Jump to content

Recommended Posts

Posted

Frågan är om vi får mönstra över huvud taget, man ska ju ta bort värnplikten, jag läste i en annan tråd att 90:orna var de sista som gör värnplikt. Frågan är om vi kommer få mönstra då...

• Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Mönstring den 16:e Januari 2009 för min del. Hoppas på att få göra lumpen om min hörselnedsättning inte är för stor men jag får se vad dom säger.

Den fysiska statusen är det inget fel på annars. Tränar ca 10-12 pass/veckan. Kombinerat 1 rent konditionspass, 4 ispass, 4 styrkepass, 1-2 matcher + något extra för skojs skull.

Gör 40 strikta armpressar med rätt tidsintervall och djup...om jag bara "pumpar" ca 60-70.

Har aldrig testat max på situps men gjorde iaf över 80st under en minut på SISU-tester.

30st brutalbänk enligt SISU-tester.

20st chins enligt SISU-tester.

30st dips enligt SISU-tester.

3km löpning på 11min 20sek.

Bänkpress 82,5kg (ca 127% av KP) på SISU-test

Knäböj 142,5kg (ca 220% av KP) på SISU-test

Milen på 44min...inte superbra men en ishockeyspelares största styrka är mjölksyretålighet :happy:

Vikt 65kg

Längd 172cm

Vilopuls på ca 54 slag/minut.

Om jag klarar mönstringen är planerna att söka Luftburen, Marin Bassäk, Amfibiesoldat eller Skyttesoldat. Fast det kanske blir första tåget hem pga hörseln :)

Posted
Frågan är om vi får mönstra över huvud taget, man ska ju ta bort värnplikten, jag läste i en annan tråd att 90:orna var de sista som gör värnplikt. Frågan är om vi kommer få mönstra då...

Du kanske blir den förste med kontrakt istället? Häpp.

Posted

Mönstringsplikten är inte på förslag att ta bort, så du bör kunna vara lugn.

Posted
Med de där testvärdena kommer du garanterat få 9 i muskelstyrka samt kondition. Kommer vara en baggis för dig!

Lycka till med hörseln!

nja alltså jag är ju mest relativt stark, alltså stark i förhållande till min kroppsvikt:P Därför jag kan göra många chins och dips tex men sen väger jag bara 65kg vilket gör att någon som väger 100kg blir mkt mer råstark än mig...så frågan är om jag verkligen lyckas med en 9:a på styrkan men jag ska ge allt och se :rolleyes:

Posted

Sant, det är en ljuspunkt i så fall :rolleyes:

Nej men en tremånaders värnplikt är inte lika givande, men o andra sidan så om man är kontraktsanställd sen så jämnar det ut sig :P

Posted

Nej, om jag har uppfattat det rätt så är 90:orna den sista kull som får göra värnplikten. Relativt förståelig information om detta finns att läsa i Instans&Försvar om någon är intresserad.

Det vore dock schysst att få veta hur det blir för oss och våran mönstring, när vi blir informerade om detta...?

Posted
Nej, om jag har uppfattat det rätt så är 90:orna den sista kull som får göra värnplikten. Relativt förståelig information om detta finns att läsa i Instans&Försvar om någon är intresserad.

Det vore dock schysst att få veta hur det blir för oss och våran mönstring, när vi blir informerade om detta...?

Daraven skrev ju att mönstringsplikten inte är på tal om att tas bort...

Posted (edited)

Jag har fått uppfattningen om att den ska försättas i ''viloläge'' och inte användas utan det ska bli frivilligt att göra lumpen, men lumpen ska bara vara 3 månader lång och därefter får du välja om du vill fortsätta (om du är tillräckligt bra) som officer, i Hv eller som kontraktsanställd soldat (då får du vidare utbildning för den tjänsten)

Edited by Kolind
Posted

Nej, men det vore ändå fint att få veta hur och var vi kommer hamna innan vi mönstrar...

Jag har fått uppfattningen om att den ska försättas i ''viloläge'' och inte användas utan det ska bli frivilligt att göra lumpen, men lumpen ska bara vara 3 månader lång och därefter får du välja om du vill fortsätta (om du är tillräckligt bra) som officer, i Hv eller som kontraktsanställd soldat (då får du vidare utbildning för den tjänsten)

Ja exakt, men det jag stör mig på är att ingen vet mer än så. :)

Posted (edited)

Sant, det är en ljuspunkt i så fall :camo:

Nej men en tremånaders värnplikt är inte lika givande, men o andra sidan så om man är kontraktsanställd sen så jämnar det ut sig :P

Det är GSU man gör i tre månader, sedan om jag förstått det rätt kan du välja att forsätta inom olika delar av försvaret som officer eller soldat. Och jag vill också bara påpeka att värnplikten inte ska vara givande på något annat sätt att man ska kunna försvara landet.

Ja exakt, men det jag stör mig på är att ingen vet mer än så. :)

Är det verkligen någonting att störa sig på?

Edited by linush
Posted (edited)

[OT]

Och jag vill också bara påpeka att värnplikten inte ska vara givande på något annat sätt att man ska kunna försvara landet.

Å andra sidan är det system som du beskriver, vad jag vet, det som skall införas med ett yrkesförsvar. Och då det rör sig om ett yrkesförsvar är det alltså inte längre tal om "plikt", utan ett frivilligförsvar. Så då kan det nog, om man över huvud taget vill värva folk, vara bra om det är individuellt givande. Så det kommer nog att bli svårare i framtiden att hänvisa till plikt och lag i framtiden när folk är där helt frivilligt. Det är redan idag ett ganska svagt argument (med tanke på hur mönstringen går till osv.) och det kommer inte att bli starkare.

Nyckelord hämtade från utredningens delbetänkande (finns även på annan del av forumet):

- "En tre månader lång standardiserad, kvalitetssäkrad och

försvarsmaktsgemensam frivillig grundutbildning införs från och med den 1 juli 2010."

Fast nu är vi nog helt och hållet OT.

EDIT: För att göra det enklare för dem som undrar vad som kan börja gälla kommer här länk till delbetänkandet:

http://www.regeringen.se/sb/d/10210/a/114418

PDF-fil med hela det officiella dokumentet (sammanfattningen är länken ovan):

http://www.regeringen.se/sb/d/10636/a/114421'

Och tråden på forumet där det diskuteras om det ovanstående:

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=37802&st=120

Som tidigare talats om finns det dock ännu inget beslut om detta, och allt är alltså hypotetiskt.

[slut OT]

Edited by Kaliber600
Posted
Ja exakt, men det jag stör mig på är att ingen vet mer än så. :banana

Är det verkligen någonting att störa sig på?

Ja, det tycker jag. Själv var jag helt säker på att jag ville göra värnplikten och kanske även göra karriär inom FM, men nu är jag inte så säker längre. Jag har sätt fram emot allt som har med lumpen att göra, dvs utbildningen, kamratskapet m.m. Det vi nu istället får är en vanlig yrkesutbildning som till vilket yrke som helst. Jag är inte helt säker på om jag vill skriva på en kontrakt efter bara 3 månaders insyn i det svenska försvaret. Kommer Sverige kunna upprätthålla den goda standard som vi är kända för att ha?

Posted

Varningens finger lyfts!

Här skall det inte diskuteras värnpliktens vara eller inte vara och eventuella fördelar/nackdelar med detta.

Här inne pratar vi om er som skall mönstra under 2009.

//simon, BlåGul

Posted (edited)

Denne ska mönstra 26e mars i stockholm. Det är ett tag, men jag måste nog träna benen lite extra ett tag framöver här.

Edited by Rully
Posted

Hur lätt är det att få sitt mönstringsdatum flyttat? Jag fyller år i februari, och det betyder väl att jag kommer få mönstra ganska tidigt på året? Det jobbiga är att jag har många helger uppbokade med saker som dessvärre inte går att flytta, och det vore åt skogen om mönstringen skulle komma i vägen då.

Posted

Tror inte att det har med när du är född att göra. Jag är född i sept och du ser mitt datum i posten över dig

Posted
Hur lätt är det att få sitt mönstringsdatum flyttat? Jag fyller år i februari, och det betyder väl att jag kommer få mönstra ganska tidigt på året? Det jobbiga är att jag har många helger uppbokade med saker som dessvärre inte går att flytta, och det vore åt skogen om mönstringen skulle komma i vägen då.

Skicka ett mail till det kontor du ska mönstra på så får du reda på ditt premilinära mönstringsdatum, är det på en dag där du inte kan så får du väl fråga om det går att flytta det.

Posted

Någon här på forumet som har koll på vilka tjänster som finns i tjänstbarhetsgruppen D? Fick precis veta att jag för nu inte kan få tillbaka mitt B från min mönstring men likväl får jag ett D för nu.

Posted

Pliktverket kan nog svara allra bäst på det. Huruvida inte någon anställd från pliktverket är här och läser.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Posted

Mönstrad och klar:

Cykel: 9

Styrka: 8

Inskrivningstest: 8

Psykolog: 7/7

Allt annat godkänt.

Preliminärt inskriven som Amfibiegruppbefäl.

Inga andra som mönstrat på senaste tiden? :P

Posted
Mönstrad och klar:

Cykel: 9

Styrka: 8

Inskrivningstest: 8

Psykolog: 7/7

Allt annat godkänt.

Preliminärt inskriven som Amfibiegruppbefäl.

Inga andra som mönstrat på senaste tiden? :P

Det var ju fina resultat :rockon: Jag ska inte mönstra förren i oktober preliminärt. Men jag är inte ledsen för det, jag får ju mycket tid till att träna ;-)

Posted
Är det någon som har koll på hur hårda de är med höjdkravet på skyttesoldat GA900?

På lumpen.se > luckan finns det informatörer från PV som har kraven för de flesta tjänster :baskerPa:

Posted
Är det någon som har koll på hur hårda de är med höjdkravet på skyttesoldat GA900?

På lumpen.se > luckan finns det informatörer från PV som har kraven för de flesta tjänster :)

Jag vet. Kravet är 185 och jag är lite över. Jag har ställt samma fråga där utan resultat.

Posted

På lumpen.se > luckan finns det informatörer från PV som har kraven för de flesta tjänster :)

Jag vet. Kravet är 185 och jag är lite över. Jag har ställt samma fråga där utan resultat.

Vet många skyttesoldater som har varit klart över 185 cm, borde inte vara något problem att vara lite över.

Posted

Har för mig att medellängden bland mönstrande idag ligger på runt 180-185. Då vore det ju märkligt om bara "ovanligt korta" fick bli skyttesluskar, resten måste bli jägare/amfibie/spaning "or bust"...?