa andra i så fall. I vilket fall som helst ska du inte ge upp! Det är inte bra vare sig för dig eller Hemvärnet.

Ta hand om dig så ses vi kanske i skogen...

Mvh

Johan E

4. bat

Nå en uppdatering på mitt HV äventyr.

Så kom fredag kväll, kvällen innnan intro utbildning 1 började och jag får ringa till utbildningschefen och säga att jag inte hört ett ord från mitt kompani. Som svar får jag en lätt utskällning över att jag inte ansträngt mig mer att försöka kontakta mitt kompani (han påstod att han skickat telefonnumren till komp.c. i ett mail men det är inget som jag fått) och att han har inte tid att ta hand om mig för han jobbar så mycket (vilket jag inte kan göra mycket åt) så jag avslutade det hela med att med ett knappt återhållet raseri lyckas säga att jag ville bara meddela att jag inte kom så dom inte gick och undrade på lördag morgonen. med det avslutas samtalet.

Efter ca 1 timme ringer mitt komp.C. och ber om ursäkt för att jag ramlat mellan stolarna (vilket händer, människor är inte perfekta) och han bjuder in mig på på en övning som kommer att hållas nästa helg (dock kan jag inte komma pga min familjesituation, hade dock kunnat komma om jag vetat om detta lite tidigare). Även ska dom fixa så att jag kan hämta min utrustning så snar som möjligt.

Men efter allt detta känner jag att mitt intresse svalnat något så vi får väl se hur länge jag är med. Man kan ju alltid hoppas på att gruppen är bra och att det får en att bli intresserad igen.

Hallå, eftersom tråden är någorlunda aktiv så postar jag frågan här, flyttade till Linköping i Januari och kommer nu snart att avsluta mina universitetsstudier, har funderat på att söka till Hemvärnet(insats) här. Har lite frågor och funderingar:

Hur ser det ut utrustningsmässigt nu för tiden är det stridsväst 2K som gäller?

Hej!

Bästa sättet att få svar på dina frågor är att kolla in hemvarnet.se och söka dig fram till Östgöta Hemvärns insatsdelar.

Min erfarenhet är att blandade bakgrunder och kompetenser är bäst och att det framförallt behövs kloka människor i Hv.

För information om övningar och skjutningar mm behöver du komma i kontakt med en komp- eller plutonchef i insatsförbanden. Om du ringer Livgrenadjärgruppen kan de hjälpa dig.

Lycka till!

Johan E

4. bat

Hej Emil

Kan bara svara för 1 bataljon men bor du i Linköping är det troligt att du hamnar där.

Är själv aktiv i 1 insats komp

fyll i ansökan så got du kan på soldat.nu var ärlig allt kommer endå fram till slut.

Ett got hummör och engagemang är viktigt i 1 insats kompanit är det högt i tak.

all bakgrund är välkommen vi har mycket pansar folk i plutonerna men vi har utbildning och bakgrund från alla vapenslag.

Under hösten 2009 var det 11 övnings till fällen för soldater det blir ungefär 2 gånger i månaden.

Höstens övningar var främst inriktade mot transport skydd och strid.

Annars övas skyddsvakt, ytövervakning mm

under 2010 kommer det finas got om tillfälen att skjuta på skjutbanna eftersom nya skjut reglementet kommit och vi ska börja slå ut det på bred front insats kompanierna är prioriterade.

Det erbjuds minst 4 tillfällen per år från bataljonen, sedan tillkommer mera från kompanit och plutonen.

Hur ser det ut utrustnings mesigt nu för tiden är det stridsväst 2K som gäller?

Hela 2000 systemet är ut delat till insats kompanierna och störe delen av 20 timmars kompanierna så går du med i insats är du nästan garanterad en full utrustning (beror på hur det nya lagret funkar)

Du får ett numer till mig personligen så har du flera frågor tveka inte att ringa.

Du har PM!

Edit: pungter och prikar

Edit 2: hör du av dig kan vi förmodligen forsera inskrivnings tiden litte.

Edited by Aouto