Jump to content

Glock 17

beaver_sthlm

Recommended Posts

Vad jag hört från diverse skyttar så ska den vara en utav de pistoler som helt med säkerhet ska klara den ammunitionen, flera skjuter även med denna ammunition inom klubben och ingen av skyttarna har klagat över vapnets funktion eller liknande.

• BlåGul -1

Det finns tidigare konstaterat i ett antal trådar att du kan skjuta 39B av hjärtans lust i din Glock 17.

Vad gäller precisionen har jag samma uppfattning som antabus. 39B går bättre än något annat i min pistol, det enda som kommit i närheten är Magtech 9F och en hemladdad 115-grainare jag gjorde för ett antal år sen.

Efter ett antal tusentals 39B, så vill min dessvärre inte käka annan am - inte för att det eg. gör så mycket, men det kunde vara bra att hitta någon projektil med ø i .356" (känns fånigt i vanlig ordning att skriva i tum när det gäller metriska mått).

39B har i alla fall bättre egenprecision än vad undertecknad normalt klarar utan doping....

En kamrat till mig sköt 220000 M39/B i sin 17.

Vapenvården innebar byte av rekylfjäder var 5000:e skott samt avtorkning med trasa in- och utvändigt ("när pickan blev för geggig att hålla i.."). Pistolen spred över en hel IPSC-tavla på 10m, men den fungerade..

Själv har jag bara hunnit med ca 30000 hittills, har bytt rekylfjäder 2 ggr. Pistolen skjuter tätare än vad jag gör.

Min ena G17 har gått någonstans mellan 50-70 000 skott och då har jag bytt pipa någonstans i halvtid och stomme i sommar. Behovet av ny pipa upptäcktes när jag fick oförklarliga "flyers" att kulorna senare välte.

Ironiskt nog så är det just nu större slitage på vapnen med konventionell amm i form av " 9mm övningsammunition" från fioochi än med 39/b!

Edited by jöjje

• 2 months later...

Är det någon som har fått lånat en Glock av försvaret? Är aktiv pistolskytt och med i HV, har provat två gånger att få låna en Glock men fått olika avslag. 1. Glock fanns inte tillgänglig för HV. (För flera år sedan). 2. Man får bara ha ett vapen tilldelat(AK4), men nu har man ju den kasunförvarad hos Utbildningsgruppen så man kanske borde prova att ansöka igen, det vore bra att känna till om någon annan har fått låna en.

Är det någon som har fått lånat en Glock av försvaret? Är aktiv pistolskytt och med i HV, har provat två gånger att få låna en Glock men fått olika avslag. 1. Glock fanns inte tillgänglig för HV. (För flera år sedan). 2. Man får bara ha ett vapen tilldelat(AK4), men nu har man ju den kasunförvarad hos Utbildningsgruppen så man kanske borde prova att ansöka igen, det vore bra att känna till om någon annan har fått låna en.

Har jag förstått din fråga rätt, du vill låna ett vapen av Försvarsmakten för att skjuta med det civilt?

/D

Svea Rikes lag är glasklar på den frågan. Du måste som civilist ha en vapenlicens för sagda vapen annars är det olaga vapeninnehav.

Staten å andra sidan behöver det inte så kvitterar du ut en pistol i tjänsten och skjuter i tjänsten så går det alldeles utmärkt. Annars är det tvärkört!

Nifelhel: Ja det vet jag, undrar om det är någon här som har fått låna en Glock. Dvs en som inte har fått den tilldelad som personligt vapen.

uhm, men alltså, då har du licens för ett nio milimeters vapen redan civilt då. Annars kan du inte låna ett vapen som civil, varken från försvaret eller från nån annan utan att det är olaga vapeninnehav. Och om du nu har licens, glockar är ju hur billiga som helst, varför köper du inte ett par själv istället?

Nifelhel: Ja det vet jag, undrar om det är någon här som har fått låna en Glock. Dvs en som inte har fått den tilldelad som personligt vapen.

För att du ska få ett vapen på personligt lån av Försvarsmakten så krävs att du behöver det för din tjänst. Det framgår av Vapenförordningen (1996:70).

uhm, men alltså, då har du licens för ett nio milimeters vapen redan civilt då. Annars kan du inte låna ett vapen som civil, varken från försvaret eller från nån annan utan att det är olaga vapeninnehav. Och om du nu har licens, glockar är ju hur billiga som helst, varför köper du inte ett par själv istället?

Billigt är bra-Gratis är gott. :)

• 2 weeks later...

Det finns inget behöv av en starkare fjäder för 39B, det är fö samma fjäder som används till kaliber .40 pistolerna. Det enda som en hårdare fjäder åstakommer är en högre returhastighet på manteln vilket också kan vara skadligt.

Se dock till att ha frächa fjädrar i vapnet, byt rekylfjäder efter 5000 skott.

Är det skonsammare för glocken om man använder styvare rekylfjäder när man skjuter 39b?

Standard rekylfjäder för glock 17 är 17lb men om man byter till Extra Power 20lb så borde slitaget minskar?

Nej kulans tombakpläterade stålmantel sliter lika mycket ändå på pipan.

+det som Jöjje sa!

Hej och tack för ert svar.

Undrar bara varför byter man till styvare rekylfjäder när man skjuter m/39b med Cz 75, Taurus och Beretta? Är det för att de är delvis Single Action?

Min uppfattning är att det är för att de har en styvare stomme i metall i motsats till glock som flexar lite, dvs det blir ett skonsammare "stopp" för manteln som inte ger upphov till ev. sprickor i stommen på en glock.

• 4 weeks later...
Jag har en USP Expert (9x19) som jag har skjutit styvt 14000 plugg med utan att byta ngt och utan problem. Efter att ha läst era inlägg så blev jag dock lite orolig. Är det ngn som vet ngn bra återförsäljare av H&K spareparts i Sverige?

H&K's agent i Sverige är väl Staffans vapen, men de verkar sällan ha några reservdelar på hyllan.

• 2 months later...
Ni som vet, jämfört med lite "finare" ammunition, hur mår 88an av att användas med 39b. Mer underhåll och slitage?

Tänkte ta och investera i en sådan och det vore kul att ha koll innan eller vad man ska säga :)

/Calle :rockon:

Min Glock 17 har än så länge hållt för 39b, men då har jag också varit noga med rengöring och sådant med vapnet.

Ni som vet, jämfört med lite "finare" ammunition, hur mår 88an av att användas med 39b. Mer underhåll och slitage?

Tänkte ta och investera i en sådan och det vore kul att ha koll innan eller vad man ska säga :)

/Calle :D

Min Glock 17 har än så länge hållt för 39b, men då har jag också varit noga med rengöring och sådant med vapnet.

Har ändå fått reda på att jag inte får köra med 39b på klubben, så där sprack det.