Jump to content

Ritningar sökes

darkjak

Recommended Posts

Hej.

Som ni vet så håller jag och en drös kamrater på med en mod till Half-Life 2. Nu är det så att vi behöver ritningar på diverse vapen som våra grafiker kan utgå från. Vapnen vi behöver ritningar är:

Sverige:

AG42

AG90

Kpist m/45

AK4 (samtliga versioner)

AK5 (Samtliga versioner)

Pistol m/07

Pistol m/88

Ksp 58

Ksp 90

Psg 90

Grg m/48

Grg m/86

Pskott m/86

KLAS

Spränghandgranat 56

Spränghandgranat 90

Kina:

QSZ-92

Type 85

Type 05

Type 56

Type 81

Type 95

Type 67

Type 87

QLB-06

För er som tidigare använt några av dessa vapen skulle det vara kul att höra hur vapnet är att använda. Även tekniskt data skulle vara hjälpsamt. Exempelvis har jag inte kunnat finna hur stort magasinet på AG42 är, och det enda jag har hört om kpistens eldhastighet är "så låg att man kan träffa med ett helt magasin på 50 meters avstånd", vilket inte säger mig mycket.

Som sagt, all hjälp mottages tacksamt!

hej!

Bilder på modernare (samt info om dessa) svenska vapen kan du finna här på soldf.com under eldhandvapen, vad gäller de äldre svenska och de kinesiska testa wikipedia.com eller google.com

hej!

Bilder på modernare (samt info om dessa) svenska vapen kan du finna här på soldf.com under eldhandvapen, vad gäller de äldre svenska och de kinesiska testa wikipedia.com eller google.com

Tack för responsen, men saken är den att foton sällan blir bra ritningar, speciellt inte i de relativt låga upplösningar som brukar finnas på soldf... Det jag helst vill ha är riktiga ritningar.

@brage

Jaha, och den kommentaren ska hjälpa mig hur? Jag har själv använt KLAS, AK5 och spränghandgranat 58, så dessa behöver jag ingen hjälp med, och jag har ganska bra info om AK4 också.

Exempelvis har jag inte kunnat finna hur stort magasinet på AG42 är

Tio patroner (laddas med två laddramar á fem patroner)

och det enda jag har hört om kpistens eldhastighet är "så låg att man kan träffa med ett helt magasin på 50 meters avstånd", vilket inte säger mig mycket.

Nio skott i sekunden (550 skott/min).

Edited by eskil

är det Lionharts moden ska heta föresten?

Ja, det är tanken, även om vi eventuellt ska ändra på det senare.

Länkarna har varit smått hjälpsamma, men fortfarande finns inga vettiga ritningar för grafikerna att utgå ifrån. Dock kan instruktionsböckerna användas för att få den tekniska data vi vill ha, samt animera reload-animationer och liknande.

En fråga: Kan man inte ladda om AG42 som ett "modernt" vapen? Magasinet sticker ju ut undertill, och ser ut som ett modernt magasin...

skrev feedback på ett annat forum till er men det försvan ut i cyberrymden men där fick jag uppfattningen att ni skulle använda er av vapen som inte finns eller ens är under utveckling min högst personliga uppfattning är att ni ska skrota den iden eventuellet kolla på troliga scenarion istället för att hitta på tex AK6

lycka till hoppas det blir bra :rolleyes:

skrev feedback på ett annat forum till er men det försvan ut i cyberrymden men där fick jag uppfattningen att ni skulle använda er av vapen som inte finns eller ens är under utveckling min högst personliga uppfattning är att ni ska skrota den iden eventuellet kolla på troliga scenarion istället för att hitta på tex AK6

lycka till hoppas det blir bra :rolleyes:

Tanken är att spelet ska handla om ett segdraget världskrig, där Sverige har ett år på sig att agera innan kriget kommer hit. Under den tiden bestämmer sig försvaret på att återigen storsatsa på försvarsindustrin, vilket leder till att man fortsätter utvecklingen av SEP, återupptar Strv 2000 och utvecklar en modernare automatkarbin.

J40 Fenix är tänkt att vara en i viss utsträckning förenklad version av Gripen som ska vara lättare att producera i höga kvantiteter, samt att den ska ha vissa fördelar över Gripen (stealthegenskaper, räckvidd, hastighet).

De fiktiva fordonen/vapnen kommer inte finnas med i de tidiga kapitlen, och då det väl kommer till kritan kanske vi ångrar oss.

Vårt scenario är ganska troligt om man faktiskt tänker efter, det overkliga är att vi kommer ha med vapensystem som skrotats (AG42, kpist) alternativt som aldrig kom ut på förband (ovan nämnda). I dataområdet har vi en tråd om LH där du fritt kan såga/dyrka moden.

(---)

En fråga: Kan man inte ladda om AG42 som ett "modernt" vapen? Magasinet sticker ju ut undertill, och ser ut som ett modernt magasin...

Vad menar du med "som ett modernt vapen" ? Att man kunde ha flera färdigladdade magasin och byta dessa?

Om jag rätt förstått följande information så gick det inte, även om magasinet i sig var löstagbart.

Ag m/42 (B)

Som sagt, hur har man pistolerna i FM?

Oftast i hölster på låret i höjd med benfickan, ofta något vänd framåt så man fortfarande kan komma ned i fickan.

Hänger i byxbältet och fästs med rem runt låret.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Hur bar man sig åt för att öppna luckan för att stoppa in ammunition? Hur gjorde man mantelrörelse, om man ens gjorde någon alls? Fanns det någon form av säkring på vapnet, och hur användes det?

Vilket vapen talar du om? Menar du Ag42 så har Axial postat en länk i ett tidigare inlägg i denna tråd.

Mantelrörelse görs på pistol, för den har en mantel, samt att en å annan superhjälte rör på sin mantel.

På de flesta övriga vapen är det mekanismrörelse som gäller.

Hur bar man sig åt för att öppna luckan för att stoppa in ammunition? Hur gjorde man mantelrörelse, om man ens gjorde någon alls? Fanns det någon form av säkring på vapnet, och hur användes det?

Vilket vapen talar du om? Menar du Ag42 så har Axial postat en länk i ett tidigare inlägg i denna tråd.

Mantelrörelse görs på pistol, för den har en mantel, samt att en å annan superhjälte rör på sin mantel.

För att till fullo förstå hur man för tillbaka mekanismen, för att ladda behövs bilder, eller någon som brukat vapnet någon gång och kan berätta exakt hur det ser ut, och kanske senare kan berätta för mina grafiker om deras animationer och modeller ser rätt ut eller inte.

Och miss av mig, självklart är det mekanismrörelse det heter och inget annat,

För att till fullo förstå hur man för tillbaka mekanismen, för att ladda behövs bilder, eller någon som brukat vapnet någon gång och kan berätta exakt hur det ser ut, och kanske senare kan berätta för mina grafiker om deras animationer och modeller ser rätt ut eller inte.

Räcker inte den information som finns där, så kan man ju läsa den engelska versionen av artikeln där ladda beskrivs steg för steg med bilder (liksom på den svenska sidan). Dessutom har Göta Vapenhistoriska Sällskap beskrivningar på hur man plockar isär vapnet.

• 3 weeks later...