Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Varför får du inte skjuta 9/39B på klubben?

En mycket intressant fråga på ett intressant påstående, skall bli kul att se svaret, för många år sen var det någon som nämnde för mig att trettiniebertil var så hårt laddad att den sköt rätt igenom skjutvallar och sprängde de flesta vapen på marknaden, det kanske är samma snubbe som öppnat käften igen..

Vad som inte är kul är att den kostar pengar igen, FMLOG lägger säkert på nån extra hanteringsavgift också.

Oavsett vilket vapen du än skjuter och vilken ammunition du än skjuter bör man byta rekylfjäder emellanåt, såvida du vill att ditt vapen skall hålla i förlängningen, en Glock 17 är inte heller den en evighetsmaskin, även om österrikarna kom jävligt nära denna gången.

Edited by slurry
Posted
Mitt jobb som satt dom riktlinjerna. Tydligen skall 39b gå rakt igenom vallen bakom tavlorna...

:baskerKav:

En skjutbana där 39B går rakt igenom vallen? Då är jag tveksam till om den borde vara öppen överhuvudtaget, marginalerna känns väldigt små...

Posted
@Beaver_sthlm

Varför får du inte skjuta 9/39B på klubben?

Mitt jobb som satt dom riktlinjerna. Tydligen skall 39b gå rakt igenom vallen bakom tavlorna...

DET argumentet säger lite om kompetensen på klubben :mellow:

Posted

Nu yrar jag något. Men jag har sett siffror (hittar inte sidan nu) som anger anslagsenergin med olika typer av skott. 39B är något starkare än 39(A). Det är ingen abnorm skillnad. Går Bertil genom vallen då är det på gränsen till skrämmande...

Posted
Nu yrar jag något. Men jag har sett siffror (hittar inte sidan nu) som anger anslagsenergin med olika typer av skott. 39B är något starkare än 39(A). Det är ingen abnorm skillnad. Går Bertil genom vallen då är det på gränsen till skrämmande...

Tvivlar på att anslagsenegin är högre. 39 kula är tyngre men långsammare och 39B lättare/snabbare. Jag har kronograf i källaren och kan kolla nån dag. Tack vare tjockare mantel skulle jag tro att den slår igenom plåt bättre. Återkommer med kronografsiffror.

Posted

:baskerHV:

En skjutbana där 39B går rakt igenom vallen? Då är jag tveksam till om den borde vara öppen överhuvudtaget, marginalerna känns väldigt små...

Helt rätt - klarar banan inte 39B så är den inte godkänd för något krutskytte.

Posted

Helt rätt - klarar banan inte 39B så är den inte godkänd för något krutskytte.

Det hela mynnar nog ut i att företaget inte vill ha något att göra med det militära. Och att man på 70-talet tog emot en stor mängd gratis 39B, något som tydligen inte uppskattades från alla håll...

Får dock skjuta allt möjligt annat på banan där, men absolut inte 39B. Så det känns mer som en dålig ursäkt än något annat...

Posted

Skjutet med en Glock 22 med en Spuhr 9 mm pipa i en CED kronograf:

Fem skott 39 från 1942; medelfart 357 m/s, kulvikt 7,47 gr

Fem skott 39B någorlunda ny och fin; medelfart 379 m/s, kulvikt 6,95 gr

Inte vet jag hur man räknar vetenskapligt men jag får högre energi på 39 än 39B.

Posted (edited)

Nu är det nog dags att reda ut begreppen och döda myter om "trettiniebertil" som kan spränga kameler på 700 meters håll eller bli stoppad av en skinnjacka på 15 meter.

Officiellt finns (fanns..) det fyra 9x19 patroner i FM, den första skriver jag inte om eftersom den är mer än förbrukad och glömd, det är en tombakmantlad blykula (sk ptr m/39)

Första patron ut är "svartnian"

sk ptr m/39 (svartnian på grund av den svartfärgade lacksealen runt kulan och primern)

patronen finns i två underversioner, en med tombakpläterad stålmantel samt en version med enbart tombakmantel, blykärna i båda fallen

kulvikt 7,5g V0 385m/s (?)

Nästa patron är "klicken"

sk ptr m/39e (saknar seal)

patronen tillverkades en kort period under 40-talet och förseddes aldrig med förseglingslack vilket gjort att den kallas för "klicken" för att den gärna klickar om den inte förvarats torrluftat, denna ammunition tillverkades som en billig övningsammunition istället för svartnian,

kulan har mantel av tombakpläterat stål

kulvikt 7,5g V0 385m/s (?)

Sista patron ut är "rödnian"

sk ptr m/39b (rödnian på grund av den rödfärgade lacksealen runt kulan och primern)

kulan har tjock stålmantel som är blyfylld

kulvikt 6,75g V0 410 m/s (?)

(mig veterligen är V0 mätt på dessa ptr skjutna med pistol m/40 så stämmer det inte med din glock så är det inte konstigt, V0 varierar kraftigt beroende på väder, räffling i pipan, piplängd samt om skytten är försedd med knätofsar för att nämna några faktorer)

Det som skiljer 39B mot de andra är att kulans blykärna ser litegrann ut som en spetsen på en spik och den tombakpläterade stålmanteln är tjock, detta medför att blyets vikt kombinerat med den tjocka stålmanteln ger en oerhört djup penetration jämfört med en vanlig tunn tombakmantel, 7 cm tegel till exempel.

-typ en vanlig snöboll vs en isboll :)

Myten om att 39B slår sönder alla vapen utom just Glock 17 är väl att betrakta som krossad i andra trådar i detta och många andra forum, men jag vill beskriva det som att stålmanteln på 39b gör att den är "trögare" att driva igenom pipan på vapnet och kulan sliter mer på pipan än en ren blykula, många uppfattar också att 39b ger mer "vrid" på vapnet än andra kulor, jag märker ingen skillnad själv.

Sammanfattningsvis är jag inte det minsta rädd att skjuta 39B i vanliga pistoler, byt bara mantelfjäder emellanåt och ha koll på pipslitaget, det skall du göra oavsett vilken ammunition du skjuter med, min tes om det dåliga ryktet 39B har för att förstöra vapen kan vara att någon skjutit 39B med en redan sprucken Neuhausen..

[[Reservation för stavfel och direkta dumheter.]]

edit:

självklart finns det andra 9x19 i FM bl.a. kammarpatron, lys, HP, lös, laddblind och säkert nåt mer, jag har även sett spår av xxxxxxxxx (inte xxxxxxxxx's) och även speer (?)

Edited by slurry
Posted

Inte vet jag hur man räknar vetenskapligt men jag får högre energi på 39 än 39B.

Rörelseenergi = Massa (m) gånger hastigheten (v) i kvadrat genom 2.

E = m*v2/2

Således:

39: 0,00747*357*357/2 = 476 Joule

39B: 0,0695*379*379/2 = 499 Joule

Något högre energi i bertil.

Posted

E = m*v2/2

Således:

Tack för matematiken. Men inte är det någon större skillnad.... Och inte finns det en skjutbana som klarar 476 joule men inte 499. För övrigt är 45 ACP en riktig patron, inte 9mm, bertil or not...

Posted

Hur långt avstånd klockade du på?

Posted

Hur långt avstånd klockade du på?

ca 2 meter

Posted

E = m*v2/2

Således:

Rätta mig om jag har fel. Men bör du inte omvandla Grains till kg? Sen har du inte skrivit med ^2 i uträkningen du skrev, men det kanske du har räknat med?

Posted

E = m*v2/2

Således:

Rätta mig om jag har fel. Men bör du inte omvandla Grains till kg? Sen har du inte skrivit med ^2 i uträkningen du skrev, men det kanske du har räknat med?

Polman menar nog gram när han skriver 'gr'. Hade det varit grains så hade det varit väldigt lätta kulor.

Sedan så skiver S-TANK 357*357 vilket är samma sak som 357^2 (hittar han inte ^ på sitt tangentbord, måntro?)

Posted
Polman menar nog gram när han skriver 'gr'. Hade det varit grains så hade det varit väldigt lätta kulor.

Sedan så skiver S-TANK 357*357 vilket är samma sak som 357^2 (hittar han inte ^ på sitt tangentbord, måntro?)

Polman menade mycket riktigt gram, ett ovant mått för mig på en kula. Grain är mycket vanligare i handladdning...