Jump to content

Tröja m/87 blå och sjörock till m/87A?

Nikko

Recommended Posts

Som jag har förstått det får man förstärka med sjörock ovanpå m/87A. Vad använder man då för gradhylsor? Är det stålgrå hylsor som gäller? Dvs bara att flytta dessa från vita skjortan till sjörocken?

Samma sak med tröja blå, visst får man bära den till m/87A byxor med skjorta och slips under? Vilka hylsor gäller där? Vad ska mer finnas på denna? Nationsmärke, specialutbildningsmärke?

Och sist men inte minst, är jag rätt ute om jag satt mina vinklar och märken direkt på "flärparna" på vapenrocken, utan hylsor?

Tacksam för hjälp!

Som jag har förstått det får man förstärka med sjörock ovanpå m/87A. Vad använder man då för gradhylsor? Är det stålgrå hylsor som gäller? Dvs bara att flytta dessa från vita skjortan till sjörocken?

Samma sak med tröja blå, visst får man bära den till m/87A byxor med skjorta och slips under? Vilka hylsor gäller där? Vad ska mer finnas på denna? Nationsmärke, specialutbildningsmärke?

Och sist men inte minst, är jag rätt ute om jag satt mina vinklar och märken direkt på "flärparna" på vapenrocken, utan hylsor?

Tacksam för hjälp!

Det är samma hylsor till skjorta / tröja / sjörock.

På vapenrocken moteras märken direkt på axelklaffarna.

Mörkblå hylsor till sjörocken.

Ylletröja m/87 blå får bäras som du beskriver. Lämpligen med blå hylsor även där. Specialutbildningstecken får bäras på höger axelförstärknings nedre inre hörn.

/mdn

Blå hylsor.

Blå hylsor även här. Sedan räcker det.

I Armén så är det inte kutym att bära utbildningstecken på tröja 87 även om det är godkänt.

Tacksam för hjälp!

Ja, gradbeteckning på vapenrock och jacka m/87 A bärs direkt på axelklaff, utan hylsa.

/K

Tack för bra och snabba svar!

Men visst är det samma vinklar på de blå hylsorna som på de grå? Dvs att jag ska pilla dit mina silvriga?

Det skulle underlätta om du talade om vad du är för något och vad det är för grå/silvriga gradbeteckningar du har i vanliga fall.

Tack för bra och snabba svar!

Men visst är det samma vinklar på de blå hylsorna som på de grå? Dvs att jag ska pilla dit mina silvriga?

Det skulle underlätta om du talade om vad du är för något och vad det är för grå/silvriga gradbeteckningar du har i vanliga fall.

Jag tillhör LG, och jag brukar ha gråa hylsor på min vita skjorta till gråa m/87 byxor. På de grå hylsorna har jag silvriga vinklar och ett silvrigt CG16-märke. Dessa fästes med små piggar genom hylsorna och jag har alltid fått pilla dit dem själv.

Jag tillhör LG, och jag brukar ha gråa hylsor på min vita skjorta till gråa m/87 byxor. På de grå hylsorna har jag silvriga vinklar och ett silvrigt CG16-märke. Dessa fästes med små piggar genom hylsorna och jag har alltid fått pilla dit dem själv.

I så fall så är det de vanliga slivriga gradbeteckningarna på blå hylsa till tröja m/87. Dvs du får skaffa ytterligare en uppsättning metallmärken till de blå hylsorna eftersom piggarna inte tål att man flyttar dem hur som hellst.

Ja, gradbeteckning på vapenrock och jacka m/87 A bärs direkt på axelklaff, utan hylsa.

Gäller detta alltid, eller finns det någon specialregel, t.ex. när vapenrocken ingår i högtidsdräkt? Om man studerar bilderna till denna artikel, tycks ju hylsbärande på vapenrock förekomma på vissa förband. Men det kanske endast rör sig om ett lokalt avsteg?

Edited by Essray

Hylsa på vapenrocken är fel.

Skurken i dramat tror jag dock är UniR FM 2003, detta under av korrekthet.

The Swede 8-/

Dett kan ibland vara ett arv från gammal felaktig tradition också. Gästande högvaktsförband från landsorten brukade ofta ha hylsa på m/60 & m/87 då de använde dessa uniformer tämligen sällan.

UniRFM 2003 fanns i alla fall i tryck och inte bara i Snickerboa...

Blir några följdfrågor nu efter jag hälsat på förrådet... Fick inte ut sjörocken, men fick däremot ut den svarta regnkappan. Vilka hylsor har man på den? Är det hylsorna man bygger själv? Är det isf de blåa eller de gråa?

• 3 months later...
Hylsa på vapenrocken är fel.

Skurken i dramat tror jag dock är UniR FM 2003, detta under av korrekthet.

The Swede :)

Jag kan inte hitta vilket som gäller i Unibest förutom att man på bilderna kan se att hylsa inte används. Hur vet ni att detta är fel?

Kolla på sidan 33 i Kapitel 7 Tjänstetecken:

På axelklaffar (armén) och axelklaffshylsor bärs i armén, marinen och flygvapnet:

Tabell 7.2:2 På axelklaffar/axelklaffshylsor bärs

Tjänstetecken Armén Marinen Flygvapnet

Gradbeteckning Ja Ja Ja

Tjänstegruppstecken Ja Ja Ja

Försvarsgrenstecken Ja - Ja

Försvarsmaktstecken Ja - -

Vapenslagstecken - Ja -

Förbandstecken Ja - -

Facktecken Ja Ja (klädeslist i gradbeteckning) Ja (klädeslist i gradbeteckning)

Kungl. persons namnchiffer Ja Ja Ja

Personalkårstecken Ja - -

Utbildningslinjetecken - Ja -

Yrkesband Ja Ja Ja

Uniformsknappar Ja Ja Ja

Jag vet att detta kollades mot HKV PROT när UniRFM 2003 var nytryckt och att svaret var: "Inga hylsor på vapenrock och jacka m/87A."

/K