Jump to content

Ordförandeskapsåret, R10 förband

Recommended Posts

Nu inför ordförandeskapsåret så kommer FM att sätta upp lite nya enheter.

IA09 kommer omriktas till att bli EU snabbinsatsstyrka och det kommer att sättas upp plutoner för att överta den förstärkningsuppgiften av befintliga insatser som ju är IA09's huvuduppgift idag.

En av dom plutonerna kommer från AMF1 och i vart fall tidigare var det tal om att P4 skulle sätta upp en pluton.

Det handlar om R10 förband... märkligt nog, det naturliga hade naturligtvis varit att låta IA09 kvarså som R10 förstärkning och sätta upp dom nya förbanden som R30 (iom att det var R30 för EU som FÖ efterfrågade inledningsvis men det kan ha ändrats )

Chefer är utsedda och jag gissar att rekrytering kommer påbörjas inom överskådlig tid

/b

IA09 kommer omriktas till att bli EU snabbinsatsstyrka och det kommer att sättas upp plutoner för att överta den förstärkningsuppgiften av befintliga insatser som ju är IA09's huvuduppgift idag.

En av dom plutonerna kommer från AMF1 och i vart fall tidigare var det tal om att P4 skulle sätta upp en pluton.

Det handlar om R10 förband... märkligt nog, det naturliga hade naturligtvis varit att låta IA09 kvarså som R10 förstärkning och sätta upp dom nya förbanden som R30 (iom att det var R30 för EU som FÖ efterfrågade inledningsvis men det kan ha ändrats )

Chefer är utsedda och jag gissar att rekrytering kommer påbörjas inom överskådlig tid

/b

Källa?

/b

En skvadron som snabbinsatsstyrka? Det är runt 150-200 soldater vad är det tänkt att de ska lösa för typ av uppgift?

Edited by Tjex

Stra res II som denna styrka kallas utgörs av en pluton från Amf 1 och två plutoner från P 7. Det är alltså inget kompani utan enskilda plutoner i R10. Beredskapstid 1/7 - 31/12 2009.

Snabba puckar alltså!

Källa?

Jag själv.

noname bekräftar det och rättar upp att det blev P7 och inte P4.

Vad gäller uppgifter för IA09 så har tongångarna typ låtit... "oj snart är vi ju ordförandeland i EU, tänk om det skulle dyka upp något och EU begär soldater från medlemsländerna och så har vi inget att ställa upp med själv, se så FM nu får myndigheten order fixa ett beredskapsförband som kan åka på 30 dagar, fortare än så kommer det inte hända något..."

varvid FM svarat: ok IA09 får det bli men oj då har vi ju ingen reserv till KS/FS osv osv...

därför dom snabba rycken dock fanns detta på bordet redan innan jul så det faktum att plutonchefer och andra först nu är klara beror på långa ledtider på HKV / FÖ.

Det var ett tag tal om att göra IA09 tyngre så att dom kan klara en insats själva, dvs tillföra fordon och UH resurser men det vet jag inte hur det blev med.

/b

Finns det någon anledning att man delar upp plutonerna? två till P7 och en till Amf1? verkar i mitt tycke bara krånligt

Nu kanske du sökte fakta? men jag ser följande faktorer som troliga:

* Uppdelning på kostnader

* Anpassning till resurser

* Ökad kompetens, dvs möjlighet att använda olika typer av förband

Dessutom gissar jag att FM mera och mera måste bli "en" och inte fortsatta och vara en massa fristående delar för att kunna öka sin effektivitet.

Finns det någon anledning att man delar upp plutonerna? två till P7 och en till Amf1? verkar i mitt tycke bara krånligt

Nu kanske du sökte fakta? men jag ser följande faktorer som troliga:

* Uppdelning på kostnader

* Anpassning till resurser

* Ökad kompetens, dvs möjlighet att använda olika typer av förband

Dessutom gissar jag att FM mera och mera måste bli "en" och inte fortsatta och vara en massa fristående delar för att kunna öka sin effektivitet.

För risk att gå offtopic. Bara för att man delar upp kostnaden betyder inte det att det billigare i slutet. Exempel en pluton på varsitt hål kostar 4kr men om vi sätter ihop alla tre på samma reg. så kostar det 10kr.

"Anpassning till resurser" utveckla?

Att man ökar kompetensen är nog den bästa argumentet för att man ska dela på plutonerna. Samt att få en mer homogen försvarsmakt.

Det handlar om resurser. P 7 fick först förfrågan från HKV om de kunde sätta upp alla tre plutonerna vilket de uppenbarligen inte kunde och då fick Amf 1 ansvaret för en. Utan att gå in på förmågor så är det vanliga skytteplutoner det handlar om.

"Anpassning till resurser" utveckla?

Jag menar just att ett regemente troligtvis inte har förmågan att utbilda alla 3 plutonerna med fullgod effekt. Kanske saknas det befäl? Kanske saknas det övningstid? kanske saknas det ammunition? kanske saknas det fordon? etc etc osv osv mm mm ..... eller motsv eller dyl....

Enligt rykte har LV6 skickat ut brev till soldater om R10 med 48h inställelsetid.

Kan det ha med detta att göra?

Kan bekräfta detta rykte att dem breven har blivit utskickade.

ja jag har också fått ett sånt brev. så detta är inget rykte dom finns på riktigt. varför kan man ha valt att göra detta tro??

Enligt rykte har LV6 skickat ut brev till soldater om R10 med 48h inställelsetid.

ja jag har också fått ett sånt brev. så detta är inget rykte dom finns på riktigt. varför kan man ha valt att göra detta tro??

Nationell beredskap, har inget med ordförandeskapet i EU att göra.

Nationell beredskap, har inget med ordförandeskapet i EU att göra.

sant visserligen, men hur kan de komma sig att man sätter upp ett sånt här förband och dessutom skickar brev ut till soldaterna??

Edited by simon

@Kexet,Mattan

Vad är det för beredskapsförband ni pratar om ?

/b

det är vårt krigsförband. Kompanichef har skickat ut ett brev där han förklarar att vi har R10 med 48h inställelsekrav.

Jasså så det dök bara upp ett brev där man förklaras vara anställd och så? R10 är ju inget man uppnår på ideel basis direkt...

R10 borde väl gå med ett värnpliktigt förband också, förut var det ju R72(timmar...).

Ja det är ju bara att plikta in folk, det har man ju gjort i många år på repövningar.

Fick själv ett "beredskapsbrev" ett år efter muck, hände inte något (blev inte krig den gången) men visst brev verkar ju FM fortfarande skicka ut.

Kan någon förklara hur detta fungerar rent praktiskt?

Är det alltså ett krigsförband som rent teoretiskt har fått R10 beredskap? Men är det anställning och utbildning eller antar man att de "relativt" nyutbildade ska ha tillräckliga kunskaper kvar för att kunna lösa uppgifter direkt vid en eventuell insats? Och är det ens anställning då eller räknas det som nått annat och man får värnpliktsersättning motsv? Är det frivilligt eller?

Det jag egentligen undrar är alltså är det ett pappersförband, som visserligen teoretiskt kan sättas in, eller pratar vi om hela chabongen likt NBG, anställningsmässigt då, motsv?

som jag förstått de...

det är enligt pliktlagen, vi var värnpliktiga, så jag inte är anställd elr får ersättning eller så, det står i brevet att detta beslut inte påverkar ditt civila liv (om du inte flyttar utomland för du blir du ersatt) om det inte blir mobilisering....

fick brevet av min Kompanichef

vi skall inställa oss på platsen enligt krigsplaceringsordern inom 48h och har r10´s beredskap.

Och jag tror inte det bara är ett pappersförband...

Edit, la till lite o ändrade "är" till "var"

Edited by Bubba

Så du tror att Sverige skulle skicka osamtränade*, ofrivilliga** och oerfarna** soldater utomlands för en skarp insats? Jag är skeptisk....

* Är ju inte outbildad personal, men det var väl några år sen för vissa så att kalla det ett samövat förband är väl att ta i? Öva behöver ju alla och hinna det på 1-3 dygn känns orealistiskt. R10 innebär ju att man ska lösa uppgiften skarpt senast 10 dagar efter inställelseordern.

** Inte alla, finns säkert några som gjort utlandstjänst och vill detta osv... men o andra sidan finns väl säkerligen motsatsen också.

Så du tror att Sverige skulle skicka osamtränade*, ofrivilliga** och oerfarna** soldater utomlands för en skarp insats? Jag är skeptisk....

Vad får dig att tro att det krigsförbandet ska skickas utomlands? Att ha ett krigsförband för nationella insatser i R10-beredskap bemannat med pliktpersonal är inget konstigt. Som simon mycket riktigt påpekade så hade vi förr krigsförband med betydligt kortare mobiliseringstid än så bemannade med pliktpersonal.

Tvärtom så säger ju informationen i den här tråden att det är ett R10 förband avsett för nationell beredskap.

@Noname

Som 109 Ekens inlägg påpekar så har vi ju ett ordförandeskap i EU till hösten, och luftvärnets förband har ju, som du kanske vet, använts skarpt tidigare vid NATO-toppmötet i Åre för några år sedan.

I övrigt ser jag inte varför folk reagerar negativt på att man organiserar nationella R10-förband. Ju högre beredskap våra med värnplikt försörjda förband har, desto bättre. Eller?

@Noname

Som 109 Ekens inlägg påpekar så har vi ju ett ordförandeskap i EU till hösten, och luftvärnets förband har ju, som du kanske vet, använts skarpt tidigare vid NATO-toppmötet i Åre för några år sedan.

Jag syftade på internationella insatser för luftvärnet i mitt förra inlägg. Jag hävdar fortfarande att det inte finns något behov vare sig nu eller för tänkta kommande insatser.

Däremot finns det just i detta fallet ett behov nationellt men det ska inte diskuteras här men blågul är säkert på alerten.