Guest Posted September 4, 2002 Report Posted September 4, 2002 Snälla du. Om du hade lite förståelse över röran inom hemvärnet skulle du verkligen inte vara så kategorisk. Jag har näraliggande hemvärnsförband som har, jag citerar "attackförband". Men du har fortfarande inte svarat på frågan vad gör din reservofficer i artilleriet? Är han verkligen kock? Det är ju verkligen att misshandla kunskap... Quote
Foxtrot Lima Posted September 4, 2002 Report Posted September 4, 2002 Hehehe... Grabbar, det är fienden ni ska skjuta på, inte varandra. Kom ihåg det! Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Guest Lord Good Posted September 4, 2002 Report Posted September 4, 2002 Vad har du fått det det där med kockar i från? Vi har några killar som civilt jobbar som kockar, so what? Reservarn är hv-man såklart som de andra reservarna vi har. Vilken röra? Jag förstår inte vad du menar. Uppenbarligen gäller din erfarenhet av HV-förband inte livgardesgruppens bataljoner. Jag kan förstå om man blir orolig om man hör orden "attackförband" och "HV" nämnas i samma mening. Det vet ju både du och jag att det är möjligtvis en "wet dream" hos någon överentusiastisk yngling som snart kommer bliva varse verkligheten. Målsättningen för framtiden står att läsa på mil.se. Det är visserligen ett remissförslag, men chansen är rätt stor att nå't liknande kommer att fastslås. Och där står inget om attackförband. Quote
Guest Lt. payne Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Jag har följt eran debatt lite på avstånd.. För det första,min ståndpunkt är solklar:Jag stöttar HV som organisation till 100%! Att våga påstå som du gurra att Svenska Hemvärnsförband är det farligaste ett pansarskytte förband kan möta är rätt vågat! enligt ditt tankesätt har då pansarskytte ingen koll på vad som finns runt omkring dom!? Utan att vara pansarutbildad vågar jag påstå att de har bättre koll på läget än så. Visst finns det många klantarslen inom HV men de sorterar ut sig själva ganska snart genom misstag,taskiga attityd etc. Det finns inom försvaret ett flertal y-off som anser att bara för att man valt att lägga ett engagemang och tid på att vara med i HV så är man med automatik dum i huvudet! Att vara med är ju att vilja lära,göra en insats,sprida kunskap, visa att man inte ger upp.! Angående eldledning så är ju risken minimal att HV ska utföra det med tanke på antalet pjäser som finns.(behöver jag inte nämna offentligt). Hemvärnet är för det mesta ett genomsnitt av det Svenska samhället och har enligt min uppfattning en större kunskapsbank att ösa ur än stora delar av försvaret.Där det naturligtvis finns en stor del experter men inte alltid den breda kunskapsnivån. För att avsluta,Jag har ett stort förtroende för våra y-off tro inget annat! Jag tror det blev lite OT. Quote
Guest Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Appropå diskussionen om HV:s kunskaper kontra GU-förband såg jag följande länk nyligen: http://www.4minkriflj.mil.se/index.php?lan...&c=news&id=9197 Uppenbarligen har HV (iaf i delar av landet) kompetens att utbilda värnpliktiga i vissa moment. Quote
Guest Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Med kockdiskussionen menade jag bara att hemvärnet inte alltid tar tillvara på sina resurser. Att ha en reservofficer som hemvärnsman är inte att utnyttja "de tillgängliga medlen för att på bästa sätt uppnå syftet med verksamheten" som en definition av taktik lyder. Men - för att vara en smula ödmjuk - det handlar ju om personell färdighet också. En gammal, trött reservare kan ju kanske vara bäst som enkel soldat i en vanlig grupp. Visst kan det vara så. Och Lt Payne, pansarskytteförband har inte speciellt bra koll. Det går fort, det är kaotiskt och allmänt förvirrat (jag har för mig det kallas strid). Inga förband har koll i det läget. Det sista man behöver är en hemvärnspluton som har minerat framryckningsstråket eller en granatgevärsskytt som blir triggerhappy. Det räcker gott med fienden. Slutligen, medic4711, det är inte så att hemvärnet är med i marknadsföringssyfte kanske? Innan vi börjar övergå i handgripligheter. Visst hemvärnet jar en roll att fylla. En av de viktigare är att låta försvaret fortsätta vara folkförankrat. Och det finns många bra människor som är aktiva. Men för att vara krigsdugliga krävs en annan organisation och utbildning. Jag är säker på att många hemvärnsmän håller med mig. Quote
Guest Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Håll er till ämnet tack...tack ni andra för de lysande argumenten. De är antecknade. Quote
Ing Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Tack Krigsmannen.. Håll er till ämnet. HV-debatten blir tydligen VÄLDIGT lätt infekterad! /Ing BlåGul Quote
Guest Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Slutligen, medic4711, det är inte så att hemvärnet är med i marknadsföringssyfte kanske? Citat från försvarets hemsida: Hela AMU-delen var organiserad och ledd av hemvärnets 16:e skärgårdskompani med visst stöd av andra hemvärnsmän ( och kvinnor ) ur 1 skärgårdsbataljonen och Röda korset. Slut citat. Jag kollade just med en bekant som tillhör 1 skghv och han bekräftar att folk från bataljonen var instruktörer under en vecka ute på Berga. Moment som ingick bla var posttjänst, förläggningstjänst, patrulltjänst, sjvtjänst m.m. Quote
Guest Lord Good Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Gurra, du är väldigt nedlåtande mot många. HV-män utbildar, det måste vara nå't marknadsföringsjippo. Reservare som hv-man, gammal och trött. HV-män farliga och trigger happy. Inte är vi krigsdugliga heller. Så synd att du inte hade tid att upplysa oss lägre ståend hv-amatörer med din oändliga visdom och organisera om oss så vi kunde bli ett riktigt förband. Quote
Ing Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Tack, nu räcker det!!!! Ni kunde startat en egen tråd om det här med Hv:s kompetens. (Om det inte finns ett gäng redan) Ämnet från början var "Underofficeren" /Ing, BLÅGUL Quote
Guest Lord Good Posted September 5, 2002 Report Posted September 5, 2002 Sorry señor Ing. Jag blir alldeles loco när nå'n dissar HV. Quote
Recommended Posts