Jump to content

Recommended Posts

Posted
Har inte heller M-nummer men en bild i alla fall.

Borste samt mässingsbrotch för patronläge AK4

My Webpage.

Ska leta i förrådet har bestämnt sätt en eller ett par sådan där :lol: /:D

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Lt. payne
Posted (edited)

Fu Fredriksson:

Det enda rengöringsmedel som ska i vapnet är Vapenfett 101 eller CLP,INGET ANNAT CIVILT HEMMAMECK!! :ph34r:

Edited by Lt. payne
Guest Lt. payne
Posted (edited)

Har via mitt jobb sökt efter lämplig borste till patronläget på AK4:an.

Fick den nu,total längd 600 mm,borsten 80 mm lång,diameter på borsten 25mm,materialet är mässing.lite osäker på var den kommer ifrån,en uppgift var Gnosjö borstfabrik?

Finns en otäckt vass metall spets,stor risk för repor.Får nog slipa ner lite.

Testresultat kommer. ,O

Edited by Lt. payne
Posted
Fu Fredriksson:

Det enda rengöringsmedel som ska i vapnet är Vapenfett 101 eller CLP,INGET ANNAT CIVILT HEMMAMECK!!  ,O

Nope ingen 101 längre den är cancerogen och får inte användas utan skyddshandskar och prylar så numera är det break free som gäller.

Guest Lt. payne
Posted

Raffsec:

Var hittar du den informationen?

Har länge försökt förmå TSF här att beställa hem CLP men de har en ny ursäkt varje gång. ,O

Posted
Raffsec:

Var hittar du den informationen?

Har länge försökt förmå TSF här att beställa hem CLP men de har en ny ursäkt varje gång.  ,O

Vi i livgardesgruppen har fått den infon. Jag är osäker på var den infon kommer i sin tur men det fanns misstankar -96 men det blev konstaterat i höstas och i år så beslutades det att 101 får endast användas med skydd. Jag ber att få återkomma med lite mer info.

Guest Lt. payne
Posted

Får jag en bra hänvisning av dej skickar jag dej Helsingborgsbataljonens tygmärke som tack! ,O

Posted (edited)

Så länge man använder skyddshandskar är det ju inga problem med vapenfett 101, mer än att man skall torrdra pipan innan skjutning (behöver inte göras med CLP).

Vad jag har hört är även CLP onyttigt, men bara hälften så illa som 101.

Att tänka på om man byter till CLP är att vapnet måste plockas isär och smörjas en gång i månaden även om man inte använt det. Det går att använda SMX (också det en produkt från BreakFree) istället om vapnet skall förvaras en längre tid.

Vapenfett 101 och CLP får inte användas i samma vapen eftersom CLP är syntetiskt och 101 består av mineralolja.

CLP fungerar bra vid låga temperaturer vilket inte 101 gör utan vapnet skall då vara torrt (alt förtunnad smörjolja 042).

Själv har jag använt båda vid låga temperaturer utan problem.

Detta är vad jag kommer ihåg (förhoppningsvis korrekt också) från SoldR mtrl Förebyggande Underhåll som går att ladda ner från FMLOG

EDIT: Även smörjolja 042 och korrosionsskyddsolja 020 är mineraloljor och skall liksom vapenfett 101 INTE användas tillsammans med CLP och SMX.

Edited by 106
Posted

Efter ha rådfrågat kunnig person så fick jag följande info.

101 är under utredning så tills vidare så ska man ha handskar på eller använda breakfree.

Posted

En sådan AK4 har jag oxå haft. Jag försökte allt, letade efter alla möjliga felkällor, lät vapentekniker kontrollera vapnet och sökte mer efter det men inget hjälpte. Då bytte jag vapen. Sedan dess är jag mycket nöjd med mitt vapen, ca 600 skott vid ett tillfälle var inget problem. Tror att vissa AK4 är "måndagsexemplar" som bara ska bytas ut. Sedan CLP gjorde entre i vapenvården är allt mycket bättre. Och SMX är ju helt OK om man inte ska använda vapnet på ett tag. CLP verkar vara ett underbart medel att ha i fickan vid eventuella funktionsstörningar på alla vapen.....

Danne

Posted
Vapenfett 101 och CLP får inte användas i samma vapen eftersom CLP är syntetiskt och 101 består av mineralolja (tror jag).

CLP fungerar bra vid låga temperaturer vilket inte 101 gör utan vapnet skall då vara torrt (alt förtunnad smörjolja 042).

Jupp, de får icke, under några omständigheter användas i samma vapen, eftersom de bildar salpetersyra tillsammans som fräter bort vitala delar av bössan om det får ligga ett tag.

Posted

tack för infon om bf +101 = obra. den kombinationen körde vi under hela värnplikten, ngt jag fortsatt med om jag inte blivit upplyst.

en fråga bara, har hört av folk som kan lite mer om vapen att bf är lite för bra, så bra att det gör att metalldelar glider och gnisslar mot varandra när man skjuter med för hög friktion. detta skulle inte vara bra då det sliter på ett onaturligt sätt. ngn som kan bekräfta detta?

Posted

@Lt Payne "INGET ANNAT CIVILT HEMMAMECK!! "

Gäller de även civila borstar som repar vapnet?

Vet man inte vad man sysslar med ska man inte göra följande men om man förstår skillnaden mellan Nitrosolvent och 556 så är det nog svårt att skada en ak4:

I extrema fall kan man använda kombinationen civil läskstång med mässingsborste som går lagom in i patronläget (t ex 9mm). Till detta används krutlösande Nitrosolvent. Nitrosolventen måste få verka en stund mellan varje behandling. Mellan varje behandling används också förslagsvis VFG rifle cleaners i t ex 9mm och 10,3 mm för att få bort den upplösta slaggen. Tänk på att ingrodd slagg som suttit i avlastningsspåren i 10 år i det närmaste är kemiskt förenat med metallen i patronläget. Det man tror är ett preussiskt vårdat vapen är inte alltid preussiskt rent om man undersöker exempelvis avlsatningsspåren riktigt noga.

Posted

Som lite kuriosa kan jag nämna att våran vapenmekslärare nämnde till oss, helt inofficiellt, att varmt vatten är det absolut bästa att få bort krutslagg med. Dock ska man givetvis inte använda denna metod om man inte kan få vapnet kliniskt torrt sedan :lol:

Posted

Ja, det är ju inte helt ovanligt att exempelvis flygmekar slänger sina vapen i karuselltvätten och går och fikar medan vapnen rengörs.

Posted
Och i tillförlitlighet så slår ak4, ak5 med hästlängder.

TVÄRTOM!!! Om man bara slagit i magasinet existerar inte eldavbrott i AK5s värld, men det är en annan diskussion.

Är det därför det finns många fler Ak5/ FN FNC runt om i världen, än Ak4/G3?!?!? :huh: <---Ironi

Posted

TVÄRTOM!!! Om man bara slagit i magasinet existerar inte eldavbrott i AK5s värld, men det är en annan diskussion.

Är det därför det finns många fler Ak5/ FN FNC runt om i världen, än Ak4/G3?!?!? :D <---Ironi

Nu ska vi börja med pajkastning. Vi har alla olika erfarenheter av både ak4 och ak5 personligen är jag mer nöjd med ak 5 men ak 4:an är ett bra vapen med tanke på att det har en 40 år på nacken :huh: /:lol:

Kan någon tala om var man får tag i CLP civilt. Förutom military Shop då.

Posted

Är det därför det finns många fler Ak5/ FN FNC runt om i världen, än Ak4/G3?!?!? :D <---Ironi

Nu ska vi börja med pajkastning. Vi har alla olika erfarenheter av både ak4 och ak5 personligen är jag mer nöjd med ak 5 men ak 4:an är ett bra vapen med tanke på att det har en 40 år på nacken :huh: /<!--emo&:lol:-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Nej ingen pajkastning. Bara tar i beaktning att G3 har mycket större marknad än Fn FNC... Dem har ju knappast valt G3:an för att den är dålig. ;)

Visserligen är det 2 olika kalibrar, men varför har inte fler länder valt Fn FNC? Enligt Remtek.com mfl så är det bara Sverige och Indonesien som har köpt in Fn FNC. Om den är skitbra, varför köper ingen annan den då?

Posted

Är det därför det finns många fler Ak5/ FN FNC runt om i världen, än Ak4/G3?!?!? :lol: <---Ironi

Nu ska vi börja med pajkastning. Vi har alla olika erfarenheter av både ak4 och ak5 personligen är jag mer nöjd med ak 5 men ak 4:an är ett bra vapen med tanke på att det har en 40 år på nacken :huh: /<!--emo&:lol:-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Nej ingen pajkastning. Bara tar i beaktning att G3 har mycket större marknad än Fn FNC... Dem har ju knappast valt G3:an för att den är dålig. ;)

Visserligen är det 2 olika kalibrar, men varför har inte fler länder valt Fn FNC? Enligt Remtek.com mfl så är det bara Sverige och Indonesien som har köpt in Fn FNC. Om den är skitbra, varför köper ingen annan den då?

FN FNC och ak 5 är inte riktigt samma vapen. Och varför köpte Sverige inte Ak 47:an det är nog det mest använda och köpta vapen i världen. Sedan är det ju det att det måste ju finnas någon anlednig till att FM tagit bort (nästan) Ak 4 från större delar av FM.

Men det kan man ju bara spekulera i.

:D /:lol:

Posted (edited)

Är det därför det finns många fler Ak5/ FN FNC runt om i världen, än Ak4/G3?!?!? :lol: <---Ironi

FN FNC och ak 5 är inte riktigt samma vapen. Och varför köpte Sverige inte Ak 47:an det är nog det mest använda och köpta vapen i världen. Sedan är det ju det att det måste ju finnas någon anlednig till att FM tagit bort (nästan) Ak 4 från större delar av FM.

Men det kan man ju bara spekulera i.

:D /<!--emo&:)-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Carl Gustaf/Bofors får ju betala en licens till Fabrique Nationale för att tillverka Ak5. Och det är inte så stora skillnader på Fn FNC och Ak5.

Anledningen till att man inte har köpt in Ak47 är att det är fel kaliber och inte är NATO standard på kalibern. Och anledningarna till att man bytt till Ak5 är många bla. ny NATOstandard på kaliber. Ombeväpning till Ak5 ifrån Ak4 ,är knappast för att ak4 är dålig. :lol:

Edited by Nifelhel
Posted

Man får ju även se på hur "bra" vapnen var i jämförelse med konkurrenterna då de köptes in. De enda konkurrenterna till G3 när den köptes in som jag kan komma på är M14, FN FAL och AK47(M).

Nu finns det ju hur många vapen som helst i 5,56*45 och i jämförelse med dem är ju FNC/Ak5 tung och har sämre precision än t ex M16. Dessutom måste man räkna på kostnad och USA säljer nog gärna M16 billigt till vissa stater.

Själv upplever jag färre eldavbrott och litar mer på Ak5 än Ak4. Är man grundutbildad på Ak4 är det säkert tvärtom. Det är inte särskilt förtroendeingivande att man får med reservdelar till vapnet, fast jag kan hålla med om att det är enklare än att behöva gå till vapenteknikern. Som skarpskyttevapen skulle jag dock välja Ak4OR framför Ak5B.

Posted (edited)

Kommando då vi avråder dig från att avge eld dvs ELD-AVRÅTT

EDIT: annars kanske det har någonting med rodd (ELDAV-ROTT) att göra, någon skogsmatros får fylla i.

ELD-AV-ROTT?

R.O.T.T. var ett antikt dataspel.

Edited by 106
Posted
Hmm såg det först nu men vad är ELDAVROTT ?????

Eldavbrott är helt enkelt ett avbrott i eldgivningen. När vapnet slutar fungera mitt i en eldgivning eller att vapnet klickar vid eldgivning så anmäler man till kamrater/befäl: ELDAVBROTT!!! och åtgärdar felet...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

106: Vid eldavbrott så är det svårt att skjuta ju. Du tänker nog mer på kommandot "ELD UPPHÖR!", som avges när en eldgivning skall avbrytas.

Posted

NEJ, vi tänker på felskrivningen ELDAVROTT inte ELDAVBROTT.

Det var alltså inga seriösa inlägg.

Posted (edited)
NEJ, vi tänker på felskrivningen ELDAVROTT inte ELDAVBROTT.

Det var alltså inga seriösa inlägg.

Okej, det var så du mena. Jag brukar inte slå ner på någon liten enstaka felskrivning, det var väl därför jag inte förstod ditt....öööh...skämt. ;)

Edited by Nifelhel
Posted (edited)

Inte jag heller, jag upptäckte det inte förrän Raffsec påpekade det.

Men vi kanske skulle försöka komma tillbaks till tråden...

Fast egentligen tycker jag det mesta angående det aktuella problemet är avklarat.

Edited by 106
Posted
Ombeväpning till Ak5 ifrån Ak4 ,är knappast för att ak4 är dålig.

Ombeväpning från ak4 till ak 5 skedde på grund av att ak 4 inte bedömdes vara det mest kostnadseffektiva systemet. Detta då man jämförde ak4 med alternativen vad avsåg inköpskostnad, mängd am för att nå utbildningsmålen, amens á-pris, livslängd osv. Alternativ till ak4 fanns givetvis i en mängd kalibrar.

Kalibern 5,56 valde för att den är internationell standard. Detta underlättar både inköp av vapen och am och ger lägre kostnader. Skälen att välja 5,56 istället för 7,62 var halva vikten, halva volymen, låg rekyl, jämförbar verkan lägre ampris samt en flackare projektilbanan ut till 800 m. Vidare är det rimligt att tro att beslutet påverkades av den sk SALVO utredningens slutsatser som sade att det i huvuddelen av verkliga stridssituationer var bättre med en mellanklasspatron istället för en gevärspatron. Mellanklasspatronen skulle medge riktade eldskurar om 2-3 skott och ge en sammanlagt högre träfsannolikhet.

Detta var skälen till att man valde att ombeväpna till ak5 istället för att utöka beställningen av ak4. Vad man sedan personligen tycker om det beslutet är en helt annan fråga.

• 1 month later...
Posted
Har inte heller M-nummer men en bild i alla fall.

Borste samt mässingsbrotch för patronläge AK4

My Webpage.

Ska leta i förrådet har bestämnt sätt en eller ett par sådan där :camo: /<!--emo&:D-->beret.gif.webp<!--endemo-->

Är det ingen som kan få fram ett M-nummer på borsten :D