Guest PHP Posted June 17, 2002 Report Posted June 17, 2002 Är det lättare att få bra betyg/omdömme efter värnplikten om man väljer en enklare tjänst, t.ex. förare etc eller är det kanske svårare? Quote
Casca Posted June 17, 2002 Report Posted June 17, 2002 Är det lättare att få bra betyg/omdömme efter värnplikten om man väljer en enklare tjänst, t.ex. förare etc eller är det kanske svårare? Ja, ju mer krävande tjänst ju svårare att få bra betyg. 10, 10, 10 1.10: Uppförande 2.10: I befattning 3.10: Soldategenskaper Casca Quote
Ove Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Desto högre tjänst ex: KB desto svårare att få bra betyg. Och sen har vissa regementen tuffare än andra, som det är i skolvärlden Quote
Fu Johanson Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Tänkte passa på att fråga, är det så som jag har hört att 10-10-10 kan man bara få om man har deltagit i skarp stridsituation? Quote
Ove Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Dessa rykten går hela tiden men är osanna.. Hur kan du delta i strid under GU?? Ingemar Stenmark hade X 10 9 och det är det högsta seriösa betyg jag har hört talas om Quote
Fu Johanson Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Tänkte om man inte kan få det alls under GU:n utan bara under utlandsmissioner. Men det var fel... Quote
SäkAnd Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Som jag har fattat det hela betyder "skarp situation" inte nödvändigtvis strid. Det kan lika väl innebära att rädda livet på en kamrat som har skadat sig allvarligt under en övning. Kanske avstyra sabotage mot förråd, slottet om man står högvakt, annan viktigt (dyr) utrustning som tillhör försvaret motsvarande. Helt enkelt något utöver det vanliga som ingår i övningar. Det var i alla fall så jag fick det förklarat för mig. Quote
Guest Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Vad är det för skiljer I befattning och Soldategenskaper åt? Quote
The Swede Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 "Soldategenskaper" är hur du är allmänt som soldat och "i befattning" är hur du är i din befattning, t.ex. gruppchef eller stridsvagnsskytt. The Swede Quote
Guest Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Det talas här om det högsta som ni hört, en dåre när jag låg inne lyckades få 8 6 4 !! Varför? Han klippte upp staketet till stridfordonsområdet och bröt sig i i strf-hallen och snodde en verktygsväska till en leopard! Det hela blir ännu märkligare när man vet att killen var mekaniker o hade tillgång de utrymmen han bröt sig in i dygnet runt! Han hade bara kunnat gå igenom vakten... Till det hela la han även under Arméoffensiv 2001 diverse fyllekörningar med 11-bil.... Quote
Guest Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Jag var reseombud och förtroendeman i lumpen, vilket klart påverkade mitt omdöme ("noggran och ambitiös") men mitt betyg blev klart medelmåttigt standard.. inte för att jag tycker att jag förtjänar bättre heller, sköt iof nästan bäst, både på skjutbana och mot SAAB-mål och dyl, men det var också allt avseende soldategenskaper. Men många förtroendemän framförallt anser att de får dåliga betyg helt i onödan, de går in och klagar å plutonens vägnar och befälen sätter åt dem personligen. Tror frågan varit uppe i vplkongressen o allt möjligt. Min erfarenhet av förtroenderollen var att högre befäl på bataljonschef och högre upp var vänliga och förstående åt kritik man framförde. Kompanichef och neråt som ju sätter betygen var mer typ "här har jag jobbat i 20 år och försöker vara lite schysst, mot er, men här kommer ni och bara gnäller, visst kan vi sätta hårt mot hårt" <--- diskussion med adjutant om att vi fick fel lön. Efteråt var han givetvis sur som satan och man fick stå och lämna av och göra vändningar hit och dit. Sämst i min pluton var nog 10-5-5 (menig myglande lök) och bäst var 10-8-8 (överambitiös ständigt uppstressad GB) Quote
Guest super Matrosen Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 om man redan i förväg gör klart för diverse befäl att man vill söka in som yrkesofficer kan detta påverka betyget??..dvs att dom kanske lägger ner lite mer tid på när dom sätter betyget och liknande eftersom det är ganska avgörande om vederbörande kommer in på officers högskolan eller inte? Quote
Ing Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Det är jag ganska övertygad om att det kan påverka. Om man redan tidigt talar om att man ska söka till utlandstjänst eller toll YOff så påverkar det nog och visar att man är seriös. Quote
Fu Johanson Posted June 21, 2002 Report Posted June 21, 2002 Ska bara säga att man ska vara lite försiktig med det. Ett befäl jag vet om satte betyg beroende på vad han tyckte de värnpliktiga skulle bli, dvs Yoff/resoff, HV eller utlandstjänst. Spelade ingen roll för honom hur bra de var i tjänsten. Yoff/resoff = 10 9 9, HV =10 6 6 och utlandstjänst 10 7 7 satte han. Resten fick 10 5 5. Han tyckte han kunde mer eller mindre tvinga dem in på en specifik väg genom detta förfarande. Själv ogillar jag det här men jag hade honom inte själv så... Quote
målobs Posted June 22, 2002 Report Posted June 22, 2002 Som jag har fattat det hela betyder "skarp situation" inte nödvändigtvis strid. Vi satt 6 månader "skarp" och vaktade sveriges luftrum så......... Quote
SäkAnd Posted June 23, 2002 Report Posted June 23, 2002 Målobs: Om du skulle läst mitt inlägg helt och hållet skulle du sett att jag svarade på på ett tidigare inlägg som sa att man bara kunde få 10:or i betyg om man varit med om en skarp stridssituation. Därför skrev jag att det inte bara var strid som räknas, utan oxå saker som att rädda livet på någon, kanske ett gripande vid ett skarpt larmryck som bev.sold eller kanske upptäckt nåt viktigt på radarn eller vad du nu sysslade med. Gör om gör rätt. :baaa Quote
Guest Greven Posted June 24, 2002 Report Posted June 24, 2002 En KB på mitt regemente fick 10 - 4 - 6 bara för att inget befäl ville ha honom som potentiell kollega. Tilläggas kan även att han var en överstressad, stridskåt, MÖP med för många år av FBU i ryggen. Quote
Recommended Posts