Jump to content

Automatkarbin 4, AK4


Berg

Recommended Posts

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är väl bara i Sverige det finns något som SäkI. I många andra länder är det väl "train as you fight" som gäller. Stryker ju med lite mer folk. Men kriga kan dem oftast.

 

Är din erfarenhet som talar eller nåt annat?

 

Min egen erfarenhet är att vi Svenskar ofta både utbildar och krigar bättre än de flesta andra, bland annat tack vare SäkI....

Jämför gärna en Svensk stridsskjutning med utländska varianter och kontrollera då vem som verkligen tränar som man slåss.

Link to comment
Share on other sites

Jag såg på film att RAMBO som är Halvindian och amerikan är överjävlig på skjuta folk faktiskt............å det med en arm.Så SäkI är rena skiten.

 

 

Å nu till utkast av hylsor på AK4.

En missade ta med hylsfångarn senaste skjutningen fick känslan av att hylsorna går snett framåt p.g.a ansamlingen av hylsorna där efter skjutning i alla skytteställningar.

 

MVH

Olaevil

Link to comment
Share on other sites

Är väl bara i Sverige det finns något som SäkI. I många andra länder är det väl "train as you fight" som gäller. Stryker ju med lite mer folk. Men kriga kan dem oftast.

 

Är din erfarenhet som talar eller nåt annat?

 

Min egen erfarenhet är att vi Svenskar ofta både utbildar och krigar bättre än de flesta andra, bland annat tack vare SäkI....

Jämför gärna en Svensk stridsskjutning med utländska varianter och kontrollera då vem som verkligen tränar som man slåss.

 

Jag glömde lägga till ironi taggarna. Fel av mig.

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfarenhet är att vi Svenskar ofta både utbildar och krigar bättre än de flesta andra, bland annat tack vare SäkI....

Jämför gärna en Svensk stridsskjutning med utländska varianter och kontrollera då vem som verkligen tränar som man slåss.

 

Skulle gärna vilja se dina bevis för detta påstående? Var har Svensk stridsteknik/material prövats mot en kvalificerad motståndare med likvärdig utrustning?

Link to comment
Share on other sites

Å nu till utkast av hylsor på AK4.

En missade ta med hylsfångarn senaste skjutningen fick känslan av att hylsorna går snett framåt p.g.a ansamlingen av hylsorna där efter skjutning i alla skytteställningar.

 

MVH

Olaevil

 

Har för mig att dom går nästan rakt ut höger när man skjuter, kan ju dock vara lite olika från vapen till vapen. Har dock varit med om att AK4 kastar dom åt vänster, min hylsa träffade skytten till vänster om mig två ggr under samma skjutning. Bör dock höra till ovanligheterna.

Link to comment
Share on other sites

Å nu till utkast av hylsor på AK4.

En missade ta med hylsfångarn senaste skjutningen fick känslan av att hylsorna går snett framåt p.g.a ansamlingen av hylsorna där efter skjutning i alla skytteställningar.

 

MVH

Olaevil

 

Har för mig att dom går nästan rakt ut höger när man skjuter, kan ju dock vara lite olika från vapen till vapen. Har dock varit med om att AK4 kastar dom åt vänster, min hylsa träffade skytten till vänster om mig två ggr under samma skjutning. Bör dock höra till ovanligheterna.

:D

Antingen höll du vapnet upp och ner eller så studdsade hylsan på något/någon till höger för att ändra riktning till vänster..

Snett frammåt lite stigande bana till en början har dom flesta AK4B.

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfarenhet är att vi Svenskar ofta både utbildar och krigar bättre än de flesta andra, bland annat tack vare SäkI....

Jämför gärna en Svensk stridsskjutning med utländska varianter och kontrollera då vem som verkligen tränar som man slåss.

 

Skulle gärna vilja se dina bevis för detta påstående? Var har Svensk stridsteknik/material prövats mot en kvalificerad motståndare med likvärdig utrustning?

 

Om vi nu ser till stridskjutningarna som Jake the snake i första hand pratar om och INTE krigandet som jag får uppfattningen av att du syftar på så är jag faktiskt beredd att hålla med Jake the snake, de stridskjutningar/övningar jag iaktagit då andra försvarsmakter tränar (mestadels nordiska grannländer) så vill jag tycka att vi svenskar har en lite smartare lösningar på våra övningar(vad gäller säkerhetstänket) villket i slutändan resulterar i bättre tillämpning av kunskaperna.

Link to comment
Share on other sites

Min egen erfarenhet är att vi Svenskar ofta både utbildar och krigar bättre än de flesta andra, bland annat tack vare SäkI....

Jämför gärna en Svensk stridsskjutning med utländska varianter och kontrollera då vem som verkligen tränar som man slåss.

 

Skulle gärna vilja se dina bevis för detta påstående? Var har Svensk stridsteknik/material prövats mot en kvalificerad motståndare med likvärdig utrustning?

 

Det finns inga bevis eftersom jag skrev "Min egen erfarenhet".

Min egen erfarenhet säger just detta.

 

Detta är OT egentligen, men vad tror du inte kommer funka när vi prövas mot denne motståndare?

Link to comment
Share on other sites

Måste man använda hylsfångaren på skjutbanan?

ja.

Alltid.

I stridsövningar ska man ju nu få använda ak4 utan hylsfångare om alla deltagare bär skyddsglasögon. Är det andra regler för skjutbana? :rolleyes:

SKA eller FÅR?

 

Man FÅR köra utan fångare, men det fanns ett minimiavstånd (mellan skyttar), samt skyddsglasögon skall användas. Min tolkning är att det inte funkar praktiskt i SIB.

Det var väl nästan 10år sen jag sköt med bufferten, kommer inte riktigt ihåg hylsbanan, men går den som på AK5 så tycker jag den funkar som substitut, dock måste man ändå ha glasögon. Det gör jävligt ont att få en AK4 hylsa på kinden ex.

 

Vid viss stridsskjutning får avsteg från Säki göras angående hylsfångaren. Då gäller minst 5 meter i sida till nästa person samt att alla ska bära skyddsglasögon. För skjutbana finns inget sådant avsteg. Gällande SIB beror det på vad man övar, SIB är inte bara i hus. Dock svårt att tillämpa avsteget i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Lånar tråden lite.

 

Min AK4B beter sig lite underligt. sist jag sköt skarpt fick jag ett antal eldavbrott. efter att ha åtgärdat eldavbrottet ser patronen som satt i vapnet ihopppressad ut. Kulan är skavd på toppen samtidigt som kulan har pressats in en bra bit in i hylsan. När jag tog upp problemet med befälet sa han att jag skulle rengöra vapnet noga och testa igen vid nästa skjuttillfälle. är det likadant skall vapnet bytas.

 

Då är min fråga om det finns nått specifikt på vapnet som bör vårdas extra noga som kan ställa till med dessa problem? Hur kommer det sig att detta problem uppstår? Sen är ju frågan.. när kulan pressar ihopp krutet i hyllsan som den nu gör, är det inte risk för lådsprängning då?

 

Ska bli spännande med svar :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Byt fjäder och hylsutdragare. De flesta eldavbrott beror på utdragaren/utdragarfjäder som är slitna och inte får tag om patronen ordentligt. Då fastnar den i loppet eller på vägen ut, när sedan slutstycket skickar fram nästa patron blir det knas.

 

Krutet är inte ihop-pressat i patronen. Den skall knycklas ihop duktigt innan det sker en antändning. Skaka på en skarp patron så ser du att det är som en maracas.

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite.

 

Min AK4B beter sig lite underligt. sist jag sköt skarpt fick jag ett antal eldavbrott. efter att ha åtgärdat eldavbrottet ser patronen som satt i vapnet ihopppressad ut. Kulan är skavd på toppen samtidigt som kulan har pressats in en bra bit in i hylsan. När jag tog upp problemet med befälet sa han att jag skulle rengöra vapnet noga och testa igen vid nästa skjuttillfälle. är det likadant skall vapnet bytas.

 

Då är min fråga om det finns nått specifikt på vapnet som bör vårdas extra noga som kan ställa till med dessa problem? Hur kommer det sig att detta problem uppstår? Sen är ju frågan.. när kulan pressar ihopp krutet i hyllsan som den nu gör, är det inte risk för lådsprängning då?

 

Ska bli spännande med svar :)

Tvivlar att du får lådsprängning...däremot uppskattar nog dom som står vid sidan om ifall du alltid använder hylsfångaren

ifall du har sådana problem.

 

Dessutom, skulle jag inte lita på vapnet till 100% så skulle jag inte skjuta med det tills en vapentekniker har mutligen gett ok eller besiktat vapnet.

Så det är bara att rina närmsta vapentekniker innan du använder vapnet nästa gång!

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite.

 

Min AK4B beter sig lite underligt. sist jag sköt skarpt fick jag ett antal eldavbrott. efter att ha åtgärdat eldavbrottet ser patronen som satt i vapnet ihopppressad ut. Kulan är skavd på toppen samtidigt som kulan har pressats in en bra bit in i hylsan. När jag tog upp problemet med befälet sa han att jag skulle rengöra vapnet noga och testa igen vid nästa skjuttillfälle. är det likadant skall vapnet bytas.

 

Då är min fråga om det finns nått specifikt på vapnet som bör vårdas extra noga som kan ställa till med dessa problem? Hur kommer det sig att detta problem uppstår? Sen är ju frågan.. när kulan pressar ihopp krutet i hyllsan som den nu gör, är det inte risk för lådsprängning då?

 

Ska bli spännande med svar :)

 

Mitt tips är att kontrollera magasinsläpparna då det låter som om att patronen inte kommit rätt vinkel gentemot ptrläget vid laddning utan klämts i lådan. Magasinen är vanligaste felkällan på vapen förutom brukaren.

 

Nej det är ingen risk för lådsprängning.

 

Byt fjäder och hylsutdragare. De flesta eldavbrott beror på utdragaren/utdragarfjäder som är slitna och inte får tag om patronen ordentligt. Då fastnar den i loppet eller på vägen ut, när sedan slutstycket skickar fram nästa patron blir det knas.

 

Krutet är inte ihop-pressat i patronen. Den skall knycklas ihop duktigt innan det sker en antändning. Skaka på en skarp patron så ser du att det är som en maracas.

 

Om kulan är kvar i patronen så är det oftast inte utdragaren med dess fjäder problemet utan det är matning från magasinet.

Link to comment
Share on other sites

På den senaste Hemväns tidningen (omslaget) var de en HV soldat med sin AK4 med en GRK på den!?!?! Kan tänka mig att en person per grupp skulle kunna vara behändigt och nyttigt men annars vetifan, känns nästan lite "overkill".

 

Men iaf, är lite nyfiken och undrar vilka är det som får ut dessa? och kan man kanske själv få ut en sådan leksak?? (vem ska man prata med osv)

Link to comment
Share on other sites

På den senaste Hemväns tidningen (omslaget) var de en HV soldat med sin AK4 med en GRK på den!?!?! Kan tänka mig att en person per grupp skulle kunna vara behändigt och nyttigt men annars vetifan, känns nästan lite "overkill".

 

Men iaf, är lite nyfiken och undrar vilka är det som får ut dessa? och kan man kanske själv få ut en sådan leksak?? (vem ska man prata med osv)

 

Hemvärnets Insatsplutoner får ut dessa och tilldelningen ligger på 2 per pluton om inte jag minns helt fel.

Link to comment
Share on other sites

På den senaste Hemväns tidningen (omslaget) var de en HV soldat med sin AK4 med en GRK på den!?!?! Kan tänka mig att en person per grupp skulle kunna vara behändigt och nyttigt men annars vetifan, känns nästan lite "overkill".

 

Men iaf, är lite nyfiken och undrar vilka är det som får ut dessa? och kan man kanske själv få ut en sådan leksak?? (vem ska man prata med osv)

 

Hemvärnets Insatsplutoner får ut dessa och tilldelningen ligger på 2 per pluton om inte jag minns helt fel.

Okey! Är det några kriterier eller liknande?? Har själv varit med i en IP och där hade vi inga Grk som jag kunde se, hade nog inte ens på kompaniet (har nu bytt kompani/bat). Men jag gissar att det är bara och lämna intresse och fjäska för befälen om att få en Grk då?? Kompaniet jag nu är med i kommer troligtvis att bli ett Insats kompani efter nyår.

Link to comment
Share on other sites

Först en fråga angående AK4 m. GRT. Enl. min PC kommer skytt endast tilldelas en granat. Är detta läget för alla skyttar med granattillsats i HV, eller är det bara vi som blivit lurade?

 

Sist en liten språkpolisinsats. Omslaget på HV-tidningen visade inte en skytt med GRK, granatkastare, utan en skytt med GRT, granattillsats.

Link to comment
Share on other sites

Först en fråga angående AK4 m. GRT. Enl. min PC kommer skytt endast tilldelas en granat. Är detta läget för alla skyttar med granattillsats i HV, eller är det bara vi som blivit lurade?

 

Sist en liten språkpolisinsats. Omslaget på HV-tidningen visade inte en skytt med GRK, granatkastare, utan en skytt med GRT, granattillsats.

Det är isåfall mer än vad jag vet. Det vore annars, personligt tycke, väldigt konstigt, särskilt med tanke på om det bara är 2per plut. M.a.o. 2 granater på hela plutonen???

 

Eftersom du frågade din PC så gissar jag att ni har grt i er plut. Hur blev ni tilldelade eller vad krävs för att få dessa? vad krävs av soldat mm?? Som sagt har inte sett dessa i någon IP i hela Skaraborgsruppen.

 

GRT, GRK......äsch detaljer.....lika roliga, den ene är bara lite större :)

Edited by Zytronix
Link to comment
Share on other sites

När det gäller GRT'n så hade vi en basutbildning på den på en KFÖ för några år sedan. Det var väl mestadels Gruppchef som utbildades och det verkar som om de kör sten, sax och påse varje övning om vem som ska ha dom. Verkar som om vi får ut 2-3 per pluton här för i bland brukar till och med Plutonchef ha tillsatsen. Dock så fick vi nyligen en ny soldat till plutonen som var med på sin första övning, årets KFÖ, och fick GRT'n direkt.

Link to comment
Share on other sites

Det är knapert med GRT ute i landet. Endast IP får dessa tilldelade tror jag.

 

Sen får man ut två fickor med plats för totalt fyra granater. Att man endast får ut en granat måste han drömt. I reglementet står det att ytmål skall bekämpas med 3-5 granater. Punktmål med 1-3 granater. Sätta första skottet på 150m i lite sidvind i ett normalstort fönster är det ytterst få som gör. Innan man blir godkänd skall det göras en hel del prov. Man skall skjuta cirkus 48 granater, både spräng och barlastat. Sen klara av omladdningar och eldgivning på tid.

 

Det må väl se macho ut med GRT. Men det är tungt så inihelvete efter ett par timmar MOUT.

Link to comment
Share on other sites

Sen får man ut två fickor med plats för totalt fyra granater. Att man endast får ut en granat måste han drömt. I reglementet står det att ytmål skall bekämpas med 3-5 granater. Punktmål med 1-3 granater. Sätta första skottet på 150m i lite sidvind i ett normalstort fönster är det ytterst få som gör. Innan man blir godkänd skall det göras en hel del prov. Man skall skjuta cirkus 48 granater, både spräng och barlastat. Sen klara av omladdningar och eldgivning på tid.

 

Det må väl se macho ut med GRT. Men det är tungt så inihelvete efter ett par timmar MOUT.

Vad som står i reglementet att man skall skjuta för att bli godkänd som skytt, vad du ska skjuta för att bekämpa ett mål och vad som finns tilldelat i utrustningslistorna är tre helt olika saker.

 

Tidigare utrustningslistor för HV insatspluton TGB hade två granattillsatser och två 40mm granater på listorna. Mao ett engångsvapen. ;)

 

Utkast för nya utrustningslistor gör gällande att fler än medlemmar på forumet har lagt märke till denna tankevurpa

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Blågul får säga ifrån om vi är OT här, så kan vi fixa en ny tråd i så fall.

 

Vi har ännu inte fått ut åbäket från förrådet, men den är "på väg". Vad som är sagt är dock att vi bara får ut en granatficka och därför bara kan medföra en granat, men jag vet inte om det blandas ihop med hgr-fickan, som vi bara skall få ut en av. Eftersom vi inte fått ut grejerna ännu är det hela lite oklart.

 

Vad som gäller för utbildning vet jag inte heller, av ovan nämnda anledning. Själv är jag utbildad på m203 till AK5, så förhoppningsvis behövs det inte jättemycket för att jag skall få nyttja den, men som gruppchef kommer jag antagligen inte bära den, annat än i undantagsfall. Jag har mycket svårt att förstå syftet med att låta den vandra runt på plutonen som i Faltherrens fall. Själv avser jag hänga den på en soldat så att han får bekanta sig med sitt nya vapen och sedan hänger de ihop så länge han finns kvar på min grupp. Precis som jag gör med alla andra vapensystem jag har att tillgå. Sen är det ju aldrig fel att ha fler utbildade skyttar i reserv, men en huvudskytt med högre kompetens på systemet är eftersträvansvärt för min del.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Efterlyser omkretsen på smalaste delen på kolven, då jag inte har tillgång till min kärlek för tillfället.

 

 

Har länge haft ett önskemål om att få fram det bakre fästet för remmen för att underlätta möjligheterna att använda sling o.s.v.

Så efter lite syslöjd har jag nu löst det.

Men jag tänkte anpassa längden så att den är mer lagom redan från start.

 

th_Kolvfste.jpg

 

Vad gäller ringen så är den från en hrg90, då den vid "ryck-/slit-/dragförsök" verkar klara ganska mycket, men öppnar sig när man lägger stor kraft bakom.

D.v.s. den öppnar sig om man MÅSTE få upp den (typ sitter fast eller motsvarande och tar i för att komma loss).

Link to comment
Share on other sites

Efterlyser omkretsen på smalaste delen på kolven, då jag inte har tillgång till min kärlek för tillfället.

 

 

Har länge haft ett önskemål om att få fram det bakre fästet för remmen för att underlätta möjligheterna att använda sling o.s.v.

Så efter lite syslöjd har jag nu löst det.

Men jag tänkte anpassa längden så att den är mer lagom redan från start.

 

Vad gäller ringen så är den från en hrg90, då den vid "ryck-/slit-/dragförsök" verkar klara ganska mycket, men öppnar sig när man lägger stor kraft bakom.

D.v.s. den öppnar sig om man MÅSTE få upp den (typ sitter fast eller motsvarande och tar i för att komma loss).

 

Just en sådan rem, men en svetsad stålring, kommer ingå i den version av Vapenrem 06 som är tänkt att levereras till Hv under 2010.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare utrustningslistor för HV insatspluton TGB hade två granattillsatser och två 40mm granater på listorna. Mao ett engångsvapen. ;)

Har du jämfört M-nummer på de två "GSGR" i U-listan mot M-nummer för en 40 mm granat respektive en låda (50 st) GSGR?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...