Jump to content

Fordonsskyltar.

Recommended Posts

Hej och god jul!

Min fråga gäller fordonsskyltar, (de fyrkantiga som sitter i fronten.) Vad används de till/betyder de? Varför sitter det tre hållare i fronten? Har ni några bilder på skyltar som jag kan kopiera och göra dekaler av?

Låg själv i KA 80-81, men kan inte minnas att vi nånsin hade någon skylt i våra hållare.

Möller

Om vi börjar med hållarna så är två till för lysplattor för körning med avskärmad eller släckt belysning.

Den tredje hållaren är till för fordonsskylt som markerar t ex kompanitillhörighet.

Man kan även använda hållarna för tillfällig övningsmarkering, exempelvis svart-vit-rutig för fiende.

The Swede ;-)

Då jag låg på A1 under tidigt 80-tal hade vi kompanibeteckningarna där.

Regementsvapnet i mitten, och olika kompanier betecknades med att kanterna markerades.

I, II, III, IV (batterierna) och om jag minns rätt upptill+nedtill för V och runtikring för VI.

Lysväv i två hållare.

I dagens minimala armé känner man väl igen fordonen utan särskiljande beteckningar ;-)

Och är det någon som vet storleken på skyltarna?

Jag har några lösa skylthållare på jobbet, så vill du vänta till måndag så kan jag mäta hur stora skyltarna ska vara.

Skall du jobba på måndag din stackare.

Jag väntar gärna, dubbelbekräftelse är aldrig fel

God jul.

Tackar för svaren, då klarnar det. Är det någon som har bilder på fordonsskyltar att dela med sig av? Och är det någon som vet storleken på skyltarna?

De vanliga är mycket riktigt 23 x 23 cm och äldre modeller är målade på masonit, senare år tillverkades de av 3-4 mm plastskivor.

Finns också i storlek 15 x 15 cm, varför vet jag inte.

Med tanke på att de fanns minst en unik skylt för varje kompani på varje regemente så har det funnits många, många.

Säkert finns det någon samlare på just detta.

• 1 year later...

Hej igen.

Då får jag väl bumpa denne tråden då (som jag faktiskt hade glömt bort, sorry).

Jag undrar fortfarande hur fiendeskyltarna skall sitta. Skall det vara ett vitt fält överst till höger eller ett svart, eller kvittar det?

Trevlig helg

Möller

Hej igen.

Då får jag väl bumpa denne tråden då (som jag faktiskt hade glömt bort, sorry).

Jag undrar fortfarande hur fiendeskyltarna skall sitta. Skall det vara ett vitt fält överst till höger eller ett svart, eller kvittar det?

Trevlig helg

Möller

Så vitt jag vet sätter man bara dit dom, hur dom hamnar är inte viktigt.