Jump to content

Storverk år 2003

Fu.Bar

Recommended Posts

Posted

Ok, det här är så OT och konstigt att jag tvekar att trycka på 'send', men det är sent, jag kan inte sova och ska man ha hjärnblödning kan man väl lika gärna ha det offentligt:

Vi har väl alla någon gång imponerats av de prestationer som tidigare kulturer lyckats med. Men har ni någon gång funderat, när ni sett på något Discovery-program om pyramiderna, vilka slags storverk som skulle kunna uträttas idag? Om de med den tidsålderns tekniska framsteg kunde bygga gigantiska pyramider eller fantastiska katedraler, vad skulle inte vi kunna bygga med dagens teknik om vi bara stålsatte oss? Idag kan vi åka till månen om vi vill, det krävs bara några miljarder av lämplig valuta, i sammanhanget en smal sak. Men om alla skulle kämpa mot ett mål skulle vi kunna göra något så fantastiskt att tanken svindlar.

Jag får väl besinna mig lite och inse att slavarbete och misär var en nyckel till framgång hos pyramidbyggarna. Det är ju inte eftersträvansvärt, men de tekniska framsteg som gjorts sedan dess borde mer än väl ha ökat effektiviteten så att vi skulle kunna bygga de där pyramiderna utan att vi som bygger dem behöver lida. Det borde dessutom gå mycket, mycket snabbare, tänk lyftkranar, tänk lastbilar.

Vem/vad/vilka i vårt samhälle jobbar hårdast, resurssnålast, snabbast, bäst och helt enkelt effektivast? De militära organisationerna, såklart. Vem ringer du om den stora dammen spricker? Inte fan ringer du Skanska, även om de har den bästa kompetensen på dammbygge. De personer du vill ha på plats är ju hemvärnet, civilförsvaret, armén, flygvapnet etc. Det finns inte tid för entreprenadsupphandlingar och långdragna planeringsmöten. Skulle hela Sverige jobba som en militärisk organisation så skulle vi kunna bygga en bro till Finland under sommaren och då menar jag inte över Torne älv. Till den som nu funderar vad som då skulle bli av handeln och sjukvården och andra civila funktioner vill jag bara säga att en militär organisation har ju trossfunktioner. Inte fan behöver ICA-handlaren ha öppet när både du och din fru äter och sover på brobygget och dina barn är på utbildningsregementet.

Tänk hur bra Sveriges ekonomi skulle bli om vi något år satte manken till och byggde infrastruktur på detta sätt utav bara h-e, så att det inte behövdes byggas mer på femtio år. Då kunde vi spara mycket på Banverket, Vägvärket mm. Sen kan vi gräva upp all malm och sälja stålvaror och Volvo-bilar till utlandet för halva priset av vad konkurrenterna tar...

...och här måste jag dra i nödbromsen för att det börjar bli alltför mycket Sovjetski. Vi måste ju få behålla vår fria vilja, vår grundsten att all makt utgår från folket. Och då håller det inte att släpa iväg svenskarna för att arbeta större delen av dygnet för mat, husrum och chansen att få en fin medalj på uniformen. Så glöm mina dumheter om att sprida ljuset från lysande pannben i det civila mörkret. Men för att stärka vårt kära Sverige och vår ekonomi och vår välfärd:

- Jobba röven av dig på jobbet eller skolan imorgon.

- Ligg i bakhåll för en cykeltjuv och spöa denne.

- Hjälp en medmänniska att göra ett bra jobb (en kedja.. blabla svagaste länk...)

- Plocka en kasse full med skräp på väg hem.

- Byt det trasiga lysröret i trappuppgången själv.

- Vid nästa löneförhandling - säg att du har nog med pengar redan.

- Uppfostra dina barn till bra människor.

Hmm, jag trodde de här svamparna var ätliga.. *tugg* *smask* :dong:

Guest Fågel Fenix
Posted

- Hjälp en medmänniska att göra ett bra jobb (en kedja.. blabla svagaste länk...)

Hmm, jag trodde de här svamparna var ätliga.. *tugg* *smask* :dong:

Lite fräcka saket att genomföra!

Speciellt den med lönen ;)

och den om barnen tar jag som en självklarhet...

Posted

Hmm, jag trodde de här svamparna var ätliga.. *tugg* *smask* :huh:

hmmm tankvärt :dong:

Hmm, jag trodde de här svamparna var ätliga.. *tugg* *smask* :D

Fan dom är ju hur goda som helst undra om den där lila hästen där borta vill smaka :dong:

Posted

Intressant tanke.

Om alla slutar vara så jäkla egoistiska ett tag så kan man få det jävligt fint.

Man får ju tillbaka det om man anstränger sig, det blir ju nåt fint av det hela till slut.

Posted

Tar man dom inte själv så hamnar dom nog i direktörns ficka istället.

Men man kan ju alltid ta dom och skänka till välgörenhet!?

Posted
Vem/vad/vilka i vårt samhälle jobbar hårdast, resurssnålast, snabbast, bäst och helt enkelt effektivast? De militära organisationerna, såklart.

Nja. Det där är väl allt en sanning med modifikation... FM har resurser att hjälpa samhället vid onormala situationer, och det kan den gärna göra, men att ta steget från att vara ett komplement till samhället i övrigt till att bli samhället är jäkla stort, och nog helt onödigt också för den delen.

Militärstyre är inte min grej. Inte så länge vi har ett någorlunda fritt och bra samhälle som det är!

Posted

Ja inte bara pyramidbyggarna, utan (så vitt jag vet) samtliga "stora" imperier byggdes med en grund i knappt avlönat arbete. Detta i kombination med hierarkisk diktatur ger mycket resultat, snabbt. Huruvida störst, mest och snabbast är det man egentligen bör sträva efter är väl kanske en annan fråga.

Posted

Den senaste forskningen vad gäller pyramiderna är att det INTE användes slavarbetare.

Istället ansågs det vara en så stor ära att arbeta på pyramidbygget att det inte var någon brist på arbetare.

Posted
Den senaste forskningen vad gäller pyramiderna är att det INTE användes slavarbetare.

Istället ansågs det vara en så stor ära att arbeta på pyramidbygget att det inte var någon brist på arbetare.

Instämmer, det såg jag en dokumentär om. De arbetare som dog under bygget (det tog lång tid, sedan hände det väl olyckor, folk strök med av sjukdom etc) fick en riktig begravning på en särskild plats enbart för arbetarna, sedan fanns det även spår av festmåltider, så tyvärr funkar inte Kung keops pyramid längre ... :( Eller jag borde väl vara glad för arbetarnas skull. :huh:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...