Jump to content

Recommended Posts

Under tidigare trådar har det uppdagats hur logementen ser ut på regementen runt om i vårt land. Allt ifrån listor om vad som uträttats på toaletten till porrbilder på väggarna.

Hur ser det ut på ditt logement?

Vad ska accepteras?

Ska en annan inställning intas om det finns fruntimmer med i gruppen?

• Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ärligt talat tycker jag att det ska vara rent på logementen! Dessutom ska Kompanichef ändå godkänna allt som ska stå framme/sitta uppe på väggarna. Så några värre fina flickor blir det nog inte. Den enda planchen jag kommer ihåg på vårt komp. var hos våra Amröj, en grupp där hade en reklam för Nobel tror jag det var. Ett stort sortiment med sprängmedel. Klockrent!

Sedan toaletterna...  hm. Vi ansökte om att få göra lite nytta under vår beredskap och måla om dem. Så taskiga såg de ut. Men icke, det skulle vara att ta jobb från någon civil firma som ändå aldrig skulle få uppdraget.

Guest Sandin

Hmmm..Bilder??

Det befäl som visiterade våra logiment en dag slängde ut min väckarklocka som låg gömd i mitt skåp.

Civilt skräp kallade han det. :P

Inget som inte fanns på M-listan fick finnas i logementet.

Hmmm..Bilder??

Det befäl som visiterade våra logiment en dag slängde ut min väckarklocka som låg gömd i mitt skåp.

Civilt skräp kallade han det. :P

Inget som inte fanns på M-listan fick finnas i logementet.

Får man göra så?  Får man inte ha civila grejer i skåpet?

Vilket regemente?

/Tobias

Jag tror jägare har egna regler. :angry:

Vi hade extremt mycket civila saker på vårt logement.

Tror någon klagade på en avklädd barbiedocka med ett plastsvärd insatt, ja ni vet var vid något tillfälle.

Den stod på en hylla. :D

Vi hade  2 TV:r, 1 video, 2 stereo, PS1, PS2, Super Nintendo, Dreamcast och lite till.

Dessutom flera skåp fyllda med skräp och skit.

Vår skåpsvisitation blev rätt oseriös på slutet.

Brukade lägga handdukar och t-shirtar över röran och det godkändes, av Kn tom. :thumbs:

Guest super Matrosen

Har inte ryckt in ännu..dags nu i sommar. Men då ska det fan vara prydligt säger jag hehe :angry: Om det kommer en tjej i samma logement tror jag inte att det kommer bli annorlunda än om det inte skulle finnas en. Iofs kanske att spydigheter och skämtande med anspelningar på sex kommer förekomma lite mer om det är en tjej i närheten. Gick i en klass på gymnasiet med 14 killar och 1 tjej..iofs inte samma sak men mentaliteten blev ju ganska präglad av att det var en tjej i klassen. Som tur var så klarade hon av allt vårt skämtande för det mesta. Ibland sa hon ifrån när det blev lite för mycket. Tror att det fungerar fint med en tjej på samma logemente om tjejen/tjejerna bara säger ifrån när dom inte tycker det är roligt längre.

Jaja den som lever får se:)

Guest Sandin

Tobias:

Jag låg på I22. En tv fanns i dagrummet, det var den som fick finnas.

Våra visitationer var precis lika hårda första dagen som sista.

Det där med skåpsvisitationens nogrannhet avtog proportionellt med tiden. Huvudsaken var att dammet inte flög omkring och att toaletterna var hela, rena och funktionsdugliga. Fast å andra sidan så var det på en stab och tross pluton, Kn visiterade en gång i veckan och vi KB resten. Tror ni verkligen att vi orkade stå och bråka om petitesser på morgonvisitationen med grabbar från Malung, Orsa och Rättvik? Ni hör väl hur fel det låter.

Om det kommer en tjej i samma logement tror jag inte att det kommer bli annorlunda än om det inte skulle finnas en. Iofs kanske att spydigheter och skämtande med anspelningar på sex kommer förekomma lite mer om det är en tjej i närheten.

Mina erfarenheter säger att du har fel. :angry:

Vi hade en tjej i min pluton. De andra killarna vågade knappt säga ett ord. :D  Tror inte de hade varit så tysta om hon inte varit med. Men det är säkert olika. Hoppas du får en bra värnplikt..

Guest Greven

Hade vissitation varje dag i 15 månader. Fick inte ha några andra damer än drottningen och prinsessorna på väggarna. Däremot tilläts karl den 12:s likfärd och en gigantisk svensk flagga.

det är väl otroligt olika mellan olika regementen... på K4 tex var det kliniskt rent nästan, där verkar de ha en jäkla disciplin.  på tex I19 var det inte lika städat.. har inte gjort lumpen där alltså men det är mitt intryck efter att ha vart där.

Vi hade en hyfsat ny kasern = rent & fräscht.

Vi hade daglig visitation och inget fick ligga eller hänga framme. Det enda som fick vara uppsatt i bildväg var bilder på kungafamiljen inne i skåpen. Stereo var tillåtet på logementet såvida man ej hade den framme när den ej anvädes samt vid visitation. Fick ej spelas på efter 23 eller under tjänstetid.

Ang tjejer och de situationer som uppstår. Tror det där är väldigt induviduellt. Vi hade en PB tjej i vårt logement och hon var med på våra skämt. Hon hade faktiskt nästan grövre skämt än oss killar. Vi hade som tradition att ha högläsning ur en trevlig liten pocketbock med erotiska berättelser varje dag innan vi somnade (såvida man inte var så trött att man slockade direkt), och hon var nog den som pushade på mest att det skulle läsas! Så det är nog inte bara "killar och porr" som gäller! :D

Vad det gäller tjejer i FM så är min bestämda åsikt att alla är välkomna om man uppfyller kraven för respektive utbildning. Att folk kvoteras in gör mig spyfärdig. Jag har verkligen inget emot tjejer, tvärtom, det var riktigt skönt med lite omväxling i den hormonstinna plutonen!

Det ska vara soprent i logement och på toaletter! Inget träskande får förekomma! Städat, bäddat och überblanka kängor varje morgon! Det är en fröjd för ögat och är god själavård.

Hälften av de ohängda värnpliktiga har ju inte lärt sig städa ännu! Deras mammor har skött den biten fram tom inryck.

Hur ska det sluta om inte soldaten själv håller rent omkring sig? Ska befälen städa efter soldaterna? Ska städningen upphöra helt? Ska vedhuggning som straff bytas ut mot städning?

Att det ska vara så svårt att greppa att när man befinner sig inom regementet är man soldat i första hand.

Att se på porrfilm och huda sig skinnflådd är upp till var och en, man bör kanske vara lite ödmjuk och kolla så det är OK med övriga i gruppen innan man förgriper sig på sig själv :D

Det är ju i slutändan upp till befälen hur detta sköts. Och det finns ju alla varianter av befäl så....

jag har inte så stora erfarenheter av olika logement men kan säga snabbt att mellan dom jag jämför ( K4 , S1 , P10 , F 16 ) så har K4 högst standard och renlighet det var ju kliniskt rent i varenda vrå! på  både S1 och P10 verkade det inte vara lika hög standard ( inte för att kritisera dem eller er som tjänstgjort där) men det var väl si och så med kvalitén på allt.

// Tompa

I vårt logement hade vi:

en kalender med Carolina Nerme på väggen (Sliz-utvik) samt en fet plansch där det stod "topless" på.. fast det var reklam för MER då. Vi frågade inte direkt någon om vi fick hänga upp dem.. den enda kommentaren vår kapten kom med när han såg Nerme var väl "vem är det som hängt upp min fru på väggen?".

Vidare hade vi en 28 tums TV som en TV-handlare skänkte oss. Den låg på hans gård i januari, massa is på så han visste inte om den fungerade. Den var ju gratis så vi släpade upp den till logementet, det sprakade till när sladden sattes i, och sen fungerade den klockrent. Eftersom det var nästan direkt vi skaffade den så var det en del tråkiga befäl under GSU:n som hade invändningar mot den. Kompanichefen bestämde dock enväldigt att TV:n fick vara kvar. Men den fick absolut inte vara på under tjänstetid.. var nån sjukskriven på logementet så fick den heller inte vara på och så vidare.

Ing 2 bjöd dessutom på massa kabelkanaler och dyl så det var ju inte helt fel.

Har hört att K4 hade tv å video med mera..

Så slappt.. :P

(Skojar bara..Ingen anledning för personer från K4 att ta illa upp!!)

Kan säga som så att i standard utförande är logementen rena. Dvs. ingen tv, ingen radio mm. Ville vi ha sådant så fick vi ordna det själva. Även om vi inte skulle få särskillt mycket tid att nyttja dem, vilket stämde.

Å andra sidan är det inte direkt otrevligt med att hela regementet var byggt 1978-80.

Vad det gäller väggprydnader så var det redan ordnat, satt en stor tavla på varja logement.

Det lilla intryck jag har fått från FM:s logement och kaserner under min tid i Sjövärnskåren är att det variera mellan vilka förband man är på. Amf 4:s kaserner var på vissa håll smått skitiga vill jag minnas... Sen var å andra sidan kasernerna på K4, som redan nämnts, kliniskt rena. Även FJS kasern är exemplarisk.

Tjejer på kasern och i omgivningen är aboslut ingen belastning. Efter ett tag, när man lärt känna varandra och varandras gränser, så snackas det ganska fritt om sex och vissa mer eller mindre vulgära meningsutbyten görs innan tapto. Man skiter snart i den fysiska könsskillnaden också, man blir van liksom...

Men som sagt, detta är bara ur mitt perspektiv såsom Sjövärnskårist, det är kanske annorlunda på kasern i lumpen, vad vet jag?

Bengtsson

Guest Sandin

Att: Narogh

Jag skojade som sagt lite bara.. :rolleyes:

Många av oss på I22 var lite avundsjuka. Hörde historier om tv, video och allt annat som man fick ha på logementet men som vi skulle få duktigt med skit för. Vi led lite av ålderstigna lokaler med mera men det bidrog till en hård attityd.

Men det är sant som du säger.. Det fanns sällan tid för annat än utbildning eller sömn :P

Jag låg på K3/S2 och vi fick ha video och tv om vi ville men det fick vi skaffa själva. Vi hade civila skåp i korridoren för att förvara egna prylar och i skåpen i logementet fick bara M-nummer finnas.

I praktiken sket befälen i om man hade nyttoprylar. (extra skoborstar, väckarklockor, enstaka böcker, knivar etc i skåpen så länge det såg snyggt ut och allt som "skulle vara där" låg på rätt plats.

Enda problemet med att ta dit en video och TV var att ett antal andra logement kom, på att när inte vi anävnde videon kunde de ju använda den så jag tror att jag har härt soundtracken till alla porrfilmer gjorda innan -91 ett par hundra gånger.

Lustigt nog slutade det när vi fick en tjej överflyttad till vårt kompani för de flesta killar blev hejdlöst generade över att titta på p-rullar när det fanns en tjej i rummet som dessutom inte brydde sig.

Vad gäller porr generellt så tror jag att det beror mycket på hur gammal man är när man gör lumpen och om man har bott hemifrån tidigare. Samma sak uppträder på Universitetskorridorer när folk kommer direkt från gymnasiet och upptäcker att mamma inte finns i närheten så att man kan ha porrtidningar och sprit stående framme.

Såna där sängar intill väggen hade vi ocskå. Sov dock i "vanliga" logement ett antal gånger och kan då säga att intill väggen är 100 ggr bättre. Man kan t.ex. ha sin lampa tänd när de andra sover utan att störa dem lika extremt mycket...

dessutom känns det mer privat.. vilket kan vara skönt i lumpen när allt blir för jobbigt.

kan dock va jobbigt att bädda de där sängarna intill väggen, speciellt om det ska gå fort... men visst, mer privatliv ger det ju!

har förresten hört att I1 skulle vav sveriges äldsta regemente som fortfarande är i bruk. hur ser det ut där? som f*n eller?

Det bäst med logementet att det var utformat som en mindre lägenhet. I varje logementet bodde en grp (6 man).

Det vänstra kortet på Naroghs post är taget när man komer in i logementet. Direkt till vänster finns duschutrymmen, toalett/pissoar samt ett torkrum. Rakt fram kan man se man skåda dagrummet. Direkt till vänster om det ligger "sovrummet".

Att sedan logemntet är byggt för 10 man skadade inte.

• 3 weeks later...

vi var efter halva tiden bara 10 man kvar av plutonen, så vi bodde 2 o 2 i fyramans logement, fint serru. gott om skåp att förvara pryttlar i :)

åsså delade vi in oss så vi hade fasta städområden istället för rullande schema, det var åsså bra, man blev jävligt snabb tillslut på att städa duschen å toaletterna.