Jump to content

Mönstring 2009


Recommended Posts

Jag ville inte få er att tro att jag e DÅLIGT tränad...jag tränar minst 9 ggr i veckan, varav 5 gym, 4 vattenpolo.

Jag kan sträcka mig till att säga att jag har alla förutsättningar förutom synen. Det e därför fysiska aspekten inte är ett problem

 

Inte för att va den som e den.... lr vad man brukar säga:P Men även på den biten finns det personer som tränat mer än dig som inte fått 9a på både cykeln och styrkan...samtidigt som det finns vissa som tränar (relativt sett) väldigt lite och ändå får 9or :/ Cykeltestet tex handlar snarare om på vilket sätt man är tränad på framför hur vältränad man är rent generellt sett.

 

Men hoppas det går bra för dig på mönstringen! När har du den btw?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jäklar vad du är självgod, hur många ggr har du inte upprepat din "50/50" chans osv...

 

Man blir väl inte självgod bara för att man säger exakt vad man fått höra från pliktverket:P Att jag berättade om mig själv var bara för att du sa att det handlar mkt om bakgrund osv...min poäng är att många sökande har en minst lika bra bakgrund som mig och minst lika bra mönstringsvärden. Sammanfattat tycker jag bara att man inte ska ta för givet att man kommer in. Det är riktigt hög konkurrens (inte bara på amf1) så även om man tränar på elitnivå, är smart m.m. så finns det inga garantier.

 

Aldrg sagt att något är garanterat, men jag vet att har man viljan att bli något så går det...

Link to comment
Share on other sites

Jäklar vad du är självgod, hur många ggr har du inte upprepat din "50/50" chans osv...

 

Man blir väl inte självgod bara för att man säger exakt vad man fått höra från pliktverket:P Att jag berättade om mig själv var bara för att du sa att det handlar mkt om bakgrund osv...min poäng är att många sökande har en minst lika bra bakgrund som mig och minst lika bra mönstringsvärden. Sammanfattat tycker jag bara att man inte ska ta för givet att man kommer in. Det är riktigt hög konkurrens (inte bara på amf1) så även om man tränar på elitnivå, är smart m.m. så finns det inga garantier.

 

Aldrg sagt att något är garanterat, men jag vet att har man viljan att bli något så går det...

 

...oftast ;P

Link to comment
Share on other sites

Jaha, där försvann drömmen om att göra lumpen som luftburen all världens väg... :D skickade ett mail till k3 och frågade om de ska utbilda dem 2010 och fick svar nu:

 

"Hej!

Vi har inryckning nu i augusti. Grundutbdilningen för dem pågår fram till sommaren 2010. Under hösten 2010 så är det fortsättningsutbdilning (termin 3) för dem som anställs. Nästa inryckning på K 3 är augusti 2011. Så ser det ut för de flesta förband. Jag vet inte vilka förband som har inryckning 2010. Kolla med pliktverket.

 

Vi har inryckningar på K 3 2010 och den utbidlningen avser bevakningssoldatsutbildning. Ingen Luftburen soldat alltså - tyvärr. "

 

Jaha, då får vi se vad man ska satsa på då...

Edited by Kolind
Link to comment
Share on other sites

Får man simma nått som Amfibieunderhållssoldat? Vill gärna att min utbildning innehåller mycket simning, men jag hindras från de flesta simmande befattningarna pga min syn. Lite halvlöjligt "krav" men det skulle va roligt att göra nått man är bra på iaf.

 

Krävs det förkunskaper till tolk/förhörsledarutbildningen? Den och underrättelseassistentutbildningen verkar också intressanta. Men de kan jag ju glömma om det skiter sig på mönstringen, men jag vill veta iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, där försvann drömmen om att göra lumpen som luftburen all världens väg... :sleep: skickade ett mail till k3 och frågade om de ska utbilda dem 2010 och fick svar nu:

 

"Hej!

Vi har inryckning nu i augusti. Grundutbdilningen för dem pågår fram till sommaren 2010. Under hösten 2010 så är det fortsättningsutbdilning (termin 3) för dem som anställs. Nästa inryckning på K 3 är augusti 2011. Så ser det ut för de flesta förband. Jag vet inte vilka förband som har inryckning 2010. Kolla med pliktverket.

 

Vi har inryckningar på K 3 2010 och den utbidlningen avser bevakningssoldatsutbildning. Ingen Luftburen soldat alltså - tyvärr. "

 

Jaha, då får vi se vad man ska satsa på då...

 

Är väl bara att vänta ett år till ifall du verkligen vill?

Link to comment
Share on other sites

Får man simma nått som Amfibieunderhållssoldat? Vill gärna att min utbildning innehåller mycket simning, men jag hindras från de flesta simmande befattningarna pga min syn. Lite halvlöjligt "krav" men det skulle va roligt att göra nått man är bra på iaf.

 

Krävs det förkunskaper till tolk/förhörsledarutbildningen? Den och underrättelseassistentutbildningen verkar också intressanta. Men de kan jag ju glömma om det skiter sig på mönstringen, men jag vill veta iaf.

 

Ja man får göra vattenfys på amfibie, men så mycket simmande är det inte vad jag förstått. Man åker ju som bekant båt =) Kanske inte så bra att ha en sån grej som krav, 99,99 % av tiden gör man ju andra saker.

 

Nej inga förkunskaper, men du ska ju vara en jävel på språk, bra på att plugga och rätt smart för den delen också. Går i samma skola som en hel drös som gjort tolkutbildningen och det är skarpa killar...

Link to comment
Share on other sites

Så jag skulle föreslå att man frågar sin mönstringsförrättar om man har konkurrenskraftiga mönstringsvärden för en viss tjänst innan man söker dit, istället för att bara stirra sig blind på att man uppfyllde kravprofilen.

 

Detta tål absolut att tänkas på när ni ränner iväg till Pliktverket!

Ställ er frågan vad som är viktigast, söka den grymmaste befattningen som är väldigt konkurrenskraftig och kanske inte komma in ELLER söka en tjänst som inte är lika "cool" där ni kommer in och får göra värnplikten. För det är ju faktiskt det som räknas, får man inte göra lumpen är det svårt att ta sig in i FM's system.

 

Det är ingen idé att hurra om du har uppnått grundkraven för den befattning du vill söka, värdena ligger alltid över.

 

 

Jaha, där försvann drömmen om att göra lumpen som luftburen all världens väg... :sleep: skickade ett mail till k3 och frågade om de ska utbilda dem 2010 och fick svar nu:

 

"Hej!

Vi har inryckning nu i augusti. Grundutbdilningen för dem pågår fram till sommaren 2010. Under hösten 2010 så är det fortsättningsutbdilning (termin 3) för dem som anställs. Nästa inryckning på K 3 är augusti 2011. Så ser det ut för de flesta förband. Jag vet inte vilka förband som har inryckning 2010. Kolla med pliktverket.

 

Vi har inryckningar på K 3 2010 och den utbidlningen avser bevakningssoldatsutbildning. Ingen Luftburen soldat alltså - tyvärr. "

 

Jaha, då får vi se vad man ska satsa på då...

 

Ja, det var ju bra att vi fick svar på detta.

 

Detta gäller inte bara LBB, sök lite på lumpen.nu så får ni se. Undra om man kan söka till AJB under 2010?

Link to comment
Share on other sites

Är väl bara att vänta ett år till ifall du verkligen vill?

 

Skulle jag förvisso kunna göra, men jag är inte så intresserad av att vänta ett helt år på att göra lumpen.

 

@ janjävlar: Det verkar som det mest är bevakning detta året, frågan är vilka utbildningar som finns kvar som är lite ''tuffare'' att göra.

Link to comment
Share on other sites

@Kolind

 

Så vitt jag har förstått finns det inga "pansarbefattningar" att söka för oss -91:or. Om man vill göra värnplikt på ett pansarregemente är det insats/bevakning som gäller.

Sen så tittade jag lite på F21, där jag blev placerad (inte antagen ännu) och där ser det ut att tas in ganska många. LG och Amf1 har väll antagligen ett par inryckande dom med som vanligt. Marinen har jag dålig koll på.

Ja, hur det blir med de "tuffa" befattningarna låter jag stå osagt. Det vore kul å veta vilka jägartjänster som genomförs.

Link to comment
Share on other sites

@Kolind

 

Så vitt jag har förstått finns det inga "pansarbefattningar" att söka för oss -91:or. Om man vill göra värnplikt på ett pansarregemente är det insats/bevakning som gäller.

 

Du menar alltså att det inte kommer att utbildas några mekaniserade bataljoner alls för 91orna? Var har du fått den informationen ifrån?

Link to comment
Share on other sites

Det skulle jag också vilja ha svar på...

 

 

Jag kan inte svara med någon konkret fakta på detta men jag fick samma svar från min MF när jag var och mönstrade. Han berättade att armén med pansarförband och allt vad det innebär har sitt stora inryck nu i augusti. Dessa utbildades tydligen fram till juli 2010 och därefter skulle det vara fortsättningsutbildning för personerna som blir anställda (termin 3) under hösten. Nästan inryck skulle bli någon gång under andra halvan av 2011 om jag förstod det rätt, vilket betyder att det är 92:orna som har det inrycket.

 

Om ni undrar varför jag som är 90a mönstrade med 91orna så är det för att jag går gymnasiet på 4år. Alla mina andra klasskamrater/vänner m.m. rycker in i augusti på olika förband runt om i Sverige och många av dom hamnade på pansar. Jag fick dock aldrig chans att söka dit eftersom jag går ut med 91orna. Dessvärre verkar inte 91orna ha så många "häftiga" (löjlig term, men men) alternativ att söka eftersom många jägartjänster också är bortplockade pga att dom också har inryck nu under andra halvan av 2009.

Så dessvärre ser det ganska illa ut för 91orna när det gäller många tjänster och på köpet är det betydligt färre som får göra värnplikt nästa år jämfört med i år. Jag pratade med min MF och valde att rycka in i maj 2010...vilket betyder att jag egentligen rycker in i lumpen innan jag slutat skolan men jag tyckte det var värt att plugga in någon månad för att komma in på en tjänst som motiverade mig.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min MF och valde att rycka in i maj 2010...vilket betyder att jag egentligen rycker in i lumpen innan jag slutat skolan men jag tyckte det var värt att plugga in någon månad för att komma in på en tjänst som motiverade mig.

 

Vänta nu, vet din mönstringsförättare om det här? Menar du alltså helt allvarligt att du kommer att missa de första fyra veckorna av GSU för att du fortfarande går i skolan? Det låter ju helt ärligt inte så jävla vettigt :S

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min MF och valde att rycka in i maj 2010...vilket betyder att jag egentligen rycker in i lumpen innan jag slutat skolan men jag tyckte det var värt att plugga in någon månad för att komma in på en tjänst som motiverade mig.

 

Vänta nu, vet din mönstringsförättare om det här? Menar du alltså helt allvarligt att du kommer att missa de första fyra veckorna av GSU för att du fortfarande går i skolan? Det låter ju helt ärligt inte så jävla vettigt :S

 

Tror snarare att han missar sista 4 veckorna i skolan. Hur går det? Har du pratat med dina lärare och så om det?

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min MF och valde att rycka in i maj 2010...vilket betyder att jag egentligen rycker in i lumpen innan jag slutat skolan men jag tyckte det var värt att plugga in någon månad för att komma in på en tjänst som motiverade mig.

 

Vänta nu, vet din mönstringsförättare om det här? Menar du alltså helt allvarligt att du kommer att missa de första fyra veckorna av GSU för att du fortfarande går i skolan? Det låter ju helt ärligt inte så jävla vettigt :S

 

nej...jag menar att jag pluggar in några veckor av min skoltid för att kunna rycka in i maj 2010 (annars hade jag troligtvis gått ut i juni 2010) och på så vis slipper jag vänta över ett år extra för att få en tjänst jag vill ha. 91orna har nämligen väldigt kärvt med tjänster. Egentligen rycker jag alltså in tillsammans med dom sista 90orna innan 91orna har sina inryck.

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min MF och valde att rycka in i maj 2010...vilket betyder att jag egentligen rycker in i lumpen innan jag slutat skolan men jag tyckte det var värt att plugga in någon månad för att komma in på en tjänst som motiverade mig.

 

Vänta nu, vet din mönstringsförättare om det här? Menar du alltså helt allvarligt att du kommer att missa de första fyra veckorna av GSU för att du fortfarande går i skolan? Det låter ju helt ärligt inte så jävla vettigt :S

 

Tror snarare att han missar sista 4 veckorna i skolan. Hur går det? Har du pratat med dina lärare och så om det?

 

Man kan säga att jag har "dragit ut" min gymnasietid ett extra år (det fjärde året) för att kunna lätta på studietrycket. Det jag gjorde var att jag plockade bort Svenska A, Svenska B och Samhäll A för att kunna satsa på att träna ishockey (10-12grr veckan) samtidigt som jag ville ha tid att satsa på studierna. Att satsa på båda när man går natur är näst intill en omöjlighet annars.

 

Jag har pratat med mina lärare och räknat med att läsa dessa kurserna i lite snabbare takt än dom andra som jag kommer läsa med, detta för att kunna bli färdig och få mina betyg i dessa ämnen innan mitt inryck i maj 2010 då dom andra 91orna fortfarande har några veckor kvar i skolan. En bra lösning tycker jag B-)

Link to comment
Share on other sites

Jag pratade med min MF och valde att rycka in i maj 2010...vilket betyder att jag egentligen rycker in i lumpen innan jag slutat skolan men jag tyckte det var värt att plugga in någon månad för att komma in på en tjänst som motiverade mig.

 

Vänta nu, vet din mönstringsförättare om det här? Menar du alltså helt allvarligt att du kommer att missa de första fyra veckorna av GSU för att du fortfarande går i skolan? Det låter ju helt ärligt inte så jävla vettigt :S

 

Tror snarare att han missar sista 4 veckorna i skolan. Hur går det? Har du pratat med dina lärare och så om det?

 

Man kan säga att jag har "dragit ut" min gymnasietid ett extra år (det fjärde året) för att kunna lätta på studietrycket. Det jag gjorde var att jag plockade bort Svenska A, Svenska B och Samhäll A för att kunna satsa på att träna ishockey (10-12grr veckan) samtidigt som jag ville ha tid att satsa på studierna. Att satsa på båda när man går natur är näst intill en omöjlighet annars.

 

Jag har pratat med mina lärare och räknat med att läsa dessa kurserna i lite snabbare takt än dom andra som jag kommer läsa med, detta för att kunna bli färdig och få mina betyg i dessa ämnen innan mitt inryck i maj 2010 då dom andra 91orna fortfarande har några veckor kvar i skolan. En bra lösning tycker jag B-)

 

Låter ju väldigt smart och smidigt. Vad ska du rycka in som då?

Link to comment
Share on other sites

Okej, så om man vill åt en skyttetjänst så får man alltså satsa på amf...

 

Fast det låter inte logiskt alls. En bekant till mig som är född -90 rycker in ett år senare eftersom han inte började gymnasiet samtidigt som resten av -90:orna, och han frågade om en skyttetjänst men fick till svars att han hade överpresterat för den.

Edited by linush
Link to comment
Share on other sites

Som någon sa tidigare, satsa inte för högt och lyssna inte bara på vad inskrivningsförrättaren säger. Jag fick väl inget drömresultat

på mönstringen, men åtminstone helt okej. Mitt resultat blev:

 

Muskelstyrka 8

Kondition 7

Plikttjänstförmåga 6

Inskrivningsprovet 6

Befäl 5

Sammanvägd tjänstbarhet A

 

Jag gjorde ett stort misstag, till psykologen sa jag indirekt att jag inte ville bli befäl, men när jag sedan kom till mönstringsförrättaren

lyckades han ändå övertala mig att skriva in mig preliminärt som skyttegruppbefäl i stridsfordon. Han sa då att jag med största

sannolikhet skulle få tjänsten, med de resultat jag hade. Men så blev naturligtvis inte fallet.. Blev istället inskriven i utbildningsreserven. Sedan överklagade jag och blev tilldelad insatssodat/bilförare. Så ifall ni verkligen vill vara säkra på att få göra lumpen kanske ni inte ska skriva in

er på allt för populära tjänster. En kompis till mig fick nästan 8 i medel och kom ändå inte in som amfibiegruppbefäl, utan blev även han

inskriven i utbildningsreserven. Bara ett tips från mig från min sida.. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Har fått mail från k3 med och de ska inte utbilda några fallskärmsjägare heller. Vi 91:or har hamnat i ett mellanår och det är inget att göra åt det. ;-)

 

Det var väll likadant för 89.orna, de som sökte vissa tjänster fick vänta ett år och rycka in nu med oss 90:or. Antar att detta system kommer fortsätta så länge mönstringsystemet inte läggs ner.

Link to comment
Share on other sites

Min mönstring är just nu inte aktuell, men när jag får svaret på en genetisk analys som jag har genomfört(och förhoppningsvis ett bra svar) så klarar jag mig och får mönstra. Då siktar jag på Amfibieunderhållsbefäl, Tolk/förhörsledare och Underrättelseassistent. De två sistnämnda kan säkert vara användbara när man får barn som är ute och dräller :P

Link to comment
Share on other sites

Okej, så om man vill åt en skyttetjänst så får man alltså satsa på amf...

 

Fast det låter inte logiskt alls. En bekant till mig som är född -90 rycker in ett år senare eftersom han inte började gymnasiet samtidigt som resten av -90:orna, och han frågade om en skyttetjänst men fick till svars att han hade överpresterat för den.

 

 

Njao...Amf har sitt inryck i Maj 2010 så det inrycket missar ni 91or som går ut några veckor senare. Tror Amf har sitt nästa inryck i Maj 2011 eller något sånt, så det kan nog 91or söka till. Sen är det inte så lätt att bli skytte på amf tyvärr eftersom det är den mest populära tjänsten på regementet vilket gör att flera hundra av dom inryckande ansöker om att få någon av dom ca 100 utbildningsplatserna på Amfskytte.

 

Plus att 91orna inte får glömma att ni kommer ha ÄNNU större konkurrens om platserna pga färre inryckande. Alltså föreslår jag, för att undvika ödet mekkor beskrev innan, att man frågar MF (och inte är för blåögd) innan man söker attraktiva tjänster.

Kan nämligen tänka mig att väldigt väldigt många 91or kommer söka till amf om det varken finns några jägartjänster eller vanliga skyttetjänster.

 

Edit: skrivfel

Edited by Svante
Link to comment
Share on other sites

Det smartaste om man vill ha en attraktiv tjänst är väl att välja dem på första och andra och sen som tredjeval så väljer man insats eller liknande som det finns många tjänster som. Är det korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Det smartaste om man vill ha en attraktiv tjänst är väl att välja dem på första och andra och sen som tredjeval så väljer man insats eller liknande som det finns många tjänster som. Är det korrekt?

 

Jo så gjorde jag. Jag sökte AmfibieGB som första, Amfibiesoldat som andra och InsatsGB som tredjeval.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det inte så lätt att bli skytte på amf tyvärr eftersom det är den mest populära tjänsten på regementet

 

Hur då?

 

"Hur då?" ? Mailade Amf1 och dom sa att alla som är inskrivna som tex Amfibiesoldat eller AmfibieGB får söka olika tjänster...tex grk, skytte, robot m.m. Väldigt många vill till skytte och jag antar att det är därför dom sa att det är den mest populära tjänsten.

 

Edit: skrivfel

Edited by Svante
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...