Jump to content

Uniform på ambassad?

EES

Recommended Posts

1. Ja

2. Är det verkligen så jobbigt?

3. Gäller det verkligen även dagligdräkt? Trodde det bara gällde fältuniform.

1 Är du anställd i någon form av Försvaret?

2 Är du villig att ta den pappersexersisen som ProtHkv kommer kräva av dig?

3 är du medveten om att "avsteg" från givna regler KAN medföra att du invaderar detta land?

1. Ja

3. Gäller det verkligen även dagligdräkt? Trodde det bara gällde fältuniform.

1 Är du anställd i någon form av Försvaret?

3 är du medveten om att "avsteg" från givna regler KAN medföra att du invaderar detta land?

Svarar på min egen fråga:

Pratade med Protokollavdelningen och det var inga problem. Bara att gå dit. Inte så krångligt ändå. Tack trots allt!

Nu tror jag att jag svarade på frågan utan att förstått den tyvärr....

Ska du i Sverige besöka annan nations ambassad eller ska du till Svensk ambassad i annat land?

2 Oja, de är riktigt jobbiga.

3 Är iofs inte ritigt säker, har för mig att det gäller all "uniformerad personal ur riktes väpnade styrkor".

Beror väl också på vilket lands ambassad det är? Vet av erfarenhet att till England är det oftast inget problem eftersom Sverige har klara avtal med dem och de vill egentligen bara veta: vem, varför, när och hur lång tid. Kan tänka mig att det finns många länder som Sverige har motsvarande avtal med?

Nu tror jag att jag svarade på frågan utan att förstått den tyvärr....

Ska du i Sverige besöka annan nations ambassad eller ska du till Svensk ambassad i annat land?

2 Oja, de är riktigt jobbiga.

3 Är iofs inte ritigt säker, har för mig att det gäller all "uniformerad personal ur riktes väpnade styrkor".

Ska till en annan nations ambassad i Stockholm.

3. Gällande uniform så är jag lika säker som du verkar vara att det gäller fältuniform. Vet inte varifrån jag fått det. Men jag tror att jag blev informerad om det i samband med att jag pendlade fram och tillbaka till BiH när jag jobbade där.

Skit samma - jag har fått svar.

Det är någon diplomatisk grej :)

Trots vårt sekulariserade internationaliserade världssamhälle så finns det fortfarande vissa enklaver som håller stenhårt på traditioner. Oftast är det för båda parter. Säg tex att du nu skall gå med uniform modell X på fest till Y-lands ambassad. Det kan tex finnas vissa medaljer du har fått som skall sitta i en viss ordning, för att inte förolämpa landet du "besöker". Det kan finnas vissa typer av uniformer som inte passar, även om de passat på motsvarande tillställning i Sverige. Det kan finnas vissa sätt huruvida man som officer och gentleman skall föra sig i sällskap med andra nationers officerare och dess respektive sällskap. Ett bra exempel på hur man inte skall göra finns i filmen "Lange flate ballaer II" med bla Don Johnson. En norsk variant på Repmånad.

Dessutom kan det ju vara bra att du som besökare ger ett korrekt och positivt intryck och "spelar med" i vad som för vissa kan ses som en rest av forntiden.

Om man är officer med "relativt" låg grad i förhållande till vissa andra på festiviteten så är det ju ännu viktigare att hålla ordning på Wing Commanders och Generalöverstar och andra som man normalt aldrig ser annat än på bild. Dessutom är det alltid kul att få höra efteråt, via bakvägar, att man skött sig på ett sådant sätt att stjärngosse si och så uppmärksammat en på ett positivt sätt.

Jag vet själv hur kul det var när man officiellt blev avtackad i JOC av CJ3 i HQ SFOR, en sketen sergeant som normalt bara är en skuggfigur i bakgrunden.

Det är en show, ett spel, en parad, det är politik och ett inofficiellt kontaktskapande som pressen Aftonblaskan och politiker aldrig får reda på. Tex kan ju ÖB för landet si diskutera med Generalen så utan problem, fast de officiellt hatar varandra.

Lycka till på besöket... normalt skulle man ju skriva "ta många bilder", men det skulle nog inte vara "good show".

Hm, kan en person invadera ett land?

Om jag minns rätt är det tre personer till fots eller en i fordon. Vilken typ av uniform man har på sig torde vara ointressant, fram till m/58, m/59 och m/60 kom så var det ju samma uniform.

Har någon sammanfattning av bestämmelserna för utländskt besök i Sverige samt utrikes tjänsteresa.

Följande gäller för uniform:

Tillstånd att bära uniform i utlandet

Svensk militär personal i tjänsten uppträder normalt i uniform på förrättningsstället

utomlands. Tillstånd att bära uniform under besöket begärs samtidigt med ansökan om

besökstillstånd av protokollavdelningen hos besökslandet.

Då uniform avses bäras vid en civil tillställning såsom bröllop, bal etc. måste en särskild

ansökan om uniformstillstånd göras hos protokollavdelningen i Högkvarteret. Ansökan bör

innehålla: Varför uniformstillstånd önskas, när och var uniformen skall bäras, grad namn och

födelsedatum samt försvarsgren. Några länder har speciell blankett som måste ifyllas

(Tyskland, Norge). Protokollavdelningen i Högkvarteret inhämtar tillstånd genom egen

försvarsattaché i besökslandet. Därefter ger chefen för protokollavdelningen i Högkvarteret

tillstånd till den sökande att bära uniform i det aktuella landet.

Följande handläggningstider gäller normalt:

Australien - 50 dagar

Belgien - 30 dagar

Danmark - 30 dagar

Finland - 30 dagar

Frankrike - 40 dagar

Italien - 60 dagar

Nederländerna - 30 dagar

Norge - 30 dagar

Schweiz - 40 dagar

Spanien - 50 dagar

Storbritannien - 30 dagar

Turkiet - 90 dagar

Tyskland - 30 dagar

USA - 45 dagar

Österrike - 50 dagar

NATO HQ - 15 dagar

Övriga - Minst 30 dagar

Ibland behövs regeringstillstånd:

Regeringstillstånd

Försvarsmakten skall till regeringen ansöka om tillstånd för att genomföra

• bilateral och multilateral övningsverksamhet utomlands,
  • örlogsbesök i utländsk hamn,
  • flygning utomlands med militärt luftfartyg om flygningen inte är likställd med en civil
    lufttransport,
  • vid tjänstgöring i befattning vid en utländsk försvarsmakt eller internationell
    säkerhetsorganisation,
  • längre utbildning utomlands samt
  • förhandlingar och ingå avtal med utländska myndigheter.

En förutsättning för att tillstånd skall kunna utverkas är att ansökan inkommer till

Högkvarteret senast tre månader innan verksamheten avses genomföras.