Jump to content

Recommended Posts

Idag ska man vara glad om man överhuvudtaget får göra lumpen! Jag har en vän som fick åttor rakt igenom och blev placerad i utbildningsreserven.. Visserligen hade han bara två val, sjukvårdsgruppbefäl och sjukvårdsplutonbefäl, konkurrensen måste vara stenhård på dom befattningarna!

• Replies 748
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

självklart :unsure: men än är inte hoppet ute, hon som gjorde testerna bad mig att göra om testet hemma för hon sa att det fanns så mycket saker som kunde spela in med hur bra man hör vid just det tillfället. och om det gick bra med testet hemma så tyckte hon att jag skulle överklaga, så nu väntar jag bara på en läkartid.

Allright! Idag fick jag besked att jag ska mönstra den 4 november. Tänkte fråga då: Är det en fördel/nackdel? Jag har fått uppfattningen att vissa som mönstrar sent får mycket färre valmöjligheter. I dagsläget är jag mest intresserad av flottan eller tolkutb.

MVH

Det finns 4 perioder, ett för varje kvartal antar jag. Så om du mönstrar sent i en sån period så är där inte så många platser kvar, men mönstrar du tidigt har du fler möjligheter. Inte helt säker på att det är en för varje kvartal förvisso...

Då kan man undra varför inte tjänsterna delas ut jämnt på året? Dvs att i år ska det delas ut 2800 skytte-tjänster som mönstringskontorena ska dela upp på de 4 mönstringsperioderna, dvs 900 skytte-tjänster per mönstringskontor detta år. Det blir då 225 tjänster per mönstringsperiod. Skulle det då bli mindre sökande till tjänsten än vad de ska ha in så går "överskottet" till nästa mönstringsperiod. Istället för att på ett mönstringskontor går alla 900 platser åt på första mönstringsperioden.

Siffrorna är självklart påhittade, men ni fattar vad jag menar hoppas jag.

gjorde hörseltestet här i stan och det gick bättre, var dock inte helt godkännt, men ja skickade en överklagan till pliktverket och dom ville ha mitt nya audiogram, så än är inte hoppet ute :D

ska väll sägas att nedsättningen är så liten så att hon jag gjorde testet hos sa att det är så lite så jag hade aldrig märkt det om jag inte kollat upp hörseln :)

Nu har jag fått det utrett för kommande generationer att bespara sig möda och besvär på. Fick följande svar av mönstringskontoret i Kristianstad.

Hej

Det ska inte vara någon skillnad om man mönstrar i januari eller december.

Ett exempel.

P 7 beställer 100 st skyttesoldater och då öppnar man upp 25 st åt gången.

Detta gör man 4 gånger per år. Alltså ska det finnas 25 st skyttesoldatsbefattningar

lediga även dom sista månaderna på året.

Är det unika befattningar och där det endast ska finnas t ex 2 st då är det svårt

att öppna upp 4 gånger per år. Så undantag finns alltid.

Märkligt sammanträffande att både jag och den som svarade på mitt e-mail använde skyttesoldatstjänster som exempel 8-/

Edited by linush

Det ÄR skillnad. Det har många fått erfara här på forumet och bland mina vänner. Tyvärr så är det så. Det enda man kan göra är att maximera sina resultat på mönstringen, söka det man vill och vara fast besluten om att inte ändra sig, oavsett vad mönstringsförrättaren säger. En vän med raka åttor vek ner sig och nu är han i utbildningsreserven.

Det ÄR skillnad. Det har många fått erfara här på forumet och bland mina vänner. Tyvärr så är det så. Det enda man kan göra är att maximera sina resultat på mönstringen, söka det man vill och vara fast besluten om att inte ändra sig, oavsett vad mönstringsförrättaren säger. En vän med raka åttor vek ner sig och nu är han i utbildningsreserven.

Skulle du kunna förklara exakt vad som menas med "vek ner sig"?

Istället för att välja det han ville ha så sa mönstringsförrättaren "du skulle passa utmärkt som amf-PB (eller vad det nu var), om du söker den tjänsten får du den garanterat". Han sökte den och sjukvårdspluton- och sjukvårdsgruppbefäl, som han också blev rekommenderad.

Tydligen så kan man bara få sjukvårdstjänsterna om man bor i södra Sverige, då dom tydligen är "reserverade" för dem, och AMF1 var inte alls garanterat då han inte kom in...

Så kan det gå!

Så med andra ord, bestäm dig vad du vill göra lumpen som innan du kommer dit, och håll dig till det!

Tur man nästan är säker på vad man vill göra det som nu :P bara att hålla den linjen då 8-/

Så med andra ord, bestäm dig vad du vill göra lumpen som innan du kommer dit, och håll dig till det!

Tur man nästan är säker på vad man vill göra det som nu :P bara att hålla den linjen då 8-/

Helt korrekt!

Sen vet jag inte om det är sant det där med att vissa tjänster är "geografiskt låsta", ämnet avhandlades i somras här på forumet, men det var det min vän hörde från Pliktverket!

• 4 weeks later...

Då har jag varit och mönstrat idag;

Befälsskattning: 6

Plikttjänstförmåga: 7

Inskrivningsprov: 5

Fysisk arbetsförmåga: 7

Muskelstyrka: 7

Sammanvägd tjänstbarhet: B

Preliminärt inskriven som GA924 Bas/Stril-säksoldat, F21 Luleå.

Är rätt nöjd med alla tester endå. Lite tråkigt dock att det inte fanns mer variation mellan befattningar, systemet var inte alls upplagt som jag trodde att det skulle vara. Har också pollenallergi vilket drog ner "betyget" lite.

Så nu är det bara och vänta tills april och hoppas på att man blir antagen!

:rockon:

Då har jag varit och mönstrat idag;

Befälsskattning: 6

Plikttjänstförmåga: 7

Inskrivningsprov: 5

Fysisk arbetsförmåga: 7

Muskelstyrka: 7

Sammanvägd tjänstbarhet: B

Preliminärt inskriven som GA924 Bas/Stril-säksoldat, F21 Luleå.

Är rätt nöjd med alla tester endå. Lite tråkigt dock att det inte fanns mer variation mellan befattningar, systemet var inte alls upplagt som jag trodde att det skulle vara. Har också pollenallergi vilket drog ner "betyget" lite.

Så nu är det bara och vänta tills april och hoppas på att man blir antagen!

:)

Det var ju skönt att du var nöjd, bra jobbat! :)

Min kompis var och mönstrade för en månad sen ungefär och då sa hans sån kille han snackade med att det var väldigt mycket insats och bevakning detta året. Nån mer som hört det?

Det var ju skönt att du var nöjd, bra jobbat! :camo:

Min kompis var och mönstrade för en månad sen ungefär och då sa hans sån kille han snackade med att det var väldigt mycket insats och bevakning detta året. Nån mer som hört det?

Ja, detta stämmer utan tvekan. För det första var insats den enda tjänsten som Pliktverket gjorde reklam för i vänterummet (där man spenderade 50% av dagen..) sen hos mönstringsförrättaren var det mest insatsplaceringar som kom upp på hans dator. Plus att de personer som jag pratade med där och som inte hade så bra koll på alla de olika befattningarna eller testade dåligt, ja gissa vad dom skrevs in som; Insats.

:sniper:

Istället för att välja det han ville ha så sa mönstringsförrättaren "du skulle passa utmärkt som amf-PB (eller vad det nu var), om du söker den tjänsten får du den garanterat". Han sökte den och sjukvårdspluton- och sjukvårdsgruppbefäl, som han också blev rekommenderad.

Tydligen så kan man bara få sjukvårdstjänsterna om man bor i södra Sverige, då dom tydligen är "reserverade" för dem, och AMF1 var inte alls garanterat då han inte kom in...

Så kan det gå!

Kan väl säga till er som mönstrar att om ni söker tjänster som är väldigt populära, tex Amfibie eller sjukvård, så välj inte dessa på alla tre ansökningsplatser (du får som kille enbart söka 3st olika utbildningar vid mönstring + eventuellt KJ, FJS eller FBJS).

Jag pratade en del med min mönstringsförättare om detta och hur jag skulle lägga upp mina ansökningar. Ville först söka jägare, som faktum är har relativt sett låga intagningskrav (vet flera personer med 7a/7or i styrka/kondition som blivit antagna) men fick inte pga att jag vägde under 70kg. Istället bad jag om det mest utmanande jag kunde få söka med min vikt och då föreslog han Amfibie så jag sökte AmfibieGB som första och Amfibiesoldat som andra för att öka mina chanser. Problemet är nämligen att Amfibie har över 5 sökande per tjänst (och personer med "sämre" resultat på mönstringen får inte ens söka) så enligt min MF var chansen för mig att komma in 50/50 med mina resultat:

Kondition= 9

Styrka= 8

Inskrivning= 8

Psykolog= 7/7

Mitt tredje val blev InsatsGB just för att ha en "garanterad" plats att få göra lumpen ifall jag inte kom in på Amf1. Till min stora glädje blev jag iaf inskriven som AmfibieGB med inryck Maj 2010:D

Men om ni vill göra lumpen så gör inte tabben att enbart söka väldigt konkurrenskraftiga tjänster för det är stor risk att det blir utbildningsreserven trots goda resultat. En av mina vänner som ligger på Insats på MarinB har tex fått in en person med 9a i kondition och 9a i styrka som sökte sjukvårdare (antar att dom går mer på inskrivning och psykolog än fysiska värden där) som första och andra val. Han tyckte iaf det kändes lite surt att komma till Insats när han kunde sökt tex Jägare och haft en näst intill säker plats.

Kan man säga hur stor konkurrens det är på skyttesoldat ungefär? eller det är stor skillnad från år till år?

För jag tänkte att jag skulle vilja ha mina val såhär

Lufburen GB.

Luftburen sold.

skyttesold.

+ ev sans till fjs.

Så¨har jag skyttesold. som ''reserv'' fall i fall man inte kommer in på de andra.

Ska säga att jag inte mönstrat än, men jag tränar rätt mycket så jag tycker personligen att jag har rätt bra fysik.

Kan man säga hur stor konkurrens det är på skyttesoldat ungefär? eller det är stor skillnad från år till år?

Jag kan ju bara tala för mig själv och de skyttesoldats-val jag fick upp hos min mönstringsförrättare.

Skyttesoldatsplutonbefäl på LG: 7 platser, 20 sökande.

Skyttesoldat på LG: 16 platser, 19 sökande. (Om jag kommer ihåg rätt)

Inryck sommaren 2010.

Sen så hade jag ju inte jättegrymma resultat så det lär ju se lite olika ut beroende på hur det går. :blink:

Man ska också komma ihåg att alla utbildningar inte genomförs varje år.

Lufburen GB.

Luftburen sold.

skyttesold.

+ ev sans till fjs.

Så¨har jag skyttesold. som ''reserv'' fall i fall man inte kommer in på de andra.

Ska säga att jag inte mönstrat än, men jag tränar rätt mycket så jag tycker personligen att jag har rätt bra fysik.

Skytte hade inte så stor konkurrens till inrycket nu i Augusti 2009. Har själv två i min klass med halvbra mönstringsvärden (den ena hade 7a i styrka och 7a kondition och 6/6 hos psykologen, den andra hade 9a styrkan och 6a på kondition samt 5/5 psykolog) som kom in på Pansarskytte. Men kan nog variera ganska från år till år, om dom skär ner ännu mer nu så blir det svårare att komma in såklart!

Sen tror jag dessvärre att 91or inte kommer ha samma möjlighet att söka skytte för min MF sa att det skulle va ett stort inryck inom bla armén nu i augusti och att dessa skulle utbildas fram till juni 2010...sedan skulle det va ett uppehåll på minst 6 månader innan nästa kull av skytte kommer. Detta skulle enligt honom leda till att 91orna missar MÅNGA tjänster inom armén och även möjlighet att söka vissa jägartjänster. Tror risken är stor att LBB inte heller har inryck för 91orna.

I övrigt så var det väldigt många som sökte till LBB nu när jag mönstrade också så konkurrensen dit var lika hög.

Mitt tips till dig är att inte haka upp dig för mycket på några få tjänster utan försök skaffa ett brett spektrum och läs på om alla som du är hyfsat intresserad av. Jag kom tex in till MF med en vilja att söka:

1. Luftburen

2. Marin Bassäk

3. Amfibie/Skytte

Lbb hade inget inryck för mig om jag inte ville vänta ett år så det var bara att glömma (plus att chansen att komma in om man vägde under 70kg var minimal blablabla)....Marin Bassäk utbildades inte förrän 2011 eftersom dom andra säkförbanden att utbilda säksoldater var tredje år så det enda jag möjligtvis skulle kunna söka var Militärpolis men den tjänsten lockar mig inte...Skyttesoldaterna hade inryck i augusti och då skulle jag få vänta ett år extra också så det uteslöt jag.

Fick alla tjänster jag kunde söka uppräknade för mig och det var mestadels massa flumm (kvartersmästare, radiolänkgruppchef, eldledningsbefäl m.m) jag aldrig hört talas. Men jag sa att jag verkligen ville ha något utmanande och då hade Amfibie ett inryckningsdatum som passar min skolgång (går ut med 91:orna) och ett plus i kanten var ju att jag haft den tjänsten på min ursprungliga önskelista. Så jag satsade fullt på den och det var många som tänkte samma sak och därför blev vi otroligt många som sökte just Amfibie. Är otroligt glad att jag var en av dom få som blev antagna.

Så förlita dig inte på att tjänsterna du tittat ut från början finns tillgängliga för dig att söka.

Men om du verkligen tjatar på din MF om att du vill söka en viss tjänst får du det, problemet är bara att du kanske får gå hemma och vänta medan alla dina andra polare redan muckat och börjat högskolan/jobba innan du ens rycker in efter att ha gått hemma och lökat i ett år, plus att du kanske får ligga inne med 92:or.

På tal om värden på mönstringen så skulle jag vilja säga att om du väger 70kg+ och är inom ramen för vältränade personer och har lyft vikter innan så drar du en 9a i styrkan. Om man är lite mjölksyratålig så cyklar man en 9a så du behöver inte va någon super-mega-ubermenschen för att klara det. Fast av dom 40 personerna i min mönstringsgrupp som cyklade var det jag och en till som fixade 9an där så det är ganska jobbigt ändå. Inskrivningen är svårt att påverka eftersom det är ett slags IQ-test och psykologen är som det är...det är dock psykologen som avgör om du är tillräckligt befälslämplig för att få söka tjänsterna som GruppBefäl.

Men sen är det ändå inte så stor chans att du får leda en grupp bara för att du blivit antagen som GB men chansen att bli antagen är större eftersom dom hellre tar in GB-soldater än "vanliga" soldater. Idag skulle man nästan kunna säga att GB eller inte är ett slags mått på hur bra soldatmaterial man är. Det är nämligen flera tjänster som ENBART tar in GB-soldater för att hålla en högre kvalité på förbandet.

Lufburen GB.

Luftburen sold.

skyttesold.

+ ev sans till fjs.

Skytte hade inte så stor konkurrens till inrycket nu i Augusti 2009. Har själv två i min klass med halvbra mönstringsvärden (den ena hade 7a i styrka och 7a kondition och 6/6 hos psykologen, den andra hade 9a styrkan och 6a på kondition samt 5/5 psykolog) som kom in på Pansarskytte. Men kan nog variera ganska från år till år, om dom skär ner ännu mer nu så blir det svårare att komma in såklart!

Sen tror jag dessvärre att 91or inte kommer ha samma möjlighet att söka skytte för min MF sa att det skulle va ett stort inryck inom bla armén nu i augusti och att dessa skulle utbildas fram till juni 2010...sedan skulle det va ett uppehåll på minst 6 månader innan nästa kull av skytte kommer. Detta skulle enligt honom leda till att 91orna missar MÅNGA tjänster inom armén och även möjlighet att söka vissa jägartjänster. Tror risken är stor att LBB inte heller har inryck för 91orna.

I övrigt så var det väldigt många som sökte till LBB nu när jag mönstrade också så konkurrensen dit var lika hög.

Mitt tips till dig är att inte haka upp dig för mycket på några få tjänster utan försök skaffa ett brett spektrum och läs på om alla som du är hyfsat intresserad av. Jag kom tex in till MF med en vilja att söka:

1. Luftburen

2. Marin Bassäk

3. Amfibie/Skytte

+ massa text

Tack så mycket för ett mycket bra svar. Ska tänka på vad du sagt :rolleyes:

Edited by Kolind
Brukar inte skytte rycka in i Januari då? Det gjorde iallaf en kompis till mig som ryckte in -08.

Grundregeln är att nästan hela armén har inryck på sommaren, dock så rycker vissa bevaknings och insatssoldater in i januari för att regementena alltid ska ha folk som bevakar regementet. Större delen av marinen har inryck i januari. Din vän kan ha ryckt in på helikopterflottiljen, de brukar ha skyttesoldater som rycker in i januari.

/Nyllet