Jump to content

Stationära mediaspelare


Danne

Recommended Posts

Jag funderar starkt på att införskaffa en TVIX M-6500A eller Popcorn Hour A-110. Syftet är att även köpa en HDD till burken endera intern eller en extern och koppla den via USB.

 

Målet är primärt att samla all musik men kanske även någon film.

 

Har någon här erfarenhet av de två, som det är nu lutar det åt TVIX:en, men jag tar gärna emot all information om bägge.

Link to comment
Share on other sites

Om du är villig att avstå ifrån möjligheten att kunna streama via nätverket, så kan jag rekommendera denna lilla krabat

 

Western Digital TV HD Media Player

 

Betydligt billigare än Twix och popcorn.

 

Ok, inte sett den, men jag tror jag vill ha möjligheten till webradio...

Link to comment
Share on other sites

Kan inte rekommendera Popcornhour ifall musiklyssning är det primära. Saknar egen display, vilket gör att du måste ha tv på för att ha någon koll. Detsamma borde gälla tvix då denna endast har en "liten".

 

Som filmvisare är PCH dock helt suverän. Sväljer "allt" och skalar upp lågupplöst mtrl riktigt bra. Visar utan problem mkv i 1080p. Tvix:en har jag ingen erfarenhet från, men de har samma saker under skalet vad det gäller filmvisning. HDX ska annars också vara riktigt bra som mediaspelare, bygger på samma koncept som PCH.

Vad det gäller Western Digital TV HD Media Player kan jag inte svara riktigt. Någon som vet om de också har Sigmas grafikchip, eller har det en annan lösning? Hur är dess bild, fixar den 1080p?

 

Om du vill ha en musikspelare titta då närmare på Logitech Squeezebox och dess olika varianter.

Link to comment
Share on other sites

Har man fixat alla de buggar Popcorn Hour drogs med? Har en kompis som köpte en för ungefär ett år sen, och det var alltid något som strulade med den.

 

Har mig veterligen varit bort sen uppdateringarna för ett år sedan. Det var bara de första månaderna efter släppet, då den var ensam på marknaden, som den var riktigt buggig. Visst finns det en del småbuggar, men jag har knappt haft något problem sedan jag köpte den för c:a 8 månader sedan.

Angående "värmeproblemet" så är det enbart grundat på okunskap enligt mig. Den blir varm om man har hårdisk i, men inte varmare än en extern HD som får jobba lite.

Link to comment
Share on other sites

Har själv en TVIX M-6500A och jag tycker att den har fungerat klockren från första stund. Titta på film (.mkv/.iso/.img) eller lyssna på musik från min server. Bildfunktion är lite sisådär men den funkar. Den har dock inte all funktioner som en popcorn men jag är nöjd med min TVIX M-6500A. Har en LCD tv som klar 720p så näst är att byta till en med 1080p

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha en musikspelare titta då närmare på Logitech Squeezebox och dess olika varianter.

 

Jo SB:n var det jag tittade på först, men jag gillar inte att jag måste ha datorn igång samtidigt utan det jag vill kunna göra är att direktansluta en HDD. Hade SB:n kunna göra det hade valet varit enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha en musikspelare titta då närmare på Logitech Squeezebox och dess olika varianter.

 

Jo SB:n var det jag tittade på först, men jag gillar inte att jag måste ha datorn igång samtidigt utan det jag vill kunna göra är att direktansluta en HDD. Hade SB:n kunna göra det hade valet varit enkelt.

 

SB kan inte streama från en NAS via UPnP eller liknande teknik? Då är det klart.

 

 

EDIT: Enligt dess svenska manual skall det gå att koppla till vissa NAS:ar via dess egna gränssnitt. Hur har jag inte riktigt koll på.

Link to comment
Share on other sites

En annan lösning är helt enkelt att koppla en portabel mp3/mediaspelare med 3,5mm till befintlig stereo. Själva löser vi det på detta sätt i vardagsrummet. Enkelt "billigt" och bra ljudkvalité.

 

Om du vill ha med mera avanserade funktioner finns spelare såsom Archos 605 wifi. Dessa kostar lite mer, men har bra funktioner och dockningsstation. Kan streama diverse saker via nätverk och internet. Finns dyrare "bätte" modeller än denna också.

 

Återkom gärna med hur du har löst det hela!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...