Malm Posted May 22, 2003 Report Posted May 22, 2003 Tja!!! Ligger som PB Pi på Amfibie detta år och har kommit in som YOP, så vi syns i Halmstad till hösten. Iom vå inryckningstakt så börjar vår FOK inte förrän veckan före inryck till MHSH. Det blir säkert bra. Vi syns inom kort. MVH Malmgren PB Pi 02/03 Amf4 Quote
113JOR Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 (edited) Tja!!! Ligger som PB Pi på Amfibie detta år och har kommit in som YOP, så vi syns i Halmstad till hösten. Iom vå inryckningstakt så börjar vår FOK inte förrän veckan före inryck till MHSH. Det blir säkert bra. Vi syns inom kort. MVH Malmgren PB Pi 02/03 Amf4 Fassen va skumt...men iof så lär väl inte ni ha mycket att komplettera i vapenhantering m.m....själv gjorde jag lumpen för 8 år sedan (!) + muckade som menig och har aldrig skjutit AK5....så det blir lite att jobba på i sommar ;) /JOR - som för att inte göra saken bättre fått reda på att jag måste komplettera betyg (svenska B.)...så nu blir det det oxå i sommar...nån som ska ha semester? ;) Edited May 25, 2003 by 113JOR Quote
SFC Zac Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Denna vecka får jag reda på om jag kommer in på YOP. Har sökt tekniker/signalist på LV6, så det blir ju Halmstad 1/4 och 2/4 och sen Östersund eller Enköping 3/4 och 4/4. Nån mer som ska till Halmstad hösten 2003?Halva veckan har ju för f*n snart gått... Vill ju veta NU! Verkar inte särskilt svårt att komma med för LV6s räkning. Dom har ju svårt att fylla platserna och många avhopp... Lycka till på YOP. Quote
Dass Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 en fråga, söker man via MHS eller via förbandet om man vill bli officer? Quote
SFC Zac Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Du söker via det förband du vill bli officer på. Därefter blir du (förhoppningsvis) kallad till diverse tester; FM Baskrav, psykologintervju, MHS testet (typ IQ testet i mönstringspaketet), personlighetstest, intervju med personal från förbandet osv. De flesta förband har sedan någon form av förberedande kurs (FOK, FYOP motsv). Många regementen tar även in fler till den förberedande kursen än de har platser på MHS därför kan man komma in på reservplats. Kom ihåg att bara för att man ansökt till ett regemente betyder inte detta att man tvunget skall bli fast där, man kan ansöka om förflyttning udner hela skoltiden även om regementena inte brukar uppskatta detta. Quote
Wahlgren Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Nu kommer jag låta som en totalidiot men... Om man vill söka in på YOP. Vi struntar i inriktning. Kan man bara bli officer för det som man gjorde i lumpen då eller det går att ta något man inte vet ett skit om? Ja... ni får fatta vad jag menar helt enkelt. Quote
106 Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Nu kommer jag låta som en totalidiot men... Om man vill söka in på YOP. Vi struntar i inriktning. Kan man bara bli officer för det som man gjorde i lumpen då eller det går att ta något man inte vet ett skit om? Ja... ni får fatta vad jag menar helt enkelt. Det går alldeles utmärkt. Problemet är bara att bli antagen. Chansen ökar ju om man söker inom ungefär samma område som man gjorde lumpen inom. Vissa är taktiska och söker YOP/ROP inom ett fack som få söker och på ett inte allt för populärt förband bara för att komma in, därefter byter de till det de egentligen vill. Vet ett par som gjort så. Quote
Wahlgren Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Nu kommer jag låta som en totalidiot men... Om man vill söka in på YOP. Vi struntar i inriktning. Kan man bara bli officer för det som man gjorde i lumpen då eller det går att ta något man inte vet ett skit om? Ja... ni får fatta vad jag menar helt enkelt. Det går alldeles utmärkt. Problemet är bara att bli antagen. Chansen ökar ju om man söker inom ungefär samma område som man gjorde lumpen inom. Vissa är taktiska och söker YOP/ROP inom ett fack som få söker och på ett inte allt för populärt förband bara för att komma in, därefter byter de till det de egentligen vill. Vet ett par som gjort så. Oki, hur stor är chansen för att bli antagen? Bara undrar, kanske satsa på en karriär inom Armén. Men vi får se hur jag gillar lumpen först. Quote
KD803 Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Vissa är taktiska och söker YOP/ROP inom ett fack som få söker och på ett inte allt för populärt förband bara för att komma in, därefter byter de till det de egentligen vill. Vet ett par som gjort så. Hur fungerar detta egentligen? Måste inte det förband man byter till vilja ha en? Och i så fall, varför blev man inte antagen av detta förband från första början? Quote
106 Posted May 25, 2003 Report Posted May 25, 2003 Vissa är taktiska och söker YOP/ROP inom ett fack som få söker och på ett inte allt för populärt förband bara för att komma in, därefter byter de till det de egentligen vill. Vet ett par som gjort så. Hur fungerar detta egentligen? Måste inte det förband man byter till vilja ha en? Och i så fall, varför blev man inte antagen av detta förband från första början? Hoppas jag fått korrekt info. Med FM vet man ju aldrig vad som gäller. Vissa förband har ju befälsbrist men ändå begränsat med platser till MHS. De väljer ju de de helst vill ha, oftast KB vilket kan göra det svårt för GB att komma in. Om någon vill byta så måste alla gå med på det så förbanden tar ju inte emot någon de inte vill ha och det ena förbandet kanske inte vill släppa personen (som redan kostat pengar). Vid förbandsnedläggningar flyttas också folk omkring. Även förband som är under nedläggning tar ibland in elever som sedan hamnar någonannanstans. Quote
Stefan Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Ser inte riktigt problemet med att anta en 26-åring. Äldste kadetten på MHS-Ö fyller 35 i år... Quote
Wahlgren Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Känns som det är jävligt svårt att bli något inom Sveriges militär. Lyckas man inte bra på mönstringen/lumpen så är allt över :| Quote
därdugårharjagredanvarit Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Vissa förband har ju befälsbrist men ändå begränsat med platser till MHS. De väljer ju de de helst vill ha, oftast KB vilket kan göra det svårt för GB att komma in. vem säger detta och HUR VET DU att det är så.... "vad skall man med KB till när det är yoff som skall övas" Quote
106 Posted May 26, 2003 Report Posted May 26, 2003 Vissa förband har ju befälsbrist men ändå begränsat med platser till MHS. De väljer ju de de helst vill ha, oftast KB vilket kan göra det svårt för GB att komma in. vem säger detta och HUR VET DU att det är så.... "vad skall man med KB till när det är yoff som skall övas" Enligt de som var GB och kommit in på ett annat förband för att sedan byta var det främst KB som togs in där de egentligen vill hamna. Jag får lita på vad de säger helt enkelt så VET gör jag ju inte, men samtidigt har de flesta YO i armén jag träffat gjort GU som KB eller fyllnadstjänstgjort. Det är ju inte omöjligt att komma in som menig eller GB, se bara på de på detta forum som kommit in. Även i de frivilligorganisationer jag är med i brukar det vara någon/några per år som kommer in och de är inte alltid PB/KB, men oftast. Man kan ju inte komma ifrån att KB redan har längre ledarskapsutbildning och ofta är utbildade plutonchefer eller motsvarande. Quote
Recommended Posts