Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska försöka att fördjupa mig i SIB inför en övning!!!

Kollade runt lite på FMLOG utan att hitta något matnyttigt(i alla fall i SIB)!!! Men jag kan ju ha missat något...(Asch Ture)

Kan någon hjälpa till med vart jag kan hitta bra matrl. ang SIB???

Tacksam för hjälp!!!!!!!!!!!!!!!!! B)

"Don't let the sun go down"

Posted

Om jag är rätt informerad håller SIB reglementet på att skrivas om och jag tror att det kommer i en ny utgåva 2003.

HEIHO kan du bekräfta ?

-Valiant-

Posted

Jag ska maila mitt till Henke imorgon kväll så kan han kanske lägga upp det.

En kortvariant men bättre än Soldf.

Det är korta utdrag ur det som blev 1998 års utgåva.

Posted
Om jag är rätt informerad håller SIB reglementet på att skrivas om och jag tror att det kommer i en ny utgåva 2003.

HEIHO kan du bekräfta ?

-Valiant-

Dett jobbas på att samordna SIB verksamheten inom riket, Försvarsmakten har startat ett nätverk FM nätverk SIB. I detta nätverk ingår 1-2 funktionsföreträdare från varje förband, jag har fått äran att deltaga för Hv's räkning. Syftet är att ta tillvara de enskilda enheternas lärdomar.

Begreppet SIB ger en liten vrångbild, MOUT är ett begrepp som passar bättre, Military Operations in Urban Terrain. Det handlar inte bara om strid utan om att kunna uppträda i bebyggelse.

Jag håller just nu på att förbereda/genomföra en MOUT utbildning med Malmö och Trelleborgs hv bataljoner där konceptet är i stora delar Livgardets bl.a. mekaniserad SIB utan mekaniken. Mek-sib ger den fördelen att vi kan underställas de förband som har stadsskytte som huvuduppgift. Ett avsuttet mekskyttekompani har endast 45 man till fots, en henvärnspluton som är rätt utbildad kan därför utgöra en betydande förstärkning.

Jag har en del mtrl från Livgardet, skicka mig ett mail om ni vill ha på [email protected]

Posted

Förbandreglemente för armén Strid i bebyggelse(M7741-112201), finns på försvarets bok- och blankettförråd och antagligen även i förråden på resp. lokala regementen. Det finns inte så mycket om den enskilde soldatens uppträdande och färdigheter, då får man gå till den tidigare rekomenderade SoldF. Dock ger den en väldigt bra helhetssyn. Och eftersom kunskap gör oss till effektivare soldater...... B)