darkjak Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 Hej. Som ni vet så håller jag och en drös kamrater på med en mod till Half-Life 2. Nu är det så att vi behöver ritningar på diverse vapen som våra grafiker kan utgå från. Vapnen vi behöver ritningar är: Sverige: AG42 AG90 Kpist m/45 AK4 (samtliga versioner) AK5 (Samtliga versioner) Pistol m/07 Pistol m/88 Ksp 58 Ksp 90 Psg 90 Grg m/48 Grg m/86 Pskott m/86 KLAS Spränghandgranat 56 Spränghandgranat 90 Kina: QSZ-92 Type 85 Type 05 Type 56 Type 81 Type 95 Type 67 Type 87 QLB-06 För er som tidigare använt några av dessa vapen skulle det vara kul att höra hur vapnet är att använda. Även tekniskt data skulle vara hjälpsamt. Exempelvis har jag inte kunnat finna hur stort magasinet på AG42 är, och det enda jag har hört om kpistens eldhastighet är "så låg att man kan träffa med ett helt magasin på 50 meters avstånd", vilket inte säger mig mycket. Som sagt, all hjälp mottages tacksamt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Renown Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 hej! Bilder på modernare (samt info om dessa) svenska vapen kan du finna här på soldf.com under eldhandvapen, vad gäller de äldre svenska och de kinesiska testa wikipedia.com eller google.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brage Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 KLAS den är ganska lätt och kort gräver inte jätte bra men ganska behändig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 17, 2008 Author Report Share Posted May 17, 2008 hej! Bilder på modernare (samt info om dessa) svenska vapen kan du finna här på soldf.com under eldhandvapen, vad gäller de äldre svenska och de kinesiska testa wikipedia.com eller google.com Tack för responsen, men saken är den att foton sällan blir bra ritningar, speciellt inte i de relativt låga upplösningar som brukar finnas på soldf... Det jag helst vill ha är riktiga ritningar. @brage Jaha, och den kommentaren ska hjälpa mig hur? Jag har själv använt KLAS, AK5 och spränghandgranat 58, så dessa behöver jag ingen hjälp med, och jag har ganska bra info om AK4 också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
odenmedic Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 Vet inte om dessa Hjälper dig, men en massa manualer linky 1 linky 2 linky 3 linky 4 (tysk) linky 5 G3 Armorer's Manual linky 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ju-87Stuka Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 Vet inte hur mycket hjälp det kan vara till, men har ni provat och tagit kontakt med gänget som gjorde Swedish Forces Pack till Operation Flashpoint? Måhända dom har något ni kan använda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 (edited) Exempelvis har jag inte kunnat finna hur stort magasinet på AG42 är Tio patroner (laddas med två laddramar á fem patroner) och det enda jag har hört om kpistens eldhastighet är "så låg att man kan träffa med ett helt magasin på 50 meters avstånd", vilket inte säger mig mycket. Nio skott i sekunden (550 skott/min). Edited May 17, 2008 by eskil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brage Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 är det Lionharts moden ska heta föresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 17, 2008 Author Report Share Posted May 17, 2008 är det Lionharts moden ska heta föresten? Ja, det är tanken, även om vi eventuellt ska ändra på det senare. Länkarna har varit smått hjälpsamma, men fortfarande finns inga vettiga ritningar för grafikerna att utgå ifrån. Dock kan instruktionsböckerna användas för att få den tekniska data vi vill ha, samt animera reload-animationer och liknande. En fråga: Kan man inte ladda om AG42 som ett "modernt" vapen? Magasinet sticker ju ut undertill, och ser ut som ett modernt magasin... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
brage Posted May 17, 2008 Report Share Posted May 17, 2008 skrev feedback på ett annat forum till er men det försvan ut i cyberrymden men där fick jag uppfattningen att ni skulle använda er av vapen som inte finns eller ens är under utveckling min högst personliga uppfattning är att ni ska skrota den iden eventuellet kolla på troliga scenarion istället för att hitta på tex AK6 lycka till hoppas det blir bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 17, 2008 Author Report Share Posted May 17, 2008 skrev feedback på ett annat forum till er men det försvan ut i cyberrymden men där fick jag uppfattningen att ni skulle använda er av vapen som inte finns eller ens är under utveckling min högst personliga uppfattning är att ni ska skrota den iden eventuellet kolla på troliga scenarion istället för att hitta på tex AK6 lycka till hoppas det blir bra Tanken är att spelet ska handla om ett segdraget världskrig, där Sverige har ett år på sig att agera innan kriget kommer hit. Under den tiden bestämmer sig försvaret på att återigen storsatsa på försvarsindustrin, vilket leder till att man fortsätter utvecklingen av SEP, återupptar Strv 2000 och utvecklar en modernare automatkarbin. J40 Fenix är tänkt att vara en i viss utsträckning förenklad version av Gripen som ska vara lättare att producera i höga kvantiteter, samt att den ska ha vissa fördelar över Gripen (stealthegenskaper, räckvidd, hastighet). De fiktiva fordonen/vapnen kommer inte finnas med i de tidiga kapitlen, och då det väl kommer till kritan kanske vi ångrar oss. Vårt scenario är ganska troligt om man faktiskt tänker efter, det overkliga är att vi kommer ha med vapensystem som skrotats (AG42, kpist) alternativt som aldrig kom ut på förband (ovan nämnda). I dataområdet har vi en tråd om LH där du fritt kan såga/dyrka moden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 20, 2008 Author Report Share Posted May 20, 2008 En fråga: vart har man pistolen nu för tiden? Är det någon slags actionfilmslösning där man har ett hölster i bältet, eller har man den i en ficka på stridsvästen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted May 25, 2008 Report Share Posted May 25, 2008 (---)En fråga: Kan man inte ladda om AG42 som ett "modernt" vapen? Magasinet sticker ju ut undertill, och ser ut som ett modernt magasin... Vad menar du med "som ett modernt vapen" ? Att man kunde ha flera färdigladdade magasin och byta dessa? Om jag rätt förstått följande information så gick det inte, även om magasinet i sig var löstagbart. Ag m/42 (B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted May 26, 2008 Author Report Share Posted May 26, 2008 OK, tack. Som sagt, hur har man pistolerna i FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted May 26, 2008 Report Share Posted May 26, 2008 Som sagt, hur har man pistolerna i FM? Oftast i hölster på låret i höjd med benfickan, ofta något vänd framåt så man fortfarande kan komma ned i fickan. Hänger i byxbältet och fästs med rem runt låret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted June 9, 2008 Author Report Share Posted June 9, 2008 OK. Inga som har några andra bra ritningar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted June 25, 2008 Author Report Share Posted June 25, 2008 Hur bar man sig åt för att öppna luckan för att stoppa in ammunition? Hur gjorde man mantelrörelse, om man ens gjorde någon alls? Fanns det någon form av säkring på vapnet, och hur användes det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted June 25, 2008 Report Share Posted June 25, 2008 Hur bar man sig åt för att öppna luckan för att stoppa in ammunition? Hur gjorde man mantelrörelse, om man ens gjorde någon alls? Fanns det någon form av säkring på vapnet, och hur användes det? Vilket vapen talar du om? Menar du Ag42 så har Axial postat en länk i ett tidigare inlägg i denna tråd. Mantelrörelse görs på pistol, för den har en mantel, samt att en å annan superhjälte rör på sin mantel. På de flesta övriga vapen är det mekanismrörelse som gäller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted June 25, 2008 Author Report Share Posted June 25, 2008 Hur bar man sig åt för att öppna luckan för att stoppa in ammunition? Hur gjorde man mantelrörelse, om man ens gjorde någon alls? Fanns det någon form av säkring på vapnet, och hur användes det? Vilket vapen talar du om? Menar du Ag42 så har Axial postat en länk i ett tidigare inlägg i denna tråd. Mantelrörelse görs på pistol, för den har en mantel, samt att en å annan superhjälte rör på sin mantel. På de flesta övriga vapen är det mekanismrörelse som gäller. För att till fullo förstå hur man för tillbaka mekanismen, för att ladda behövs bilder, eller någon som brukat vapnet någon gång och kan berätta exakt hur det ser ut, och kanske senare kan berätta för mina grafiker om deras animationer och modeller ser rätt ut eller inte. Och miss av mig, självklart är det mekanismrörelse det heter och inget annat, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted June 25, 2008 Report Share Posted June 25, 2008 Hur bar man sig åt för att öppna luckan för att stoppa in ammunition? Hur gjorde man mantelrörelse, om man ens gjorde någon alls? Fanns det någon form av säkring på vapnet, och hur användes det? Vilket vapen talar du om? Menar du Ag42 så har Axial postat en länk i ett tidigare inlägg i denna tråd. Mantelrörelse görs på pistol, för den har en mantel, samt att en å annan superhjälte rör på sin mantel. På de flesta övriga vapen är det mekanismrörelse som gäller. För att till fullo förstå hur man för tillbaka mekanismen, för att ladda behövs bilder, eller någon som brukat vapnet någon gång och kan berätta exakt hur det ser ut, och kanske senare kan berätta för mina grafiker om deras animationer och modeller ser rätt ut eller inte. Räcker inte den information som finns där, så kan man ju läsa den engelska versionen av artikeln där ladda beskrivs steg för steg med bilder (liksom på den svenska sidan). Dessutom har Göta Vapenhistoriska Sällskap beskrivningar på hur man plockar isär vapnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted July 12, 2008 Author Report Share Posted July 12, 2008 Kan nån nämna någon form av "klassiskt" svenskt jaktgevär med kikarsikte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted July 13, 2008 Report Share Posted July 13, 2008 modifierad Mauser Gevär m96 med nån form av kikarsikte som jägaren i fråga tyckte om och som passade hans plånbok... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkjak Posted July 18, 2008 Author Report Share Posted July 18, 2008 Ingen jaktfantast som har koll på t ex en bland svenska jägare kultförklarad bössa från t ex Husqvarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted July 20, 2008 Report Share Posted July 20, 2008 Ingen jaktfantast som har koll på t ex en bland svenska jägare kultförklarad bössa från t ex Husqvarna? Jag föreslår att du söker informationen via Google, sök på jaktforum så får du resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts