Jump to content

Syreupptagningsförmåga

Krizan

Recommended Posts

Kollade på lumpen.nu där man rekommenderar folk (läs: kvinnor) som vill bli soldater att se till att de kan springa 2000 m på högst 10 min, vilket enligt Stora Konditionsboken (Fitnessförlaget 2006) motsvarar en syreupptagningsförmåga på minst 42 ml/kg*min. Törs man påstå att detta är PV:s rekommenderade nedre gräns? Har själv ca 44,5 (och för 19 veckor sen 36,38 och 5 km var en 45-minuters pina) och kutar milen på under 60 i lite blandad terräng med ett par rejäla kullar.

Tjena, syreupptagningsförmågan beror ju på vad man väger. En person som väger 100kg och springer 10 min på 2km har en hel del bättre syreupptagningsförmåga än en kille på 70kg med samma löptider.

Det lättaste sättet att öka sin sureupptagningsförmåga per kilo är att minska i vikt :)

Löpvanan får du också tänka på, man kan ha hög syreupptagningsförmåga men vara en dålig löpare... och vise versa.

Satsa på 55ml/kg!

Detta är coopers test på 3000m löpning kolumnen till höger är sluttid. Daniel Komens världsrekord 7:20:67 från 1996 anger alltså ett testvärde på ca 85...

Testvärde (ml/min/kg)

72 9:30

70 9:45

68 10:00

66 10:15

65 10:30

63 10:45

61 11:00

60 11:15

58 11:30

57 11:45

56 12:00

55 12:15

53 12:30

52 12:45

51 13:00

50 13:15

49 13:30

48 13:45

47 14:00

46 14:15

45 14:30

44 14:45

42 15:00

41 15:15

40 15:30

39 15:45

• 4 weeks later...

Kollade en annan bok: "Träna din kondition". Enligt denna är syreupptagningsförmågan mätt i testvärde (ml/kg*min) intressant främst inom löpning, cykling och skidåkning eftersom man allt som oftast måste lyfta sin kropp uppför backar. Däremot, i simning och rodd där vattnet bär upp kroppen är värdet i l/min mer intressant.

För att få fram VO2max i l/min dividerar man testvärdet med 1000 och multiplicerar med sin kroppsvikt i kg.

Oavsett om du springer eller simmar så kan jag lova dig att din bästa vän kommer vara en bra kondition. I fält märker man snabbt vilka som har tränat hjärtat, vilka andra muskler som är tränade är inte lika viktigt.

Sen har jag upplevt att ju högre BMI desto långsammare springer man Coopertestet och att just hockeyspelare därför brukar bli undervärderade (tunga killar alla utom jag, idag är 95-kilosbackar normen). Om man är muskulös och tung i förhållande till sin längd kan man alltså ha bra VO2max men ändå ha dålig tid på testet. Enda sättet att veta exakt är ju att göra ett sånt där rullbandstest med analys av utandningsluften.

• 3 weeks later...
Sen har jag upplevt att ju högre BMI desto långsammare springer man Coopertestet och att just hockeyspelare därför brukar bli undervärderade (tunga killar alla utom jag, idag är 95-kilosbackar normen). Om man är muskulös och tung i förhållande till sin längd kan man alltså ha bra VO2max men ändå ha dålig tid på testet. Enda sättet att veta exakt är ju att göra ett sånt där rullbandstest med analys av utandningsluften.

Alternativt kan man ju bara strunta i allt sånt och ta tid på givna sträckor vilket är det enda intressanta ur militär synpunkt.

Gäller det landsväg utan backar eller snackar vi terränglöpning? Har sprungit 15 km på 80 min och då var ca 10 km rejält backig terräng. En av backarna är dessutom ökänd inom vårt lokala HV för att suga musten ur löpare.

Ett riktmärke är att du skall kunna springa 10 km på runt 50 min i FM.Så sikta in dig på det.

Gäller det landsväg utan backar eller snackar vi terränglöpning? Har sprungit 15 km på 80 min och då var ca 10 km rejält backig terräng. En av backarna är dessutom ökänd inom vårt lokala HV för att suga musten ur löpare.

De högst ställda kraven inom FM, medan 10 000m provet fortfarande fanns, var 45 minuter. Det gällde för jägarofficerare i trupptjänst under 35 års ålder.

55 minuter var gränsen för vanliga dödliga inom försvarsmakten.

45 minuter är ingen monstertid, men skall man vara på den säkra sidan, ha tid för lite styrketräning och lagidrotter också förutom löpträning, då får man träna mer än de 3 timmar som FM bjöd sina anställda på i tjänsten.

50 min var teränglöpning för GB på lapplandsjägare i Kiruna,90-91.Så sikta in dig på det så kan du känna dig någonlunda säker.Det var ganska kuperad teräng i det terängspåret.

Hörde igår från en ungdledare (f.d. lapplandsjägare) att kravet på FJS var under 45 min och på vanlig jägarbat under 50. Om det var terräng eller landsväg sa han inte, men jag såg på FJS sida att de sprang milen på landsväg.

• 2 weeks later...
Hmm..dagens FJS har gårdagens Fys C krav?

Hoppas ovanstående är felaktigt.

Vet inget om ovanstående men gårdagens krav var ofta mycket hårdare än dagens. Ett vanligt soldatprov på nåt vanligt infanteriregemente på 1940-talet var 70, eller om det var 80, kilometers marsch med packning. Då ska man också tänka på att en del av den tidens utrustning var djävulskt obekväm.

De högst ställda kraven inom FM, medan 10 000m provet fortfarande fanns, var 45 minuter. Det gällde för jägarofficerare i trupptjänst under 35 års ålder.

55 minuter var gränsen för vanliga dödliga inom försvarsmakten.

45 minuter är ingen monstertid, men skall man vara på den säkra sidan, ha tid för lite styrketräning och lagidrotter också förutom löpträning, då får man träna mer än de 3 timmar som FM bjöd sina anställda på i tjänsten.

Hörde igår från en ungdledare (f.d. lapplandsjägare) att kravet på FJS var under 45 min och på vanlig jägarbat under 50. Om det var terräng eller landsväg sa han inte, men jag såg på FJS sida att de sprang milen på landsväg.

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Åter till ämnet VO2max och Coopertest. Vad motsvarar 42 ml/kgmin i resultat på testcykeln?

OT: Hockeydomare ska springa 2500-2700 m på under 12 minuter beroende på herrdivision (3 eller lägre = 2500, 2 = 2600, 1 eller högre =2700).

• 7 months later...

Dammar av min gamla tråd i hopp om att bli befordrad:

Det finns ett antal sätt att testa kondition på:

Räddningstjänstens normerade rullbandstest

Rullbands- eller cykeltest med eller utan uppsamling av utandningsluften

Beeptest

Coopertest, 2000-3000 m

Roddtest 500 m

Coopertestet är väl det som ligger närmast konceptet att ta tid på givna sträckor. Där får man sin km-tid och kan omvandla den från 3 till 10 km.

• 4 weeks later...
Dammar av min gamla tråd i hopp om att bli befordrad:

Det finns ett antal sätt att testa kondition på:

Räddningstjänstens normerade rullbandstest

Rullbands- eller cykeltest med eller utan uppsamling av utandningsluften

Beeptest

Coopertest, 2000-3000 m

Roddtest 500 m

Coopertestet är väl det som ligger närmast konceptet att ta tid på givna sträckor. Där får man sin km-tid och kan omvandla den från 3 till 10 km.

Det är lite skillnad att springa 3km och 10km. För några år sedan sprang jag 3km cooper på runt 11 minuter om inte minnet sviker mig helt men jag har aldrig varit nära 40 min på milen, nära 45 var jag däremot.

• 3 weeks later...
hur gör man sånt test att se hur mycket syreupptagning man har?

Rullbandstest 200 Watt (årligen för alla som jobbar med rökdykning oavsett ålder och kön):

Den som testas går iförd full larmutrustning minus mask och handskar (vikt: 24 kg) i 4,5 km/h på ett rullband i 8 graders lutning under 6 minuter, efter en uppvärmning om totalt 2 minuter (minut 1 på 2,5 och minut 2 på 4 graders lutning). Klarar man detta test har man en syreupptagningsförmåga på MINST 38 ml/kgmin.

Rullbandstest 250 Watt (för nyanställning required standards for both males and females aged 18-39 på nästan alla kårer i landet):

Samma som ovan fast man går i 5,6 km/h vilket ger en syreupptagningsförmåga på minst 49 ml/kgmin.

Vill du göra testet så ring närmsta brandstation och be att få komma! Brukar kosta 200-350 kr så står du inte i begrepp att söka till SMO finns det billigare metoder...

• 1 month later...
hur gör man sånt test att se hur mycket syreupptagning man har?

Rullbandstest 200 Watt (årligen för alla som jobbar med rökdykning oavsett ålder och kön):

Den som testas går iförd full larmutrustning minus mask och handskar (vikt: 24 kg) i 4,5 km/h på ett rullband i 8 graders lutning under 6 minuter, efter en uppvärmning om totalt 2 minuter (minut 1 på 2,5 och minut 2 på 4 graders lutning). Klarar man detta test har man en syreupptagningsförmåga på MINST 38 ml/kgmin.

Rullbandstest 250 Watt (för nyanställning required standards for both males and females aged 18-39 på nästan alla kårer i landet):

Samma som ovan fast man går i 5,6 km/h vilket ger en syreupptagningsförmåga på minst 49 ml/kgmin.

Vill du göra testet så ring närmsta brandstation och be att få komma! Brukar kosta 200-350 kr så står du inte i begrepp att söka till SMO finns det billigare metoder...

får väll checka upp det'

tackar!!!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...