bravebat Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Undrar om någon här har nån erfarenhet av Arktis M/90 smock, vet ju att den används flitigt på missonerna runt om. Vad tycker ni om den, Och hur OK är det att använda den i tjänsten(HV, Utlandstjänst), har sett att många befäl använder den bla. Funderar på att skaffa mej en. Quote
bravebat Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 OBS innan någon slår till, så menar jag med tjänsten i fält,Patrull,förstärkningsplagg osv. EJ parad,inspektion,högvakt etc My Bad!!!! Quote
APC-mannen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Undrar om någon här har nån erfarenhet av Arktis M/90 smock, vet ju att den används flitigt på missonerna runt om. Vad tycker ni om den, Och hur OK är det att använda den i tjänsten(HV, Utlandstjänst), har sett att många befäl använder den bla.Funderar på att skaffa mej en. I alla fall på KS01 var det då MÅNGA som hade smocken. Den var väl inte helt ok att använda, men folk hade den ändå. Vet inte om det ändrats, men jag har sett många bilder från andra KS-missioner där folk haft smocken, så det kanske har blivit mer ok nu då? Quote
Smocken Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Jag har både en svart och en m90. Ett ypperligt plagg. Värt att investera i min mening. Quote
BJK Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Det är inte ok att använda den nuförtiden heller, dock beror det lite på vem man har som Kompanichef....... B) Vidare så bör man väl inte hälsa på batpappan i Muphuset med denna utstyrsel påträdd heller! Sunt förnuft, som alltid, då går det bäst! Quote
bravebat Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 Jag har både en svart och en m90. Ett ypperligt plagg. Värt att investera i min mening. vart köpte du dina "smockar" ????? Quote
Knekt Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Jag har en svart. Helt lysande plagg när det är blött/blåsigt, men inget att ha när det är massaminusochsablamassasnö, för då fryser man som tusan. Quote
bravebat Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 Jag har en svart. Helt lysande plagg när det är blött/blåsigt, men inget att ha när det är massaminusochsablamassasnö, för då fryser man som tusan. Vaddå är den ofodrad eller??? Du får väl köra fler lagers!!! Quote
Smocken Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 vart köpte du dina "smockar" ????? Jag beställde dom från Milshopen för 1700 styck när jag var på Ks02, dock man ej beställa varor från Sverige längre om man är där. Quote
bravebat Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 vart köpte du dina "smockar" ????? Jag beställde dom från Milshopen för 1700 styck när jag var på Ks02, dock man ej beställa varor från Sverige längre om man är där. Milshopen?????????????? Quote
bravebat Posted March 18, 2003 Author Report Posted March 18, 2003 vart köpte du dina "smockar" ????? Jag beställde dom från Milshopen för 1700 styck när jag var på Ks02, dock man ej beställa varor från Sverige längre om man är där. Hur är dom i storlekar ,Är XL rymlig, långa ärmar eller??????? Quote
Smocken Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 längre om man är där. Milshopen?????????????? Military shop Jag köpte dom momsfritt vet inte vad fullpriset är på dom nu borde vara runt 2500kr stycket Quote
SFC Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 vart köpte du dina "smockar" ????? Jag beställde dom från Milshopen för 1700 styck när jag var på Ks02, dock man ej beställa varor från Sverige längre om man är där. Hur är dom i storlekar ,Är XL rymlig, långa ärmar eller??????? XL är riktigt stor, med långa armar, jag bar mitt kroppsskydd 94 under den och då är jag inte överdrivet liten... Quote
APC-mannen Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 vart köpte du dina "smockar" ????? Jag beställde dom från Milshopen för 1700 styck när jag var på Ks02, dock man ej beställa varor från Sverige längre om man är där. Men va fan? Kan man inte DET heller??? Får man alltså hålla till godo med det som finns i PX? Quote
softfeel Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Jag besökte militaryshops hemsida för att kolla vad den kostar. De erbjöd två olika versioner av m/90 smocken: en för 2695 :- och en tillverkad i rip-stop för 1495 :-. Vad är "Rip-stop"? Jag fick en känsla av att det var en sämre textil eftersom priset var betydligt lägre, stämmer det? Quote
106 Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 Rip-stop innebär att det i tyget finns invävda trådar (nylon?) i ett rutmönser som gör att om man river upp ett hål blir det inte större. Det används även på vävar till tält. Enligt Military-shops sida är den dyrare jackan av "impregnerat tyg". Jag antar att det är bomull, som i m90. man kan inte direkt beskylla Military Shop för att ha så utförliga och framför allt korrekta beskrivningar av sina produkter. Quote
SFC Posted March 18, 2003 Report Posted March 18, 2003 vart köpte du dina "smockar" ????? Jag beställde dom från Milshopen för 1700 styck när jag var på Ks02, dock man ej beställa varor från Sverige längre om man är där. Men va fan? Kan man inte DET heller??? Får man alltså hålla till godo med det som finns i PX? Uppenbarligen får man inte göra någonting alls där nere numera, undrar om det är tillåtet att lämna campen, skicka brev eller köpa cd-skivor... Men jag ger mig f-n på att helgrutin existerar och att det serveras brunch på söndagar! Quote
Guest Robo Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 Klart som fan att det är brunch på CV! Hur skulle Papa Lima och staben annars kunna frottera i mässen på lördagskvällarna? Förresten är det inte ens brunch, det är ju bara en tidigarelagd lunch i princip. Quote
Lillebror81 Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 SFC Vad fan är Helgrutin??? Skura golv, torkar skåp visitation???? HAr dom inte lyckats förbjuda cdshoparna än eller??? Kan nog vara svårt i ett sånt land. Quote
BJK Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 Klart som fan att det är brunch på CV! Hur skulle Papa Lima och staben annars kunna frottera i mässen på lördagskvällarna? Förresten är det inte ens brunch, det är ju bara en tidigarelagd lunch i princip. Inte för att skytteklubborna spottar i glasen, snarare tvärtom...... Quote
APC-mannen Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 Uppenbarligen får man inte göra någonting alls där nere numera, undrar om det är tillåtet att lämna campen, skicka brev eller köpa cd-skivor... Men jag ger mig f-n på att helgrutin existerar och att det serveras brunch på söndagar! Ja det blir ju tungt om man inte ens skulle få skicka brev... Quote
106 Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 SFC Vad fan är Helgrutin??? Skura golv, torkar skåp visitation????HAr dom inte lyckats förbjuda cdshoparna än eller??? Kan nog vara svårt i ett sånt land. Det förekom Campstädning men själv såg jag till att hålla mig borta då. Förbjuda cd-shopar, vad har du rökt? På Station C (Station 1) hade de en cd-yxa inne på campen och på Murphy Lines såldes en massa annat piratkopierat inne på campen. Även till Bifrost kom det en cd-försäljare ibland. Brunch (frunch på militäriska) på CV suger. Matsalen på CV har ju bara öppet när det serveras mat vilket innebär att skall man iväg tidigt eller försover sig kan man inte ens få göra en macka. Tack och lov så finns ju Lökborgen. Quote
Lillebror81 Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 Det förekom Campstädning men själv såg jag till att hålla mig borta då. Förbjuda cd-shopar, vad har du rökt? På Station C (Station 1) hade de en cd-yxa inne på campen och på Murphy Lines såldes en massa annat piratkopierat inne på campen. Även till Bifrost kom det en cd-försäljare ibland. Brunch (frunch på militäriska) på CV suger. Matsalen på CV har ju bara öppet när det serveras mat vilket innebär att skall man iväg tidigt eller försover sig kan man inte ens få göra en macka. Tack och lov så finns ju Lökborgen. På 05 så ville Unmik att CDyxorna skulle bort pga att det igenligen var olagliga men hur stor chans är det att dom någonsin kommer att slå igen??? Vad skulle dom hitta på då da??? Men Unmik har ju en massa intesanta ider men inte alltid så himla igenomförbara. Quote
106 Posted March 20, 2003 Report Posted March 20, 2003 Om COMKFOR skulle förbjuda KFOR-soldater att handla där så skulle man minska antalet iaf, de är ju koncentrerade kring camperna. Det blir ju lite sjuka effekter av KFORs närvaro, t ex tjänar man bättre som städare hos KFOR än som läkare, lärare eller något annat samhället har nytta av. Quote
Mojo Posted March 21, 2003 Report Posted March 21, 2003 (edited) OT: Nu "får" de sälja sina cd-skivor utanför CV... så det är ingen förändring. Edited March 21, 2003 by Mojo Quote
bravebat Posted March 21, 2003 Author Report Posted March 21, 2003 OK nu är ni OT, Mer synpunkter på smocken Tack!!! Quote
bravebat Posted March 22, 2003 Author Report Posted March 22, 2003 Är det någon av er som använder smocken under övning i hv, och använder ni den i så fall som förstärknings plagg Quote
nsky_517 Posted March 22, 2003 Report Posted March 22, 2003 nej, men även jag är sugen på att köpa den. jag kommer då köpa ripstop varianten. den är ofodrad, men det finns en extra "jacka" att köpa till (Rainshield) vilket gör den helt regn tät och varm. blev så trött på 90 jackan förra övningen... Quote
Recommended Posts