Jump to content

Försvarsutbildning

Guest Guest_Niklas_*

Recommended Posts

Guest Guest_Niklas_*

Jag hade tänkt att jag skulle börja inom försvaret men har tyvärr inte gjort lumpen och kan därför inte söka mig till hemvärnet.

Vad jag har förstått så har jag 2 alternativ:

Antingen gå GSU-Hemvärn utbildningen i 3 månader. Om

jag nu kommer in samt får tjänstledigt från jobbet.

Eller att gå med i någon av de frivilligorganisationerna.

För min del är det nog det senare alternativet som känns mest

intressant. Vad jag förstått så måste jag börja med Totalförsvarsutbildning grund (TFU-G).

Är det så att man går den utbildningen via någon av frivilligorganisationerna eller anmäler man sig direkt till utbildningen?

Är det någon som kan berätta lite om Frivilliga Motorcykelkåren (FMCK), Sveriges Bilkårers Riksförbund (SKBR) osv?

Mycket av det som står på de olika hemsidorna känns gammalt och det kan vara svårt att se hur man ska gå till väga. Så om nån har lite koll så skulle det uppskattas.

//Niklas

Om jag varit otydlig så säg till så jag ska försöka att vara tydligare.

Aspirantutbildningen kanske kan vara något för dej att kolla vidare på också

Tror det och direktutb till HV som du själv skrev om är bättre alternativ än via frivilligorg.

Du kan ställa frågor till HR-Centrum också:

Försvarsmaktens HR-centrum

08 - 514 393 00

[email protected]

Lycka till! :unsure:

Numera så inleds alla frivilligorganisationers utbildningssystem med TFU, men det är inte alla organisationer som håller egna sådana. Du tar kontakt med den organisation du vill fortsätta inom, så kommer de anmäla dig till en TFU-kurs, antingen sin egen eller någon annans.

Beträffande GSU-HV så har det ju varit ett begränsat antal kurstillfällen, men efter vad jag fått reda på från vad jag uppfattar som säker källa planerar man en ökning, så det kommer finnas fler platser på denna typ av utbildning framöver.

• 3 weeks later...

(min fetmarkering)

Vad jag förstått så kan inte arbetsgivaren neka en tjänstledighet vad gäller försvarsverksamhet, typ utlandstjänstgöring, värnplikt, och i det facket lär väl även GSU-Hv hamna.

(min fetmarkering)

Vad jag förstått så kan inte arbetsgivaren neka en tjänstledighet vad gäller försvarsverksamhet, typ utlandstjänstgöring, värnplikt, och i det facket lär väl även GSU-Hv hamna.

De kan inte neka tjänstledigt för utlandstjänst och vpl men jag vet inte om det gäller GSU HV. Dock så vet inte de flesta arbetsgivare hur det egentligen går till och på mitt jobb så fyller du bara i "militärtjänstgöring" utan att specificera och du får per automatik tjänstledigt :happy:

lite info om TFU-G

det kommer förmodligen inte att heta TFU-G utan troligen TFU-GSU eller nåt vad vet jag inte...än !

G-delen kommer att bestå av grundläggande saker såsom exercis ,sjukvård,folkrätt,soldatregler osv osv

medan SU-delen består av ren stridsutbildning där utbildningen är i fokus på just strid och tunga vapen PEK osv

det är med andra ord en tuffare och jobbigare utbildning man går igenom än den förenklade TFU-G

hoppas jag hjälpt till lite grann...

• 4 weeks later...
Guest Fallskärmjägarn

Jag börjar få spel, jag skelar och är 16, och vil så F*cking gärna gå med i K 3, men vad ska jag göra jag har väl ingen direkt chans med ett öga som skelar (vänster) men höger ögat är 100% syn... Dao :dribble::lol:

Jag börjar få spel, jag skelar och är 16, och vil så F*cking gärna gå med i K 3, men vad ska jag göra jag har väl ingen direkt chans med ett öga som skelar (vänster) men höger ögat är 100% syn... Dao :-(:tveka:

Den här tråden handlar ju faktiskt inte om dina K3 drömmar utan om Guest_Niklas eventuella FM utbildning, det räcker gott med din post i den andra tråden du postade exakt samma sak i och som jag redan svarat på.

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...