Jump to content

Bofors 40 mm Mk 3

Perman

Recommended Posts

barroso04rr3.jpg

Detta är den första bilden jag sett på Bofors senaste 40 mm pjäs Mk 3 i operativ tjänst. Den är en utveckling av Bofors' Trinitypjäs. Just denna sitter akterut på den brasilianska fregatten Barroso. Ovanför och bakom verkar det sitta ett optroniskt sikte. Nån som vet om det bara är för backup (med kanonen normalt styrd från den centrala radareldledningen) eller om det är den enda eldledningen för denna pjäs? Skulle förvåna om så var fallet eftersom Mk3 pjäsen kan använda den senaste 3P ammunitionen och anses av Bofors vara en CIWS (Close In Weapon System). M.a.o. så ska den även kunna verka mot anflygande sjö- och attackrobotar.

Jag tror att de brasilianska fregatterna av Niteroi-klassen också fick ett par Mk 3 pjäser bordvarts efter den senaste moderniseringen, men dessa ska tydligen vara öppna pjäser utan kupol. Jag har dock aldrig sett nån bild som kunnat bekräfta detta. Utan kupoler borde de i vilket fall vara svåra att skilja från äldre 40 mm pjästyper.

/Per

Det är ett SAAB SEOS sikte som sitter där. Det är troligtvis huvudsiket för pjäsen eftersom den har fusionerad TV-IR följning samt laseravståndsmätare och kan ge mycket noggran följning som uppdateras i minst 25 Hz bild och kanske 1 Hz med lasern. Det ger bättre följning än den centrala radarn, som troligtis har för låg positionsuppdateringsfrekvens, vaa jag vet ungefär 1/3 Hz eller lägre.

http://www.janes.com/extracts/extract/jeos/jeos0641.html för lite info om SEOS

Länder med mer pengar köper väl SAABs CEROS sikte som har målfölningsradar utöver laser TV IR sensorerna, ger bättre förmåga i dåligt väder.

Radar kan inte slå precisionenpå optiska sensorer. Om man antar att kameran har 3 graders synfält i sida och 720x580 pixlar, så kan den följa ett mål med 3/720 = 0,0042 graders noggrannhet i sida = 0,07 mRad dvs 7 cm i sida på 1km avstånd.

Fast på bilden så pekar ju siktet och kanonen åt helt olika håll. Ska det vara så?

Sedan noterar jag också att det sitter ett mindre sikte (eller vad det nu är) på vänster sida om kanonen i kupolen. Vad är det för en pryl?

Det verkar som att moderniseringen av Niterói-klassen har gjort att de har Mk3 i kupol och det verkar ävensom att de kör med 3P. Denna styrs med ett EOS 400-10B sikte som även styr en Vickers Mk8.

Bild

För de på forumet som tycker att det är roligt med modeller så finns det även mall för att göra pappersmodell.

Del 1

Del 2

Edited by Dr. T-68