Jump to content

Recommended Posts

Posted

Visst är nollor ett probelm men vore det inte bra att även rensa/utbilda bort individer som gör sina timmar och trots detta är urusla soldater. Det finns allt förmånga "glappkäftade" dårar som inte kan uppträda fältmässigt samt saknar grundkunskaper för att kunna godkännas som soldater. I vårtförband försöker vi att rensa/utbilda bort den typen av individer och vi har lyckats rätt bra, det finns ibland befattningar som är mer lämpliga för de som inte håller måttet i fält. Tyvärr har jag märkt en tendens att jag ofta stöter på undemåliga personer när det drar ihop sig till regionala samövningar, personer som ska till exempal ska agera chef men inte klarar av detta, samtidigt som de sprider en känsla av filmen "Repmånad" omkring sig. Målet för denna typ av individ är ofat att ladda fullt och skjut slut på all ammunition så fort som möjligt, utan att ens grovrikta eller hålla låga ställningar. En gång blev jag beskjuten av en gentleman under en övning där "simfire" användes, ha bommade sina tiotalet skott men reste sig upp och klev fram på vägen för att få ett "dubbelskott i bröstet". Han skrek på Blågul och hävdade att han "vann" för han var "etta".

Jag vet att mina åsikter ibland kan vara "gnälliga" och "elitistiska", men jag vill bara att landet ska ha det bästa försvar som kan fås för den "lilla peng" som tilldelas från Regeringen. Därför tycker jag att den utredning som ligger till grund för denna "tråd" är intressant och jag ser fram mot en stimulerande HV-framtid.

/201

Posted

Ops... jag ber om ursäkt för det taffliga språket min morfinspetsade hostmedicin spelar mig ett retfullt spratt. :/

Guest Lt. payne
Posted

@201

Jag anser att någon form av kravmall borde införas för varje befattning.

För varje "mall" skulle en given kunskapsnivå eller kompentens finnas.

Var och en skulle samtidigt vara utrustad med en slags utbildningsbok.I den skulle personens militära utbildningar,kurser och även civila kunskaper som går att mäta "militärt" finnas. Utbildningsboken skulle endast få attesteras av YOFF eller meriterade kursledare.

På detta sätt kunde man nog lättare få rätt man/kvinna på rätt plats.

Posted

Helt rätt!

Jag jobbar (och lobbar) för fullt för att införa det i min pluton och även i hela kompaniet och bataljonen.

- Befattningsbeskrivning för varje befattningsnivå

- "PU samtal" med alla för att försöka fånga upp vad de vill osv

- Utbildningsbok el. motsvarande (har vi redan börjat med)

Mvh /Stefan

Posted
Helt rätt!

Jag jobbar (och lobbar) för fullt för att införa det i min pluton och även i hela kompaniet och bataljonen.

- Befattningsbeskrivning för varje befattningsnivå

- "PU samtal" med alla för att försöka fånga upp vad de vill osv

- Utbildningsbok el. motsvarande (har vi redan börjat med)

Mvh /Stefan

Det finns det redan. Titta i HvH.

Uttern