Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Själv har jag plockat upp ett par flaskor Klorin, för en tjuga litern på ÖB. Två mycket viktiga syften:

1. Latrinen. Kan innebära skillnaden mellan uthärdlig överlevnad och stinkande ociviliserad misär.

Det skulle jag inte rekomendera. Gör som på ett vanligt torrdass i stället; "Spola" med torv, jord eller aska. Genom att tillföra kol så får man en naturlig nedbrytningsprocess som är nästan luktfri. Latrin där man slår ihjäl nedbrytningsprocessen med septicvätska (som t.ex klorin) måste färvaras lufttätt (i t.ex en septictank) annars får du den vidrigaste odör du kan föreställa dig. Det är därför man inte får tömma sin septictank i skärgårdsstiftelsens skärgårdsmajor. Läs mer här.

För min del tror jag att värmen i lägenheten är det minsta problemet. Jag har fjärvärmematad centralvärme och förutom elektricitet även gasspis. Det ska nog mycket till innan både el, stadsgas och fjärrvärmen slås ut samtidigt.

Ingen värme om cirkulationspumparna i ditt hus inte snurrar.

Sant, då har jag bara gasen kvar.

Edited by eskil
Posted (edited)

Jag har själv varit med i min kommuns FRG-utbildning, har varit medlem i FRO och är radioamatör, dessutom numera ordinarie hemvänsman.

Mina tankar är som följer om maten... Om du är singel och bor själv, tänk på dig själv! Konserver(ok datum!) Pulversoppor av alla slag, knäckebröd, havrekex, makrill i tomatsås(smaskens), Pasta (har man oftast hemma av nån sort), salt, peppar, curry och timjan samt oregano, dessa är mycket användbara kyddor om man vill ha mer smak.

Vatten... Jo, vatten är givetvis det viktigaste! Vatten håller i rena kärl minst 48h,är man osäker så så har man givetvis bunkrat upp med puritabs eller liknande vattenrening. 5l/dygn/pers. är minimum för drick och tvätt av sig själv med trasa, helst större mängd vatten!

Nåt som jag tycker är viktigt... Ljus och kommunikation! Det man saknar mest när allt är som värst är kontakten med andra, eller informationen från andra.. Se till att ha en radio med batterier så att du kan lyssna på lokalradion, samt en PMR, marin-VHF eller liknande så att du kan få info från närområdet om vad som händer. allt ska givetvis ha reservbatterier i nån lådda.

Ljus ja! Ficklampor med samma batterier som till allt annat är bäst! Pannlampa är ett plus.

Själv har jag bunkrat med allt möjligt och omöjligt! En liter vatten och ett mini trangia stadigt i ryggan bl.a.

Tänk bara på att du ev. måste lämna hemmet en tid, så se till att du kan packa och bära det nödvändigaste i en ryggsäck och en väska.

Mer info kommer om det behövs.

Edited by smuggas
Posted
Kreugerrand samt eldhandvapen.

:D Kreugerrand.

Ja guld är ju inte att förakta när det skiter sig riktigt jävla ordentligt. men den dan jag stoppar guld och vapen i mina krislådor så ringer nog frugan 112 och får mig hämtad i långärmad skjorta ;-)

Posted
En sak att tänka på är tillgången till kontanter.

*snip*

För er som är tillräckligt gamla att komma ihåg den stora bankstrejken som var i slutet av 80 talet då bankanställda strejkade över en månad så minns jag hur otroligt effektivt samhället löste det hela då man kunde handla på "krita" med sitt patientkort i affärerna i Stockholm. Min fru köpte i denna veva en symaskin som hon fick 1000 kr rabatt för av den anledningen att hon betalade med kontanter.

Så nog kommer det att lösa sig med kontanthanteringen också men som sagt var extra kontanter i form av Euro i mindre valörer är nog att förerdra.

II63

Posted (edited)

Vi fick en broschyr i brevlådan igår där det stod en del nyttiga saker om vad man ska göra om det blir kris i samhället. Tyvärr finns den inte som pdf än men intresserade kan säkerligen få en om de ringer räddningstjänsten i Kristianstad och ber snällt. Ni når dem på Tfn: 044-13 50 17. Broschyren är utgiven av Kristianstads Kommun och heter "Var beredd". http://www.kristianstad.se

Har nyss via mail från kommunens webmaster fått reda på att broschyren kommer att läggas ut pdf inom en relativt snar framtid.

Edited by Kanna
  • 2 months later...
Posted

Till att börja med vill jag tacka Fu Kjellberg som så vänligt nämnt Swedishsurvivalist.egetforum.se

Sedan vill jag kommentera Smuggas angående hållbarheten för dricksvatten. Kranvatten förvarat i en ren sluten dunk eller flaska håller sig tjänliigt mer eller mindre i evig tid, särskilt om det förvaras mörkt. Förvaras det dessutom svalt och lätt klorerat (klorin är bra till detta, ett kryddmått per tio liter för att säkra att klart sjö eller åvatten är drickbart) så finns ingen anledning alls till oro för hälsan, även om vattnet kan smaka lite sämre efter lång tids lagring.

För att ge rimligt rådrum vid en katastrofsituation skulle jag vilja rekommendera attt man förvarar minst en tjugofemlitersdunk fylld med vatten per person i hushållet och byter vattten i dessa åtminstone två gånger årligen.

Avseeende mat gäller principen store what you eat, eat what you store. Förvarar du mat för ett år med fem års hållbarhet måste var femte måltid i ditt normala kosthåll vara från dina förråd.

vid samhällsstörningar blir Radio desto viktigare varför en vevladdad radio rekommenderas.

Ha gott om filtar och tjocka kläder för att hålla dig och dina gäster varma och se till att ha matlagningsmöjlighet för åtminstone några vecckor hemma i form av sprit eller gasolkök om du bor i lägenhet och vedspis med stadig vedstapel om du bor i villa.

Posted

min överlevnads-strategi bygger på mitt smaknamn: bushman.

uppväxt "på landet" och då boende i skogen lärde man sig en hel del om strömavbrott.

jag tackar gud att min styvfar hade den goda tanken att planerat en öppen spis, när det byggdes hus på 70-talet.

jag skulle efter en dag flytta tillbaks till föräldrarna.

det finns egen brunn, ved finns i egen skog tio m från huset och latrinen får också fixas där.

mat frågan?

tja släkten har mjölkkor, och sett till att skaffa sig ett rejält mobilt elverk för att kunna mjölka länge...

svart-slakt är en känd hobby i trakten, fisk finns det massor av i älven och frysarna är välfyllda av sommarens bär.

alltså med ett nätverk och lite förberedelser kommer man rätt långt.

känns som överlevnad i kristid kan förklaras med lite masslow?

torr, trygg och mätt.

fast vid en längre kris och med min bakgrund i grönkläder, så lär jag nog enbart hinna försäkra att familj och vänner är säkra, innan jag skulle ta mig till förutbestämd samlingsplats.

fast jag vet i fan hur tänket är i den firman numer heller.

under min GU tillhörde jag ett trosskomp, då övade vi försörjning från ica och coop´s central-lager, som ingick i krigsorg.

under översvärmningar och skogsbränder de senaste tio åren har näringskedjan fallerat totalt

folk jobbade 12 timmar utan att få mat, kokgrp vägrade att fungera för att de helt enkelt inte kunde agera utan en månads förberedelser och man fick anlita Mc Donalds för att kunna lösa uppgiften.

man vad händer när infrastrukturen bryter totalt.

hemvärn lär inte vara funktionellt med än tre - fem dagar om inte personalen sköts.

kvittar hur hård jägare du är, när du inte vet att din gravida fru mår väl, stannar du inte kvar.

vi har som flera skriver byggt bort tryggheten till förmån för snabbheten och lätjan.

sak samma om du har kontanter, finns det ingen post kan du inte betala dina räkningar, när internet går ner.

Posted
vi har som flera skriver byggt bort tryggheten till förmån för snabbheten och lätjan.

sak samma om du har kontanter, finns det ingen post kan du inte betala dina räkningar, när internet går ner.

Så vad gör du och jag för att påverka våra styrande för att återföra lite robusthet i samhällssystemet?

Och vad gör vi för att vara beredda på de små irriterande tekniska kriserna? Det är bra att vara skuldfri och ha en årslön på banken, men det hjälper inte om vi inte kommer åt banken, då kanske vi måste komplettera med att ha en månadslön eller två i kontanter hemma och lika mycket till i guld eller andra mindre lättomsatta men mer värdesäkra tillgångar (och för guds skull inte i Smycken om du inte köpt dem för skrotpriset eller lägre, investeringsguld typ Krugerrand eller tackor är det som gäller (finns tackor ner till ett gram).

Posted

Handvevad radio nämns i tråden och är väl det enda jog tror mig sakna vid ett långt strömbortfall. (har gott om batterier och man får försöka hushålla och eventuellt bara ha på den när det normalt sätt är nyhetssändningar)

Men var får jag tag i en sådan radio och vad ligger de på i pris?

Som regel en 20L dunk med bensin i garaget som omsätts med jämna mellanrum, denna skalll användas för eventuell vattenhämtning, insjö med bra vatten ligger ca 5km bort. Möjligheten finns då också att förflytta familjen till landet hos mor och far, 23km bort.

Sedan nämns/frågas det om livsmedelsbutiker och reservaggregat. De 5 butiker jag jobbar för har nödagregat, men det är endast för belysning, elektriska portar och i någon butik kan en kassa hållas i gång. Någon större mängd diesel/bensin finns heller inte utan det är endast tänkt att få ut befintliga kunder tryggt och säkert. Som jag förstått funkar det som regel så i butikerna.

Frysar/kylar och annat har inga reservaggregat, men försäkring för stillestånd..

Förövrig känns det tryggare att veta att det faktiskt finns ett civilförsvar värt namnet där jag bor. De har även föråddsställd material, tankbilar och annat.

Posted
Du hade tänkt hämta vatten i en dunk som du tidigare förvarat bensin i?

Nejnej :navy: bensindunken har jag bara bensin i, till bilarna för transport för att tex hämta vatten. Om jag tex måste ge mig av i snöstorm er det också käckt med extra bränsle i tanken, därav extra bensindunk i reserv.

Vattnet tar jag i avsedda vattendunkar, skrev minst sagt lite oklart ser jag :rolleyes:

Posted (edited)
Du hade tänkt hämta vatten i en dunk som du tidigare förvarat bensin i?

Nejnej :o bensindunken har jag bara bensin i, till bilarna för transport för att tex hämta vatten. Om jag tex måste ge mig av i snöstorm er det också käckt med extra bränsle i tanken, därav extra bensindunk i reserv.

Vattnet tar jag i avsedda vattendunkar, skrev minst sagt lite oklart ser jag :bash:

handvevad radio: clas olsson eller harald nyborg ;-)

finns det inte i butiken, så går det att beställa.

pris: tror jag gav under 100 kr för min på clas i sjön

btw vilket civilförsvar talar du om? har fått för mig att de har bra beredskap i bägge kommunerna i din närhet. :-P

Edited by bushman
Posted (edited)

@bushman, bor i Halden, Norge (för dem som inte kan den norska geografin :bash: ). De har fortfarande ett sivilförsvar, men manskap och utrustning. Inte hypermodern utrustning kanske, men släcka skogsbränder och sådana saker kan dem. Svärfar var tills för några år sedan gruppchef i en sådan grupp. De övade varje eller vartannat år. Hans uppgift var i huvudsak alternativ vattenförsörjning då han är rörläggare. Kompisen som inte ville göra lumpen hamnade i sivilförsvaret och fick 3 veckors utbildning sist sommar. Så de inte bara bibehåller befintlig personal, de rekryterar faktiskt fortfarande ;-)

Beredskapen på svensk sida är nog ok, men är den uthållig? Inte vet jag. Inte räknar de med Hv i alla fall om man ser på deras offentliga beredskapsplan, vilket iofs är tur för kommunen mönstrar idag bara en HV-grupp..

Jag baserar oavsett familjens överlevnad på egen förmåga. Om vi/dem måste "uthärda" i Halden eller på landet utanför Strömstad hos mina föräldrar får situaionen bestämma.

Claes Ohlsson, 100.- låter för billigt för att inte inhandlas. :-P

En annan sak, i min krisplanering är största problemet att bli kvitt ekskrementer sommartid, då jag har en mkt svårgrävd trädgård. Om nu borttransport inte är möjlig och avloppssytemet inte funkar, kan man på något enkelt sätt destruera skit? Nu vet inte jag vad som skall till för att borttransport sommartid blir något problem, speciellt över tid, men bra att ha en plan "ut i fall att".

Edited by Proto
Posted
En annan sak, i min krisplanering är största problemet att bli kvitt ekskrementer sommartid, då jag har en mkt svårgrävd trädgård. Om nu borttransport inte är möjlig och avloppssytemet inte funkar, kan man på något enkelt sätt destruera skit? Nu vet inte jag vad som skall till för att borttransport sommartid blir något problem, speciellt över tid, men bra att ha en plan "ut i fall att".

Spontant.

Två vanliga komposttunnor och man använder inte jorden som bildas att odla ätbara saker i. För att undvika lukt så varva med torrmaterial, strö, torv, tidningspapper, sågspån och grönmassa, gräs, grönsaksrester. En tunna är på 300-400 l och det räcker ett bra tag om den enbart används för det här ändamålet. När den första är full så börjar man på nästa och när den i sin tur är full så är det bara jord kvar i den första och då är det bara att köra iväg det en bit från odlingar.

Posted

med erfarenhet från en viss eu-styrka, och instruktörer med erfarenheter från varmare land, än östfold och trakterna kring krokstand, så är svaret eld, kalk och diesel.

oljefat kapat till lämplig höjd, (gärna flera) kalkas efter hand och bränns av när nivån når viss höjd.

manligt a-besök göres i sk chinese mortar, här krävs en liten grävinsats, men inte lika stor som en latrin.

gräv hål, fyll med kalk och sätt dit avloppsrör motsv i lämplig höjd, utträtta behov.

Posted
oljefat kapat till lämplig höjd, (gärna flera) kalkas efter hand och bränns av när nivån når viss höjd.

manligt a-besök göres i sk chinese mortar, här krävs en liten grävinsats, men inte lika stor som en latrin.

gräv hål, fyll med kalk och sätt dit avloppsrör motsv i lämplig höjd, utträtta behov.

Avloppsror?

Posted (edited)

Bushman menar antagligen pvc-rören i standardstorlek som används för att leda bort avloppsvatten, vanligen grå eller gulorangefärgade och med en diameter runt 10-15cm. Vilket rörliknande objekt som helst borde gå bra så länge det är lätt att träffa hålet.

Urinoarer i denna form avsedda för kvinnor bör rimligen vara något lägre, försedda med någon form av sittanordning/balansstöd samt eventuellt försedda med trattformad öppning.

Tratten kanske inte vore fel på varianten för män heller...iaf om alkohol/mycken trötthet kan vara inblandat.

Edited by Munin
Posted
Bushman menar antagligen pvc-rören i standardstorlek som används för att leda bort avloppsvatten, vanligen grå eller gulorangefärgade och med en diameter runt 10-15cm. Vilket rörliknande objekt som helst borde gå bra så länge det är lätt att träffa hålet.

Urinoarer i denna form avsedda för kvinnor bör rimligen vara något lägre, försedda med någon form av sittanordning/balansstöd samt eventuellt försedda med trattformad öppning.

Tratten kanske inte vore fel på varianten för män heller...iaf om alkohol/mycken trötthet kan vara inblandat.

nu har jag dålig erfarenhet av att fixa Urinoarer till folk som sitter ner och kissar.

men det kan nog lätt fixas med hjälp av en tio L hink, samt ett vasst föremål, gräv hål, lägg ner kalk och sätt dit hink.

sörj för skärmskydd i lämplig höjd.

Posted

110mm pvc rör är inga problem att skaffa eller att ha liggandes. Men kalk,snackar vi vanlig kalk som jag strör i trädgården på våren?

Posted
110mm pvc rör är inga problem att skaffa eller att ha liggandes. Men kalk,snackar vi vanlig kalk som jag strör i trädgården på våren?

öh

kalksten var den beskrivningen jag fick av chf, men hur det anskaffades till missionen på afrikas horn vet jag inte.

men iom att jag träffar honom igen i veckan skall jag kolla av detta.

men tror att det borde funka med vanlig trägårdskalk.

har även för mig att aska skall funka i oljefats-dasset också!!

• 1 year later...
Posted

Min overlevnadsgarderob innehaller som foljer.

Utrustning.

Vattendunkar+vattenreningstabletter.

Salt.

Tandstickor/Tandare.

Stormkok med bransle.

Konserver/ torrvaror for 2 vuxna+2 barn i tva veckor.

2 packade 110 liters ryggsackar med klader, filtar, talettartiklar, vatservetter och forsta forband.

FM/AM radio for info och tvavags radio for intern kommunikation samt batterier.

Verktyg

Jaktvapen. gevar i cal 30-06, 30-30, 243, och .22 long samt c.a 2000 patroner.

Forsvarsvapen. Glock 20 med 200 patroner, Remington 870 med 200 patroner samt stun gun.

Ovrigt.

Latt 4 mannatalt, Sovsackar,

Fiskeutrustning samt kastnat.

Bodde tidigare ute i ingenmannsland Upstate New York dar strommen forvann veckovis och vagarna kunde bli oframkommliga vintertid. Antar att man blev lite miljoskadad dar :baskerKav: .