Jump to content

Automatkarbin 4, AK4


Berg

Recommended Posts

Jag sökte en snabbis här på kasundelen av forumet och kom fram till att det inte finns en dedikerad tråd till AK4 (BG får gärna klistra ihop med befintlig tråd om så är fallet)

 

Jag har en ganska simpel fråga till att börja med, angående klisterlappen på högra sidan av kolven på äldre AK4'or.

s_ak4.jpg

Vad är det för lapp, samt vad står det på den? Har någon en högupplöst bild så tackar jag och bockar.

Edited by Berg
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur är det att vara vänsterskytt med AK4? Har aldrig skjutit med bössan, men det känns som att hylsfångaren borde va ivägen för armen vid liggande skytteställning?

 

Funkar helt OK.

Det hade dock varit bra att kunna fästa remmen på högersidan.

Edited by larsev
Link to comment
Share on other sites

Ääähum, mig veterligen står det på klisterlappen hur mkt man skall korrigera för sidvind med OR. Dvs antal snäpp man skruvar/vrider på ratten för att kompensera för att kunna rikta mitt i målet.

 

En lathund kan väl kalla det.

 

Sedan är hylsfångaren i vägen för mig som vänsterskytt. Antingen så har jag armen på utsidan och trycker hylsfångaren mot vapnet=obra. Med armen på insidan trycks hylsfångaren utåt=obra.

Båda sätten kan leda eldavbrott, speciellt vid snabb eldgivning från samma eldställning. Detta då hylsorna om man har otur inte åker ner i hylsfångaren som det är tänkt.

 

Man får även vara lite nogrannare vid magasinsbyte, då den är lite i vägen. Träning/övning löser dock detta problem. Jag försökte också så fort som möjligt tömma hylsfångaren.

Ak4 är krångligare än andra vapen i FMs arsenal om man är vänsterskytt med hänsyn till skjutning och hanterande.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är hylsfångaren i vägen för mig som vänsterskytt. Antingen så har jag armen på utsidan och trycker hylsfångaren mot vapnet=obra. Med armen på insidan trycks hylsfångaren utåt=obra.

Båda sätten kan leda eldavbrott, speciellt vid snabb eldgivning från samma eldställning. Detta då hylsorna om man har otur inte åker ner i hylsfångaren som det är tänkt.

 

Måste man använda hylsfångaren på skjutbanan?

Link to comment
Share on other sites

Sedan är hylsfångaren i vägen för mig som vänsterskytt. Antingen så har jag armen på utsidan och trycker hylsfångaren mot vapnet=obra. Med armen på insidan trycks hylsfångaren utåt=obra.

Båda sätten kan leda eldavbrott, speciellt vid snabb eldgivning från samma eldställning. Detta då hylsorna om man har otur inte åker ner i hylsfångaren som det är tänkt.

 

Måste man använda hylsfångaren på skjutbanan?

ja.

Alltid.

Link to comment
Share on other sites

Sedan är hylsfångaren i vägen för mig som vänsterskytt. Antingen så har jag armen på utsidan och trycker hylsfångaren mot vapnet=obra. Med armen på insidan trycks hylsfångaren utåt=obra.

Båda sätten kan leda eldavbrott, speciellt vid snabb eldgivning från samma eldställning. Detta då hylsorna om man har otur inte åker ner i hylsfångaren som det är tänkt.

 

Måste man använda hylsfångaren på skjutbanan?

ja.

Alltid.

 

Samt att om man inte skulle göra det som vänsterskytt så får man massa otäcka kulor i ansiktet som gör ont.. Det är ingen ak5 vi pratar om, kulan kastas rakt ut, inte snett framåt.

Link to comment
Share on other sites

ja.

Alltid.

 

 

Svaret funnet på varför. Patronen kastas rakt ut. Ingen bra övning på skjutbanan.

Svaret kom när jag skrev. Därför Dumt inlägg. Lovar att läsa FAQ om hur man tar bort sina egna inlägg

Edited by Beefeater_
Link to comment
Share on other sites

Sedan är hylsfångaren i vägen för mig som vänsterskytt. Antingen så har jag armen på utsidan och trycker hylsfångaren mot vapnet=obra. Med armen på insidan trycks hylsfångaren utåt=obra.

Båda sätten kan leda eldavbrott, speciellt vid snabb eldgivning från samma eldställning. Detta då hylsorna om man har otur inte åker ner i hylsfångaren som det är tänkt.

 

Måste man använda hylsfångaren på skjutbanan?

ja.

Alltid.

 

Samt att om man inte skulle göra det som vänsterskytt så får man massa otäcka kulor i ansiktet som gör ont.. Det är ingen ak5 vi pratar om, kulan kastas rakt ut, inte snett framåt.

 

Är det inte FI som skall få kulan i ansiktet? Känns som att vapnet är felvänt när skytten för dom i ansiktet :baskerPa:

Sen fanns det väl en hylsbuffert på ak4 för att kulan inte skulle gå bara rakt ut?

Link to comment
Share on other sites

Sedan är hylsfångaren i vägen för mig som vänsterskytt. Antingen så har jag armen på utsidan och trycker hylsfångaren mot vapnet=obra. Med armen på insidan trycks hylsfångaren utåt=obra.

Båda sätten kan leda eldavbrott, speciellt vid snabb eldgivning från samma eldställning. Detta då hylsorna om man har otur inte åker ner i hylsfångaren som det är tänkt.

 

Måste man använda hylsfångaren på skjutbanan?

ja.

Alltid.

 

Samt att om man inte skulle göra det som vänsterskytt så får man massa otäcka kulor i ansiktet som gör ont.. Det är ingen ak5 vi pratar om, kulan kastas rakt ut, inte snett framåt.

 

Är det inte FI som skall få kulan i ansiktet? Känns som att vapnet är felvänt när skytten för dom i ansiktet :baskerPa:

Sen fanns det väl en hylsbuffert på ak4 för att kulan inte skulle gå bara rakt ut?

 

 

Kulan ska gå rakt ut, genom pipan. Helst. Tomhylsan skulle med hjälp av hylsbufferten hamna i hylsfångaren. Hylsbufferten orsakade också ganska många eldavbrott. Vilet de flesta "gamla" härinne säkert vet allt om..

Link to comment
Share on other sites

Är det inte FI som skall få kulan i ansiktet? Känns som att vapnet är felvänt när skytten för dom i ansiktet :baskerPa:

Sen fanns det väl en hylsbuffert på ak4 för att kulan inte skulle gå bara rakt ut?

 

Jo, självklart! Fel av mig, tjugo snabba..

 

:baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Måste man använda hylsfångaren på skjutbanan?

ja.

Alltid.

I stridsövningar ska man ju nu få använda ak4 utan hylsfångare om alla deltagare bär skyddsglasögon. Är det andra regler för skjutbana? :baskerPa:

SKA eller FÅR?

 

Man FÅR köra utan fångare, men det fanns ett minimiavstånd (mellan skyttar), samt skyddsglasögon skall användas. Min tolkning är att det inte funkar praktiskt i SIB.

Det var väl nästan 10år sen jag sköt med bufferten, kommer inte riktigt ihåg hylsbanan, men går den som på AK5 så tycker jag den funkar som substitut, dock måste man ändå ha glasögon. Det gör jävligt ont att få en AK4 hylsa på kinden ex.

Link to comment
Share on other sites

Som nämns så får man under vissa omständigheter skjuta ak4 utan hylsfångaren. Jag har inte SäkI här på jobbet så jag kan inte verifiera den exakta texten.

 

När ak4B kom hade någon glömt att kolla om hylsfångaren passade, vilket den inte gjorde efter monteringen av RPS.. Varpå vi skjöt utan med stöd av SäkI. Hylsorna fick i alla fall INTE jag i ansiktet, jag är vänsterskytt. Enda problemet med att skjuta från vänsteraxel är att man kan få olje/fett/sot i ansiktets högra halva.. Detta är min erfarenhet av ak4/ak5 och kpist M/45.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte SäkI här på jobbet så jag kan inte verifiera den exakta texten.

Har du internet och tillgång till mil.se så har du SäkI.

 

SäkI

 

Mil.se SäkI

 

6. Hylsfångare och hylsbuffert. – Vid skjutning med ak 4 skall hylsfångare och hylsbuffert användas.

 

Vid skjutning med ak 4 B skall enbart hylsfångare användas.

 

 

Vid felfunktion får kontrollskjutning göras utan hylsfångare på order av övningsledaren.

Edited by cf112
Link to comment
Share on other sites

Nja, övar vi rätt saker åtminstone ibland så är den här gammal.

 

SäkI Ehv/Pv kap 4

2. Automatkarbin 4. – Vid vakttjänst med ak 4 och ak 4B skall

vapnet vara försett med säkringsbleck. Hylsfångare skall inte

användas.

 

Sen finns det en diskussion om både det ena och det andra i samband med att även hv övergår till vapenutbildning ny, hur det blir med hylsfångare vid vissa övningar, säkrade vapen vid förflyttning mm får vi se.

Ja, PEK försvinner och ersätts av ett nytt utbildningssystem där så inte redan skett.

Aimpointtävlingen ser f ö ut att läggas ner p g a bristande intresse. :ph34r:

 

Då både nya och erfarna skyttar envisas med att empiriskt påvisa vad som händer när man inte använder hylsfångare meddelst metoder som varm hylsa i stridsparskamrats öga, tomhylsa som penetrerat 2 av 3 glas i 3glasfönster m fl skulle iaf jag helst se att hylsfångare används när skyddsglasögon saknas och/eller övning sker i civila områden.

Att behålla gummibehållaren finns det egentligen bara ett skäl för och det är att man slipper plocka hylsor efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Hyllsfång utan gummit på kan ju funka annars om man vill ha en övning men inte släppa på toma hylsor ;)

Nog fler än jag som blivit irriterad på att hylsorna skramlar som fan när man försöker vara lite taktisk efter att ha skjutit på fienden.

Link to comment
Share on other sites

Jag har erfarit att det mycket lätt blir torrsprickor i botten på hylsfångaren. Skramlar ingenting. :)

 

Om man tar bort gummit och är vänsterskytt så lär det väl göra jävligt ont att få hylsan i armvecket :) . Ligger man på asfalt borde hylsan slå ner i backen och studsa iväg en rätt hygglig bit.

Nu är detta spekulationer baserat på hur långt de flyger när man skjuter utan någonting i vägen. Ska testa nästa gång jag får möjlighet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte SäkI här på jobbet så jag kan inte verifiera den exakta texten.

Har du internet och tillgång till mil.se så har du SäkI.

 

SäkI

 

Mil.se SäkI

 

6. Hylsfångare och hylsbuffert. – Vid skjutning med ak 4 skall hylsfångare och hylsbuffert användas.

 

Vid skjutning med ak 4 B skall enbart hylsfångare användas.

 

 

Vid felfunktion får kontrollskjutning göras utan hylsfångare på order av övningsledaren.

 

Tack! hade glömt att SäkI var tillbaka på nätet.

Link to comment
Share on other sites

"HvSS och utvecklingschefen har väckt frågan om undantag från gällande bestämmelser i säkI vilka godkänts av FM i säkerhetsinspektionen. Reglerna i SäkI om hylsfångare ska förhindra olyckor som kan uppstå då hylsor under eldgivning kastas ut från vapnet. Med det undantaget som givits gäller nu ett säkerhetsavstånd i sida på fem meter från skutt samt att övande soldater som befinner sig inom fem meter från eldgivande vapen, använder skyddsglasögon" - Tidningen Hemvärnet 5-6/08

Edited by Yohn
Link to comment
Share on other sites

"HvSS och utvecklingschefen har väckt frågan om undantag från gällande bestämmelser i säkI vilka godkänts av FM i säkerhetsinspektionen. Reglerna i SäkI om hylsfångare ska förhindra olyckor som kan uppstå då hylsor under eldgivning kastas ut från vapnet. Med det undantaget som givits gäller nu ett säkerhetsavstånd i sida på fem meter från skutt samt att övande soldater som befinner sig inom fem meter från eldgivande vapen, använder skyddsglasögon" - Tidningen Hemvärnet 5-6/08

 

Jag tror man får problem som övningsledare att hänvisa till en tidning på nätet vid en eventuell olycka, när SäkI säger något helt annat.

Jag hittar ingen ändring eller tillägg som talar om något undantag.

SäkI på nätet gäller.

Eller?

Link to comment
Share on other sites

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=343554

 

Läste igenom artikeln igen, där står det "ett undantag". Har det blivit en permanent ändrig eller far vi med osanning nu?

 

Knepigt att endast HV under GSU skall få "öva som man krigar" resterande tid i Hv måste man ha hylsfångare och därmet inte öva på "riktigt".. :D

Nja, håller mig till SäkI som skall kontrolleras vid tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

"HvSS och utvecklingschefen har väckt frågan om undantag från gällande bestämmelser i säkI vilka godkänts av FM i säkerhetsinspektionen. Reglerna i SäkI om hylsfångare ska förhindra olyckor som kan uppstå då hylsor under eldgivning kastas ut från vapnet. Med det undantaget som givits gäller nu ett säkerhetsavstånd i sida på fem meter från skutt samt att övande soldater som befinner sig inom fem meter från eldgivande vapen, använder skyddsglasögon" - Tidningen Hemvärnet 5-6/08
Undantaget är bara tillfälligt i samband med GSU Hv
samma tidning som du refererar till
Link to comment
Share on other sites

Det vore onekligen nice om hylsfångarens användning kunde omvandlas till ett alternativ (vid SIB, övning i civila miljöer eller annars när det är praktiskt) och inte ett ständigt krav. Andra användare av G3 verkar ju inte se behovet så förmodligen är problemet inte sådär gigantiskt. Eller är våra licenstillverkade vapen värre än originalet i det här avseendet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...