Jump to content

Ang. Mönstring & fysik

Recommended Posts

Hej.

Jag har inte blivit klok på hur pass fysiskt krävande mönstringen är, jag menar alla skriver olika.

De flesta antar jag försöker vara matcho om hur mycket de tränar och hur länge de har haft s.k "über scheman".

Dessutom är det ju inte till stor hjälp när alla säger olika, jag har en liten fråga till någon som har lite mer kött på benen än mig själv..

Hur pass bra klarar en normalbyggd person? Låt oss säga exempelvis (170 lång & 65kg kött...) samt, hur svårt är det att komma in som MP/SÄK?

Tacksam om någon tar sig tid, MVH. :)

Tror du har svarat på din fråga själv om man bara läser mellan raderna..

Hur man upplever mönstringen är väldigt individuellt - därav alla olika svar.

Hur den "normalbyggde" klarar sig på mönstringen är nog lika individuellt och typ omöjligt att säga.

Du har säkert god chans att göra bra ifrån dig om du ä förberedd då dom inte söker övermänniskor

och skulle du va en övermänniska så är det nog inte till din nackdel.

Hur svårt de ä att komma in som Mp/säk?

Hur svårt är nästa matteprov?

- Kan du det så äre skitenkelt men kan du det inte så äre skitsvårt.

Jag mönstrade 2007 (Eller om det var -06... ungdomsdemensen gör sig påmind) och det var förvisso spännande, och man fick pusha sig lite extra.

Styrketestet var en baggis, som mytomspunnet är det mycket av teknik och fodrar ett par starka axlar. Just axlarna kan vara knepiga att träna utan

styrketräning med redskap, övade inför styrkemomentet med lodräta axellyft i cablecross, d.v.s. dra vikten upp till hakan och ned igen.

En "normalbyggd" utifrån min lekmannabedömning borde få en 5-7 poäng på detta moment.

Konditionstestet innefattar också en del benstyrka och jävlaranamma. En polare som var på MP/Säk är ingen jättebit utan rätt normalbyggd, så med lite tur och vilja kommer du nog in på din önskade befattning, förutsatt att det finns plats och inga andra käppar i hjulet.

Tänk på att notera skillnaden mellan MP/SÄK och MP. SÄK har en annan typ av tjänst kontra "vanlig" MP. SÄK är har samma krav som MP vad gäller den fysiska standarden, men SÄK har ett annat upplägg som kan tolkas vara "hårdare"

(mkt. diplomatiskt.)

De e bara vilja och att lyssna på Martin

Hej,

Det finns ju ganska bra diskusioner här på soldf, om vilka de olika baskraven är för de olika befattningarna.

Att träna så man är är självsäker på sin sak brukar underlätta, mao - tro på dig själv! Allt handlar inte om de fysiska kraven, utan även om de psykiska som du ska ta dig igenom, sedan tillkomemr även syn, hörsel och lite andra saker.

JAg tränade 3 dagar i veckan ett halvår innan jag skulle mucka och kunde i princip söka alla alla tjänster när jag var klar och satt hos inskrivningsförättaren.

Självklart, vill man bli A-dyk bör man träna jäkligt hårt, du kanske klarar de tester som pliktverket (PV) har, men utslussningsprocessen på förbandet går ju inte att jämföra med de, ganska tama krav som PV har.

När jag mösntrade var jag 175/70 kg.

Hoppas det hjälpte dig lite. Annars kan du alltid ringa till pliktverket och råga dem om kraven för MP/SÄK. Utgå rån de kraven och kör hårt!

Lycka till!

Hej.

Jag har inte blivit klok på hur pass fysiskt krävande mönstringen är, jag menar alla skriver olika.

De flesta antar jag försöker vara matcho om hur mycket de tränar och hur länge de har haft s.k "über scheman".

Dessutom är det ju inte till stor hjälp när alla säger olika, jag har en liten fråga till någon som har lite mer kött på benen än mig själv..

Hur pass bra klarar en normalbyggd person? Låt oss säga exempelvis (170 lång & 65kg kött...) samt, hur svårt är det att komma in som MP/SÄK?

Tacksam om någon tar sig tid, MVH. :lala:

Själv så vägde man 69 kg och var 1.88 cm lång på mönstringen ganska tanig med andra ord, hur som helst så klarade jag alla krav för jägare och blev inskriven på k3 rycker in nu 28:e januari. Bara man vill och visar lite jävlar anama så går allt!

Idag så har jag tränat upp mig och väger 75 kg räknar dock med att gå upp mer i muskler :rolleyes:

PERGITE!

Hej.

Tacksam om någon tar sig tid, MVH. :-P

Min uppfattning om mönstringens fysiska tester är att det är faktiskt ganska tungt. Jag tränade jäkligt lite innan min mönstring, sprang några gånger och sen lite mera sista veckan.. hann just inge mera eftersom jag jobbade som fan just då. Jag KÄMPADE till mig en 7a på konditionen som jag tycker var sjukt jobbigt. har du "normal" kondition tror jag du bara klarar 6-7 på kondisen. Jag ahde aldrig nånsin klarat en 8a på cykel den dagen, nu en månad senare kanske! på gränsen i alla fall. :)

Styrkan handlar om jag inte minns fel om att pressa ner sin egen vikt i en våg med hjälp av att lyfta en stång. och om jag nu ska tolka din längd och vikt som att du ändå är halvliten så tror jag du klarar av 6-7 där också.

Det var ju den fysiska delen du kan påverka.

Sen kommer ju såklart Syn och Hörsel att spela in (kan du inte påverka, möjligen koncentrera dig lite extra), samt samtalet hos psykologen där denna kommer bedöma din duglighet som befäl och som soldat. Dom märker om du sitter och ljuger överdrivet så försök inget dumt men att du kanske lämnar några delar ute som uppenbarligen drar ner ditt anseende eller säger att du spelade fotboll och var kapten, för du hördes mest och gillar att styra, att du är den som tar lite ledarroll då ni har grupparbeten i skolan. sånt skit :D Men försök inget dumt för dom är ju där just av den anledningen att solla ut olämpliga.

Sen har du "Allmänbildnings testet" som du egentligen inte heller kan påverka så mycket utan det är bara att göra ditt bästa, ett tips är att notera tiden då den börjar ticka! Man har ingen klocka på datorskärmen så du vet inte hur mycket tid som gått om du inte håller lite koll själv. Så se till att få veta tiden innan tiden tickar igång, tror inte den tickar igång direkt utan fråga där också så att du inte sitter o inte vet :) för så kände jag mig en sväng där, och då bliev jag lite stressad!

Om du klarar psykologen väl och presterar 6-7 så tror jag att du kan välja MP/säk. Men det allra smartaste du gör är att ringa 2 olika personer på pliktverket och be dom redogöra utförligt om vad som krävs. Anledningen att du ska ringa två olika är för att vissa efter ett tag skruvar till bilden av verkligeheten :D så för att vara på den säkra sidan ringer du 2 olika inskrivningsförättare! :)

14 dagar kvar till mitt inryck och nu väntar gymet! Over and out! :blink:

jag har hört att dom drar av poäng på psyktestet gällande vissa faktorer, som tex om man har skilda föräldrar, växt upp i förort osv osv, vilket antagligen förklarar mitt dåliga resultat där...

därför ger jag tips om det, för att jag tycker att det är riktigt dåligt, för av min erfarenhet att döma så är knappast dom som levt sockerlivet så speciellt bra lämpade i lumpen.

jag har hört att dom drar av poäng på psyktestet gällande vissa faktorer, som tex om man har skilda föräldrar, växt upp i förort osv osv

Det där låter sjukt mycket som en myt, jag har hört om avdraget för skilsmässobarn förr och var högeligen skeptisk.

Någon som kan bekräfta/avfärda?

jag har hört att dom drar av poäng på psyktestet gällande vissa faktorer, som tex om man har skilda föräldrar, växt upp i förort osv osv

Det där låter sjukt mycket som en myt, jag har hört om avdraget för skilsmässobarn förr och var högeligen skeptisk.

Någon som kan bekräfta/avfärda?

Jag vet inte om man kan kalla det att avfärda. Men jag har haft 2 goda vänner som dött under min uppväxt och jag har skilda föräldrar. Jag pratade öppenhjärtat om allt det och mina poäng var 8/8 hos psykologen.

Jag tror inte dom drar av poäng just för att det hänt, MEN om dom ser att det påverkat dig negativt på något sätt så gör dom säkert det. Det är ju just det som dom ska göra! eller hur? Analysera individen och döma den.

Personligen avfärdar jag påståendet om "skiljsmässobarns minuspoängen" men Hmmm, undrar om det var därför jag inte fick en 9:a? :)

Over and out!

jag har hört att dom drar av poäng på psyktestet gällande vissa faktorer, som tex om man har skilda föräldrar, växt upp i förort osv osv, vilket antagligen förklarar mitt dåliga resultat där...

därför ger jag tips om det, för att jag tycker att det är riktigt dåligt, för av min erfarenhet att döma så är knappast dom som levt sockerlivet så speciellt bra lämpade i lumpen.

Nu är det ju så att psykologer inte bara bedömmer vad du svarar utan också hur man reagerar. Dom kan faktiskt se och förstå saker om folk som vi vanliga döda inte gör. Jag litar till 99% på deras bedömmning. :D

Hej!

7 Styrka 7 Kondition 5 Intelligens (måste tillägga att jag gjorde halva provet på 50minuter och fick stressa igenom halva vilket nog inte var så bra)

Befälslämplighet: 7

Fick välja mellan:

1 :GA804 (Skyttegruppbefäl stridsfordon) -> Revingehed

2 & 3:GA836 (Bevakningsoldatsgruppbefäl) -> Eksjö/Halmstad

och 4-5st till men de lät dock inte så pass intressanta, jag läste på GA804 och tyckte den lät mer "rolig" om man får

uttrycka sig så.

Hoppas det blir kul i Revingehed 2009 - Augusti.

Tack för alla svar. :rolleyes::D

Som tack för alla svar kan ni ju allt lyssna lite på en fräck melodi

jag snubblade över, http://www.youtube.com/watch?v=b7SmVseaPVg :rockon:

Edited by helenius

Nu är det ju så att psykologer inte bara bedömmer vad du svarar utan också hur man reagerar. Dom kan faktiskt se och förstå saker om folk som vi vanliga döda inte gör. Jag litar till 99% på deras bedömmning. :rolleyes:

hehe bra att du litar på deras bedömning, men jag har blivit pressad i situationer många gånger och ganska mkt ibland, och tycker jag sköter det bra, så jag tycker min mönstringspsykiatikers bedömning var dålig iaf :rockon:

Jag tror inte att dom skulle dra ifrån poäng om du har skilda föraldrar, snarare tvärtom, om du har skilda föräldrar och du mår bra psykiskt visar det at du klarar stressfyllda situationer (knappast lika stressiga som att fatta beslut under beskjutning, men ni fattar poängen). Har själv skilda föraldrar men fick 8/9 på alla tre delar i den psykoligiska prövningen.

Jag frågade min psykolog om detta under mönstringen. Han sa väl ungefär: Separerade föräldrar innebär inte någon automatisk diskvalificering, men medför en markant högre risk för psykisk ohälsa eller liknande (minns inte exakt vad han sade, men kontentan var väl "egenskaper som gör att man inte får högt hos psykologen"). Det vill säga, psykologen tittar en extra gång.

Jag tror inte att dom skulle dra ifrån poäng om du har skilda föraldrar, snarare tvärtom, om du har skilda föräldrar och du mår bra psykiskt visar det at du klarar stressfyllda situationer (knappast lika stressiga som att fatta beslut under beskjutning, men ni fattar poängen). Har själv skilda föraldrar men fick 8/9 på alla tre delar i den psykoligiska prövningen.

Alla tre delar? Vilka är de tre delarna?

Alla tre delar? Vilka är de tre delarna?

Jag gick ifrån pappret med resultat som man får efter mönstringen, dvs Testresultat, Befälslämplighet och Plikttjänstförmåga.

Har också skilda föräldrar men fick 8 av psykologen. I dagens samhälle börjar det väl nästan bli lika många barn/ungdomar med skilda föräldrar som barn/undomar med föräldrar som bor ihop. Att skilda föräldrar skulle vara något märkligt och påverka barnen psykiskt är bara en rest av den tid då det var mer ovanligt med skilda föräldrar. Visst kan det vara jobbigt men generellt tror jag inte de flesta får några bestående men psykiskt av att föräldrarna skiljer sig.

Edited by H0lK