Jump to content

Bokvarning

Krook

Recommended Posts

• BlåGul -1

Jag har just läst och blivit besviken på:

Den gode tolken av John Le Carré

Tråkig och seg, hoppar liksom aldrig igång, trots potential. Den är ingenting jag rekommenderar, tvärtom.

Vilka litterära bottennapp vill du varna andra för?

/K

Jag minns att jag läste en bok som, på svenska, hette Pojksoldaten som var skriven av Andy McNab.

Boken var säkert bra på engelska (i orginal alltså) men översättningen var inte bra, för oss MÖPar och MIPar kommer inte gilla översättningen. Jag störde mig en hel del på översättningarna, ni kommer antagligen göra det med.

Det jag kommer ihåg mest (och som var värst) var i slutet av boken där en av huvudfigurerna "...skjuter iväg några rundor... " lite dålig översättning av engelskans "rounds" med andra ord.

Observera att detta var vad jag kommer ihåg, jag sitter inte och håller i boken.

Och som sagt, den engleska versionen är det säkert inget fel på.

Blocket av Karin Wahlberg. Deckare i sjukhusmiljö. Kommer aldrig igång, seg så in i helsefyr. Tröskade mig igenom halva innan jag ruttnade. Det är väl ett år sen nu...

Läs hellre Camilla Läckberg och Anna Jansson! Ypperliga deckarförfattarinnor båda två :worthy: .

Läste den runt 88-91, så en äldre kan jag gissa på.

(Btw, film 1 var lika tråkig, så den gav jag också upp. Denna genre passar ju inte alla. Jag älskar SciFi, som många spyr på...)

Läste den runt 88-91, så en äldre kan jag gissa på.

(Btw, film 1 var lika tråkig, så den gav jag också upp. Denna genre passar ju inte alla. Jag älskar SciFi, som många spyr på...)

Då var det nog Åke Ohlmarks översättning. Som alla spyr på. Till och med Tolkien när han levde, killen kunde ju svenska har jag för mig.

Äldreomsorgen i Övre Kågedalen av Nikanor Teratologen är en ganska märklig bok. Kan varna för den om man är ute efter en bok som innehåller någon sorts mening, budskap eller något annat med vett och sans. Den här boken är riktigt sinnessjukt bradålig. Tror det finns en uppföljare också.

Den är för övrigt skriven på norrländska.

VARNING för "Södermalmsmorden" av Lars Bill Lundholm.

Lars Bill skulle lätt vinna SM i klysch-stapling, om en sådan tävling fanns. Jag tror inte han missat en enda, man kan sitta med formulär 1A och kryssa av dom en efter en.

Tydligen hyllas han för sina fina Stockholmsskildringar. Öhhh? Vi får veta var Pålsundet ligger och att (typ) Ringvägen korsar Hornsgatan.

Men är den helt genomusel då? Nä, den är väldigt lättläst eftersom man inte behöver tänka ihjäl sig när man läser den.

Då var det nog Åke Ohlmarks översättning. Som alla spyr på. Till och med Tolkien när han levde, killen kunde ju svenska har jag för mig.

...

På det stora hela tycker jag den funkar. MEN! Läs stycket om när Éowyn och Merry gör upp med Häxkungen. Vem är det egentligen som Ohlmarks låter ha ihjäl honom?

Jag har aldrig bekymrat mig med att läsa hela trilogin på engelska. Gissa om jag blev sur på Peter Jackson för att han lät "fel" figur ha ihjäl häxkungen. Sedan läste jag det avsnittet på engelska. :) och >:-( på Ohlmarks.

Finska vinterkriget av Robert Edwards

- Visst, Finska vinterkriget sett från utsidan. Men fan, det blir för mycket. Det känns som Edwards lyckats fått in alla länder (i hela världens) reaktioner i en bok om Vinterkriget.

Föga intressant oftast

• Super Administrators

Rainbow Six av Tom Clancy

Tragglade i ett år och det hjälpte inte att jag halvvägs även köpte den svenska översättningen från att ha läst den engelska i början för att få ny inspiration.

De goda är så bra och snälla familjefäder och kan allt bäst, är genom hyggliga. Allt går perfekt jämt. De onda är bara elaka, klantiga och får aldrig till det.

Låter mer som ett gäng 11 åriga killar som leker med sina krigsleksaker och allt funkar perfekt för de goda.

För precis så brukar ju även killar som varit i operativ tjänst skriva när de sedan sadlar om till författaryrket såsom Ryan, McNab, Marcinko, mfl.

...allt funkar smärtfritt och ingen har famlijeproblem....NOT!

Op Center av Tom Clancy är lika illa den med.

Digital Fortress av Dan Brown

Dan Brown kan skriv rätt underhållande/fängslande och har roliga detaljer som intresserar, men efteråt lämnar hans böcker en besvikelsens smak i min mun. För mycket tonårsäventyr och för lite realism.

Rainbow Six av Tom Clancy

Tragglade i ett år och det hjälpte inte att jag halvvägs även köpte den svenska översättningen från att ha läst den engelska i början för att få ny inspiration.

De goda är så bra och snälla familjefäder och kan allt bäst, är genom hyggliga. Allt går perfekt jämt. De onda är bara elaka, klantiga och får aldrig till det.

Låter mer som ett gäng 11 åriga killar som leker med sina krigsleksaker och allt funkar perfekt för de goda.

För precis så brukar ju även killar som varit i operativ tjänst skriva när de sedan sadlar om till författaryrket såsom Ryan, McNab, Marcinko, mfl.

...allt funkar smärtfritt och ingen har famlijeproblem....NOT!

Op Center av Tom Clancy är lika illa den med.

Digital Fortress av Dan Brown

Dan Brown kan skriv rätt underhållande/fängslande och har roliga detaljer som intresserar, men efteråt lämnar hans böcker en besvikelsens smak i min mun. För mycket tonårsäventyr och för lite realism.

Björnen och Draken av Tom Clancy.

Tom Clancy skall inte, jag repeterar, inte försöka skriva erotik.

Sagan om ringen eller vad de alla heter. JR Tolkiens stora sömnpiller alltså. Ge mig tillbaka mina x timmar!

Drog igenom hela trilogin på någon månad vid 10-11 års ålder och minns att jag gillade eländet :Malaj: .

Böckerna om Arn :bash: dom gav jag bort till röda korset

hehe ja, Jag förstår inte heller hysterin kring dessa böcker. Men det kanske är lite av en smaksak om man gillar Guillous skrivsätt eller inte. Gjort flera seriösa försök att plöja igenom dem, men har gett upp efter ca 100 sid.

På det stora hela tycker jag den funkar.

...

:) och >:-( på Ohlmarks

Jag tyckte om Ohlmarks översättning - gillade den bättre än den nysvenska, som jag tyckte ibland blev lite fånigt "nysvensk". Allvar, Bilbo "Säcker"?

/OT: Lite OT, kanske, men om ni vill ha en varning för roliga översättning bör ni läsa den mycket gamla versionen av Bilbo (anno ca 1960), där vi upplyses om, bl.a., "dvärgen runkade på skägget". Denna mening hade nog inte samma innebörd då, men nu är den lite rolig... :happy:

• 2 weeks later...

Independence Day boken baserad på filmen.

Jag blev så förvånad när jag under gymnasietiden hittade den i skolbiblioteket.

Att någon skriver en sådan bok, sedan översätter den och att sedan ett skolbiblioteket köper in den.

Den är precis så dålig som man kunde förvänta sig.

Edit: Finns att låna i Stockholm :baskerFN:

Min varningsflagg hissas för Herman Lindqvists "Krokodilen" och "Rubinen" De är visserligen roande, med ett underhållande flyt och med en tilltalande handling, men alldeles för ytliga och enkelt skrivna. Synd.

• 3 weeks later...

Bra tråd det här... Man vill ju inte förstöra dagen i hängmattan! :baskerPa:

• Liseys Story av Stephen King. Seg och totalt überskum.
  • SAMTLIGA böcker av Sven Hassel (nog för att han är underhållande och har grova skämt och förolämpningar i ett aldrig sinande lager... men realism, verklighetsförankring och historia är inte hans starka sidor).
  • Schindlers List av John Keneally (med reservation för författarens namn och stavning, har ej boken framför mig). Jag hatar att säga det, men filmen är bättre än boken. Fiennes roll är magnifik, skrämmande och oförglömlig.

/T-90

Det mesta av Dan Brown.

DaVinci koden var väl den bok av honom som var spännande. Men efter att ha läst tre-fyra böcker av karln kom jag till vissa insikter om att böckerna följer en ganska strikt mall. Ledtrådarna följer varandra i strikta led, och löses en efter en av huvudpersonerna. Detta utan att läsaren har en suck att klura ut svaren själv. Dock vaggas läsaren in i en tillfällig föreställning att det är Han/Hon som löst problemet. Illusionen varar tyvärr inte länge.

• 2 weeks later...

Stieg Larssons Millenie serie är tamefan bland det sämsta dravel jag läst. Det är för mig obegripligt hur han kunnat bli så hyllad. Uppenbarligen läser inte recensenterna utländska thrillers...

Inte nog med att Larssons något dubiösa politiska åsikter färgar hela serien (vilket jag i och för sig hade klarat av, konspirationsteorier kan vara kul), den hänger upp det mesta på otroliga sammanträffanden. Till råga på allt är alla goda jättegoda (även när de inte är det så framställs svagheten som sympatisk) och alla onda jätteonda (och snart fullständigt otroliga, i meningen att karaktärerna inte skulle kunna finnas på riktigt).

Att anti-hjältinnan Salander stulits rakt av från Kay Scarpetta böckerna av Patricia Cornwell är ännu mer irriterande (i Scarpetta böckerna är Scarpettas systerdotter Lucy ett mycket udda barn som växer upp under oordnade former, visar sig vara hyperintelligent, otroligt stark och kunnig i kampsport, blir antagen till FBI där hon är deras främsta hacker samt är lesbisk, lider av svåra psykiska problem och mycket dålig självbild, men lyckas trots all detta bli otroligt rik).

Stieg Larssons Millenie serie är tamefan bland det sämsta dravel jag läst. Det är för mig obegripligt hur han kunnat bli så hyllad. Uppenbarligen läser inte recensenterna utländska thrillers...

Inte nog med att Larssons något dubiösa politiska åsikter färgar hela serien (vilket jag i och för sig hade klarat av, konspirationsteorier kan vara kul), den hänger upp det mesta på otroliga sammanträffanden. Till råga på allt är alla goda jättegoda (även när de inte är det så framställs svagheten som sympatisk) och alla onda jätteonda (och snart fullständigt otroliga, i meningen att karaktärerna inte skulle kunna finnas på riktigt).

Att anti-hjältinnan Salander stulits rakt av från Kay Scarpetta böckerna av Patricia Cornwell är ännu mer irriterande (i Scarpetta böckerna är Scarpettas systerdotter Lucy ett mycket udda barn som växer upp under oordnade former, visar sig vara hyperintelligent, otroligt stark och kunnig i kampsport, blir antagen till FBI där hon är deras främsta hacker samt är lesbisk, lider av svåra psykiska problem och mycket dålig självbild, men lyckas trots all detta bli otroligt rik).

nu vet jag att detta inte är en tråd att föra diskussioner i MEN, mitt råd till dig är att läs om böckerna, Lisbeth Salander var väl bisexuell, hade inga psykiska problem (det var väl snarare det som var den stora skandalen), och hon var en extremt driven människa med en god självbild...

Jag vidhåller min synpunkt. Hon är knappast frisk (normala människor använder inte övervåld på den nivån), självbilden tar jag bland annat från plastikkirurgin och en hel del annat, och hon är knappast driven, utan monomanisk. Bisexualitet i all ära, men sättet att presentera den homsexuella dragningen är likadan.

Fast smaken är delad, gillade ni den så är det inget problem för mig, men det finns väsentligt bättre thrillers.

Sir Salman Rushdies "Satansverserna".

Förstår inte varför alla muslimer är så upprörda. Förstår ärligt talat inte att folk orkat igenom hela boken ens... Den lät väldigt lovande på omslaget och recensionerna höjer den till skyarna. Jag blev väldigt besviken.

Det är inte ofta jag lägger ifrån mig en bok halvläst men denna gick bara inte att läsa färdigt. e045.gif

Soldat i Waffen-SS : Ett ögonvittne berätter, av Johann Voss

Med tanke på vad som sker i boken kontra när den är skriven och utav vem, ter den sig i vissa fall ge en mycket falsk bild. Har inte läst klart den utan tappade intresse, då den heller inte kändes särskild välskriven.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...