Jump to content

Flyga stridsplan utan g-dräkt?


kerran

Recommended Posts

Hej.

Hur kommer det sig att tex US Navys Blue Angels piloter flyger sina F/A-18 utan g-dräkt?

De gör ju många skarpa svängar och manövrer som utsätter piloten för stora påfrästningar.

 

Är det vanligt att uppvisningsteam med högprestanda flygplan flyger dessa utan G-dräkt eller är Blue Angels ett undantag?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hur kommer det sig att tex US Navys Blue Angels piloter flyger sina F/A-18 utan g-dräkt?

De gör ju många skarpa svängar och manövrer som utsätter piloten för stora påfrästningar.

 

Är det vanligt att uppvisningsteam med högprestanda flygplan flyger dessa utan G-dräkt eller är Blue Angels ett undantag?

 

Från deras officiella sida:

 

http://www.navy.com/about/navylife/onduty/...els/faq/#gsuits

 

Why don’t the pilots wear G-suits?

 

G-suits are designed with air bladders (pockets) that inflate and deflate to keep a pilot’s blood from pooling in the pilots’ legs while executing sharp, unpredicted combat maneuvers. Unlike combat flying the Blue Angels demonstration pilots know the maneuvers they will fly prior to execution, each pilot knows when one will be pulling gravitational forces. Knowing and anticipating the changes in gravitational forces allows the Blue Angels demonstration pilots to combat the G-forces with muscle contractions. In addition, the Boeing F/A-18’s control stick is mounted so it is centered between the pilot’s legs. The Blue Angels have a spring, with 35 pounds of pressure, installed on the control stick that gives the pilot a “false feel,” allowing the pilot minimal room for uncommanded movement. The pilots rest their right arms on their thighs for support and stability while flying. The G-suits’ inflating and deflating air bladders would interrupt this support and stability, causing uncommanded aircraft movement. Overall G-suits would detrimentally impact flight safety.

 

my google-fu is strong

 

/b

Link to comment
Share on other sites

...

The Blue Angels have a spring, with 35 pounds of pressure, installed on the control stick that gives the pilot a “false feel,” allowing the pilot minimal room for uncommanded movement.

...

 

my google-fu is strong

 

/b

 

Master Google, vad menas med den där meningen? Måste de alltså ta i mer än vanligt för att röra på spaken eller?

Link to comment
Share on other sites

Här är en som rutinmässiogt tar mer G, utan dräkt, än de flesta stridspiloter klarar av med G-Dräkt. Har för mig att flygplanet, SU-31, är garanterat för 25 G

 

Uppvisnings flygning

 

 

Det är en himmelsvid skillnad på momentana G-belastningar och de utdragna diton som förekommer i spetsigt flyg.

 

Propdrivna aerobatic kärror framkaller yrsel/SD i de flesta fallen medan GLOC i extrema fall kan förekomma men då skall det oftast föregås av en dykning av guds nåde då maskinen annars tappar för mycket i hastighet och därmed själv begränsar G-uttaget.

 

Den rullgardin som man får ett spetsflyg är enligt mig jävulskt skrämmande då den kan komma snabbt om man inte leker med magmuskler och andning. När man kommer till är det heller inte ovanligt att man blir lite väderkvarn pga muskelspasmer.

 

Just F-18 är sanslöst snabb i vertikalen så man har inte som rookie en susning om piloten är på det humöret. Sök på Blue Angels ride på youtube.

De där huvarna slits något ofantligt då Blues hjälmar saknar kardborre och därmed revas huvarna då vimmelkantiga/GLOC:ade personer dunkar hjälmarna i huven......de slipper iaf göra ren nerspydda syrgasmasker ,O

 

 

Jag är relativt tveksam till att Blue Angels flyger utan G-dräkt och syrgas om ett par år. Kevin Davis hädangång kan mycket väl vara spiken i kistan.

Link to comment
Share on other sites

Det är en himmelsvid skillnad på momentana G-belastningar och de utdragna diton som förekommer i spetsigt flyg.

 

Men det är väl inte hastigheten allenarådande som gäller eller? Jag trodde att en aerobatic kärra kunde användas till utdragna manöver också tex ligga i en snäv cirkel (Su-31 mått). Men deras motorstyrka är alltså otillräcklig för att upprätthålla manövern??

Link to comment
Share on other sites

Här är en som rutinmässiogt tar mer G, utan dräkt, än de flesta stridspiloter klarar av med G-Dräkt. Har för mig att flygplanet, SU-31, är garanterat för 25 G

G limits: +12 -10

23 G motsvarar det den klarade i "factory break-limit test", dvs man spänner fast flygplanet och drar i vingspetsarna till det går sönder.

 

En Su-31 går inte så fort heller vilket gör att man kan dra väldigt snäva svängar utan att komma upp i allt för höga G-krafter.

Link to comment
Share on other sites

Här är en som rutinmässiogt tar mer G, utan dräkt, än de flesta stridspiloter klarar av med G-Dräkt. Har för mig att flygplanet, SU-31, är garanterat för 25 G

G limits: +12 -10

23 G motsvarar det den klarade i "factory break-limit test", dvs man spänner fast flygplanet och drar i vingspetsarna till det går sönder.

 

En Su-31 går inte så fort heller vilket gör att man kan dra väldigt snäva svängar utan att komma upp i allt för höga G-krafter.

 

Jaha...

 

Svetlana jag är inte ett dugg impad av dig längre!! Inte dig heller Jurgis!! Själv kann jag minsann svänga så snävt med min kontorsstol så yrsel uppstår... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Svetlana jag är inte ett dugg impad av dig längre!! Inte dig heller Jurgis!! Själv kann jag minsann svänga så snävt med min kontorsstol så yrsel uppstår... :wacko:

Jo men visst är väl Svetlana duktig som kan svänga sin Su-31 lika snävt som din kontorsstol, även utan G-dräkt? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...