valmet Posted April 16, 2008 Report Share Posted April 16, 2008 Går det att kombinera studier och utlandstjänst? Hur pass mycket "ledig" tid har man? Eller finns det möjlighet att få avsatt tid till detta eller måste det ske enbart på ens "fritid"? Kan det vara nån skillnad på att läsa något som behövs i tjänsten eller att läsa något "för nöjes skull"? Finns internet tillgängligt, som ofta krävs i distansstudier? Jag tänker främst på att läsa en kurs på distans vid ett universitet/högskola på t.ex. kvartsfart, _ca_ 10 tim per vecka. Har man ens 10 timmar per vecka att disponera till sånt här? Jag kan förstå att det är lite olika förutsättningar för tex. MOT i a-stan och stabs/UH-tjänster i Kosovo Någon som vet av om studier har förekommit någon gång? Eller är studier något som bara stör en i lösandet av uppgiften och är något som man skall sköta hemma? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ringo Posted April 16, 2008 Report Share Posted April 16, 2008 Går det att kombinera studier och utlandstjänst? Hur pass mycket "ledig" tid har man? Eller finns det möjlighet att få avsatt tid till detta eller måste det ske enbart på ens "fritid"? Kan det vara nån skillnad på att läsa något som behövs i tjänsten eller att läsa något "för nöjes skull"? Finns internet tillgängligt, som ofta krävs i distansstudier? Jag tänker främst på att läsa en kurs på distans vid ett universitet/högskola på t.ex. kvartsfart, _ca_ 10 tim per vecka. Har man ens 10 timmar per vecka att disponera till sånt här? Jag kan förstå att det är lite olika förutsättningar för tex. MOT i a-stan och stabs/UH-tjänster i Kosovo Någon som vet av om studier har förekommit någon gång? Eller är studier något som bara stör en i lösandet av uppgiften och är något som man skall sköta hemma? Vill minnas att denna fråga redan varit uppe på detta forum tidigare men kan inte hitta topicet för tillfället. Själv gjorde jag ett tafatt försök att läsa en 5poängare under min tid i utlandet. Detta var något jag kommit överrens med min examinator om och kursen var egentligen inte på distans. Hur som helst fanns det aldrig tid för att läsa och jag tror inte att det är svårt överlag att få tid till studier inte ens om kursen faktiskt är en distansutbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted April 16, 2008 Report Share Posted April 16, 2008 Tid och tid. Tid finns säkert om du bara vill och är motiverad nog. Dock tror jag att den fritid du har, den vill du lägga på någonting roligt/avslappnande istället för studier. Det lockar troligtvis mer att slänga sig på sängen och slappa eller tjata med polarna efter tjänstepasset istället för att sätta sig i skolbänken. Jag tror att du har tid, om du bara är tillräckligt motiverad till att studera istället för att göra någonting annat under lediga stunder. Avsatt tid under tjänst däremot kan du nog glömma. Internet finns tillgängligt i både kosovo och afghanistan, även om tillgången är begränsad beroende på att du inte är ensam om de där få datorerna som finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eirich Posted April 17, 2008 Report Share Posted April 17, 2008 Vilket ämne har du tänkt att studera? Av egen erfarenhet vet jag att det finns betydande skillnader i intensitet, litteraturens omfång samt examinationstyp etc. som påverkar möjligheterna att studera under pågående utlandstjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
valmet Posted April 17, 2008 Author Report Share Posted April 17, 2008 Tack för alla svar och synpunkter. Jo visst, ämnet har nog stor betydelse. Jag kan tänka mej att om man läser t.ex språk så går det nog bra att traggla lite glosor för att hålla tristessen på avstånd vid dom långa och händelsefattiga nattpassen i vakten/passandes radion/motsv (om det nu finns långa och händelselösa nattpass). medan andra ämnen kan man helt utesluta pga för mycket "praktiskt" innehåll, t.ex programmering, matte, eller motsv Vilket ämne har du tänkt att studera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingecho1 Posted April 17, 2008 Report Share Posted April 17, 2008 Det mesta teoretiska fungerar nog. Frågan är snarare vilken typ av person man är, och om man kan hitta motivationen. Tid finns ju även om det kanske kan bli svårt om man har korta uppgifter med kort deadline. Själv försökte jag på en mission att plugga till en resttenta i marknadsföring. Gick inte alls men var ju helt självvalt pga motivationsproblem. Var helt enkelt roligare att gå på mässen, kolla film eller göra vad som helst. Kanske ska tilläggas att jag inte riktigt brann för ämnet också. Försökte också plugga till en tenta under en utbildning till ett beredskapsförband. Det gick inte alls men då snarare av faktumet att man var så slutkörd efter dagen att ingen energi fanns kvar. Dock klarade jag av 2 kurser samtidigt som SU01 utbildningen var i höstas men det gick bra pga lite tjänstledighet och att jag i ena kursen fick en massa rest som jag löste under jullovet. Så allt beror på vem du är, vad du läser och hur viktigt du prioriterar det. I stort sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts