Jump to content

Recommended Posts

Posted
Jag vet iaf en sak som kan va till intresse:

Jag besökte idag SACO-mässan och hann vid tillfället ta mig till Försvarsmaktens monter och kolla upp vad som skulle hända med mig med anledningen av det nya systemet och mitt inryck i mars 2011.

Enligt officeraren på plats så (möjligen att formuleringen "med all förmodan" kom in här) skulle man köra de båda utbildningarna parallellt. Alltså - de personer som har hunnit bli inskrivna enligt det gamla värnpliktsystemet kommer under en "övergångsperiod" att få rycka in som planerat och få slutföra sin utbildning samtidigt som man kommer påbörja rekrytering och utbildning enligt det nya systemet. Mer information skulle komma i brev från pliktverket nu i vår (kan tänkas att brevet kan dröja ända fram till juni).

Så för er 91:or som sitter hemma med ett inskrivningsbeslut i näven: korka försiktigt upp pommacen, det kan tänkas att vi har tur... (:banana)

Fyfan va glad du gör mig nu :rockon: hoppas fan de stämmer! Då ses vi uppe i arvidsjaur Halldén ;)

• Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Pratade precis med Plikthärket som inte ville omplacera mig från januari 2011 till juli 2010 då de som är inskrivna efter juli INTE ALLS KOMMER ATT FÅ GÖRA LUMPEN. Tydligen så ska dom skriva in folk ändå för att inte försvaret ska "tappa bort" dem.

Det här börjar mer och mer kännas som att någon av parterna bedriver en massiv desinformationskampanj enbart för att jävlas. :)

edit: Kan väl tillägga att kompisen mönstrade förra veckan och blev preliminärt inskriven i just juli 2010. Han fick då höra att det skulle bli av.

Edited by LKR
Posted
Pratade precis med Plikthärket som inte ville omplacera mig från januari 2011 till juli 2010 då de som är inskrivna efter juli INTE ALLS KOMMER ATT FÅ GÖRA LUMPEN. Tydligen så ska dom skriva in folk ändå för att inte försvaret ska "tappa bort" dem.

Det här börjar mer och mer kännas som att någon av parterna bedriver en massiv desinformationskampanj enbart för att jävlas. :tveka:

edit: Kan väl tillägga att kompisen mönstrade förra veckan och blev preliminärt inskriven i just juli 2010. Han fick då höra att det skulle bli av.

Känns som om alla som mönstrar blir preliminärt inskrivna på något igen. Förstår inte riktigt vad de menade med tappa bort folk, de är ju ändå med i utb.reserven...

Ibland undrar jag om det hela är ett stort skämt :)

Posted (edited)

Får väll lov att lägga upp resultatet efter mönstringen i tisdags.

Fysisk arbetsförmåga: 7

Muskelstyrka: 8

Inskrivningsprov: 7

Befälslämplighet: 7

Plikttjänstförmåga: 7

Syn, hörsel m.m perfekt.

Sammanvägd tjänstbarhet: A

Blev som väntat inskriven i utbildningsreserven, men när jag sa att jag var intresserad av jägartjänst fick jag även göra jägartestet. När det var avklarat så blev jag inskriven på eventuell extramönstring för kustjägare och fallskärmsjägare. Det eventuella med extramönstringen var att enligt mönstringsförrättaren så var det osäkert om det skulle utbildas fler jägare eller inte enligt det gamla systemet. Besked om det skulle jag få någon gång i början av nästa år men hon tyckte att jag skulle ringa och höra rätt snart.

Mönstringsförrättaren visste för övrigt lika lite som jag gjorde. Hon kunde varken svara på hur det nya systemet skulle fungera eller när det skulle börja att rekryteras.

Det allra konstigaste/roligaste att två av mina klasskompisar som var med blev inskrivna som insatsgruppbefäl respektive mp-säk och fick ett inryckningsdatum någon gång i sommar. När jag sedan frågade mönstringsförrättaren varför jag inte fått välja någon sådan befattning fick jag svaret att jag var direkt olämplig och inte verkade speciellt intresserad för någon av de befattningarna som fanns kvar. Nöjde mig med det svaret eftersom jag är bra mycket mer intresserad av jägartjänst, det frustrerande är dock att jag inte vet när eller ens om det kommer bli någon extramönstring...

Men men, får väll avvakta och se.

Edited by Moberg
Posted

Trevligt Moberg! Mitt under all denna negativism fick du ut något positivt ur det... Du fick söka TVÅ extramönstringar Direkt under mönstringen. Grattis!

Posted
Trevligt Moberg! Mitt under all denna negativism fick du ut något positivt ur det... Du fick söka TVÅ extramönstringar Direkt under mönstringen. Grattis!

Är det ens möjligt?

Posted

Är det ens möjligt?

Det har endast varit tillåtet att söka 1 SANS(extramönstring)/person tidigare. Ville du t.ex. in på FJS så fanns det ingen möjlighet till att du skulle kunna komma in på KJS. Så jag är riktigt förvånad över att Moberg verkade kunna fixa det, därtill att det inte var möjligt att söka FJS för tidigare 91:or skapar ännu mer förvirring... Vad *kraftuttryck* är det som händer nu?

Posted

Blev förvånad också kan jag säga. Men enligt mönstringsförrättaren så var det inte bestämt om det skulle utbildas fler jägare enligt det gamla systemet. Det skulle det beslutas om någon gång i början av nästa år sa hon och i så fall skulle jag få kallelse till extramönstring då. Dock vet jag inte vad jag eventuellt kommer få extramönstra till, blev upp skriven på både och utan någon prioritering. Sen så blev jag riktigt förvånad över att dom delar ut befattningar fortfarande, det rörde runt riktigt mycket i "grytan" för mig.

Får väll ta och säga att jag är nöjd ändå med tanke på omständigheterna, lite hopp finns ändå kvar om man får lita på mönstringsförrättaren. Men man får nog lov att ta det hela med en nypa salt. Ska iaf ringa försvarsmaktens hr-center i veckan och kolla.

Posted

Bla jag själv har gjort 2 extramönstringar, men det ovanliga är att det skedde direkt genom pliktverket... Är en annan sak om man själv direkt tar kontakt med det aktuella förbandet. De struntar i princip fullständigt i PVs regelverk, det rör ju inte dem:)

Posted

När jag mönstrade kunde jag inte söka till någon särskild jägartjänst, min mönstringsförättare placerade mig då i en grupp för dem som visat intresse för exempelvis KJ eller FJS, och om försvaret i framtiden vill genomföra dessa utbildningar så ska dom rekrytera därifrån först och främst för en eventuell extramönstring.

Ska dock tillägga att jag mönstrade I slutet av sommaren och då blev alla placerade i reserven, oavsett resultat. Detta kanske förklarar varför vissa har kunnat söka till flera extramönstringar/jägartjänster.

Posted
Är det någon som fö. vet ifall man kommer att ha underrättelse i kommande "lumpar" utbildningar?

Efter den grundläggande militärutbildningen kommer ca 30 olika KMU-befattningar vara sökbara. Vilka dessa blir är ännu inte beslutat.

Posted
När jag mönstrade kunde jag inte söka till någon särskild jägartjänst, min mönstringsförättare placerade mig då i en grupp för dem som visat intresse för exempelvis KJ eller FJS, och om försvaret i framtiden vill genomföra dessa utbildningar så ska dom rekrytera därifrån först och främst för en eventuell extramönstring.

Ska dock tillägga att jag mönstrade I slutet av sommaren och då blev alla placerade i reserven, oavsett resultat. Detta kanske förklarar varför vissa har kunnat söka till flera extramönstringar/jägartjänster.

Då var det förmodligen så för honom också då.

Posted
Övergången till frivillighet

I januari skickar Pliktverket ut ändrade besked för de tjejer och killar som blir berörda av övergången från värnplikt till frivillighet den 1 juli 2010. De kommer att på frivillig väg erbjudas att fullfölja sin tänkta grundutbildning. Det gäller både dem som inte hunnit mucka före 1 juli och dem som skulle rycka in under hösten. På www.mil.se/rekrytering och emil finns mer information.

Försvarets forum nr 9

Fortfarande inget om oss andra med inryck efter hösten, kul!

Posted

så det finns absolut ingen chans att bli tilldelad en tjänst i nuläget? Kan man skicka SANS? Jag mönstrar snart som en av de sista 91orna.

Posted

Som vissa tidigare har skrivit så verkar det fortfarande funka att skicka iväg SANS, vad det gäller inskrivning så tror jag det är något att räkna bort helt. Mailet i januari lär förhoppningsvis ge lite klarhet.

• 4 weeks later...
Posted

Fråga till de -91:or som blev inskrivna på en befattning innan övergången blev officiell; Har det kommit något besked om den frivilliga utbildning som blev utlovad? Jag har för mig att det skulle komma med posten i januari.

Posted
Fråga till de -91:or som blev inskrivna på en befattning innan övergången blev officiell; Har det kommit något besked om den frivilliga utbildning som blev utlovad? Jag har för mig att det skulle komma med posten i januari.

Inget än. Hoppas dock det kommer snart.

Posted

Till alla er med inryck under 2011:

Vad gäller för mig som skulle påbörja värnpliktsutbildning 2011?

Svar: Du får inte göra din tänkta utbildning, däremot har du goda möjligheter om du söker till den nya grundläggande militära utbildningen, GMU, som införs 2011. Rekryteringen startar efter sommaren 2010.

Kul. Inte ens lönt att beskriva hur trött och besviken man är.

Dom menar alltså att jag under 2011 under 5 mån (GMU + KMU) ska ställa mig i förfogande för Försvarsmakten utan en aning om vad jag kan tänkas hamna på för befattning?

Förbannat bra genomtänkt hörni. Tack. Nu kan jag börja planera inför 2011... eller vänta, nej det kan jag ju inte.

Posted

Dom menar alltså att jag under 2011 under 5 mån (GMU + KMU) ska ställa mig i förfogande för Försvarsmakten utan en aning om vad jag kan tänkas hamna på för befattning?

Förbannat bra genomtänkt hörni. Tack. Nu kan jag börja planera inför 2011... eller vänta, nej det kan jag ju inte.

Trist att ni inte får göra lumpen, men jag förstår inte vad du anser problematiskt med att du måste genomföra GMU utan att veta vad du hamnar på för befattning? Det är väl ändå det som är tanken med den, att de ska se vilka som är bäst lämpade för vissa befattningar och sedan placera dessa där. Om du vill bli något speciellt så får du se till att visa intresse för den befattningen och sedan hoppas att du blir uttagen.

Jag skulle istället se det som en möjlighet att få pröva på FM på riktigt, en bättre chans att få se vad de olika befattningarna innebär, istället som i det gamla värnpliktssystemet, bli placerad på en befattning där mönstringsförrättarens beskrivning och befattningsbeskrivningen i bästa fall stämmer nästan in med verkligheten...

Posted

Förstår att du är besviken, det skulle jag också vara. Speciellt med tanken på den befattning du var inskriven på.

Kan komma med lite fler dåliga nyheter: Rekryteringsstarten till GMU, som först var planerad till April/Maj i år har nu blivit flyttat till någon gång efter sommaren.

Det kanske börjar bli dags att tänka om, lägga sin energi på något annat yrke... :banghead:

Posted (edited)

Blir så förbannad på allt just nu, och som Halldén säger obeskrivligt trött och besviken.

Men det har varit mycket velande fram och tillbaka nu, vem vet det kanske ändras igen?.. Haha, även om jag har svårt att tro det. :)

Där rök amfibiesoldats platsen 8-/

Edited by Suncat
Posted
Trist att ni inte får göra lumpen, men jag förstår inte vad du anser problematiskt med att du måste genomföra GMU utan att veta vad du hamnar på för befattning

Jag kan mycket väl förstå frustrationen. Att tvingas vänta först fram tills efter sommaren innan man kan ha en chans att börja, och därefter ytterliggare ett halvår i det militära innan man ens vet om det kan bli någon fortsättning, är faktiskt väldigt frustrerande. Det här kommer för de flesta i ett skede i livet då det är väldigt mycket annat som pockar på uppmärksamhet, och man faktiskt måste börja planlägga sin framtid lite. Då funkar det inte om Försvarsmakten/Pliktverket hela tiden håller på och ändrar datum hipp som happ och hit och dit. Slutresultatet blir att de enda som dyker upp på inryckningsdagen är de som antingen är så pass desperata/inne i det militära redan att inga andra alternativ verkat intressanta; och de som är så pass hopplösa att de inte har något som hindrar dem från att dyka upp (alltså arbetslösa, motsvarande). Om Försvarsmakten tror att man kan rekrytera driftiga ungdomar genom att ändra deras förutsättningar stup i ett, tror de förmodligen fel.

Det är detta, tror jag, som ingår i frustrationen över att inte veta vad som det ska bli av dem. För om man inte vet det förrän ett eller två år efter studenten, kan det bli så att man tappar ett par år jämfört med sina jämnåriga - både vad gäller arbete och socialt liv.

Posted
Trist att ni inte får göra lumpen, men jag förstår inte vad du anser problematiskt med att du måste genomföra GMU utan att veta vad du hamnar på för befattning

Jag kan mycket väl förstå frustrationen. Att tvingas vänta först fram tills efter sommaren innan man kan ha en chans att börja, och därefter ytterliggare ett halvår i det militära innan man ens vet om det kan bli någon fortsättning, är faktiskt väldigt frustrerande. Det här kommer för de flesta i ett skede i livet då det är väldigt mycket annat som pockar på uppmärksamhet, och man faktiskt måste börja planlägga sin framtid lite. Då funkar det inte om Försvarsmakten/Pliktverket hela tiden håller på och ändrar datum hipp som happ och hit och dit. Slutresultatet blir att de enda som dyker upp på inryckningsdagen är de som antingen är så pass desperata/inne i det militära redan att inga andra alternativ verkat intressanta; och de som är så pass hopplösa att de inte har något som hindrar dem från att dyka upp (alltså arbetslösa, motsvarande). Om Försvarsmakten tror att man kan rekrytera driftiga ungdomar genom att ändra deras förutsättningar stup i ett, tror de förmodligen fel.

Det är detta, tror jag, som ingår i frustrationen över att inte veta vad som det ska bli av dem. För om man inte vet det förrän ett eller två år efter studenten, kan det bli så att man tappar ett par år jämfört med sina jämnåriga - både vad gäller arbete och socialt liv.

Ledsen över att behöva kissa på er lilla parad här men... FM ska gå igenom den största förändringen sen 1901. Om -91:orna blir besvikna och funderar på andra yrken eller inte bedömer jag som en ganska liten parameter i den något större ekvationen. För övrigt är arbetslösheten i åldersgruppen 20-34 år (båda könen) 164700 individer Nov 09 (Källa: SCB.

Posted

Visserligen. Men att de gör så här mot en åldersgrupp skickar ju inte direkt superdupersignaler till resten av rekryteringsbasen, eller hur?

Alla bäckar små, när det gäller rekryteringen, och såna här grejer är faktiskt inte så fruktansvärt små.

Posted
Visserligen. Men att de gör så här mot en åldersgrupp skickar ju inte direkt superdupersignaler till resten av rekryteringsbasen, eller hur?

Alla bäckar små, när det gäller rekryteringen, och såna här grejer är faktiskt inte så fruktansvärt små.

De är äggen i omeletten.

En årgång blir drabbad av omläggningen... det är ingen big deal. Vill de så gärna kan de ju ta anställning sedan. Värnplikten är och var ingen rättighet, utan en minskande skyldighet.

Posted

Det är dock inte första årgången som kan ha anledning att känna att "Fan, Försvarsmakten/Pliktverket kanske inte riktigt vet vad de pysslar med.". Det är ju trots allt inte första gången under de senaste åren som allt ändras över en natt med inryck, med mera. Och den bilden av en Försvarsmakt, vilken både tack vare medialäget och deras eget agerande, som man riskerar att skapa - det är knappast idealbilden av en arbetsgivare för människor i åldern 18-25. Och definitivt inte för någon däröver. Nu är vi ju visserligen på väg fruktansvärt OT, men jag menar att det att - i sista stund precis innan man skall påbörja en av de största rekryteringssatsningarna någonsin inom Försvarsmakten - visa sig vara opålitlig, kanske inte är så smart. Hur stor vikt det har i det långa loppet får vi ju se (du har nog rätt i att det inte spelar någon avgörande roll), men varje årskull man betett sig mot på ett liknande sätt de senaste åren är förmodligen en årskull med minskat intresse för Försvarsmakten som arbetsgivare. Och det är faktiskt rätt många år som man har agerat lite lätt märkligt med inryck, utryck, och allt vad det innebär.

Posted

Har en fundering.

Jag valde amfibiesoldat(inryck 2011) som förstahandsval och lätt infanteri(inryck 2010) som andra val.

Frågan är om man skulle kunna fråga pliktverket ifall man kunde få byta befattning?

Är det ens värt ett försök eller skämmer man bara ut sig om man frågar en så "löjlig" fråga?

/

Johan

Posted
Har en fundering.

Jag valde amfibiesoldat(inryck 2011) som förstahandsval och lätt infanteri(inryck 2010) som andra val.

Frågan är om man skulle kunna fråga pliktverket ifall man kunde få byta befattning?

Är det ens värt ett försök eller skämmer man bara ut sig om man frågar en så "löjlig" fråga?

/

Johan

Jag ser inte varför du skulle fråga? Det blir i skrivande stund ingen värnplikt efter juli 2010.

Johan, du kommer inte att göra värnplikten (om inte de rödgröna tar makten vid valet och återinför värnplikten).