Jump to content

Träningsråd sökes?

Johan ES

Recommended Posts

Posted

@Påsen, antar att namnet kommer från påsarna under ögonen som du lär få om endast sover 6-7 h/vecka. Antar att du menade per dag? En timmes sömn per natt i snitt tror jag knappast du hade fungerat normalt på.

Sömnen är viktig när man tränar, det är då kroppen återhämtar sig och bygger upp sig. Mindre tv/dator/whatever och mer sömn är rekomendationen.

Posted

Kroppen återhämtar sig även när du inte sover så att gå i skolan är en utmärkt form av att göra någonting när man "vilar". Att klara av två pass om dagen och samtidigt jobba 40 h per vecka är inte alls omöjligt. Dock bör du lägga in en "återhämtningsvecka" veckan efter. Att "pulsa" på detta vis och ha en vecka med kvalitet, en med mängd och en med återhämtning är ett sätt att kombinera träningen på. Med mängd menas att "samla kilometer" i princip och löpa LSD (long slow distance). Kvaliteten innebär intervallträning och bygger upp syrupptagning och teknik. Inte lika många kilometrar under dessa veckor men resultatet visar sig :wub: Återhämtningsveckan består av en vecka med vilodagar och något distanspass, kanske alternativträning som cykling eller simning om man vanligtvis löper så att man inte sliter på lederna och får lite inspiration.

Ett annat sätt är ju att lägga in vilodagar och ha ett ganska inrutat schema. Här måste man känna efter vad som känns bäst för en själv och vad som också passar in med jobb, sociala aktiviteter etc.

• 2 years later...
Posted

Tar och kapar denna antika tråd ett tag;

Jag har ändrat min marklyftsrutin från A till B och är rätt nöjd med hur det artar sig. Problemet jag har är att stången slår i knäna och smalbenen, vilket förstör rytm och koncentration. Råd uppskattas!

• 11 months later...
Posted

Lyfter återigen tråden med funderingar om en annan basövning; knäböj. För någon månad sedan kändes ett "knäppande" i vänstra ljumsken precis när jag började trycka uppåt från lägstapunkten i övningen (ass to the grass motsv). Vid senare pass har det ibland känts, ibland inte, förmodligen delvis beroende på hur jag vinklar fötterna, men det är svårt att reproducera något slags optimal vinkel. Senast kändes det under de första repetitionerna av det sista setet, men vid den tredje/fjärde kändes det först lite intensivare varefter det gick som en dans under återstående repetitioner. Det gör inte riktigt ont, men det känns tydligt och gör att man inte vågar ta ut sig helt och gå upp i vikt. Eventuella råd, möjligen exkluderande läkarbesök då det är ett relativt lindrigt problem som endast ger sig tillkänna vid knäböjsträning, om hur detta problem kan lösas skulle uppskattas.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...