kerran Posted December 28, 2008 Report Share Posted December 28, 2008 (edited) Tjena. Jag undrar hur det kom sig att S35E Draken aldrig ersatte S32C Lansen på Spaningsflottiljen F11 Nyköping, nuvarande Skavsta flygplats? S35C tycks snarare ha ersatt S29C Tunnan på F11. Var S35E och S32C utvecklade för olika typer av fotospanningsuppdrag ex Draken för höghöjds uppdrag i överljudsfart och Lansen för uppdrag på lägsta nivå? S35E och S32C flögs ju parallelt på F11 tills flygverksamheten upphörde och 1980 lades F11 officiellt ner. S32C vart dessutom den Lansen version som användes längst i ordinarie förbandsverksamhet. Edited December 28, 2008 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 28, 2008 Report Share Posted December 28, 2008 För att även byta ut de 45 S 32C (2 divisioner) hade man behövt tillverka fler S 35E än de 60 som fanns (3 divisioner). Misstänker starkt att kostnaden spelat in här. Om man tittar på flygvapnets organisation har man fram till nu haft minst två typer i tjänst, en ny och en något äldre och utbytet har skett med viss överlappning. Enligt den principen borde S 32C ersatts av S 37, men så blev det ju som bekant inte. Båda typerna hade kameror för uppdrag både på hög och låg höjd, S 32C hade dessutom radar vilket var lämpligt vid havsövervakning. S 35E flög fort och lågt, så den var inte enbart avsedd för hög höjd. A 32A fanns också i tjänst till 1979 (på F 6) så vilken typ som var sist i tjänst är då en fråga om månader eller veckor. A 32A och J 32B/D/E fanns ju dessutom kvar på MFD och FC ett antal år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dieseltrollet Posted December 29, 2008 Report Share Posted December 29, 2008 Det faktum att S 37 Viggen byggdes i två olika versioner för att ersätta S 32 och S 35 ger en vink om varför S 35 inte kunde ersätta S 32... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Jag läste i Flygrevyn (tror jag det var) i början på 90-talet att S32C faktist var en bättre kameraplatform än S35C. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Jag läste i Flygrevyn (tror jag det var) i början på 90-talet att S32C faktist var en bättre kameraplatform än S35C. Det är korrekt, så tillvida min sagesman inte far med osanning(han har många långa års erfarenhet som börjar med S29) ENligt honom så var kamerainstallationen i S35 inte särskilt bra och ganska kompromissartad ur ett användarperspektiv. Sämst var de kameror som var installerade där AKAN normalt satt. Dessa kameror var utrustade med en lång lins och längst fram fanns det en spegel som "riktade" det hela neråt. Denna spegel hade ingen som helst stabilisering utan var fast monterad. Detta medförde att det nästan alltid var vibrationer i spegeln och han hävdar att de få gånger som han såg en helt skarp bild, ej påverkad av vibrationer var lätträknade. Överhuvudtaget skillde det en hel del i kameratyper mellan de båda fpl som gjorde att de snarare kompletterade varandra än att S35 kunde ta över rollen själv. Så svaret på din fråga är ja, S 32 var en bättre kameraplattform än vad S 35 var. Inte förrän SH/SF 37 kom i drift fick Sverige en spaningsplattform som var bättre än S 32. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 6, 2009 Report Share Posted January 6, 2009 Som parentes kan man ju nämna att danmarks spaningsdrakar, RF-35, inte hade de vingmonterade kamerorna utan hade kvar akan. Vad gäller S 29C så hade de ju en rätt imponerande uppsättning kameror, med tanke på att den inte byggdes med det i tanke. Österrike gjorde också ett mellanting där två akan (av fyra) kunde bytas ut mot kameror. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted January 18, 2009 Author Report Share Posted January 18, 2009 Hur skiljde sig den danska två sitsiga fotospaningsversionen av Draken från ensitsiga S35E? Hade mannen i baksits i de danska fotospanings drakarna motsvarande uppgifter som mannen i baksits på S32C? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted January 18, 2009 Report Share Posted January 18, 2009 Hur skiljde sig den danska två sitsiga fotospaningsversionen av Draken från ensitsiga S35E?Hade mannen i baksits i de danska fotospanings drakarna motsvarande uppgifter som mannen i baksits på S32C? Det fanns ingen sådan version. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Hur skiljde sig den danska två sitsiga fotospaningsversionen av Draken från ensitsiga S35E?Hade mannen i baksits i de danska fotospanings drakarna motsvarande uppgifter som mannen i baksits på S32C? Det fanns ingen sådan version. Misstänker att Kerran misstar denna versionen som spaningskärra: TF-35 Draken Men vad är det som döljer sig i den där "spaningsnosen"? Mitt minne vill ha det till att det är en IR-kamera för målupptäckt vid attackuppdrag, men jag har sniffat så mycket lim att jag inte är säker på något längre. Apropå kamerorna på AKAN-plats i S35. Det kan inte varit någon fotointresserad människa som kommit på den installationen. En tumregel bland småbildsfotografer är att man ej bör gå över 1/brännvidden (ex 1/300s om brännvidden är 300mm) i slutartid för att inte få skakoskärpa i bilden. Med tanke på brännvidd på spaningskamerorna borde det handla om krav på rätt korta slutartider. Ni som har förflutet inom fotospaning, vilka slutartider och vilken filmhastighet (ISO/ASA) körde man med? Det kan ju knappast vara statshemligheter, eller? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Apropå kamerorna på AKAN-plats i S35. Det kan inte varit någon fotointresserad människa som kommit på den installationen. En tumregel bland småbildsfotografer är att man ej bör gå över 1/brännvidden (ex 1/300s om brännvidden är 300mm) i slutartid för att inte få skakoskärpa i bilden. Med tanke på brännvidd på spaningskamerorna borde det handla om krav på rätt korta slutartider. Ni som har förflutet inom fotospaning, vilka slutartider och vilken filmhastighet (ISO/ASA) körde man med? Det kan ju knappast vara statshemligheter, eller? /E Är inte hemma just nu så jag har inte tillgång till mitt bibliotek,men om jag minns rätt så bör det ha varit 400 ASA, Ilford HP 5 film. //I Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 (edited) Men vad är det som döljer sig i den där "spaningsnosen"? Mitt minne vill ha det till att det är en IR-kamera för målupptäckt vid attackuppdrag, men jag har sniffat så mycket lim att jag inte är säker på något längre. Vad jag förstår ska det vara en Ferranti LRMTS (Laser Ranger & Marked Target Seeker) där den framtåtriktade kameran borde sitta och antenner för radarvarnaren precis under pitotröret. Hur informationen från lasermålsökaren presenteras för föraren vet jag inte eftersom de saknar någon MFD, däremot har de danska kärrorna (efter WDNS) HUD till skillnad från övriga versioner. Edited April 24, 2009 by 106 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 23, 2009 Report Share Posted April 23, 2009 Men vad är det som döljer sig i den där "spaningsnosen"? Mitt minne vill ha det till att det är en IR-kamera för målupptäckt vid attackuppdrag, men jag har sniffat så mycket lim att jag inte är säker på något längre. Vad jag förstår ska det vara en Ferranti LRMTS (Laser Ranger & Marked Target Seeker) där den framtåtriktade kameran borde sitta och antenner för radarvarnaren precis under pitotröret. Hur informationen från lasermålsökaren presenteras för föraren vet jag inte eftersom de saknar någon MFD, däremot har de HUD till skillnad från övriga versioner. Så var det ja.. det hade hursomhelst med attackrollen och träffa mål att göra och ingen spaningskamera. Skönt att man i alla fall inte var helt fel ute.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted April 24, 2009 Author Report Share Posted April 24, 2009 Vilken uppgift i förarkabinen hade den andre besättnings medlemmen i TF-Draken som visas på bilden? Skötte han navigeringen och manövrerade denna Laser Ranger Marked Target Seeker? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 24, 2009 Report Share Posted April 24, 2009 Vilken uppgift i förarkabinen hade den andre besättnings medlemmen i TF-Draken som visas på bilden?Skötte han navigeringen och manövrerade denna Laser Ranger Marked Target Seeker? Killen i baksits hade som uppgift att se till att eleven i framsits inte skadade sig själv eller maskinen. T står för Training, precis som i t.ex T-38 eller TA-4. (är jag senil, eller svarade jag inte på detta nyss.. finns det ett inläggsätande troll på forumet?) Hursomhelst så sprang jag precis på denna länken http://www.britmodeller.com/forums/index.p...c=15791&hl= Apropå RF-35. Länken ovan är från en walkaround på en RF-35, med bilder på kamerainstallation och cockpit bland annat. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted December 6, 2011 Report Share Posted December 6, 2011 Lite fler old school spaningskamerarelaterade frågor, tyckte de passade bra i denna tråden. Som några av er säkert vet är jag lite fotointresserad. Som amatörfotograf har man ju lärt sig litegranna om bländare, slutartid, ljusmätning och hur det hänger ihop. En hyfsat modern kamera mäter ljuset och kan själv ställa in slutartid och/eller bländare för att få en korrekt exponering. Många moderna kameror ger dig som användare inte ens en chans att själv påverka exponeringen. Som halvdan amatörfotograf vet jag också att om jag själv ska ställa in parametrarna så tar det några minuter innan bilden blir tagen, vilket funkar om det är en landskapsbild, tagen från ett stillastående stativ. Men om man vill ta en fin lanskapsbild mitt i natten från 50 meters höjd medan man färdas i 900km/h så har man kanske inte riktigt samma möjligheter att pilla. Så min fråga är alltså, hur funkade det på S32, S35 och SF37 med inställning av exponeringsparametrar? Vilka parametrar kunde ställas in (Bländare? Slutartid?)? Eller körde man på något fast värde och justerade exponering i efterhand vid framkallning? Hur funkade blixtbomberna? Exploderade de på en förbestämd höjd eller efter ett fördefinierat tidsintervall? Var det fotoflygplanet som släppte blixtbomberna eller rotekamraten? Jag har ett svart hål i min fljygnördhjärna när det kommer till fotospaning har jag insett. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pal Posted December 6, 2011 Report Share Posted December 6, 2011 Jag kan inte mycket om din fråga Erik. Men så vitt jag vet så flög spaning alltid ensamma. Jag såg de aldrig i rote. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts