Jump to content

Krav för stridspilot

Recommended Posts

Hej!

Jag heter Emil (16) och har flyttad till Sverige från Polen för cirka 2 år sedan (som ni säkert märker direkt). För nuvarande pluggar jag natur i Södertälje och har ganska bra betyg...

För ett tag sedan började jag fundera på att bli stridspilot och jobba inom det militära. Har bra fysik, syn, kondition etc. Jag har fått permanent uppehållstillstånd men är fortfarande polskt medborgarskap...

Nu till min fråga:

1. Vilken linje måste jag välja efter gimnasium för att öka mina chanser och som skulle passa bäst?

2. Jag tror att jag måste vänta 5 år för att bli svenskt medborgare. Kan jag därför börja utbildningen utan det?

Jag blir mycket tacksam för hjälpen...

Här finns det info om stridspilotyrket:

http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=589

Vet inte riktigt vad du menar med "linje efter gymnasiet", om du menar utbildning i lumpen eller på universitet.

I lumpen bör du välja något flygplansrelaterat, t.ex. klargöringsmekaniker. Hör av dig till Rekryteringscentrum, dom har alla svaren.

http://www.rekryc.mil.se/

Steeler vet ej vilket år du går på i gymnasiet (om du ska börja ettan eller tvåan nu) men annars är det så att man kan välja till flygskolor till andra året... torde vara en fördel! Sedan kan sägas att du nog borde läsa typ tekniska ämnen som fysik flygteknik osv. Sedan kan jag ju rätt lungt säga till dig att du inte kommer att komma in inom de typ närmaste åren ty såvitt jag vet måste du dels var svensk medborgare och gjort lumpen..... känner en kille som ej är svensk medborgare som berättade att han först behövde bli medborgare och sedan göra lumpen för att ha en teoretisk chans att komma in ( han har ingen chans pga för dåliga betyg). Fråga på Lumpen.nu Du kanske tycker detta låter hårt eller nåt men tänk lite längre ett JAS kostar Ca 250 miljoner SEK... och en pilot kostar Ca 40 miljoner att utbilda!! de som är piloter MÅSTE vara beredda att ge sitt liv för SITT land.... sedan kan man aldrig helt utesluta att Sverige kan komma i konflikt med Polen.. var står du isåfall??? ( inte för att det är troligt men det kan hända...) Sedan är det väl också så att du anses lättare att värva för att ge lite sekretess info till främmande makter som tex Polen.. ( säger inte att DU är det men man kan ju räkna med att någon är lite pro sitt eget hemland...i alla fall tror jag att FM tänker i de banorna..ökad risker tar man ju inte i onödan)

Sedan är det som sagt smått omöjligt att bli Stridpilot även om man heter svensson i efternamn...

Jag tror att dina chanser att bli stridpilot är större i Polen än i Sverige. Men försöka kan man ju alltid och du har ju faktiskt kanske fler val en oss svenskar ( polska flygvapnet och Svenska)

Här finns det info om stridspilotyrket:

http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=589

Vet inte riktigt vad du menar med "linje efter gymnasiet", om du menar utbildning i lumpen eller på universitet.

I lumpen bör du välja något flygplansrelaterat, t.ex. klargöringsmekaniker. Hör av dig till Rekryteringscentrum, dom har alla svaren.

http://www.rekryc.mil.se/

Men jag är inte svenskt medborgare och inte kommer att bli det i dem närmaste åren...

Jag menade utbildning på universitet. Måste jag ta lumpen överhuvudtaget om jag vill bli officer (stridspilot)?

Steeler vet ej vilket år du går på i gymnasiet (om du ska börja ettan eller tvåan nu) men annars är det så att man kan välja till flygskolor till andra året... torde vara en fördel! Sedan kan sägas att du nog borde läsa typ tekniska ämnen som fysik flygteknik osv. Sedan kan jag ju rätt lungt säga till dig att du inte kommer att komma in inom de typ närmaste åren ty såvitt jag vet måste du dels var svensk medborgare och gjort lumpen..... känner en kille som ej är svensk medborgare som berättade att han först behövde bli medborgare och sedan göra lumpen för att ha en teoretisk chans att komma in ( han har ingen chans pga för dåliga betyg). Fråga på Lumpen.nu Du kanske tycker detta låter hårt eller nåt men tänk lite längre ett JAS kostar Ca 250 miljoner SEK... och en pilot kostar Ca 40 miljoner att utbilda!! de som är piloter MÅSTE vara beredda att ge sitt liv för SITT land.... sedan kan man aldrig helt utesluta att Sverige kan komma i konflikt med Polen.. var står du isåfall??? ( inte för att det är troligt men det kan hända...) Sedan är det väl också så att du anses lättare att värva för att ge lite sekretess info till främmande makter som tex Polen.. ( säger inte att DU är det men man kan ju räkna med att någon är lite pro sitt eget hemland...i alla fall tror jag att FM tänker i de banorna..ökad risker tar man ju inte i onödan)

Sedan är det som sagt smått omöjligt att bli Stridpilot även om man heter svensson i efternamn...

Jag tror att dina chanser att bli stridpilot är större i Polen än i Sverige. Men försöka kan man ju alltid och du har ju faktiskt kanske fler val en oss svenskar ( polska flygvapnet och Svenska)

Det låter mycket tråkigt för mig. :( Jag går naturvetenskapliga linje (eller vad-det-nu-heter) och ska börja i 2:an. Det finns mycket små chanser att jag får bytta linje just pga mina intresse. Men vi har mycket fysik osv.

P.S. Jag tänkte varken kidnappa planet eller spionera... Polen har cirka 100 flygplan (beggagnade till och med) och jag tänkte stana i Sverie och inte flytta tillbaka till Polen... :(

GE MIG LITTE HOP!!

Ja, du måste ha gjort lumpen för att bli stridspilot och ja natur räcker alldeles utmärkt som program på gymnasiet...

Jag har iof för mig att för att få göra lumpen så måste man ha varit svensk medborgare ett antal år. I Norge tror jag det är tre år men jag är osäker på vad vi har här...

Det försämrar väl kanske dina chanser iom att man inte får vara för gammal när man gör lumpen och sen när man söker YOP...

(...) känner en kille som ej är svensk medborgare som berättade att han först behövde bli medborgare och sedan göra lumpen för att ha en teoretisk chans att komma in ( han har ingen chans pga för dåliga betyg). (...)

Vilka betyg måste man ha??? Jag ligger typ på VG. Måste ha MVG i idroten? Eller skulle bätre betyg bli en fördel?

För att göra värnplikt i Svenska FM krävs att du är svensk medborgare. Troligen kommer du att kallas in till den Polska försvarsmakten för GU.

Åldersgränsen för stridspilot är 23 år i Svenska flygvapnet.

Casca

Dugger det att göra lumpen i Polen och sedan påbörja "militära" studier i Sverige?

Vem kan jag ringa om jag vill ha svar och förklarningar?

För att göra värnplikt i Svenska FM krävs att du är svensk medborgare. Troligen kommer du att kallas in till den Polska försvarsmakten för GU.

Åldersgränsen för stridspilot är 23 år i Svenska flygvapnet.

Casca

Den dugger det att göra lumpen i Polen och sedan påbörja "militära" studier i Sverige?

Vem kan jag ringa om jag vill ha svar och förklarningar?

Du är 16 år. Du gör inledningsvis din GU i Polen som 19 åring. Därefter ansöker du om att få göra värnpligt i Kungliga Svenska armén som 20 åring. Slutligen ansöker du till stridspilot vid en ålder av 21-22 år.

Viktigt är att du har framstående betyg i dina svenska gymnasieämnen. G räcker inte. Dessutom måste du ha de egenskaper som flygvapnet söker. Du verkar ha rätt ambition och är saklig för din ålder. Fan jag gillar dig redan. Snälla försök.

Casca

Kolla igenom kraven på sidan jag länkade till. Dom är STENHÅRDA på dom kraven. En lärare jag hade i gymnasiet sökte till stridspilot. Han kom ganska långt på testerna, men han blev utsparkad med huvudet före då dom upptäckte en grymt liten förskjutning i en ryggkota med hjälp av röntgen.

Jag vill inte på något sätt krossa dina förhoppningar, men det skulle vara tråkigt för dig om du gick och hoppades i flera år, så visar det sig att du inte klarar ett av dom grunläggande kraven.

LYCKA TILL!!

måste bara tillägga att naturvetarprogrammet duger alldeles utmärkt, för min kompis på flyggymnasiet säger att de är lite skeptiska mot såna som har civil flygutb redan och vill bli stridspiloter, för de vill ha såna som inte kan nåt så att de kan börja från grunden! hade han fått veta iaf.

Jag vill inte på något sätt krossa dina förhoppningar, men det skulle vara tråkigt för dig om du gick och hoppades i flera år, så visar det sig att du inte klarar ett av dom grunläggande kraven.

Jag letade ganska mycket på försvarsmakts hemsida och hittade dom kraven för några väckor sedan samt lite information om studierna.

Jag är 189 cm lång och väger 85 kg. (varav max 190 och 88 kr.) ufff... Vilken tur!

Synskärpa - ok, fullt frisk osv.

Vad som gäller din lärare... Jag kappseglade (E-jolle) och har genomgått nogga läkarundersökningar minst två gånger om året (fast jag kan inte säga att de fick röntga min rygg)...

Jag är helt övertygad om att det minns små chanser för mig att bli det jag vill, även pga jätte stor konkurrens. Det blir väl inte många som för utbilda sig varje år... Men åtminstone så hoppas jag bli officer eller någonting i den stilen.

Det som bekrymer mig mest nu är att jag verken har svenskt medborgarskap eller kommer att kunna ta lumpen. :(

Kollade precis din medlemsinfosida. Och kom fram till detta: För att vara 16år och komma ifrån Polen så är du misstänkt lik James Hetfield :)

Metallica äger!!!

P.S. Sover ni aldrig, eller? ;)

Nej, vi ställer oss på pannan 2 timmar/dygn bara. :D

Både min far och bror åkte ur på de sista testerna som stridspilot (far blev reserv).

Jag ska nog söka jag med, ett år kvar på gymnasiet bara..

Förövrigt så låg ingen av dem inne på någon tjänst som hade ett dyft med flygplan att göra, så det spelar ingen roll!

Lycka till Steeler! Det lär nog behövas tyvärr...

Ha det!

Du är 16 år. Du gör inledningsvis din GU i Polen som 19 åring. Därefter ansöker du om att få göra värnpligt i Kungliga Svenska armén som 20 åring. Slutligen ansöker du till stridspilot vid en ålder av 21-22 år.

Viktigt är att du har framstående betyg i dina svenska gymnasieämnen. G räcker inte.

Casca

Tror inte att jag måste göra min GU i polska försvarsmakten. Detta gäller nog alla som bor utomlands även om de skulle bli värnpliktiga i Polen...

Ska kontakta migrationsverket och fråga när jag kan bytta medborgarskap...

Nuförtiden ligger jag på VG nivå men ska försöka få ändå högre betyg. :)

Tack ska ni ha!

Guest Radarjägare Hedlund

Stirra er inte blind på betygen för det är inte allt. Det som också kommer in i bilden är hur man är som person dvs är du någon som "dom" vill ha i sin "grupp" jobba med mm...

Sedan krävs det att du kan hålla många bollar i luften och det menar jag med att du ska kunna hantera många olika typer av informationer medan du löser vissa uppgifter osv...

Var beredd på att det går många sökande till ett fåtal tjänster

ex 200 sökande till 10 tjänster!

Stirra er inte blind på betygen för det är inte allt. Det som också kommer in i bilden är hur man är som person dvs är du någon som "dom" vill ha i sin "grupp" jobba med mm...

Sedan krävs det att du kan hålla många bollar i luften och det menar jag med att du ska kunna hantera många olika typer av informationer medan du löser vissa uppgifter osv...

Var beredd på att det går många sökande till ett fåtal tjänster

ex 200 sökande till 10 tjänster!

Menar du även om man uppfyller alla dem krav, läkarundersökningar osv?

Kan bara bekräfta att Försvarsmakten håller benhårt på kraven. Innan jag ryckte in till GU sökte jag till pilot och kallades till tester under min utbildning. Under den tiden hade min kroppsvikt ökat från något kilo under gränsen (88 Kg) till någonting mellan 90 och 95 Kg. Detta, och att jag är 189 cm lång (kravet 190 cm) gjorde att mitt befäl ringde till rekryC och kollade vad detta skulle innebära för mig. Resultatet blev att jag inte fick komma alls, det var helt enkelt inte lönt. Väger man för mycket redan vid första testerna skiter det sig. Blixtbantade personer ogillas också eftersom dessa går upp lika fort igen.

Kanske inte tillför så mycket med detta inlägg men det visar hur nitiska FM är när det gäller kraven, det gäller alltså att komma i rätt form redan från början.

Under den tiden hade min kroppsvikt ökat från något kilo under gränsen (88 Kg) till någonting mellan 90 och 95 Kg. Detta, och att jag är 189 cm lång (kravet 190 cm)...

Men var det något fel att du är 189 cm lång? Skulle de föredra lite kortare personer, typ 180???

Jag tror att de ger blanka fn i betygen. Vilken idiot som helst kan bli stridspilot förutsatt att den personen klarar de fysiska/psykiska kraven och klarat gymnasiet bara hyfsat och gjort värnplikt som befälsuttagen. Att dessa personer oftast kanske är målmedvetna och därför har bra betyg och oftast är top-off-the-class i allt är en annan sak.

Vet inte om detta tillför diskussionen så mycket men jag drar det ändå.

Jag sökte till flygförare efter min värnplikt för att jag tyckte det verkade vara ett spännade yrke och för att jag var intresserad av att se om det överhuvudtaget var möjligt att komma in. Det gick utmärkt. Jag var befälsutagen i lumpen och hade gymnasiebetyg av medelsnitt från samhällsvetenskapliga/ekonomiska programmet. Jag blev kallad till testerna men avböjde pg a att jag hade blivit antagen till en ingenjörsutbildning som jag prioriterade högre precis innan(kan säga att jag ångrar detta lite nu men det är redan för sent med tanke på min ålder att söka igen till flygförare). Jag tror att det som avgör om du blir flygförare eller inte är din personlighet, fysik och koordinations förmåga samt att du givetvis måste ha genomfört värnplikt i Sverige på befälsnivå. Sen om du är en cm för lång eller väger ett kg för mycket skulle jag tro att de har överseende med om du annars passar in i "mallen".

Lycka till! Hoppas det går vägen!

Är det benhårt krav på att man ska ha varit befäl i lumpen? Räcker det inte med att man uppfyller kraven för att vara det *orolig*?

På ansökningsblanketten kan man nämligen kryssa i flera olika alternativ ex. menig, GB, PB etc.

Tänkte precis som Fu Carlsson söka och se om jag klarar det. Jag är uttagen som basräddningsman (11 mån) på hkpflottiljen.

Är det m.a.o kört för mig att söka flygförare nästa år?