WhiskeyBravo_Grey Posted April 3, 2008 Report Share Posted April 3, 2008 hallå! någon som vet vart man kan få tag i en finsk "nutids" uniform? jag har varit runt på en heldel överskottsbutiker runt om i sverige har aldrig fått tag på en. Är det så att man måste ta sig till vårt kära granland Finland för att införskaffa uniformen? har varit där ett antal ggr då jag är halvfinne men har aldrig riktigt letat då jag var yngre och mindre MÖP än vad jag är nu tacksam för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted April 3, 2008 Report Share Posted April 3, 2008 Vilken mear du? Det finns ju ett par olika, bland annat m/91 som är den nyaste egenproducerade, sen finns ju den gamla m/nånting Sedan finns ju digicamouniformerna i mindre upplaga (som enl en finsk fältpräst skall suga rejält) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WhiskeyBravo_Grey Posted April 3, 2008 Author Report Share Posted April 3, 2008 Vilken mear du? Det finns ju ett par olika, bland annat m/91 som är den nyaste egenproducerade, sen finns ju den gamla m/nånting Sedan finns ju digicamouniformerna i mindre upplaga (som enl en finsk fältpräst skall suga rejält) det är den här jag syftar på http://tietokannat.mil.fi/pyry2006/include...9&width=640 vilket jag tror är M/91 uniformen men har dom producerat en Digital variant också? det visste jag inte hur ser den ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted April 4, 2008 Report Share Posted April 4, 2008 Det som menas är uniform m/05: http://hem.passagen.se/finnisharmyequipmen.../m05/index2.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ju-87Stuka Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 hallå! någon som vet vart man kan få tag i en finsk "nutids" uniform? jag har varit runt på en heldel överskottsbutiker runt om i sverige har aldrig fått tag på en. Är det så att man måste ta sig till vårt kära granland Finland för att införskaffa uniformen? har varit där ett antal ggr då jag är halvfinne men har aldrig riktigt letat då jag var yngre och mindre MÖP än vad jag är nu tacksam för svar. M/91 har faktiskt börjat säljas lite friskare nu sen M05 tagits i bruk. Den är fortfarande kanske i dyraste laget, men å andra sidan så håller den ju sina stötar också. Finns på diverse finska motsvarigheter till ÖB. Vet en affär i helsingfors som säljer den och massa annat militärt också, kängor osv, men minns inte namnet eller adressen nu. Ska försöka återkomma i ärendet. (Eller så kan du ju alltid muta en fattig beväringsstackare att norpa en eller två Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted April 5, 2008 Report Share Posted April 5, 2008 Har sett en annan variant av finsk uniform med digimönster. Den var gråare, och såg ut lite som om dom var av något vindtätt matrial... Någon som har mer info om denna uniformstyp? P.S. Såg unifromen på nylandsbrigaden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Known Unsoldier Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 (edited) En M05 uniform kommer du knappast att få tag på, mönstret är skyddat av finska försvarsmakten (till skillnad från det äldre M91-mönstret). På susi1.net (en finsk motsvarighet till soldf) finns det känningar om att det finns piratupplagor tillverkade i typ Polen, men de lär vara svåra att få tag på. M05 är enligt min mening en bra uniform överlag. Tidiga upplagor hade problem med lossnande knappar, och de har misslyckats med färgen på vissa andra, mönstret är blekt. T.ex. det svarta ser grått ut t.o.m. på splitternya uniformer, andra har rätt färgskala. Här finns en Wikipedia-artikel om mönstret M05 (inte uniformen). M05 (Camouflage) Har sett en annan variant av finsk uniform med digimönster. Det är populärt att kalla M05 för "digimönster" men det stämmer inte egentligen, det som menas med digimönster torde väl vara ett pixelerat mönster såsom CADPAT, MARPAT och t.ex. det nya lettiska mönstret. M05 är visserligen digitalt framtaget (som säkert alla mönster utvecklade på detta årtusende), men det består inte av fyrkantiga pixlar. "Digimönster" är nu en ganska oteknisk och diffus term egentligen. Den var gråare, och såg ut lite som om dom var av något vindtätt matrial...Någon som har mer info om denna uniformstyp? M05 Pakkaspuku, dvs. kölddräkt. Består av jacka och byxor. Även M05 pälsmössan använder detta mönster. P.S. Såg unifromen på nylandsbrigaden Det heter Nylands Brigad. Källor för M/91 uniformen: Milpro - Maastopuku M/91 MP-Myymälä - Maastopuku M/91 MP-Myymälä har även två affärer i Helsingfors centrum. Uniformen finns även på diverse "outdoor"-butiker. Den finns både i den officiella uniformsvarianten (dyr) och olika civilkopior med samma mönster (mindre dyra). Uniformen är inte värt pengarna enligt min mening, den är helt OK men inte värt nästan 200 euro. Det som menas är uniform m/05:http://hem.passagen.se/finnisharmyequipmen.../m05/index2.htm Måste påpeka att allt i de bilderna är prototyp, bilderna är ungefär från 2004 vad jag kommer ihåg. För övrigt är ändringarna från M05 uniformen till M91 (vad jag kommer ihåg/vet): - Annat kamouflagemönster - Gradbeteckningsband flyttat från kragen till bröstet - Gummibandsjustering i midjan och i "helman" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska, kanten längst ner på uniformen) istället för snören som på M/91. I princip samma system ändå. - Dragkedjsfickorna framtill är raka och inte sneda som på M/91. - Bandagefickan på högra ärmen är sned på M/05, inte rak som på 91. - Alla kardborrebottnar är gröna istället för bruna. - Tyget är lite lättare, torkar snabbare och är iallafall officiellt mer stryktåligt. Blanda inte ihop M05 uniformen med M05 (eller M04?) "tropik"uniformen som har samma mönster men är mycket lättare och används bl.a. i KFOR. Den har t.ex. lätt ripstop-tyg och knappar istället för dragkedjor. M/91 har faktiskt börjat säljas lite friskare nu sen M05 tagits i bruk. Den är fortfarande kanske i dyraste laget, men å andra sidan så håller den ju sina stötar också. Jag har inte märkt någon skillnad i prisnivån sedan M05 togs i bruk. Istället tycks alla M05-persedlar höja prisnivån ännu mer, t.ex. M05 kängorna kostar nästan 160 euro på flera ställen medan M91orna är något 40 euro billigare. Varkendera är värda priset. M05 stridsvästen kostar nästan 300 euro, motsvarande t.ex. Eagle modulära väst kostar sådär en tredjedel av det och är milt sagt minst lika bra. Tvärtom skulle jag inte köpa en M/91 längre då den håller på att bli gammal, eller inte iaf med dagens priser. Det finns ju ett par olika, bland annat m/91 som är den nyaste egenproducerade, sen finns ju den gamla m/nånting Många M/91 är tillverkade utomlands, i Estland tror jag. M05 har jag hört att är tillverkade i Kina, vet inte om det stämmer. Den gamla heter M/62. Edited April 6, 2008 by Known Unsoldier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 (edited) hittade ett par bilder på den nya uniformen på burken. Bilderna är från en samövning i vintras (nbg tror jag). M05 Cold Weather Pattern http://img132.imageshack.us/my.php?image=g...alexi700rb6.jpg M05 Cold Weather Pattern i förgrunden och M05 Woodland Pattern http://img527.imageshack.us/my.php?image=g...llning70tu8.jpg M05 Woodland Pattern http://img508.imageshack.us/my.php?image=g...tsami700ag8.jpg På denna länk finns en företeckning över vilka persedlar i M05 (+M04?) systemet som använder respektive kamoflage. (samma länk som Known Unsoldier postade) BG får ursäkta om mina tumnaglar hamnat utanför den cybriska världen, och gärna åtgärda om det behagas. EDiT: Kan ingen tämja mina tumnaglar, de lever sitt egna lilla liv Edited April 6, 2008 by Schmutte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 efter ha tittat på schmuttes bilder måste jag efterlysta min uniform jag sett på nylands brigad (blev det rätt nu?). Den såg ut att vara gjord i typ windstopper, eller något tätt syntetiskt matreal. det såg välkdigt tunt ut och ska enligt uppgift vara en uniform som man lätt fryser i. Den var "fläckad" i små pixlar som var gråaktiga eller välfigt mörka (brun/blå/svart typ...). Det var en officer som var ganska högt upp (tror jag) som bar den. Någon som sett någon liknande där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Known Unsoldier Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 (edited) efter ha tittat på schmuttes bilder måste jag efterlysta min uniform jag sett på nylands brigad (blev det rätt nu?). Close enough. Den såg ut att vara gjord i typ windstopper, eller något tätt syntetiskt matreal. det såg välkdigt tunt ut och ska enligt uppgift vara en uniform som man lätt fryser i. Den var "fläckad" i små pixlar som var gråaktiga eller välfigt mörka (brun/blå/svart typ...). Det var en officer som var ganska högt upp (tror jag) som bar den. Någon som sett någon liknande där? Är du nu säker på att du inte har sett den vanliga M05 uniformen? Det är för tillfället endast officerare, utlandsförband och värnpliktiga på permission som bär dem (med få undantag, t.ex. PKarPr). Som sagt är M05 mönstret inte pixelerat, även om det liknar CADPAT osv. M05 uniformen 1 M05 uniformen 2 Kollar bara för det fanns inga ordentliga bilder på den vanliga unifomen i denna tråd hittills, kan inte tänka mig att en finsk officer skulle ha haft på sig något annat, om det inte då var regndräkten som använder samma mönster (och som syns på en av schmuttes bilder). Mönstret och finska persedlar överlag har sedan inga officiella engelska namn, cold weather pattern osv. är helt påhittade namn. Edited April 6, 2008 by Known Unsoldier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schmutte Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 Mönstret och finska persedlar överlag har sedan inga officiella engelska namn, cold weather pattern osv. är helt påhittade namn. Haha, förstod det. Men för att urskilja mönstertyperna och förtydliga lite (urskiljning av kamobild på wiki ser ut i IRL så att säga). Måste säga att det annars var löjliga namn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted April 6, 2008 Report Share Posted April 6, 2008 (edited) efter ha tittat på schmuttes bilder måste jag efterlysta min uniform jag sett på nylands brigad (blev det rätt nu?). Close enough. Den såg ut att vara gjord i typ windstopper, eller något tätt syntetiskt matreal. det såg välkdigt tunt ut och ska enligt uppgift vara en uniform som man lätt fryser i. Den var "fläckad" i små pixlar som var gråaktiga eller välfigt mörka (brun/blå/svart typ...). Det var en officer som var ganska högt upp (tror jag) som bar den. Någon som sett någon liknande där? Är du nu säker på att du inte har sett den vanliga M05 uniformen? Det är för tillfället endast officerare, utlandsförband och värnpliktiga på permission som bär dem (med få undantag, t.ex. PKarPr). Som sagt är M05 mönstret inte pixelerat, även om det liknar CADPAT osv. M05 uniformen 1 M05 uniformen 2 Kollar bara för det fanns inga ordentliga bilder på den vanliga unifomen i denna tråd hittills, kan inte tänka mig att en finsk officer skulle ha haft på sig något annat, om det inte då var regndräkten som använder samma mönster (och som syns på en av schmuttes bilder). Mönstret och finska persedlar överlag har sedan inga officiella engelska namn, cold weather pattern osv. är helt påhittade namn. Jo, är helt säker. den var gråare, mycket gråare och hade inget grönt i sig vad jag kommer ihåg. Och vad jag kommer ihåg var det ungefär som m/05, fast lite mindre fält som var olikfärgade (om ni förstår vad jag menar). Edit: ska höra mej för lite efter bilder så ska jag se om jag hittar den på någon bild. Edited April 6, 2008 by trädet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WhiskeyBravo_Grey Posted April 12, 2008 Author Report Share Posted April 12, 2008 tack för alla svar det har hjälpt mig enhel del en annan intressant sak jag funderar på nu när vi ändå är inne på digital camo är: kommer sverig börja uppdatera sin uniform snart? tror att m90 i digital skulle bli riktigt frän Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted April 12, 2008 Report Share Posted April 12, 2008 borde inte en pixlad unifom i splintermönster se precis likadan ut som den gör nu? ja, kanske lite kantigare kanter på "splittren" men ändå... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted April 12, 2008 Report Share Posted April 12, 2008 borde inte en pixlad unifom i splintermönster se precis likadan ut som den gör nu?ja, kanske lite kantigare kanter på "splittren" men ändå... Som kanske något som redan existerar inom FM? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts