Lt P Posted October 7, 2008 Report Posted October 7, 2008 Konspirationen mot Amerika Av Philip Roth Kritikerrosad alternativ historia där USA under ledning av President Charles Lindberg under andra världskriget går allt längre mot anisemitism. I mitt tycke mycket lovande, engagerande och tänkvärd berättelse men mitt i det mest intressanta så slutar den abrupt och allt blir bra igen, som en filmproduktion där pengarna tar slut. Sådant gillar inte jag och vill därför utvärda en varning.
Sjöbevakaren Posted October 15, 2008 Report Posted October 15, 2008 När jag var på konfaläger så gav jag mig på att läsa genom bibeln. FY F*N vilken tråkig bok!!! Hur kunde detta missfoster till literärt verk bli ledsträrnan för världens största religion??
709 Posted October 15, 2008 Report Posted October 15, 2008 Konspirationen mot AmerikaAv Philip Roth Kritikerrosad alternativ historia där USA under ledning av President Charles Lindberg under andra världskriget går allt längre mot anisemitism. I mitt tycke mycket lovande, engagerande och tänkvärd berättelse men mitt i det mest intressanta så slutar den abrupt och allt blir bra igen, som en filmproduktion där pengarna tar slut. Sådant gillar inte jag och vill därför utvärda en varning. Jag har faktiskt läst den här minns jag nu när du skriver det. Och den var inget att rekommendera.
Krizan Posted October 23, 2008 Report Posted October 23, 2008 Ishockeyspelares fysiska träning, Ishockey för barn upp till 13 år och Ishockey för ungdom 1. Om folk bara kunde begripa att man inte kan presentera kanske 20 år gammal uselt presenterad statistik som dagsens sanning. Usel svenska i de två sistnämnda (nej, könsidentitet och könsroll är INTE varandras synonymer!!) samt att de uppenbarligen har tagit påståenden från den förstnämnda boken som utgavs 1995 och håller dem för sanna trots att nya rön motbevisade dessa i god tid för att hinna redigera eländet! IFT är dessutom minst sagt föråldrad, särskilt som forskningen gått väldigt fort fram på området sen den utgavs. Jag kan hacka på minst fem saker till men låter saken bero.
Rickard N Posted October 23, 2008 Report Posted October 23, 2008 När jag var på konfaläger så gav jag mig på att läsa genom bibeln. FY F*N vilken tråkig bok!!! Hur kunde detta missfoster till literärt verk bli ledsträrnan för världens största religion?? Vad var det du inte gillade? Var det personbeskrivningarna, miljöerna, upplägget, berättarkonsten eller översättningen?
Mårten Posted October 23, 2008 Report Posted October 23, 2008 Konspirationen mot AmerikaAv Philip Roth Kritikerrosad alternativ historia där USA under ledning av President Charles Lindberg under andra världskriget går allt längre mot anisemitism. I mitt tycke mycket lovande, engagerande och tänkvärd berättelse men mitt i det mest intressanta så slutar den abrupt och allt blir bra igen, som en filmproduktion där pengarna tar slut. Sådant gillar inte jag och vill därför utvärda en varning. Jag har faktiskt läst den här minns jag nu när du skriver det. Och den var inget att rekommendera. Jag tyckte faktiskt att "Konspirationen..." till stora delar var mycket bra, dock kändes just slutet lite Hollywood och framstressat.
sgt_pat Posted February 18, 2009 Report Posted February 18, 2009 Jag kan bara hålla med tidigare talare "konspirationen mot amerika" var verkligen ingen höjdare. Men annars så måste jag varna för Gösta Berlings saga av Selam Lagerlöv, som skall en av hennes bättre böcker, nej både Kejsaren av Portogalien och Jerusalen är mycket bra böcker som jag kan rekomendera.
Krizan Posted March 15, 2009 Report Posted March 15, 2009 Förräderiets sju steg var inte heller bra. Den dåliga översättningen gjorde nog det mesta, orkade inte ta mig igenom två kapitel en gång. Heter på engelska Seven Steps to Treason, bara en sån sak! Det var inte mitt fel! Om konsten att ta ansvar var inte direkt dålig men uppfyllde inte riktigt mina förväntningar.
Stefan F Posted May 17, 2009 Report Posted May 17, 2009 Red Rabbit av Tom Clancy. Suck. Suck. Och suck. Jag kommer aldrig att läsa om de gamla Clancy-böckerna. Det är bättre minnet av dom är som åtminstone halvdugliga böcker. Frågan är varför jag läste klart den här över huvudtaget. Kanske samma reflex som gör att man tittar på fyllespyor, även fast man inte vill? Historien är banal. Alla amerikaner och britter är "a good man" eller "runs a good shop". Det finns inte en amerikan i hela boken som har ett enda fel, möjligtvis med undantag av Ritter, men i slutet tycker han ändå att Ryan är en fin kille. Och ja, det handlar om Jack Ryan igen. Den här gången är året 1982 och Andropov vill mörda Påven. Pocketboken är 636 sidor lång. Om vi bara en, två, tre, ja eller kanske bara 50 gånger fått reda på att Ryan är ex-Marine så hade boken varit ca. 150 lång. Clancys upprepningar är.... irriterande. Mycket irriterande. Tiden med denna bok har varit helt bortkastad. Undvik till varje pris. Betyg: s av 5 möjliga.
Mattias Posted May 21, 2009 Report Posted May 21, 2009 Lone survivor av Marcus Luttrell. VARNING VARNING!! Läs inte. Maken till överpatriotisk, gung-ho SEALS är bäst i världen utan jämförelse, och överdriven smörja! Handlar om ett fyramanna-team som skall ha ihjäl en hög Al-Quaida ledare i Afghanistan. Uppdraget skiter sig på bästa B20-sätt. Och sedan så överfalls de av typ 100 vältränade och organiserade krigare. De här 4 lyckas stå emot dessa 100 stridandes nerifrån ett berg medan fi har positioner ovanför dem och det mest spektakulära är hur de efter att blivit skjutna gång på gång reser sig upp och fortsätter att bekämpa fi. Bl.a. efter att ha blivit skjutna rätt i bröstet och skallen! 3 av dem dör visserligen men inte förrän de har haft ihjäl minst hälften av fi. Det känns som att han har dåligt samvete och vill höja sina döda kamrater till skyarna som nån sorts rättfärdigande... Andra SEALs som läser eller andra som varit från samma typ av förband kan ju knappast heller svälja allt han skriver... Hade jag inte betalt för boken hade inte ens läst klart första kapitlet...
Stefan F Posted May 24, 2009 Report Posted May 24, 2009 Bara för att fylla på hur dålig Red Rabbit är läser jag just nu Icon av Frederick Forsythe, vilken är en väldigt bra bok. En gång i tiden hade tidningen Expressen ett specialbetyg: en överkorsad geting hängande upp och ner i en rullgardin. Ungefär så dålig är Red Rabbit i verkligheten.
gislemark Posted May 24, 2009 Report Posted May 24, 2009 Måste varna för en fantasyserie jag traglade mig igenom under gymnasietiden. Magikerns saga av Marry Fury. En serie bestående av 8 böcker. Dom innehåller allt en bra fantasyserie ska göra. Dom första 7 böckerna är bra. Men den 8:e är rent USEL. Den sammanlaggda handlingen i de första 6 böckerna får med lätthet plats i det första kapitlet i den 8:e boken. Slutstriden med den onda magikern får plats på 6 rader. Det verkar som att författarren verkligen hade tröttnat på att skriva men under vapehot från förlaget tvingades avsluta serien.
Krizan Posted June 18, 2010 Report Posted June 18, 2010 I skuggan av San Siro är lätt 00-talets mest överreklamerade bok. Idén är intressant men den är så illa skriven att jag undrar hur någon kunde vilja ge ut den, åtminstone inte förrän den genomgått en total omarbetning. Den verkar vara skriven av en niondeklassare som kämpar för att få G i svenska. Visst känner man igen sig i huvudpersonens situation men jag begriper inte hur alla resecenter kan höja den till skyarna. Politisk korrekthet?
Yxa Posted June 19, 2010 Report Posted June 19, 2010 Lone survivor av Marcus Luttrell. VARNING VARNING!! Läs inte. Maken till överpatriotisk, gung-ho SEALS är bäst i världen utan jämförelse, och överdriven smörja! Är benägen att hålla med. Har sett litet videos med Luttrell på Youtube, och där framgår det med all önskvärd tydlighet att karln är både överpatriotisk och gung-ho så det skriker om det, så det är inte enbart hans framtoning i boken. Nåväl, "he talks the talk and walks the walk" i alla fall, och mot slutet av boken så kan man ju notera att hans syn på Afghaner ändras något när en bergsstam skyddar honom från Talibanerna.
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.